Ny medlem
Hej allihopa!
Tänkte också börja skriva här.Kommer att ställa en del frågor och diskutera ett dräktigt sto,som hade ett fånganfall sommaren då hon blev dräktig.Kanske några har erfarenhet av detta och hur Ni skötte stoet under dräktigheten och med föl vid sidan sen.

Hej och välkommen hit!
~Jag tror på ödet~

Välkommen!
Har själv ett "fångsto" och har haft ett antal på betäckning här genom åren. Fråga på du bara så får vi se om jag kan bidraga med ngt. 
Hälsn
Lotta

Välkommen!
Välkommen! 
Usch för fång! Min fick det 4-5 veckor innan förväntad fölning. Skrev mkt om det i en tråd här.
Vad heter stoet? Vem är hon betäckt med? Berätta, berätta! 

Välkommen hit! Hoppas ditt sto mår bra nu! Fång är för ledsamt att drabbas av. Hoppas forskningen går framåt på den fronten!!

#6 Ja, verkligen trist sjukdom. Fång i dag är ju lite av en välfärdssjukdom på våra hästar.

Hej..och välkommen. Jag är också ny här och nybliven Connemaraägare.
Oj vad snabba Ni var med svar!
Brolötens Malinér heter hon,betäckt med Hagens Darcy.Har haft en del besvär,minst sagt,med att få henne dräktig så jag vågar inte hoppas alltför mycket,men hon är i allafall dräktig.Fick som sagt ett fånganfall i somras,men sen har allt gått bra.Hon gick med Green Guard i höstas och inne på nätterna.Äter nu gammalt hö och specialfoder.
Man vet ju inte om man är nära gränsen,men just nu känns det bra.Börjar tänka lite på våren och sommaren.Green Guard funkar ju innan fölet kommit(månadsskiftet juni-juli) men sen? Hur har Ni andra gjort.Våra beten är dessutom rätt kraftiga.

Har du köpt henne av Malin eller har hon haft annan/andra ägare mellan?
Lycka till med henne iaf. Hoppas du kan få några tips gällande fångproblemet.

#10. Det sägs ju att digivandet minskar risken för fång.
#11 Jag är Malins mamma,men Malin är ju mest i Kalmar,så jag har hand om
Malinér.

#10 Några "fångråd" Jag skulle vara mycket försiktig med betandet tills stoet har fölat, alltså i princip inget bete alls eller bara korta stunder före midsommar. Därefter skulle jag försiktigt vänja in stoet på bete efter fölning, helst magert bete och mycket försiktig invänjning. Under digivningen brukar fångrisken minska betydligt, om nu inte hästen har någon bakomliggande metabolisk sjukdom förstås. Kontrollera noga hästen varje dag under betet, känn på digitalpulsen (pulsen vid kotorna ). Ta ut henne på hårt underlag varje dag och gör tvära vändningar för att se att hon vänder normalt. På så sätt kan du tidigt upptäcka ett begynnande fånganfall.
Fram till fölningen ska du ha en väl sammansatt foderstat med ett bra hö som grund. Det går utmärkt med ett årshö. Ett fjolårshö "tappar" vitaminer men innehåller i princip lika mycket energi och protein som tidigare. Nu då hon närmar sig högdräktigheten är det viktigt att det innehåller tillräckligt med protein. Bättre att ha ett riktigt bra hö än att behöva ge kraftfoder till en fånghäst som är dräktig. Om du byter grovfoder så blanda under ett minst par veckor med det gamla.
Fång är en HEMSK sjukdom!
Är det något du undrar över Maliner och hennes syskon eller något annat Brolöten relaterat så får du gärna höra av dig till mig :)
Välkommen !

hej och välkommen, är åxå rätt så ny på denna sida
.

Aha, då är jag med. Vet inte om Malin ens nämnde det när det var aktuellt men när hon flyttade hit till Kalmar (där jag alltså bor ;) ) så var det prat om att hon skulle bo hos mig tills hon hittat egen lägenhet.
Nu löste det sig ju ändå för henne med boende :)
Om jag får fråga, varför tog hon inte med sig Maliner ner hit? Eller hon kanske har någon annan häst med sig hit?
Hon tog lite hästledigt och jag ville gärna ha Malinér kvar uppe i Värmdö.Jag gillar att rida och är nog en hästtjej fast lite till åren kommen!

Då är det ju bra att du får chansen att vara lite hästtjej också :)
….