Historik & Shrouded in Mist
Nu håller jag på som bäst med den underbara boken 
Det är så intressant med historiken och de olika förädlingsinslagen dvs arab och fullblod. Även står det ngt om orlovtravare! Det måste ambo ha av han kan råtrava snaaabbt som tusan
Det är också intressant me de olika typerna av connemaror. Har inte läst nåt om det nån annanstans. Tror ambo lutar mot andalusiska i såfall han ser lite ut som en mini-pre ibland
små öron, brett mellan ögonen osv. Pratas det nåt om detta i svensk connemaraavel?
Så kul med de gamla bilderna från racen på stränderna vid Roundstone! Tänk att tävla där me ambo, han skulle älska det och är rätt snabb faktiskt!
Nyfiken!

Har också läst den,för något år sedan. satt med boken i ena handen o hästpassen i andra. det var roligt att få lite vetskap om vilka hästar som döljer sig bakom namnen i stamtavlan..
Ska så småningom köpa e andra böckerna också, kanske ska passa på om det blir någon resa till Irland i sommar….
Kan ju nämna att under senaste månaden har pågått en diskussion på internationella connemaralistan på Yahoo om "The Michael O'Malley-letters" som kanske ligger inom det här intresseområdet? Eftersom jag själv inte har följt diskussionen har jag ingen aning om vad den handlar om i detalj eller "nivån", men är någon intresserad så hittas första meddelandet och en del svar här:
http://pets.groups.yahoo.com/group/Connemara_Pony/messages/44946
För att komma vidare i svaren får man väl klicka på "next" i botten på sidan. Tyvärr verkar det som trådskaparen har kapat en befintlig tråd och satt nytt ämne på den, så det är inte så lätt att navigera i tråden, man får helt enkelt leta rätt på de svar som har rätt ämnesrad.
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se

Var får man tag i den boken? Verkar spännande…Har aldrig hört talas om detta innan. Kan du inte beskriva de olika typerna i lite kort? (Eller gärna utförligt om du har tid.
)

#3 Jag tror det finns en länk på SCS hemsida.
~Jag tror på ödet~

~Jag tror på ödet~
Jag beställde från just den sidan.
enligt författarinnan så är det 5 typer på Irland:
The Andalusian Type, the Eastern Type, The Cashel type, The Clydesdale Type, The Clifden type
Andalusian har små öron, kraftfulla ganascher mer relaterad med berberhästen (variant i afrika av araben) De där kraftfulla ganascherna hjar utvecklats för att kunna hitta mat även under karga förhållanden som jag uppfattade det
The Eastern mer relaterad med araber då de introducerades under "the 18century" efter det blev skimlar mer vanliga. The Eastern har brett mellan ögonen, manen hänger mjukt efter halsen som på spanska hästar
The Cashel är inte släkt med araberna, en intelligent, användbar ponny, långt huvud, korta öron, ej korta ben, härdig, stark o trevlig att rida, mer urspungsconnemara
The Clydesdale är cobliknande connemaror som är släkt med clydesdalehästar som tydligen korsats in ca 1940 ej så vanliga
The Clifden är stora, har vackra huvuden, rätt korta ben, gammalt ursprung, anses av författaren som den bästa typen av connemara. De har inte påverkats av främmande blod som araber. Pat tror att den härrör från vilda connemaror i västra Irland, att det är en mer ursprunglig connemara som The Cashel. the clifden är mer som hästar på ponnyben, starka och härdiga
Med reservationer att jag uppfattar Pat Lyne rätt förstås