Connemara Hingstar i Skåne
Okej, kan börja med att säga att jag absolut inte har någon koll på connemara stammar, avel eller något. Men folk här inne värkar har bra koll :) Så jag gör en chansning och försöker se om någon kan hjälpa mig.
Min medryttarhäst Holly Hobbie ska betäckas denna sommaren. Hon acceptera inte den connemarahinst som var tänk till henne. Så ägaren har nu hittat en New Forest hinst ist.
Men tanken är ev att jag ska ta fölet senare och även om jag inte ska ha den till utställning så vore ett renrasigt föl roligare än en korsning.
Så, vad finns det för tänkbara connemarahinstar till Holly i Skåne?
Som finns för betäckning ganska snart…
-

Av vilken anledning funkade det inte med den hingst ni valt? För om det är så att hon är rädd för hingsten så hjälper det kanske inte att byta i så fall skulle det väl vara semin men alla stationer har väl i princip stängt nu.
Hur kommer det sig att ni ska betäcka såhär sent?
~Jag tror på ödet~
Jag har ingen jätte koll då det från början inte var tänkt att jag skulle ha föltet. Så vet inte varför det blev av så sent.
Men Holly var väldigt kär i en valack hon gick i samma hage som och ägaren tror att hon inte acceptera hingsten pga av detta.

Har hon brunstat ordentligt då?
Har hon gått med valacker så finns det ju stor risk att hon blivit betäckt av de och i så fall har hon garanterat infektion.
Var hon rädd för hingsten eller gick det bara inte att betäcka?
~Jag tror på ödet~

Haha
Detta är ju min lilla Holly !!
Ja Holly är lite speciell, hon har haft 3 egna föl och varit amma till 2 st.
Holly har alltid mjölk och tar emot föl fast det gått decenier mellan fölningarna…
Hon är som sagt förälskad i Balfour mitt fullblod.
Hon gilla inte Alladin, kanske färgen???
Hon är en bestämd liten dam, och har alltid gått på fribetäckning förut.
Denna gång var den en som höll i henne… INTE vad hon ville. Hon vill ha det naturligt… gå och gosa i hagen, mysa och vara riktigt förälskad..
Så eftersom damen nu blir 20 år, så vill jag ta föl på henne igen.
Varför jag valt en annan ras på hingst beror på att jag inte vill lägga massa pengar på att ännu en gång köra land och rike runt för att sen upptäcka att hon inte accepterar hingsten.
Det viktigaste för mig är att hon får ett föl.
Så någon som vet SEMIN på en connemara?
Det var ju det tråden skapades för…
Kul att du hjälper till att leta Christina, ja du vet hur mycke jag har att göra om dagarna, så nu överlåter jag detta till dig… leta upp en connemara på semin :)
Ja det fanns ju en hingst på Önnarps som finns på Semin, men han är lite nära släkt med Holly Hobbie ! Jag träffade förövrigt henne i somras. :)

Hur är det med Idholmens matador? -fast jag vet inte om han betäcker längre…
Gud denna tråden känns ju jätte gammal! :O haha

Det lutar åt JANUS