Halmpellets
Någon som strör med detta och kan berätta mer?

nej men jag har funderat på det så jag är åxå nyfiken på utlåtanden :)

Nej, jag har heller ingen erfarenhet. Tycker det verkar dyrt jämfört med vanlig halm.
# 3 Jag blandar faktiskt halmpellets och halm. Pelletsen suger upp mycket bättre, är drygare och lättare att förvara. men jag vill fortfarande ha halm för tuggbehovet.
I år har det varit svårt att få tag i bra halm och min kommer inte räcka utan halmpelletsen.
Jag lägger i ca 2 kg/häst och dag ungefär = ca 280 kr/månad

Vad är egentligen vitsen med att pelletera halm? Bättre uppsugning, mindre dynghög o mindre damm? Eller finns det andra fördelar?
Vad binds pelletsen samman av?

Jag lägger kutterspån i bäddens botten, mängder av halm ovanpå. Byter ut spån och halm vid kissfläckarna för att hålla bädden torr och fin.
Har, som tur är, en mycket skicklig spannmålsodlare som granne. Han verkar kunna ta gul, fin halm oavsett väderlek.. 
.
Köpte mycket i år - superfin halm!
Varför pelletera? Ur miljöaspekt-tänkande…

#5 Använder samma koncept. Spån med halm överst. Det är vad jag tycker fungerar bäst och ger en torr, lättskött bädd med konstant tillgång till fibrer. Tyvärr har det häromkring senaste månaden blivit näst intill omöjligt att få tag på kutterspån pga finaskrisen. Inga hus byggs= inget spån 

#6 Ja, dottern besökte Odal i förrgår för att bl.a. köpa spån, men det fanns inte inne. Tja, nu ska här rustas och byggas så eget spån kommer att alstras i rätt god omfattning… mången vinst med hästhållning
!

#7 Tja, då kanske jag verkligen får anledning att hälsa på dej …
Vad kostar en hästtransport hemproducerat?

#8 Du vet att du verkligen är välkommen hit any how, men det är tveksamt om vi producerar mera spån än vi själva använder. (ego, ego)… byggandet är ännu inte igång.
Finns även andra spånkällor häromkring.

Det var ett skämt. Jag skulle behöva ta en månad ledigt så jag fick tid att åka och hälsa på alla . Får så dåligt samvete när tiden aldrig räcker till
Får nog dock lov att börja på Gotland. Blev senast för ett par dagar sen påmind om att kaffet varit klart i sex år nu…

#10 Kan tänkas att det börjar kallna…

#12 Jo