Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 2636 ggr
MrsM
0

Råd & Rön - tipstråd 2009

Försökte söka efter en gammal tipstråd men hittade den inte? Får bli en ny.

Har du bra tips att dela med dig?

Söker du (enkla/bra) lösningar?

Vi kan väl ta o ge lite härGlad.

Ska inleda själv…

MrsM
0

Återvinning av begagnade hästtäcken!

På en Bregottrunda före jul (jobbar som husdoktor ibland åt korna i traktenGlad) kom jag först till en liten kalvningsförlamad dam som låg illa till i en kall lösdrift. Hon visade alla tecken till att frysa, och visst hade hon undertemp, 36.3. Satte fart på ägaren och den frusna damen hade både rikligt med sänghalm och varm filt på sig när jag åkte därifrån..

Sen kom jag till en dam som hade varit på rymmen och halkat på foderbordet Förvånad. Hon låg så fint nedbäddad i en sjukbox vid ett återbesök dag II med hästtäcke på sig.Den omtänksamma ägarinnan frågade om jag hade några avlagda hästtäcken att avvara, det var så bra till korna när dom var sjuka , hon brukade fråga  "hästfolk" när tillfälle gavs .

Så TIPS - släng inte avlagda täcken!  Skänk dom till någon bregottfabrikör i närheten. Korna uppskattar dom.

/M

MrsM
0

Fråga: Jag håller på att röja på kontoret. Behöver tips på bra sätt att arkivera gamla ex av Ridsport Skäms. Frågar man min familj pekar dom på återvinningshögen, men… På 70-talet sålde Ridsport plastpärmar där man kunde pilla fast tidningarna i läsbart läge. Nu har jag haft större modell arkivboxar men är inte nöjd. Dom pajjar ihop och det är bökigt att leta efter en tidning man söker. Nån som sett nåt modernt pärmsystem? Eller kan man få en årgång inbunden? Kostar skjortan kanske? Mikrofilma/scanna?

Förslag mottages tacksamt.

/M

GamlaSvarten
0

#2 Kolla på lilon.se, de verkar ha det mesta, bland annat stora A 3 -ringpärmar som vi sparar tidningar i på jobbet.

AnnaB
0

#2 Har arkiverat mina ridsporttidningar i pappkartonger från ikea,

har sen stuvat in dem i en stor klädgarderobSkrattande…..frågan är bara, framtiden, det börjar bli fullt därinne, men det finns kanske något annat som kan röjas ut o slängas iställetObestämd

monsterpony
0

#2 Jag har faktiskt kastat det mesta av mina gamla Ridsport… Rynkar på näsan Dock har jag gått igenom dem och klippt ut och sparat allt connemararelaterat allt av allmänintresse. Kompletterat med kopior från bibliotekets gamla exemplar har det blivit en trevlig del av connemaraarkivet. Glad

MadickenII
0

Jag har ett tips som jag i efterhand inte fattar att jag klarade mig utan. Ni vet de elastiska grindar som man kan köpa och som är himla smidiga? Jag har alltid (nästan) tre trådar i stängslet, och därmed tre grindar. Men, när man ska ut eller in med en häst och står där med tre ganska klumpiga handtag i handen, tappar det ena, det blir överslag och ligger och tickar på backen, hästen blir rädd- Ja, ni fattar! Lösningen är enkel, man tar en nyckelring, sätter den i linan strax bakom handtaget, och kan sedan koppla handtagen i varandra, och man har bara ett handtag att hålla i. Smidigt och enkelt!

Avdelning hästtäcken- har man ett tillräckligt stort kan man använda det som "lock" på hösilagebalen. Plasten blåser oftast bara bort, men täcken brukar vara tunga och då ligger hela paketet kvar, och fodret blir inte blött eller snöigt.

Avdelning småponnyer (eller stora för den delen) på rymmen. Köp en grimma i någon ljus färg och skriv telefonnummer på nosrem och sidostycken med spritpenna. Fungerar himla bra kan jag meddela.

Sen har jag många lösningar, i både nöd och lust för riktigt storvuxna hästar, men det kanske inte gäller Connemarorna på detta forum. Allting måste byggas om för att passa…

Smile-
0

Kom på när jag skrev i godmorgontråden.. Får hästen mugg kan det i bland vara svårbehandlat. Har några gånger haft häst med tendenser. På lätta/måttliga besvär har kallpressad olivolja alltid hjälpt för mig, efter att jag fått det tipset. Smörj in (så klart rent och torrt innan) ganska rikligt var annan dag tills muggen är borta - kan ta en till två veckor. Upptäcker man det tidigt, och smörjer direkt, blir det aldrig några krustor.

AKWIK
0

Mitt tips:

• för Akerbergs händer är HTH (urean binder fukten till huden utan att stänga in och kladda som olja gör)

• för mugg är Salicylsyrevaselin (tub på apoteket) som masseras in i huden en gång om dagen

Akerberg
0

#8 HTH hjälper överhuvudtaget inte… svider en stund, sen slutar det o känns riktigt hyffsat, men senare blir det ännu torrare än innan.  =(  (Känns som att jag får skriva så om alla tips Skäms Har nog fel på händerna :| )

colleen
0

#9 Jag läste någonstans om att man kan ha B-vitamin brist om man har torra händer. Prova att äta b-vitamin kanske?

~Jag tror på ödet~

Annette
0

#9. Jobbar du som städare? Det gjorde jag i 16 år och min högerhand blir nog aldrig som förr igen :(

Akerberg
0

#11 Ja, det gör jag. Just nu bara trappstäd = sopa o moppa (minimopp) men det känns i händerna…  Städar jag lägenheter = kem på trasa har jag handskar (Hade inte innan, men sen utveklade jag allergi o fick eksem, nu kan jag inte ens diska)

Annette
0

#12. Jag gjorde samma misstag och arbetade utan handskar i början. Det är väl det jag får sota för nu.

Hörrudu, byt yrke innan du sliter ut dig. (Inte lätt i dessa tider kanske Obestämd) Min nacke och axlar gav upp efter 16 år, men efter att ha bytt arbete är de som nya igen :) Mitt jobb är tungt men inte monotomt och det är det viktigaste.

sus-sharon
0

#12 jag skulle vilja säga åt dig att prova min mammas salva (hon gör själv) men det blir förstås svårt..Skäms

medarbetare på djurskydd.ifokus

Akerberg
0

#14 Du får skicka en klick med posten Cool

Sassenach
0

#15 www.crearome.se har en massa roliga recept!

Wichita
0

När det är snö i massor så kan jag inte köra ut vatten med säckakärran till hästarna (har det i 25l dunkar). Då binder jag ett grimskaft i handtaget på varje dunk så drar jag dom på snön efter mej som kälkar ut till hagen, man kan ta flera samtidigt för de åker väldigt lätt.

Säkert fler som kommit på, men jag skriver det ändå för det är så smidigt sätt.

Murgard
0

Om en stängselstolpe ,som absolut behövs, går av när marken är för frusen att spetta i, ställ då en plåttunna på den aktuella platsen och elda tills tjälen släpper sitt grepp.  Sedan är det bara att spetta! Glad

Murgard
0

Av lastpallar skruvar man snabbt ihop till en väl funktionsduglig grovfoderlåda för häst i hagen.

Denna kommentar har tagits bort.
Murgard
0

Till två hingstar som väntade på mars-visning fixade jag täcken med resår i bringan (man trädde dem över huvudet) och resår- bensnören bak. Inte ett enda trassel!!! Flört

Wichita
0

#19 Skruvar du bara ihop dom som en fyrkant och tippar fodret i. Våra hästar är väldigt oaktsamma om hösilaget i hagen, så jag funderade på dyr höhäck, men kanske kan komma billigare undan med din låda. Kan du beskriva den!

Murgard
0

En pall i bottnen (med klossarna kvar) och fyra pallar utan klossar som sidor. Rejäla skruvar.

Har funkat bra i flera år.

Kan försöka ta en bild på den ,om du vill.

Hanna-D
0

Ett annat tips på bra foderhäckar är en lastpall i botten och pallkragar ovanpå, man kan skälv välja hur många pallkragar (dvs hur hög kant) man vill ha på foderlådan.

Akerberg
0

#24 Funkar dock inte till en stor häst som vevar med benen i maten… Han gjorde kaffeved av lådan på en förmiddag =S  Men till grannens isisar funkar det kanon, de har två eller tre pallar på varandra (för att få upp höjden) och en krage runt där uppe

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#25 Okej Glad Jag har fått tag i militärens lite rejälare pallkragar. De är dessutom högre så jag behöver inte bygga på flera lager utan den är komplett (och väldigt tung…)

På bilden är det gamla varianten.

monsterpony
0

Kyss Läcker svans på den vänstraste…

[AlphLauren]
0

Mugg/rasp.. Min häst hade rasp ända upp till haserna på bakbenen… Provade denna metod jag läste på annat forum men gjorde om den lite (idominsalvan är min idé för det var det enda jag hade hemma)

Detta var under den lerigaste perioden och hagen var som ett stort gyttjebad… (våra hästar kommer in vid 16-tiden och ut på morgonen vid 5.30 varje dag)

Spola rent utsatta ställen med ljummet vatten. (detta gjorde jag vid kl 16 då hästen togs in från hagen för dagen)

Skrubba utsatta ställen med grönsåpa, pilla lite och ta bort dom skorpor som "lossnar av sig självt". Låt grönsåpan sitta och verka i 20 min (uttorkande). Spola bort noga med ljummet vatten.

Torka benen med handduk och badda med utspädd jodopax på utsatta ställen. Ställ hästen i boxen och låt benen torka helt. Ca 2-3 timmar.

Smörj in utsatta ställen rikligt med idominsalva.

Dagen efter då jag tog in hästen från gyttjebadet och spolade benen så försvann all lera men idominsalvan satt kvar och skyddade. Det försvann när jag gjorde om hela proceduren och började skrubba med grönsåpan (använde en mjuk huvud-borste att "skrubba" med).

Gjorde den här proceduren två dagar i rad, tredje dagen spolade jag bara rent benen och lät dom "vila" och fjärde dagen gjorde jag hela proceduren igen "bara för att" fast raspen var typ borta. Men efter detta inte ett spår av rasp/mugg!

Kan ju inte garantera det fungerar på alla men väl värt att prova tycker jag ju såklart! Billigt, naturligt och lätt!

walsan
0

#28 Just ja, Idomin och/eller Helosan till mugg använde vi hos oss också på början av -70 minns jag…

walsan
0

#17 Bra idé med att dra vattendunkarna (eller polvorna som jag säger, är det dialektalt?) på snön just nu har jag baxat i skottkärra, jobbigt bara att lyfta upp om man inte kan fylla i kärran. Konstigt bara att vi här uppe inte gjort det förut… Den är ju genialiskt enkel.Glad

Murgard, jag undrar över lastpallarna. De är ju inte täta i botten, så man får väl kvar hörester som inte hästarna får tag i mot marken. Blir inte det blött och till slut mögligt och äckligt?

Jag hade en annan idé som jag ännu inte genomfört och det är att använda gummimatta som man fäster ihop till en tunnel. Vi råkar ha gummimatta över. Denna tunnel ställer man på marken och fyller sedan någon några dm med grus. Då borde den stå stadigt.

Hanna-D
0

#30 Vi har fäst en skiva i botten så inga hörester blir kvar under pallarna eller någon hov fastna i springorna.

Murgard
0

#30  Har skruvat fast ribbor i bottnen på lådan, av den anledningen. Dessutom krattar jag ihop och kör iväg spillhö ibland.

walsan
0

#31 o 32 OK.

MrsM
0

Tips - förvaring av ConnemaraNytt m fl A5-häften:

Förr fanns det förvaringsboxar för A5 trycksaker, men det var länge sen jag hittade nåt sånt… Travar med C-Nytt, Borderterrierblad och prem kataloger o annat A5 format som ska sparas (Skäms Jo, jag ÄR nån slags trycksaks-hamster) har levat ett osorterat liv hos mig ett tag.

NU, idag efter en tur till Clas Olsson har jag en lösning på problemet. Köpte s k "plockboxar" (stora plastlådor med halvöppen front) att t ex ha skruvar i) som rymmer en rad A5 häften stående med fronten framåt. Mkt prydligt i bokhyllan, och C Nytt nu sorterade i nr ordning med den senaste främst, väl synlig.Utmärkt även till Clifden Show katalogerFlört.

Eder M