God morgon 2009-01-05
Ingen morgontråd än?
Här är det dimmigt ute, ligger ett tunt, tunt litet ynkligt lager med snö på marken. Hoppas att det kanske kommer lite till.
Förkyld har jag visst blivit också
.
~Jag tror på ödet~

Kallt! +12 i köket
Ute är det väl runt -17 skulle jag tro. Stallvattnet fruset, så nu blir det extra jobb.
Godmorgon från
Lotta 
Godmorgon!
-16 grader när jag gick upp 06.00. Har varit och fodrat alla 34 krakarna som stog i stallet och frös. alla vattenkoppar, ledningar och morgonhinkar var frusna. Ingen var direkt sugen på att gå ut i kylan.
kallt här med. Måste ta fram extra täcke under utetäcket, ponny var extra bullig igår..hade fällt ut håren..ändå är det ett rätt tjockt täcke, förslog inte!
Idag ska jag ut med lite tulpaner till min mamma som fyller 86. Fullt upp me födelsedagar den här tiden på året hos oss..igår en son, idag min mamma, den 8e min pappa.
undrar om bankerna är öppna idag tro?

-15 här, soligt o skönt. De 4 som är utan täcken ser ut att njuta mest av alla hästarna i hagarna. Har varit ute en sväng med Ida o hundarna nu på morgonen. Vatten ledningarna frysta i stallet men i torkrummet så rinner det som vanligt.
Gomorron här också. Kyligt och vackert! Men inte mer än - 11 grader nu. Det var några fler tidigare i morse. Vi har både lunch idag, kväll och morgon (i morgon) hos hästarna, så jag ska snart iväg. Här är brasa igång, make på jobbet och sonen fortfarande i sängen. Han försöker nu tappert vända tillbaka dygnet efter kusinens bröllopshelg. Dvs nu kan han sova hela dagarna igen…
hllw är nog upptagen av studier.
Underbart vackert ute. Nu har vi bara -18, i morse -24. Inget fruset i stallet, men hästarna får inte vara ute lika länge som vanligt, för då är det risk att det blir för kallt i stallet. Hästarna verkar inte frysa i alla fall. Jag verkar nu i alla fall ha blivit av med julförkylningen - bakterierna/virusarna har väl frusit i hjäl kan jag tro.

God eftermiddag!
Vi landade på -15° i morse. Soligt och härligt. Jag har varit iväg och ridit lektion och laddat inför KM i dressyr i morgon… Känns väl lagom lovande. Jag fick avsluta mer att rida programmet och det blev mer western än dressyr på sina ställen…
Nåja, friskt vågat hälften vunnet, och går det dåligt i morgon blir det lättare att bättra sig till nästa gång. 

God middag,
Härligt vackert här också, ca -8 grader. Camomille och vi andra pustar ut efter en intensiv hoppkurs med Ted Nätterqvist på Runsten i helgen. Friskt och kallt i ridhuset men bra underlag. Uteboxar där vattnet i hinkarna frös men vattenkoppen höll igång…..
Hoppning på relaterade avstånd och markarbete "an die Hilfen" eller vad det nu hette. Travers …något när Camomille skulle göra sidvärtsrörelser i galopp. Det hade vi ingen aning om att hon kunde, men några polletter trillade ner. Vår hopponny tycker nog att det är mer skoj med dressyr……
Annars så ska Camomille släppas med ny hagkompis en stund ieftermiddag och vi andra åka på handbollsturnering med lillebror. Tack och lov att gympahallar brukar vara varmare än ridhus den här årstiden

God eftermiddag
Här det också iskallt. I morse var det -17 grader men nu är det lite "varmare" då solen skiner och det är vackert ute. Hästarna ser ut att trivas i det fina vädret. Tyvärr har vi ingen snö så det är hårt i backen för små oskodda hovar om man ska gå på promenad.
Vattnet fungerar utmärkt i mitt stall trots kylan p g a att jag för några år sedan tröttnade på frusna ledningar och bärande på vattenhinkar från huset och köpte en sådan där elvärmekabel som man lägger i eller utanför vattenledningen för att hålla vattnet frostfritt. En mycket bra investering som sparar mycket jobb, dessutom inte speciellt dyr. Rekommenderas verkligen!

God eftermiddag
Det var segt att jobba i morse =/ Kallt att cykla i 10 minusgrader också!
Varit ute hos Snörpa en sväng också. Mockat o matat o klart när jag kom, så det var bara att hämta hästen o klä på henne o rida ut. Blev ingen lång sväng, ca 40 minuter tror jag vi var ute. Var iiiiiiiskallt o jag höll på att frysa ihjäl, så det blev ingen långvarig tur =S

Avstod löshoppning idag pga kylan. Har kallstall till pojkarna (timmerväggar, men oisolerat) så i denna kyla ville jag inte ha en svettig häst att ställa in där.
Var däremot ner till ridhuset och hjälpte till en stund i ringen. Frida,ridläraren, saknade medhjälpare en stund.
Lilla Joy provade på bommar för första gången. Visst är du mycket nöjd med dagen, Joysen?
Sportlovet blir nästa löshoppningstillfälle, ser fram emot det!
Jobbade förresten några timmar idag. Trevligare att vara hemma med familj och djur kan jag säja…

Godkväll!
Blev många timmar i stallet i dag. Stallägarna på tävling så jag och AKWIK som kom på besök gjorde iordning stallet, fodrade lunch och gick en timmes promenad med min Storm och en annan ponny. Strålande väder, -12 grader.
I går gick jag en liten sväng med Carduus. Tränade honom att gå bredvid och mig (vilket han tyckte var lite konstigt eftersom han alltid gått bakom tidigare men efter en stund föll poletten ner). Ställde även ner honom i ett litet dike och hängde över ryggen på honom, han stod helt still och avslappnat
. Blev lite busig på vägen hem och gjorde en jättebrall, kanske finns det lite mer tiger i honom än jag trott

.
Bifogar bild på Dus tagen i går.
Ha det bra alla!

#12 Oj vad han växer! Stora grabben nu ju 
#12 Så bra att du skrev om dagen åt mig. Jag är lite lat idag. 
Behöver bara lägga till att jag var hos mina hästar på sen eftermiddag/kväll. Men i morgon tänker jag mig ut så tidigt att jag kommer först och får fodra mm. Ev ta en prommis med Arizona om vädret är OK.

#12 Han är bara 138cm… hade ju så gärna önskat kunna ha honom kvar som ridhäst åt mig men det är ju i minsta laget. Får hoppas han sätter fart sent men enligt 1-årsmåttet ska han bli ca 140cm så det är nog lite mkt att hoppas på.
#14 Ja för dig blev det ju ännu fler timmar så du har all rätt att vara lite lat nu
.

#15 Men för övrigt har han verkligen vuxit på sej! Ser fin ut 

#16 Tack! Ja han är verkligen jättefin och så genomsnäll och trevlig
. Hoppas på treårstest i år, det vore roligt!
Skönt att både du och AKWIK tycker han är fin, jag är lite orolig över hans fetma
.
#5 haha, samma här, ena sonen satt vid middan o resonerade hur han bäst kom tillbaka..antingen va uppe hela natten och sen hela dan o sen sova kl 17 till nästa morgon..osv. vi sa att han då skulle somna tidigare o sen vakna kl 20 utvilad iställe..vilka bestyr! ja förresten är alla uppe sent jag me höhö

#17 Fetma? Tycker han ser lagom ut på bilden iaf.

#12 Jag tycker också att han ser jättefin ut! Han har verkligen utvecklats och blivit grov sedan tidigare bilder. Jag trodde först du hade lagt ut bild på någon annan häst då du skrev DUS
Jag blev förvånad över att han bara är 138 cm.
Han ser större ut på fotot. Min Lilleman som är lika gammal har också vuxit till sig och blivit hela 138 cm men han ser betydligt mindre ut tycker jag.
Ja Carduus han ser fin och maffig ut. Vi skulle nog gärna se att t ex Gondor breddade sig lite, men det kommer väl. Han har ju istället höjden…

#19, 20, 21 Tack alla! Men det dallrar verkligen om honom så han är i överhull men kanske inte så illa iaf. Vi har ju mest tävlingsponnyer i stallet så jämfört med dom ser han ju ut som en flodhäst
.
På bild ser han större ut än i verkligheten, är nog maffigheten som luras. Han är lika hög som sin ett år yngre ponnykompis men ser mkt större ut.