Tankenötter och gåtor
"Riddle me this, riddle me that!" sagt av The Riddler i en av Batman filmerna
Hoppas det är fler som har lite klurigheter att lägga ut så vi kan gnugga geniknölarna lite.
Kommer att lägga ut svaret på denna fråga vid 21.00 ikväll, kanske någon har hunnit svara rätt innan dess. Här kommer den:
En man bygger ett fyrkantigt hus där alla fönster vetter mot söder. Utanför fönstret passerar en björn, vad är det för färg på björnen??
Lycka till! 
Jag vet….. ;)
Jag vet också!
Men man får inte skriva det än va?

Men vad f-n svara/gissa hej vilt!

Jaha ?
Vit.
?? är det i motljus då lr
#6 Nej.

Akwik har rätt, hade du hört den förut?
#6 för att kunna bygga ett fyrkantigt med alla sidor åt söder, måste du bygga det mitt på Nordpolen, där lever det än så länge bara isbjörnar.
Någon annan som har någon klurig gåta på g?
j-t dåligt man kan ju sätta alla 4 fönster på en vägg (hrmf)
Har en (rätt jobbig) eg 20 frågor..en man kommer in på en restaurang i new york och beställer albatross, smakar på maten och går sen ut och skjuter sig, varför?

#10 är det fusk om man har hört den förut?

#10 Den har jag läst på buke. Lite krångligt svar… och ganska långsint har jag för mig
~Jag tror på ödet~
#12 Eller menar du kanske långsökt…

Haha! ja långsökt var ordet..
Fick inget svar på att man kan sätta alla fönster på en vägg…

Haha såklart jag menar långsökt… Det blir så när man skriver här och sen svarar på mail, bloggar, pratar på msn och smsar samtidigt.
~Jag tror på ödet~

Ambo jag ber om ursäkt för att jag var lite otydlig i frågan, den rätta formuleringen skall vara: "han fygger ett fyrkantigt hus med ett fönster på varje sida"

#17 Ja, det var ju en viss skillnad…
#3 Sorry… tänkte att lite fler skulle få chansen att fundera innan jag svarade…. sen kom visst ngt annat emellan så jag kom inte tillbaka till datorn förräns nu… : o
För visst är björnen vit ; )
#10 den nöten överstiger min tankeförmåga…. iaf så här dags
på dagen……eller alltid… ; )
Har nu varit ute på nätet och hittat svaret på Ambos gåta i inlägg #10. Det finns lite variationer på samma gåta, som att han var på bra humör, tog en tugga och sedan gick in på toaletten och sköt sig.
….hmmm…svaret var ju inte det jag väntade mig precis…
#20 nä, visst blir ,man förvånad!
#19 ja nu börjar det bli man få ordning på den gåtan me fönstren..haha
Nå, fram me svaret nu då på min gåta!
Tja, jag lägger väl in det svar jag hittat då så får ni andra fundera och diskutera hur mycket ni vill om hur detta hänger ihop 

Mannen upptäcker att han inte känner igen smaken, och förstår då att det han åt förra gången inte var albatross utan sin fru.
Fem år tidigare blev han skeppsbruten i en storm, tillsammans med sin fru och sin kamrat. Frun försvann i vågorna, mannen och hans kamrat flöt i land på en ö. Efter en vecka utan mat gick kamraten utsvulten iväg för att hitta något att äta. Han återvände till mannen med en köttbit som han påstod var albatross …

#22 den varianten jag stött på så var det hans bror…
#16 Det är helt OK att låta fingrarna spela snabbare än tanken
#24 Oj så högljutt det blev! Hur får man bort detta?
#24 o #25 

Tack walsan för att du ofrivilligt gav mig ett välbehövligt skratt.
#25 Den tankenöten var svår…

Wow vilken text. Du syns i alla fall 
~Jag tror på ödet~
#22 japp i princip rätt svar finns varianter

En ny tankenöt!
Den grymme kungen
Det var en gång en kung som infört bestämmelsen att alla dödsdömda skulle få en sista chans att välja dödssätt. De skulle få göra ett påstående
Visade det sig att påståendet var sant skulle de halshuggas, var det falskt skulle de hängas.
En dag dömdes en man till döden. När han gjort sitt påstående, visade det sig att man varken kunde hänga eller halshugga honom.
Vad vad det han sa som räddade hans liv?
Kommer lägga ut svaret i morgon ca 16.00.
Lycka till!

#30 Jag ska hängas ?

#30 Jag ska dö?
Det finns inga bilor eller rep kvar i vår by

#31 visst säger han så…
Det han sa var: Jag kommer att bli hängd.
Hängde de honom efter det påståendet var ju det sant - alltså skulle han halshuggas. Halshögg de honom var påståendet falskt - då skulle han hängas…
Han blev frisläppt.
Varför är blomflugor så små? 
Lägger ut svar lördag kväll

#35 De har stannat i växten
#36 rätt, hahaha de stannar i växten :p
Varför dog alla mammutar ut
Det fanns inga papputar!

Tycker det är dax att "putta" upp denna tråd i Januarimörkret.. Kollar vid 17.00 imorgon kväll för att se om det är någon som löst denna!
Blanda inte bort korten
Det ligger fyra spelkort i en hög.
- Ovanpå ett ess ligger ett ess
- Ovanpå ett hjärter ligger en spader
- Under ett ess ligger en kung
- Under en ruter ligger ett hjärter
- En hjärter ligger ovanpå en ruter
- Ett ess ligger under en kung
Vilka är de fyra korten?
Lycka Till!
Provar…. i nämnd ordning:
Spader Ess