Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: avel
Läst 3082 ggr
tjoffsan
0

Beräkna inavel

På den irländska stamtavlesidan (http://www.connemara-pony.com/) kan man beräkna inavelsgraden för irländska connemaraponnyer. Finns det någon svensk eller internationell sida där man kan kolla sina svenska connemaror? Går det på "all breed pedigree" om man är medlem där? Finns det någon rekomenderad maxgräns för % inavel?

monsterpony
0

Jag tror att det kan gå på all breed, men jag är personligen ganska skeptisk till de uppgifter som ligger där…

Dock har jag ett script som räknar ut det på min dator, så om jag bara får namn på mor och far kan jag räkna ut det åt dig. Glad

tjoffsan
0

Jag tänkte på mina egna maror. Glad

Gorizia rc 740 e. Br. Korak u Geisha rc 515

Gandhi e Garryhack Frederick u Gorizia

Galliano e. Poetic Justice u Gorizia

Tack så mycket för hjälpenGlad

Sigrid-pa-Pottan
0

Finner det här ämnrt intressant och viktigt men har aldrig förstått hur de siffror man kommer fram till ska tolkas (eller hur man kommer fram till dem). Ser gärna en redogörelse från någon som är insatt alt. länkar till bra dito.

#1 monsterpony får gärna kolla min egen, som jag tror, sönderinavladeFoten i munnen Kryddunge (med 3 helsyskon) e. Rooar u. Grytåsa Kryddan. Ser med spänning fram emot ev. resultatSkrattande

GE
0

#3 Är hon så fasligt inavlad?

Sigrid-pa-Pottan
0

#4 Holens Ingolf + 2x Slieve Dara - Keehaune Belle -> 3x Mac Dara resp. ClonkeehanAuratum. Dessutom ytterligare  Dun Lorenzo flera ggr genom Dun Aengus. (Fast inget av Kimble - Abbeyleix Owen). Carna Dun däremot finns bara en gång, i 6:e led tror jag. Dessutom är nog härstamningen mycket ovanlig i så motto att det varken förekommer Mountain Lad-linjen eller - believe it or not - Carna Bobby!!

monsterpony
0

#2 Gorizia rc 740 e. Br. Korak u Geisha rc 515: 4,606 %

Gandhi e Garryhack Frederick u Gorizia: 3,565 %

Galliano e. Poetic Justice u Gorizia: 3,916 %

monsterpony
0

#3 Kryddunge e. Rooar u. Grytåsa Kryddan: 5,525 %

Eller om man delar upp det på förfäderna… siffran anger antal procent av generna som kommer från ponnyn i fråga. Antalet * är antalet gånger ponnyn förekommer i stamtavlan… Ja, jag är en riktig nörd som tycker det är kul att dra ut sådana här data… SkämsFlört

50.00   Grytåsa Kryddan RC 1112, 33-86-2975  

50.00   Rooar RC 86  

25.00   Belinda II RC 496, 33-76-1765  

25.00   Brantshammar Korak RC 16, 33-69-0233  

25.00   Holens Ingolf RC 19  

25.00   Wänga Sinobia RC 410, 133 IC  

15.62   Keehaune Belle CSB 2310, RC 10  **

15.62   Slieve Dara CSB 146, RC 2  **

14.06   Clonkeehan Auratum CSB 104  ***

13.28   Dun Lorenzo CSB 55  ******

12.50   Inishnee Lady CSB 2704, C 46  

12.50   Lambay Boy CSB 300, CH 16, RC 24  

12.50   Moy Maritta CSB 3804, C 97  

12.50   Rosenaharley Mac Milo NPS 4560, CH 5, CSB 233  

12.50   Tiger Boy RC 11  

12.50   Wänga Simona RC 158  

12.01   Rebel CSB 7  ***********************

11.72   Dolan Rose CSB 1132  ****

11.13   Innishgoill Laddie CSB 21  *************

10.94   Mac Dara CSB 91  ***

9.38   Dun Aengus CSB 120  **

7.81   Keehaune Lassie CSB 1222  **

7.81   Slieveaniarainn Lass CSB 1605  **

7.42   Dun Heath CSB 31  ********

7.03   Naseel ox  ***

7.03   Western Lily CSB 1522, USAM 35  ***

6.64   Droighneann Donn CSB 280  ******

6.25   Brantshammar Joyce RC 6, 33-65-0033  

6.25   Bridge Boy CSB 124, CH 21  

6.25   Lambay Inver CSB 162, RC 4  

6.25   Lambay Smokie CSB 2995, RC 54  

6.25   MacNamara CSB 175, NPS 4259  

6.25   Maresa CSB 3459  

6.25   Mountain Lor CSB 1890  

6.25   Rosenaharley May Millis CSB 1569, NPS 12320  

6.25   Tiger Blaze CSB 2385, RC 22  

6.01   Cannon Ball CSB 1  ***********************

5.86   Lavalley Star CSB 25  ****

5.66   Noble Star CSB 17  *******

5.57   Dooyher Lass CSB 188  *************

4.69   Rose of Killola CSB 1365  **

4.30   Gil CSB 43  ****

4.10   Golden Gleam CSB 296  ******

3.91   Cill Ciarain CSB 78  **

3.91   Keehaune Laddie CSB 52  **

3.91   Whirlwind CSB 1174  **

3.71   Heather Bell CSB 15  ********

3.71   Winnie Nee CSB 194  ********

3.52   Western Echo CSB 1168  ***

3.42   Connemara Boy CSB 9  ***********

3.12   Calla Rebel CSB 38  **

3.12   Camlin Cicada CSB 119  

3.12   Carna Dun CSB 89  **

3.12   Clonkeehan Inverbeg CSB 2290  

3.12   Doon Paddy CSB 95  

3.12   Irene CSB 624  

3.12   Lady Grey II CSB 1606  

3.12   May Boy (I Dr)  

3.12   Mountain Birch CSB 1537, NPS 12930  

3.12   Nora CSB 682  

3.12   Rebel Star CSB 986  

3.12   Retreat CSB 320  

3.12   Sliabh na mBan 2nd CSB 1481  

3.12   Tiger Gill CSB 68  

3.12   Tooreen Ross CSB 99  

3.00   Dynamite (I)  ***********************

2.93   Village Bell CSB 171  ****

2.83   Adventure CSB 11  *******

2.83   Black Paddy CSB 8  *******

2.34   Ivy Lass CSB 815  **

2.34   Lavalley Rebel CSB 24, NPS 3019  **

2.34   Winter xx  **

2.05   Golden Glimmer CSB 297  ******

2.01   Prince Llewellyn (WC)  *****************************

1.95   Derrada Fanny CSB 182  ***

1.95   Irish Beauty CSB 669  **

1.86   Gentle Annie CSB 108  ********

1.76   Paddy CSB 28, NPS 2627  ***

1.56   Adventure's Own CSB 569  

1.56   Calla Roan CSB 196  **

1.56   Camlin Cilla CSB 1447  

1.56   Clough Rebel CSB 33  

1.56   Doon Lily CSB 1259  

1.56   Double Dun CSB 803  **

1.56   Glentrasna Grey CSB 1154  

1.56   Inver Rebel CSB 93  

1.56   Lady Grey CSB 507  

1.56   Little Heaven xx  **

1.56   Silver Grey CSB 143  

1.56   Sliabh na mBan CSB 227  

1.56   Tiger Tank CSB 908  

1.56   Tooreen Laddie CSB 86, USAS 2  

1.56   Wayfarer CSB 1210  

1.56   Winning Ways CSB 1172  

1.42   Galway Rose CSB 78  *******

1.42   Thistleton xx  *******

1.17   Clorophyl xx  **

1.17   Silver Pearl CSB 18  **

1.03   Powder  ******

0.78   Carna Girl CSB 525  **

0.78   Charlie CSB 2  **

0.78   Ciro CSB 551  

0.78   Derry Boy CSB 30  

0.78   Gray Beauty CSB 358  

0.78   Grey Swan CSB 475  

0.78   Inver Bridge CSB 459  

0.78   Molly Bawn 2nd CSB 406  

0.78   Rosmuck CSB 865  

0.78   Silver Sea CSB 334  

0.59   Bess CSB 201  **

0.59   John Quirke CSB 13  **

0.39   Derry Grey CSB 207  

0.39   Molly Bawn CSB 38  

0.39   Swallow II CSB 473

monsterpony
0

Inavelskoefficienten är rent genetiskt sannolikheten att ponnyn ärvt en viss gen två gånger från samma förfader (både genom moders- och faderssidan). Det gäller förstås både bra och dåliga anlag, så sannolikheten att få både bra och dåliga anlag i dubbel upplaga ökar. Utslaget över hela genomet (alla gener) så kommer en ponny med en inavelsgrad på 5 % att vara "identical by descent" i 5 % av sina gener.

tjoffsan
0

#6 Tack så mycket för hjälpen!

Det finns ingen möljighet att lägga ut det där scriptet på SCS hemsida, så att det blir något liknande som i den irländska databasen?

Sigrid-pa-Pottan
0

#7 #8 Whaoo! Stort TACK för en detaljerad redogörelseGlad. Verkligen illustrativt. Fast vad jag fortfarande inte fattar är hur man kommer fram till själva koefficienten, i det här fallet 5,525 %. Och hur tolkar man siffran? Har förstått att det inte är önskvärt att siffran överstiger en viss proccent, var ligger den?

Återigen, tack för att du tagit dig tid.

monsterpony
0

#9 Njaaa… Scriptet är anpassat till olika databaser, så det går tyvärr inte att bara överföra. Jag hade vissa planer en gång i tiden på att fixa något liknande för SCS databas, men tiden infann sig aldrig.   Rynkar på näsan

monsterpony
0

#10 Tja, i princip söker man baklänges i stamtavlan tills man hittar en ponny på både faders- och moderssidan. För varje generation ärver man 50 % av den ponnyns gener, så man multiplicerar med en halv för varje generation tillbaka till den ponnyn på båda sidorna. Och sen summerar man över alla sådanda fall… Hm, det var kanske inte värdens uppenbaraste förklaring…

Det finns säkert gränsvärden över vad man bör satsa på att hålla sig under, men jag vågar inte ge mig på att gissa vad de skulle vara… Skäms

Clancy
0

I hundaveln vill man inte gärna överstiga 6,25 % som är kusiner. Helst så mycket under denna siffra som möjligt.

Vet inte hur långt man vill gå i ponnyavel men det är nog högre än kusiner många gånger. Det är så olika också hur det uträknas beroende på vilket program man har. Även olika hundprogram kan beräkna olika på samma kombination. Ofta är det 5 generationer man räknar på, hur många är det räknat på på ovanstående ponnys ?

tjoffsan
0

#10 Jag har letat runt lite och har hittat det här dokumentet; http://www.connemara-pony.com/inbreeding.pdf där det står att nuvarande inavelskof. är mellan 4 och 5 procent och att den ej bör öka.

RC71
0

#13 Har hört samma på häst, 6,25%.

monsterpony
0

#13 Det är räknat på samtliga dokumenterade, men ju längre bak man kommer desto mindre roll spelar det, så fem generationer blir nog i princip samma sak i de flesta fall.

colleen
0

Om monsterponny vill får hon gärna kolla mina pållar också.

Ballybawn Black Beauty - e Boden Park Finnard u Brown Heath

Janville - e Westside Fred u Aran Delight

Kilfenora Windy - e Windy Day u Boden Park Firethorn

Bownty Black Barbel - e Garryhack Frederick u Ballybawn Black Beauty

Bownty Sunrise Riddle - e Lofty Roderic u Janville

Skäms De är ju några stycken.

~Jag tror på ödet~

monsterpony
0

#17 Det kanske räcker med sammanfattningen…? Blir väldigt långt annars… Flört

Ballybawn Black Beauty - e Boden Park Finnard u Brown Heath: 3,913 %

Janville - e Westside Fred u Aran Delight: 5,813 %

Kilfenora Windy - e Windy Day u Boden Park Firethorn: 3,269 %

Bownty Black Barbel - e Garryhack Frederick u Ballybawn Black Beauty: 4,775 %

Bownty Sunrise Riddle - e Lofty Roderic u Janville: 8,155 %

colleen
0

Tackar! Du får gärna skicka till min mail om du har lust.

colleenj_86@hotmail.com

Smulan får vi nog tänka till vad vi använder för hingst sen, antar jag.

~Jag tror på ödet~

Sigrid-pa-Pottan
0

Tack för alla svar! Tror jag förstår principen. Då var kanske inte min "Spicy MacGold ett fullt så avskräckande exempel som jag befarat. Däremot tror jag mig ha förstått att inaveln är ett problem i just vår rass. Organiserad avel började ju med ett förhållandevis litet material och min känsla är att basen/genpoolen kanske ytterligare begränsats under perioder bl a pga tendens att överutnyttja ett litet  antal "modehingstar" (nu är det inte i första hand svenska förhållanden jag tänker på). Har mer än en gång funderat över hur rasens överlevnad ser ut på lite längre sikt…

monsterpony
0

#19 Du har mail… 

Så länge du inte tar en hingst som är nära besläktad med Smulan så kommer inte hennes lite högre inavelskoefficient att bidra till att höja fölets. Ett korsningsföl får tex alltid inavelskoefficient 0 oavsett föräldrarnas egna inavelskoefficienter.

monsterpony
0

#20 Ja en eller annan hingstlinje till hade nog inte skadat… Dock tror jag att stomaterialet varit såpass rikt att det hållit inaveln stången en hel del. Men visst, inavel är alltid ett intressant dilemma när man har slutna stamböcker…

colleen
0

#21 Tack igen!

* är det så många gånger en häst förekommer i stamtavlan?

~Jag tror på ödet~

monsterpony
0

#23 Japp!

Smile-
0

# WOW!!!Förvånad

Någon gång ska jag göra en tråd om allt man behöver kunna/förstå för att hålla på med ponnyuppfödning! Om omvärlden bara visste vilken otrolig samlad kompetens vi besitter inom de mest osannolika områdenSkrattande.

MrsM
0

Man bör skilja på begreppen inavelsgrad i en hel population och inavelskoeff i en enskild ponny… Det är inte samma problem.

Själv har jag linjeavlat rätt tufft på mina "Sparrows" och "muffys" och medvetet försökt hålla mig ifrån dom linjer som finns mkt brett representerade f f a på Irland just nu (Abbeyleix Owen, Hazy Dawn etc). Idén är att få fram ston som internationellt sett är lätta att välja hingst till. Och att ett linjevalat djur blir en homogen förärvare, så när det blir bra blir det verkligen bra! Ponnyerna  må vara "släkt med sig själva" men dom är inte så nära släkt med hingstbeståndet i övrigt vilket gör varje kommande parning med dem till en outcross…

Jag anser alltså att det är en större genetisk fara för framtiden om många individer i en population innehåller en slatt av samma blod om än ej över 5-6% per ponny, än det faktum att några individer är linjeavlade uppåt 10-12% men istället obesläktade med de övrigaGlad. Så jag fortsätter…

Carnaby Dun Sparrow och Carnaby Blue Muffy är inte tillverkade av en slump… Flört. Det är tänkandet som gör avel så spännande. Och att vi inte tänker lika allihop.

ambo
0

Jag är helt förvirrad och måste läsa allt en gång till. Holy christ så trög jag är ikväll

Ska jag alltså räkna bakåt hur långt då med vår ambo..han som är efter Robin Hood - Ard happy silver..och sen räkna antalet hingstar/ston förekommande s a s

#26 det tänket var lättare att fatta! Spännande..då blir det liksom svenska connemaror, danska connemaror o irländska..på nåt vis.

De här 5 grundtyperna jag nyss läst om i Shrouded in mist är liksom utplånade då eller?

MrsM
0

#27 Har otaliga ggr tänkt att jag skall "mäta upp" mina connemaror och jämföra med professor Ewarts mkt ingående beskrivningar av de olika typernas mått på skallar mm. Bara på skoj. Tror faktiskt jag har mest "andalusian type" hemma hos mig… om dom nu finns idag?

Hovgarden
0

50% kan inte stämma som inavelskoffecient. Lärde mig räkna för ett tag sedan o då fick jag ut en med 47% o det är ju släktskapen men det man är intresserad av o räknar med är inavelskoffecienten. Man säger att uppemåt 10% så blir dålig fertilitet, överlevnad hos föl mycket sämre.

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

monsterpony
0

#26 Bra att du tog upp det här med individuell inavel och populationsinavel. Jag hade vissa planer på att skriva något till CN om det en gång, men det rann ut i sanden det med… Skäms Ffa är det väl så att om man inavlar en ponny hårt så drabbas (i värsta fall) en individ, medan om man inavlar en hel population/ras så kan man få problem som inte går att rädda alls.

#27 Ambo har 4,016 % i inavelskoefficient.

#29 Vet inte var du fick 50 % ifrån. Om du syftar på min radda i #7 så är det inte inavelskoefficient utan bara % gener ärvda från en viss ponny. Sigrids Kryddunge är e Rooar och har alltså ärvt 50 % av sina gener från honom. Rooar är efter Holens Ingolf och Kryddungen har således ärvt  25 % av sina gener från honom…

På temat inavel så kan jag berätta att vissa av de svenska vargar som fötts har haft en inavelskoefficient på 30 - 40 %! Men så har de också inavelsproblem och det finns ett samband mellan inavelskoefficient och kullstorlek…

colleen
0

Det här är riktigt intressant ju. Jag ska försöka hitta en hingst som har så lite Dun Lorenzo som möjligt till Smulan, för jag gissar att han finns med x antal gånger.

#26 Men om man linjeavlar måste man ju veta vad man håller på med. Eller hur?

Vad tycker ni är okej att linjeavla? Är det som det brukar stå pappa till hingsten - morfar till stoet?

~Jag tror på ödet~

Annette
0

Jag håller på att utarbeta en reservplan för mitt ena sto.

Vad tycker ni om linjeavel enligt detta: fölets mormor och farfarsmormor blir samma sto. Ett mycket förärvningssäkert, Elitpremierat sto.

Hovgarden
0

#30 okej, då förstår jag :)

#32 Ja så länge hon inte har någon dåld dålig gen så är det bara att köra egentligen, för hsätar ska inte var så inavelskänsliga… Kanske på grund av få sjukdommar. Det är dörför de har 6,25 på hundar vad jag har förstått men så träffade jag min sambos syster o hon hade haft en hund med 3% o den hade avlidit på grund av ngt inavelsfel, men där måste ju något dålig gen kommit i dubbel uppsättning. På shetland är det väl mest krum man pratar om?

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

RC71
0

#31 Det gäller ju att veta vilka egenskaper man vill förstärka vid linjeavel. Personligen är det inget jag medvetet sysslar med då jag tror att det försvagar den enskilde individen. Min gräns får gå vid samma individ förekommande i tredje led. Sedan är det dax att blanda in lite nya gener Glad

MrsM
0

#31 (#26). Flört. Det är det som är finessen. Glad. Fast jag har kanske blandat i ett mått nostalgi också…

Det är häftigt att upptäcka likheter i både utseende och beteenden som man känner igen från tidigare generationer. En flashback då & då. Nu  har jag nästan en droppe från alla mina tonårsfavoriter i mina egna maror, nästan.  Det var kul att hitta en skvätt Lambay Bluebell att använda (mmm t Långarnö Cedric, fastnade för henne på Lambay 1975..).

Det är just det här "klurandet" som är så fascinerande med avelGlad. I regel ligger jag ett par generationer framåt i min planering. Som att spela schack ungefär.

ambo
0

#30 tack för infot! Är det mycket eller lite (lite dum)

#28 tror ju att ambo är rätt andalusisk han med. plus lite orlovtravare (men de kmr ju från araberna tydligen)

monsterpony
0

#36 Jag skulle säga att det nog är ganska normalt för en connemara. Absolut inte så mycket att man behöver oroa sig.