Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 710 ggr
GE
0

Moderlandets regler

Är de spikade och tillämpas de isåntfall i Sverige ännu? Om jag inte tolkar det som står på CPBS hemsida helt fel, ser det ut som att BEC pga färgen går in i class 2 (under förutsättning att de fyller övriga krav). Jag har letat på SCS hemsida, men hittar ingen info om detta. Det närmaste jag kommer är att class 2 motsvarar ungefär RCB.

Betyder det att att BEC-stona kan stamboksföras i RCB? Innebär det i sin tur att de färgade avkommorna kan stamboksföras i RC efter sedvanlig premiering? Eller innebär det att BEC-stoet fortfarande inte stamboksförs, men att avkomman går in i RC? Eller går avkomman in i RCB med möjliget för dennes avkomma att gå in i RC?

Om något av ovanstående gäller/kommer att gälla blir det alltså lika viktigt att i framtiden visa även tre-åriga BEC-ston eller tre-åriga ston undan BEC-sto, även om det inte finns några avelsplaner för stunden?   

Den frågan fick jag häromdagen av en som har en av varje sort. Hon undrade om hon för säkerhets skull ska leta upp en treårstest med premieringsstatus nästa år? För den blåögda främst, eftersom hon inte tror att man får visa en BEC vid sommarpremieringarna?

Är det så? Vad gäller för äldre BEC-ston? Kommer de att kunna visas i efterhand vid premiering som andra ston, och därmed göra avkomman stamboksberättigad? Kan det isåntfall bli till en konflikt med det svenska premieringsväsendet? Hästar ur 9000-serien är väl egentligen inte premieringsberättigade? 

Blir 9000-serien skrotad i och med den nya indelningen? Om jag har förstått det rätt föds nu alla föl in i class 3, och därefter avancerar de efter visning till class 2 eller 1 beroende vilka kriterier som uppfylls. Ovisade samt deras avkommor stannar kvar i class 3. Går alla svenska föl in i samma register (eller ska gå om inte reglerna trätt i kraft ännu), oavsett färg eller om föräldrarna är godkända eller ej?

Många frågetecken som jag hoppas få hjälp att räta ut…

AKWIK
0

#0 Det undrar jag också.

Minns att Heather, domaren på riksen, sa att BEC-stona numera godkänns för avel på Irland. Mer än så vet jag ej.

RC71
0

Ja, BEC stona kommer hamna i B-stamboken och dess avkommor i ordinarie om dom för övrigt uppfyller kraven.

GE
0

#2 Stort tack för svaret! Vet du om ett RCB-sto kan elitbelönas??

RC71
0

#3 Kommer att vara möjligt ja.

Camo2
0

Vad gäller för unghäst (sto) undan  tjuvbetäckt sto? Både pappan  (numera valacken) och mamman connemaror med full stamtavla efter diplomston. Ej BEC. Unghästens  mormor resp  mormorsmor  elitpremierad. Hingsten visad men ej godkänd (men med väldigt fina hoppoäng o 38 p exteriört). Finns möjlighet att söka dispens eller något för stoets avkommor? Ungponnyn är exteriört mycket snygg och  ett riktigt charmtroll. Kan eventuella föl efter henne  bli stambokförda på något sätt?

RC71
0

#5 Stamboken för connemaror är sluten. Det innebär att för att avkomman ska vara fullt stamboksberättigad så måste båda föräldrarna vara stambokförda. Hingsten måste dessutom ha licens för det året fölet producerades.

Camo2
0

#6 Tack då vet jag. Hästen är nu såld som tävlingsponny så vi får hoppas att det går bra för henne ändå!

GE
0

<_Det innebär att för att avkomman ska vara fullt stamboksberättigad så måste båda föräldrarna vara stambokförda_\>.

Innebär det att båda föräldrarna måste vara stamboksförda i RC för att avkomman ska bli det? Så har jag tolkat det som står under studbook rules hos CPBS "be descended from parents entered in the main section of the studbook of the breed or any other EU approved studbook for the breed"

På SCS sida står det däremot bara att föräldrarna ska vara godkända vid avelsvärdering och stamboksförda för att avkomman ska bli stamboksförd i class 1. Ett BEC-sto med tex 40p vid stopremiering och införd i RCB är ju både godkänd och stamboksförd, men det framgår inte om RCB räknas som "fullt" stamboksförd i det här sammanhanget? Man kan dock misstänka att det inte gör det, eftersom det även står att class 1 är den stambok som "innehåller de egentliga avelsdjuren". Till vilka man då förmodligen inte räknar vare sig BEC-ston eller andra införda i RCB?

Längre ner står det att RC = riksstambokförd = class 1, och RCB = ungefär class 2. Vilket av dem räknas som "the main section" of the stud book? För mig är det solklart endast RC, men då måste isåntfall avkomman till BEC-stoet vara ett undantag som går in i RC utan att ha båda föräldrana där?

Det var pga av det som jag inte förstod var avkomman skulle hamna med de nya reglerna. Samtidigt som det står att båda föräldrarna ska finnas i the main section, står det under kriterier för class 1:

• Both parents must have been presented for Inspection
  • Both parents must have passed a veterinary Inspection
  • Measure 128cms to 148cms inclusive
  • Pass a visual Inspection
  • Pass a veterinäry inspection

Det står inte att föräldrana måste vara godkända vid avelsvärdering, bara att de ska ha visats vid sådan. Så tolkar jag i alla fall "both parents must have been presented for inspection", inte "must have passed a visual inspection". Om inte någon av föräldrarna är class 2 pga det veterinära, ser det ju faktiskt ut som att avkomman blir class 1 av egen kraft så att säga. Class 1 = main section??

Det här leder till frågan var hamnar BEC-pojkar och färgade pojkar u BEC-ston? Det framgår inte att klassindelningen är könsbunden, och det måste väl innebära att även de ska tilldelas en class? Att den som är BEC går in i class 2 pga färgen förstår jag, men var går den färgade pojken in som fyller alla kriterier? Utom den som står under stud book rules att båda föräldrarna ska finnas i main section?

Jag undrar också i vilken bok de hingstar som avelsvärderas, men som kasseras exteriört hamnar? RCB har väl hittills endast varit för ston, men kommer nu den att även innehålla hingstar? De kan väl inte bli kvar i class 3 hela livet? Om jag har förstått saken rätt är det bara ett fölregister, som de stannar i så länge föräldrarna eller de själva inte är visade? 

Jag utgår här ifrån att alla ovanstående går in i class 2. Eftersom BEC-stona uppenbarligen är visnings/premieringsberättigade, borde ju även hingstarna vara det? Innebär det isåntfall att vi i framtiden skulle kunna få se en BEC-hingst på en premieringsplats?

Kan en färgad hingst u BEC-sto visas, bli godkänd med RC-nummer? Eller är det bara ston som kan bli class 1 = fullt stamboksberättigade = stamboksförda i RC? Skulle det i sonens fall stupa på att hon är infört i RCB = ej fullt stamboksfört, men inte i dotterns? Det står ju som sagt under studbook rules "both parents in the main section", men kan jag inte hitta något i regelverket som säger att man gör  undantag för ston med BEC-mamma? Eller har jag bara missat det?

RC71
0

Oj, vilket långt inlägg…Skäms Det är dessa frågor som föreningen nu jobbar med för fullt.

GE
0

#9 Inget avundsvärt jobb precis, jag fattar inte ens det jag läser! Betyder det att reglerna ännu inte är i bruk? Att man inväntar ev ändringar? Går det i dagsläget att stamboksföra ett BEC-sto tex, trots det som står om "parents in the mainsection" under stud book rules?