God förmiddag 2008-12-19
Ingen godmorgontråd ännu?
Det får väl bli en förmiddagsdito.
Här är det som vanligt mörkt och grått och pannlampa behövs både inom- och utomhus. Får se om det blir något gjort idag, eller om det bara är jullov för oss alla.
Mamma och pappa bjuder på skinkmacka i kväll, eftersom lillebror med familj åker bort i morgon och blir borta över jul.
Ha en bra fredag!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Äntligen en ledig dag hemma! Jag har redan släppt ut hästarna och ridit Ida, ungarna är lediga från skolan och är uppe i stallet och sköter markservicen. Besk o Cigridh var så söta så i sin gemensamma box
Jag blir så glad av att se dem tillsammans, den farlige hingsten (för alla hingstar är väl farliga) och hans fru, liggandes brevid varandra på halmbädden och sen ätandes ur samma ensilagehög.
Dagen ska gå åt till att städa och baka. De sista julgodisarna ska fixas med och så gå igenom alla julklapparna så jag inte har glömt något och även räkna så alla barnen får lika många klappar….viktigt det där!
Är bara ledig idag för i morogn ska vi till Heby och hämta hästar och på söndag så jobbar jag igen för att vaka av på tisdag.
Så, jag har inte varit aktiv här på läänge. Mitt liv har kört ihop sig på alla möjliga sätt tyvärr. Monia är dålig, vi har A2 virus ÖVERALLT dock inte i vårat stall.. ännu :( Monia är ju såklart vaccinerad o de andra hästarna i stallet oxå.. men men.
Sen har jag börjat jobba, jobbar fulltid + sköta ett hem min sambo inte sköter. SÅ jag har inte hunnit med så mkt :( Så jag fick kasta iväg julklappen, (sorry för inslagningen.)
Nu ska jag tvätta ur färgen. Ska bli brunette. Så att AKW känner igen på mig GREVAGÅRDEN;)
Här har det ridits Maja jag och ambo klättrandes i skogen på majas egna hemliga stigar..jag på mark då med grimskaft. Ambo är så söt, han bara älskar de där spännande stigarna som knappt är stigar..mkt bra för hans muskler han blev nästan flåsig av det..(för att inte tala om mej på marken!! fick ju nästan springa/kravla bland stock och sten breve pigg ponny) så, det är bra att matte kommer igång nu om en vecka drygt tjoho!
Nu lite skrivbordsarbete..sen till vägverket me vinflarra till min kompis som ger mig alla alléjobben..mm bestyr innan jag vid 16 ska ut o ta in pålle samt rengöra allt i skåpet, sadlar,träns mm
#1 heby! nämn inte denna plats där allt gick snett…

God dag!
Fortfarande snorigt man ska snart våga mig ut på stan en sväng och handla hostmedicin. Hostan satte igång i natt
. Har en superhostmedicin hemma (coccilanaetyfin?) men den innehåller morfin och gör att min mage HELT lägger av så den tar jag bara i nödfall.
Pratade just med stallägaren och hon var rätt trött på det här vädret. Flera hästar har mugg så det är ett himla pyssel med intaget av alla hästarna då de ska skrubbas & smörjas… Ska försöka orka hjälpa henne i morgon. Nu önskar man grusade hagar till de mest känsliga åtminstonde.
Det finns torra partier i alla hagar men för att komma dit måste de ju ändå ta sig genom leran så då står de där med leriga ben hur som helst…
Carduus och hans två kompisar fick fina fötter i går och de hade skött sig alldeles utmärkt allihop
.
Ha det bra alla!
Skitväder ute och nyss hemkommen från sista dagen på jobbet innan "jullovet". Ikväll vankas julbord så nu blir det till att speka sig så man får i sig så mkt som möjligt av det goda.

God kväll. Nu ska jag inte göra en enda knop till idag… TRÖTT! Behöver lite jullov jag med känner jag…
Har haft i princip heldag i stallet, kom dit halv 12, red ut en sväng med Snörpas lillmatte med tillhörande ponny. Det var deras första längre skogsrunda, ny skog för både ponny o ryttare. Malin tyckte det var roligt iaf =) Skönt det! (Jag har förmåga att rida för långt med de små… men så rider jag ju normalt sett minst en mil eller en timme varje gång jag är ute själv…) Hon satt dessutom kvar när ponny får för sig att hon INTE ska kliva ner för slänten, utan HOPPAR ut o landar långt ut i skogen på andra sidan
Ungen satt som tur var kvar men såg lite tagen ut, o ponny står fortfarande på torra marken o tänker INTE blöta ner sina små fötter… Så för att hindra henne från att hoppa över till andra sidan igen får Snörpa o jag vända o följa dem åt andra hållet (fortfarande uppe på kanten för deras del) tills de kan ta sig ner på ett säkert sätt. Sen vände vi igen o fortsatte. Trodde inte Snörpa kunde gå så sakta… vi var ute en timme ungefär, och red en runda som Snörpa o jag normalt skrittar på 25 minuter =P Nu både skrittade o travade vi =P Pytteponnyer har koooorta ben som rör sig väldigt långsamt…
Sen julpyntade vi stallet. Jag pyntade hos Snörpa redan förra veckan, så på vägen från jobbet idag köpte jag ett gäng kulor till så att Malin skulle få vara med o pynta lite också. Hon pyntade med besked iaf=) Gjorde åt nästan en hel rulle rött paketsnöre (jag har krullat åtskilliga meter snöre idag…) =O
Hon pysslade med det o jag fixade maten. Mockat hade Mimmie redan gjort (Malins moster) så det slapp jag idag. Erbjöd mig att mocka hennes boxar istället men det fick jag inte =P (Hennes hästar går normalt ut först, men idag hade de vänt på ordningen, så Jessies hästar var ute först o då mockade hon åt dem så de skulle ha det rent när de kom in)
Efter matpackandet tvättade vi svansen på Snörpa, och sen på Batte (Malins pytteponny) och så klippte jag manen på Batte (rättade till sen naturligtvis). Sen fortsatte jag att packa mat och slänga ner halm o greja, måste gjort något mer, men jag minns inte vad =P Tiden gick iaf!
När Malin tröttnat o gått in så tog jag ut Snörpa igen och så red vi en halvtimmes barbackarunda. Rundan jag o Malin tog var knappt som en vanlig uppvärmning för oss annars =P Snörpa verkade inte tycka att en andra tur samma dag var något konstigt heller =) Sen sopa stallgången o ställa ut matpåsarna igen (slängde in dem i Ruts box, för de tog upp halva gången…) o sen åka hem.
#2 Jag hade funderat på att det varit så tyst från dig. Hoppas att det fixar sig med Monia.
Jag har ny tagit ett välbehövligt jullov och hoppas egentligen på att inte behöva jobba förrän den 7 januari. Har bytt jobb, men ännu inte tillsatt någon på mitt gamla, så inledningsvis får jag sköta två tjänster. Det är arbetsamt.
Jag som tänkt ägna mig åt nya hästen…
Godkväll!
Har just landat framför datorn och försöker varva ner lite. Den senaste veckan har varit helt sanslöst "innehållsrik" så nu måste jag nog debriefa lite för att kunna njuta av julen. Är ledig till den 29:e om jag inte blir tvångsinryckt i beredskap om smittläget skärps. Ska "koppla av" med en jourhelg med damerna i Bregottfabriken nu.
Har saknat dom faktiskt…
Här har det varit busväder med regn större delen av da´n men nu är det stjärnklart och kyla på gång. Ska koppla av framför tv:n för en gångs skull - om telefonen förblir tyst ikväll.
Hälsn från M