Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etiketttävling-utställning-och-evenemang
Läst 5036 ggr
Spader-EliN
0

Riks 2009

Vart ska Connemara Riks gå 2009? någon som vet :)

RC71
0

Ännu ej klart ännu. Glad

tjoffsan
0

Men det blir väl någonstans i södra sverige?

RC71
0

#2 Beror helt på om det finns någon som vill arrangera…

AnnaB
0

Hoppas det blir här söderut, så vi kan få vara med på något också,

både riks o årsmötet är oftast för långt ifrån för att delta…

Covergirl
0

Ptja, riks var ju 2006 i Åstorp och 2007 i Borås så just södra Sverige är nog inte alltför mobbat.
Jag skulle gärna ha det här i sydost men man kan ju inte få allt Flört

Och faktiskt, vi åkte långt till Riks både 2006 och 2007 och det gick alldeles utmärkt. I år åkte vi ju bara knappt 15 mil så det var ju rena, rama semesterfärden Tungan ute

Akerberg
0

Ska man se till avstånd så får ju resten av sverige superlångt om riksen ska gå i skåne..

ambo
0

Stockholm med omnejd Skrattande!! jag kan hjälpa till!! Vid datorn, Frida, eller hur Flört

tjoffsan
0

#6 Jo men småland skulle funka också. Glad

Akerberg
0

#8 Småland vore toppen ;)   Jönköping ligger ju mitt i sverige (från sidorna sett alltså) och "lagom" långt ner

RC71
0

#8 #9 Hittar ni en lämplig anläggning och ett gäng som bor lite nära som kan tänka sej att hålla i det praktiska ,får ni gärna höra av er till någon av oss i styrelsen Glad

RC70
0

Jag körde till Åstorp. Tog 8a timmar.

Om det blir i Skåne så hoppas jag o Jörgen att kunna visa Grafit - liiiiiiiite tjockare..

ambo
0

Maja jag o ambo kommer i alla fall var det än är!  Den här gången ska ambo gå i allla klasser som finns Skrattande..jag ska springa alla markbundna visningarGlad

Bullemor
0

#7 Apppsseeeluut! Jag e på!Skrattande

ambo
0

#13 Skrattande btw i morrn bör det komma ett maskprov fr amboGlad

Spader-EliN
0

Östergötland är ett fint landskap tycker jag Oskyldig

the connemara
0

Jag hoppas på Södra Sverige och att det inte krockar med något annat dumt för jag vill rida Skrattande

Bullemor
0

#14 Väntar med spänning!Skrattande

Alexxkjorsvik
0

Vad jag har hört så kommer det att gå på NFK i östergötland. men jag själv hoppas att det går någon annan stans. vi får helt enkelt vänta och se.

Covergirl
0

Hmm, NFK. Jag har en del synpunkter på det gällande främst utrymmet. Det är ju så förbaskat trångt där.
Sen är det iofs väldigt nära "hem".

Akerberg
0

I nya nummret av CN stod det ju syd -västsverige. Hur man ska tolka just det sättet att skriva vet jag inte riktigt =S Sydvästsverige, eller Syd/Västsverige..

[Heikne]
0

#18 skojar du?

Vi kommer oavsätt, sålänge det inte krockar med någon annan tävling. Men man hoppas ju att det blir någonstans centralt i landet så att så många som möjligt har möjlighet att ta sig.

AnnaB
0

Sydvästra sverige stod det visst i connemaranytt…..

Bra tycker jag så men kan få vara med på någonting, årsmötena borde flytta runt lite i sverige också vi här i söder kan ju aldrig vara med.

RC71
0

#22 Som jag tidigare skrivit så hänger mkt på om det finns någon som lokalt kan/vill arrangera. Detta gäller alla typer av evenemang.

colleen
0

Jag hejjar på Jönköpingstrakten!!!

~Jag tror på ödet~

Camo2
0

Nästa gång det är dags för mellansvarerige så skulle jag vilja tipsa om Runsten som ligger mellan Stockholm o Södertälje (inte vid E4:an dock).

Här finns två härliga gräsbanor, ca 30  permanenta gästboxar och ett stort ridhus. Här kan olika ridklubbar hyra in sig. Dessutom ägs gården av en irlänsk familj!

Jag o dottern skulle gärna hjälpa till (gäller förstås även andra ställen i mälardalen) med omnejd  Glad

http://www.runsten.com/

Spader-EliN
0

#18   NFK låter väldigt trångt annars är det nära och bra Oskyldig

#20  Sydväst sverige/syd sverige/västsverige       låter långt….  lr det beror väl på hur långt syd de menar

[Heikne]
0

Grevagårdens anläggning är ju väldigt trevlig. och ett stort + för uteboxarna om vädret blir som i E-tuna i sommras.

ELS
0

Tycker också att Grevagården är den perfekta anläggningen Glad ( Inte bara för att jag bor nära, har inga personlig intressen i det då jag förmodligen inte kommer att visa någon häst i år )

Grevagården har fin utomhusbana med gräs ( vilket i alla fall jag tycker är trevligare och festligare i varm väderlek än att springa omkring i sand och damm ) tillgång till ridhus, ca 200 gästboxar , fik/restaurant där man kan köpa riktig mat, toaletter,  boende på platsen (inte så  att alla får plats men några  i alla fall ) nära till Skövde där det finns hotell mm mm.

Riksen har ju blivit så stort nu i och med alla tävlingsklasser . Många hästar och deltagare så det krävs ju att det verkligen finns uppstallningsmöjligheter på platsen. Då det är ett meeting på 3 dagar så är det en fördel med restaurant där man kan äta osv.

ambo
0

#28 då måste man brodda…nåt vi undviker me ambo han e jobbig me sånt Rynkar på näsan

fast annars låter det fint Skrattande

ELS
0

# 29 Jag tänkte mest på utställningsklasserna då jag skrev gräs..Glad

På Grevagården finns också sandbanor, åtminstone för dressyr.

colleen
0

Grevagården är bra tycker jag.

~Jag tror på ödet~

pidan89
0

Hoppas i närheten av Uppsala/stockholm då jag verkligen vill komma med mina tre connemaror. Har ju ingen lust att släpa ett föl över halva Sverige så jag hoppas att det är någolunda nära. Grevagården skulle oxå vara helt okey..

Covergirl
0

Nu får du väl ändå sluta gnälla. Riksen är sällan särskilt långt norrut och kan folk åka söderut så kan du säkert också åka lite norrut. 2007 var Riks i Borås och 2006 i Åstorp, tämligen långt söderut. Särskilt det sistnämnda.
Det är trots allt inget som hindrar att man reser en bit för att besöka Riks, årsmöten och dylikt. Det är helt och hållet upp till en själv.

Camo2
0

Håller med att Grevagården är en bra anläggning!

AnnaB
0

#33 Jag gnäller inte! Man får väl ha en åsikt…

Jag tycker bara att om riksen är uppåt landet så kunde årsmötet

hållas i södra delen, o tvärtom. Då blir det ju lite spridning på aktiviteterna, så kan alla vara med på något varje år. Tror kanske att det kunde leda till att fler engagerar sig o hjälper till.

säger ingenting om att köra en längre sträcka en gång om året,

men som förra året tex. hade det ju blivit 2 långa resor för oss här i söder.

pidan89
0

Covergirl - Svarade du på mitt inlägg eller? Tycker man kanske borde förstå att man inte vill släpa ett föl genom halva Sverige liksom. Annars kanske jag skulle åka ändå. Och eftersom jag planerar att köra sto med föl tvärs över landet i början av sommarn (till en hingst) känns det inte rätt att fara iväg igen i slutet av sommaren.

pidan89
0

AnnaB - håller med.. Du har rätt till en åsikt och det är onödigt att säga att du gnäller tycker jag!

Covergirl
0

Då får man se till att engagera sig och på så vis få Riks/årsmöte/andra aktiviteter till det ställe man vill.
Åsikt får man självklart ha men det känns inte så produktivt när man bara skriver hur det inte ska vara. Inga tips om anläggningar, arrangörer eller dylikt.
Det är inte bara att bestämma var aktiviteten ska vara. Det ska också finnas anläggning, funktionärer och anläggningen ska vara ledig på en lämplig helg.

Blir det lite längre till två aktiviteter ett år så får man göra en avvägning. Man kan inte delta på allt. Så enkelt är det.

Covergirl
0

Jag har inte svarat på ditt inlägg vad jag vet. Dock är det så att du gör ett val att inte åka med ditt föl. Det kan ju vara så att det finns andra som vill visa sto och föl som inte heller vill åka långt. Du är inte den enda med föl.

Gnäll anser jag att det är när man inte själv gör något för att förändra, t.ex. genom att kolla efter lämpliga anläggningar och ge förslag.
Det är liksom inget tvång att visa på Riks. Man kan få bedömning på sina ponnyer ändå på vanliga lokalutställningar.
För övrigt skulle jag nog vara tveksam att åka till Riks med dräktigt sto och årsföl. Särskilt om det är i de känsliga dygnen av dräktigheten.

AnnaB
0

#38 Du får gärna ta kontakt med mig personligen så ska du få ideer och förslag på anläggningar!

Fortfarande sprider man ut aktiviteterna så tror jag man får fler att engagera sig. Du läser tydligen inte vad jag skriver, jag har inte skrivit att jag bara inte vill ha det så och så, jag kom med ett förslag,

är det någon som är negativ så är det du!

ambo
0

såja såja, vi är vänner här hörni (morsan talar Glad)

ni får gräla på nån chatt eller så hehe

RC71
0

#41 Håller med! Glad

#40 Det är ju lite så att man kan inte lägga ett evenemang tex i skåne om man inte innan vet att det finns några som kan ro runt det hela. Vår vision är alltid att evenemangen ska spridas över landet, så att alla medlemmar ska ha någorlunda "nära " någongång. Tyvärr är det inte alltid praktiskt genomförbart.

Som jag skrivit tidigare så är styrelsen alltid tacksam för förslag på aktiviter, anläggningar ,arrangörer osv.

colleen
0

Jag måste säga att jag tycker det var en bra ide som det var för några år sen, att riksen gick vart tredje år i söder, mitten och "norr". Det blir lite mer spridning på det och tävlingsekipage som får blodad tand brukar ju inte vara främmande för att åka långt. Jag vet att en del uppfödare inte heller är det MEN det är kanske inte helt kul att åka i en massa timmar med sto och föl.

Det verkar ju vara en hel del som tycker att Grevagården är en bra anläggning, hur många är intresserade av att hjälpa till att hålla i det i så fall?

Och hur mycket kostar en sån anläggning?

Annars tycker jag att Bränntomt ligger väldigt vackert, med vättern i bakgrunden (måste ju tänka på fotograferna också). Där finns ju även en del terränghinder till tex workinghuntern. Tror att de har både grus och gräsbana.

~Jag tror på ödet~

RC71
0

#43 Absolut! Tyvärr har Grevagården blivit väldigt dyrt att hyra. För övrigt är det en idealisk plats.

pidan89
0

Mitt sto ska föla i april så det kommer vara ganska gammalt ändå vid riks så det oroar jag mig inte så hemskt för.

pidan89
0

Ps. Hon ska alltså betäckas strax efter det, runt Maj/Juni alltså..

Covergirl
0

#45-46
Det är lättare om du skriver # "nummer för det inlägg du svarar".

Fölets ålder har jag inte fäst mig så mycket vid utan just stoets dräktighet.
Om stoet betäcks i månadsskiftet maj/juni finns ju risk att det är i de känsliga dygnen under Riks. Blir betäckningen en bit in i juni är risken ännu större. (Riks har de senaste åren hållits i slutet av juli/början av augusti.)
Du gör självfallet som du vill men jag anser inte att Riks ska hållas söderut bara pga att just du vill ha nära. Det finns säkerligen andra med sto och föl som vill slippa resa långt.

Akerberg
0

Tittar man på "Var bor du"-tråden så bor de flesta i Uppland, Gästrikland (om jag inte minns helt fel!), västra götaland och småland. Det var väl i uppland förra året (Noll koll på geografin så rätta mig gärna o jag har fel) så västsverige eller småland bör ju ligga bra till i år om man ska se till vart folk bor (Folk här alltså)

Akerberg
0

Tillägg, Skåne har fått en enda ynka röst, det är lika många som i norrland

walsan
0

#48 Förra året gick det i Eskilstuna som ligger i Södermanland.

Som RC 71 skriver, så vill nog alla att SCS:s aktiviteter ska vara spridda över landet, men det gäller som sagt att få några som kan ro i land ett arrangemang som ekonomiskt går ihop. Det betyder t ex för Riksen att det ska vara rimliga avgifter för anmälningar, boxplatser samt kostnader för domare, deras resor och resor för arrangörer. Sedan ska det förstås vara möjligheter att ha en visningsbana, en dressyrbana och en hoppbana samt möjligheter för övernattning, lunchservering mm. Så får man hoppas att det tilltalar så många att det blir många som kommer och som då delar på de fasta kostnaderna. Det är ju naturligtvis också så mycket roligare.

Det är inte rimligt eller som sagt ekonomiskt möjligt för en tävlingsstab att stå för arrangemang på mycket långt avstånd från sina orter. Det är så pass mycket framför allt förarbeten. Det som brukar vara kritiskt är att få tag på personer som tar de mest tunga ansvarsposterna. Att hjälpa till hoppas jag att många vill. Så trevligt det var i Eskilstuna, så tror jag att många fått blodad tand, trots värmenCool.

tjoffsan
0

Jag tror tyvärr inte att den omröstningen är en tillförlitlig källa över hur connemaraentustiasterna är spridda i landet. Skåne är ju t.ex. en av få landsdelar som har en egen lokalavdelning.

För övrigt så tycker jag Växjö ligger ganska strategiskt geografisiskt. Gick inte NF-riks där i år?

Annette
0

#51. Jo, precis som Shetlandsriks så gick den på Huseby Bruk.

ELS
0

#43   Hur mycket kostar det att hyra Grevagården?

Då du skriver att ni söker någon som vill anordna riks menar du då en ridklubb?  (med tanke på tävlingarna ) En samling medlemmar som åtar sig att ordna? eller en lokalavdelning?

#50   Om man hyr en anläggning där allt finns tillgängligt är det då så mycket som man måste göra på plats långt tidigare som arrangör eller räcker det kanske då att vara på platsen endast  någon dag tidigare?  Förutom kontroll av platsen tidigare förstås. Jag tänkte närmast på större anläggningar som Grevagården där det redan finns restaurant, färdiga uppstallningsplatser, färdiga banor, sekretariat mm. Nu vet jag inte hur det fungerar med tävlingarna, är det klubben på stället man hyr som betalas för att arrangera dessa eller är det SCS  själva som bygger banor osv? 

Jag tänkte närmast på om det är helt nödvändigt att de ansvariga för riksen bor nära anläggningen?

Själv tycker jag att tillräckligt antal uppstallningsplatser PÅ STÄLLET är det viktigaste att ta hänsyn till så  att alla som vill kan få komma. Uppstallning utanför tävlingsplatsen är så tråkigt. Även om man har en lättlastad häst är ju halva nöjet med att åka på en flerdagarsutställning/tävling att man kan ha sin häst på platsen, titta till den när man vill under dagen och samtidigt kunna se tävlingarna,  kunna hämta den snabbt och ställa in den igen mellan olika klasser utan att behöva åka iväg osv…

Akerluund
0

Jag skulle bli super glad om det inte

var allt för långt ifrån Åmål :)

Förut bodde jag ju i Kil och har inte

åkt på RIX sen Örebro "/

pidan89
0

Nu tänker jag inte hålla på att tjaffsa mer om det där. Men jag vill att folk ska veta att jag aldrig skulle riskera varken mitt sto eller föl om jag inte visste att det var säkert, jag har haft ett föl tidigare och det dog så inte vill jag va med om samma sak igen. Jag skulle heller aldrig riskera att Jullan kastade eller utsattes för sjukdomar eller onödigt långa resor.

Och givetvis finns det många fler som inte vill åka långt och jag har aldrig påstått att det måste hållas nära mig bara för att jag vill komma. Jag har bara skrivit att jag kommer OM det hålls nära mig.

Nu tycker jag att jag förklarat saken så noga som möjligt och jag tycker det är onödigt att ödsla mer tid på att smågnabbas så här. Jag ville bara inte att folk skulle ha fel uppfattning om mig.

RC71
0

#55 Naturligtvis så vill vi alla våra hästars bästa.

Jag tycker vi återgår till ursprungsämnet …Glad

RC71
0

#53 Hoppar in och svarar…

Det behövs framförallt en samling connemaraentusiaster för att anordna . Det underlättar också betydligt om man har en ansluten Ridklubb i ryggen. ( SCS har inte rätt att ordna tävlingar enbart i egen regi. )

Det är enormt mkt arbete som ska göras även på en anläggning där det mesta finns. Dom gånger jag har varit med och arrangerat är det SCS som fått stå för all banbyggnad osv. Man behöver inte bo på platsen men att ha längre än en timme att köra mellan tycker jag blir ohållbart. 

Angående kostnaden för Grevagården så har jag inte dom siffrorna i huvudet men kostnaden har gått upp betydligt.

ambo
0

Var har ni varit tidigare år? Innan vi var med och härjade Glad

[AlphLauren]
0

Jag kommer oavsett vart det blir, fick blodad tand i somras på vårat första riks som var i eskilstuna! Jag tror och hoppas jag har vänner "på vägen ner" som ställer upp med övernattning om det blir riktigt långt att åka annars på samma dag :)

ELS
0

#57   Såg just att jag skrivit fel nummer….. Det var ju så klart till dig frågan var ställd  Glad

Skulle vara intressant att veta vad Grevagården kostar, alla säger att det är dyrt men hur dyrt? Obestämd Någon annan som vet?

RC71
0

#60 Hagalyckan har säkert färska siffror. Vi får hoppas att hon tittar in här…

Om jag inte minns helt fel så fanns det ingen ekonomisk möjlighet att vara där 2007 som var tanken från början.

#58 Vi har varit på en hel del platser runt om i landet. Borås, Falkenberg, Ängelholm, Linköping, Örebro, Jönköping, mfl,mfl. Ja, listan kan göras lång. Anläggningar finns det-det är tyvärr sämre med folk som vill hjälpa till.

AnnaB
0

Om man ska våga sig på att skriva något här igen, så en ide´ som slog, varför inte försöka hitta ett samarbete med någon annan rasförening?, 2 föreningar borde kunna samsas, anläggningsavgifterna är ju en dyr bit för alla, och det är säkert fler än SCS som har problem med att få folk att hjälpa till.

De stora anläggningarna har i regel gott om plats för uppstallning, det finns oftast stora gräsytor så man skulle kunna ha 2 utställningsringar, flera andra föreningar har också ridklasser, det skulle gå att samordna med domare mm.

Någon som vet datum för andra rasers riks? Jag vet att fjordingarna har SM i slutet av juli i vaggeryd tror jag det var, men jag vet inte om de har sina utställningar samtidigt.

RC71
0

#62 Det är ingen dum idé alls. Vi har tidigare arrangerat lokalutställningar tillsammans med NF, och det har fungerat jättebra.

Att samordna ridbiten kanske blir lite svårare då intresset idag är så stort att domarna redan jobbar på maxkapacitet under tre dagar.

pidan89
0

Hur är det med Akademistallet i uppsala då? Stor och fresh anläggning och har samarbetar dessutom med gymnasieelever som kanske kan rycka in och hjälpa till som funktionärer? Visserligen har de sommarlov då men de kanske skulle gå och fixa ändå. Alltid kul att vara med på såna saker..

ELS
0

#  62 Jag tycker att  tävlingsbiten numera har blivt så stor att den skulle behöva en helt egen helg. Något liknande New Forest har med  New Forest-SM.

ambo
0

Tullstorp Flört

skojar bara

walsan
0

#62 Det som är synd med om vi valjer att lägge tävlingarna annan helg än utställningen är att vi skulle missa många till utställningen. I år t ex hade varken BIS eller reserv BIS varit där om det inte varit för tävlingarna. Jag vet fler som gick i BIS-ringen som inte heller hade åkt för enbart utställningen. Det är ändock fina ston jag avser. Hela arrangemanget har vi också mycket större chans att gå ihop ekonomiskt. Vi skulle förmodligen dessutom ha än svårare att få tag på arrangörer till två helger + allt kringarbete.

Det kändes otroligt positivt sist, så det känns synd att ändra. 

Fast det är klart om vi hittar ett sätt t ex att samarbeta med andra raser kanske man ändå i alla fall kan få ekonomin att gå ihop.

ambo
0

#67 Allt samtidigt måste va roligast!

Hur går ni tillväga, dammsuger ni alla klubbar/anläggningar som finns s a s?

Jag ska genast kolla lite på kul! Om det är hyggligt nära mälardalen kan jag hjälpa till innan. och självklart under själva eventet.

[AlphLauren]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det var jättekul med tävlingarna på samma helg. Jag hade tänkt åka först och bara ställa ut (10årig valack) men folk hemma övertygade mig om att "du kan ju inte åka och enbart ställa ut en ridvalack utan att rida klasser när det finns. Det är ju ingen grand prix dressyr ni ska tävla" :D

Så jag red både dressyr, ridklass och ställde ut! Mycket lärorikt och blodad tand inför 2009 då målet blir att slå vårat personbästa ;)

Bidrar med en bild från riks08 som tyder på att det kan ha varit varmt den helgen *host host* ;)

GE
0

Grevagårdens ägare har ju köpt en Connemara, så de kanske kan ge föreningen lite rabatt…

Sassenach
0

Bara en fråga; har ni funderat på Naturbruksgymnasium med hästutbildningar som skådeplats för Riksen? De flesta NBG har internat för eleverna som står tomma på sommaren…

Bara en tanke..

ambo
0

#71 Bra idé! Finns ju lite här & var!

colleen
0

#71 2002 gick riksen på Riddersberg i Tenhult, naturbruksgynmnasiet som finns där.

Tyvärr fanns det inte så många boxplatser på anläggningen så många fick upstallning i andra stall. Det var ett väldigt trixande för det var måååånga anmälda det året. Men jag vet inte hur det är på andra ställen, det kanske finns ställen med större uppstallningsmöjligheter?

~Jag tror på ödet~

Appledale
0

1998 och 2000(?) var det lokalutställningar i Björbäck. Där var jättefint! Hade varit toppen om man hade kunnat vara där igen…

Vinslöv har också en av Sveriges finaste anläggningar. Gå in och kolla på www.vrf.nu

RC71
0

#73 Det har ju varit det vanligaste genom åren att man måste komplettera med närliggande stall. Riksen drar i nuvarande omfattning ca 70 stallplatser ink.stö och vatten lättillgängligt., två banor av något slag, lunchmöjligheter för utställare, funktionärer, domare. lokaler för sekretariat, priser osv. Övernattningsmöljigheter för minst två pers/uppstallad ponny. Lokal och arrangör för den traditionella lördagsmiddagen. ( i år var det runt 115 personer som åt) . Derssutom måste anläggningen ha tillräckliga parkeringsmöjligheter,godkänd hinderpark, dressyrstaket mm.mm. Sen behövs i funktionärsstyrkan minst 20 pers som kan ställa upp i omgångar i tre dagar. Totalt gjordes runt 400 starter ink utställningen. Så som ni förstår så går det åt mkt av allt. Glad

AnnaB
0

#74 Björbäck är en jättefin anläggning, där finns extra hyrboxar uppsatta under sommaren eftersom de har en del stora tävlingar.

Ska jag höra med ordförande om pris, han är skyldig mig en gentjänst….Flört

ELS
0

#75 Med detta stora startfält och med alla resurser som måste finnas till hands måste det ju vara lättast att hyra en stor anläggning där allt du radar upp redan finns och där det finns restaurant och kanske även uppstallning som sköts av personal på anläggningen.

Om det är 400 starter borde det väl komma in en hel del pengar i startavgifter? Om dessa inte räcker för att hyra en anläggning med tillräckliga resurser kanske det går att höja anmälningsavgifterna lite?

Det är ju tävlingsbiten som blivit så stor att det inte går att hyra en anläggning där det inte finns hinderpark, ridbanor mm, då måste det ju få kosta mer. Om det bara hade varit utställningsklasser och någon ridklass hade det ju funnits betydligt fler anläggningar välja på och kanske till ett bättre pris.

Vad får själva anläggningshyran egentligen kosta?  5-10-15000?  Vore spännande att veta då jag inte har en aning om detta. Det är lättare att tipsa om platser om man vet vad det får kosta.

Fortfarande ingen som vet vad Grevagården kostar?

Hur är det förresten med Strömsholm? Där var det ju längesedan det var riks. Kanske fel geografiskt till 2009 men till något annat år kanske?

Murgard
0

#77 Strömsholm är ju helt underbart!

RC71
0

#77 Strömsholm hade vi som förstahandsval till årets Riks i tidigt skede. Tyvärr hörde dom aldrig av sej till oss trots trots upprepade försök…

walsan
0

Ja, ca 10-15000 och kanske 20 000 i kostnad för anläggning är bra, men det är hemskt beroende av vad som ingår! Sist fick vi låna allt! Det underlättar.

Andra stora kostnader är utställningsdomare och deras resor mm. Tävlingsdomare brukar bo nära. 

Boxarna ska gå ihop, så det är inte problemet, så länge det finns tillräckligt. Extraboxar måste sättas ihop och det kostar och/eller kräver en stor arbetsinsats. Knappt möjligt att ordna utan proffshjälp om man bor på avstånd.

Om jag minns rätt höjdes anmälningsavgifterna till i fjol.

Det allra viktigaste är nog att få ansvariga arrangörer som väljer ett ställe som ligger på möjligt avstånd.

ambo
0

Strömsholm!! kan det bli bättre!! Go for it!! Jag kan ringa och tjata!!!!

Spader-EliN
0

strömsholm hade varit himmla roligt - hade varit värt att åka den långa biten för att hamna där

Appledale
0

#76 - Låter ju kanon!!! Skrattande Skrattande

AnnaB
0

#83 vi kanske får hålla vår lokalutställning där istället….

Lisa-trollet
0

Vaggerydstravbana kanske, grusbana o gräsbana innanför travbanan. Finns många boxar där oxå men om alla går att hyra vet jag inte

Spader-EliN
0

Läste på NFK's Hemsida att det skulle gå där? något som bekräftats av styrelsen?

(http://www.nfk.info/ http://www.erimax.com/gbook/?book=10661)

Covergirl
0

Tänka sig. Intressant att de går ut med det såhär tidigt… Iofs blir det väl praktiskt med resandet, ska inte alls klaga vad det gäller Cinna. För hennes del är det typ 4 mil eller så dit. (Vet inte riktigt avståndet från nya stallet.)
Peia har lite längre, ganska exakt 27 mil faktiskt.

Jag, mamma och föräldrarna till Cinnas nya ryttare snackade lite om det i lördags. Vi är väl lite sådär nöjda med anläggningen. Det är ont om plats, både vad det gäller stallplatser och parkering. Dessutom saknas naturhinder helt, om inte något radikalt hänt sedan senast jag var där.
Nåja, centralt i Norrköping är det ju iaf. Och stallplatser känns väl kanske inte så aktuellt, vi lär väl isf ställa båda ponnyerna "hemma". Peia får säkert plats i Cinnas stall också.

[AlphLauren]
0

Ingen blir gladare än jag om det blir i Norrköping! Inte sååå långt att åka från norrtälje *jihuu*

Akerberg
0

Men nää =(  inte långt österut nu igen! Skulle ju vara västerut i år ju =(  Dock mycket närmre än förra året så liiiite bättre är det iaf =)

colleen
0

#89 Äh, så lång tid tar det väl inte till norrköping Tungan ute. Kanske ska locka dit Tizzan och hennes fodervärd, de bor i nyköping, är väl inte jääätte långt.

Möjligen att jag tar med Loppan och Cirren om de inte är sålda tills dess. Tycker det är lite långt att åka med Smulan annars hade det varit kul att visa henne. Stona ska ju förhoppningsvis vara dräktiga så de får inte ut och åka och Lilleman får nog hålla sig hemma.

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

#90 Kunde varit närmre =P  Men det blir väl ett annat år =)

Covergirl
0

Nej, från Nyköping är det inte många mil till Norrköping. Om jag minns rätt är det väl typ sju mil eller nåt åt det hållet.

colleen
0

#92 Det låter ju bra.

#91 Ja, 2010 kanske? Det skulle passa bra =)

~Jag tror på ödet~

ELS
0

Är det ingen i styrelsen som  kan bekräfta att riksen  verkligen ska vara Norrköping? Det kan väl inte vara hemligt om det står på deras hemsida?

I denna tråd har det ju verkat som att det är långt ifrån bestämt ännu…..Obestämd

ambo
0

Vi kommer till Norrköping apselut. jag anmäler mig genast som hjälperska me vad som behövs. Ska se om jag kan rida i de överårigas klass i dressyr även (om matte tillåter) samt springa i uppvisningsklasserna! Längtar redan efter det hela! Glad

RC71
0

#94 Så snart ett beslut är taget så ska ni alla få veta det.

RC70
0

Jag tycker Runsten !!!!!!!!!! Det är VÄLDIGT nära mig.

colleen
0

#96 så det är inte beslutat? Konstigt att de skriver ut det på klubbens hemsida.

~Jag tror på ödet~

RC71
0

#98 Information kommer så snart beslut angående Riksen är taget.

Vad som står på andra hemsidor ansvarar inte SCS för.

Spader-EliN
0

Något nytt?

Akerberg
0

Det är bestämt att riks går i Norrköping juni/augusti-skiftet. (Läser ni inte SCS hemsida ;))

[AlphLauren]
0

Riks i norrköping, det blir kul! Jag har fått för mig att det cirkulerar rätt mycket maror i dom trakterna över huvud taget, på ridskolor, ridklubbar och privatpersoner. Tycker att varje annons man ser på connemaror så kommer dom från östergötland ;)

Norrköping är okej avstånd för min del dessutom, räkna med oss :)

[Heikne]
0

Ja, jag får väl gångavstånd. vet inte om jag ska skratta eller gråta..

tycker personligen inte att min förre detta hemmaklubb är någon rolig anläggning.

men precis som du säger mia så lär det väl bli en hel del connemaror, vi har ju en del här i trakterna.

Spader-EliN
0

om det inte krockar med nått läger chance måste gå eller hans vila kommer vi säkert :)

RC71
0

#103 Vad är det som du inte gillar? Gräsbanan är ju jättefin och enormt stor Glad

RC70
0

Baah… då kommer jag utan häst i år då ! Hade det blivit skåne hade jag nog visat Grafit… men Monia o bebis orkar inte åka till Norrköping. Jag får stå som visare om någon inte orkar springa med sin häst Flört

RC71
0

Det går nog åt Glad

Covergirl
0

Trångt, både med framridning och publikplats. Öht jobbigt att vara publik då man får stå nästan hela tiden för att se hyggligt.
Stallplatser finns knappt inga. Inga rimliga boendemöjligheter på plats.
Gräsbanan är förvisso bra, men enormt stor skulle jag inte kalla den.

Det är då mina åsikter, inte Heiknes.

RC71
0

#108 Överhuvudtaget är det betydligt mer plats än föregående år. Vandrarhem och hotell finns på gångavstånd. Vill någon campa på plats går det också bra. Vi har ca 70 permanenta stallplatser på NFK och Hageby  5 min bort ( båda stallen står tomma den tiden). Gräsbanan rymmer lätt fyra utställningsringar. Så stor är den. Utomhusbadet ligger granne.

Hur menar du att det skulle vara trångt med framridning? Det finns ju både utebana och ridhus vid behov. I somras genomförde vi Riksen med endast två grusbanor…

Cim-Zetterblom
0

Kanon, Norrköping är ju inte mycket mer än ett stenkast härifrån Skrattande I år måste vi bara lyckas komma iväg till den och blir det den helg som står nu så krockar det inte  med något annat heller, tjoho!

För övrigt var det ju massor med Connemara träffar inplanerade i år, så skoj. Hoppas jag kan komma iväg på någon eller några av de också Glad

RC71
0

#110 Japp! Bara att boka in! Glad

hllw
0

Härligt att det blir på rimligt reseavstånd!

Minst två hästar ska nog komma iväg från oss …helst fler:)

RC70
0

#112 jag kan springa ;) haha

hllw
0

#113 Fast det blir nog mest ridklasser för vår del. Akta så du inte hamnar i salden;)

Jobbigt att ha flera hästar som borde gå samma ridklass. Har varken ryttare eller sadlar så det räcker.

Covergirl
0

Jag påstod inte att förra året var optimalt det heller…
Vandrarhem och hotell är förvisso inte aktuellt för oss. Mina föräldrar bor alldeles för nära för det. Samma sak gäller stallplatser.
Att Hageby ska involveras gör det ju bättre sett till stallplatserna men då blir det bök med att lasta hästar, utrustning osv. (Nu ska förvisso vi göra så ändå men imo är det bästa att allt finns på plats eller med gångmöjlighet. Jag skulle inte gå med någon häst från NFK till Hageby.)

Jag skulle inte påstå att det är lätt att rymma fyra utställningsringar. Åtminstone inte om man siktar på att ha många anmälda ponnyer.

Det finns en utebana, helt korrekt. Den är inte jättestor. Ridhuset gillar jag öht inte alls så där skulle jag helst inte rida fram alls.
Hur framridningsmöjligheterna var under fjolåret vet jag inte då vi inte hade någon start i ridklass. Det jag kunde se var dock att det inte var super då heller. Tyvärr.

Beslutet är taget och vi kommer åka dit med minst en av ponnyerna men det gör inte att allt är perfekt. Självklart är det inte lätt att hitta anläggningar som passar för ändamålet men kritik måste ändå få framföras.

Covergirl
0

Pff, RC70 håller på med en övertalningskampanj för att få rida någon klass på Cinna så hon bangar nog inte ridklass Tungan ute

RC71
0

#115 Ser inte ditt inlägg som kritik utan mer dina personliga åsikter…Det är inte lätt att göra alla nöjda, men vi som arbetar med detta gör vårt bästa för att alla ska få en trevlig helg.

Vi behöver inte fyra ringar. Det var bara ett sätt att förklara för dom som ej varit på NFK hur stor gräsbana är…..Glad

Biggan2nd
0

Jag är typ inte bäst i Sverige på geografi men har nu fattat att SCS ska arrangera årsmöte i Kålmården, riksen i Norrköping, utställning i Eskilstuna, treårstest i Gränna, kvalitetsbedömning i Gränna och connemaraträffar i Grillby, Katrineholm och Valdemarsvik. ALLT ligger i Öst. Det finns två andra grejer som SCS fixar och ett är i Västsverige och det andra är på IRLAND.

Förra året var inte bättre. Då var det årsmöte i Norrtälje, utställning i Gränna, riks i Eskilstuna. Connemaraträffar i Grillby och Katrineholm. En enda grej i Väst.

Finns det inga connemaror någon annanstans? Eller har SCS blivit Connemara Öst? Kanske bättre att gå med i Danmark. Närmare till allt.

Men fyra av styrelsens folk bor ju i Västs område. Blir de nerröstade hela tiden av nån Öst-maffia?

Stå på dig Mrs M!

Covergirl
0

Jaså, och personliga åsikter kan inte vara kritik?
Banan är stor men inte gigantiskt stor. Såhär direkt kan jag komma på mer än en gräsbana som jag upplever som jämförbar storleksmässigt. (Har tyvärr inte exakta måtten då det bara brukar skrivas "stor gräsbana" i propparna.)

monsterpony
0

#118 Tyvärr bestäms den geografiska fördelningen av var de som håller i arrangemangen bor. Rynkar på näsan Det går bara inte att hålla i ett arrangemang som kommer att genomföras någonstans flera timmar bort. Jag tror inte att någon hade kommit på tanken att försöka stoppa arrangemang i övriga Sverige om det hade funnits intresserade arrangörer, men nu är det som det är…

Men det är bara att ta nya friska tag och dra ihop ett gäng i närområdet som kan tänka sig att hålla i ett arrangemang. Då har man chansen att få det precis där man vill ha det… Flört

RC71
0

#119 Ganska oväsentligt tycker jag. Banan räcker gott och väl till! Glad

walsan
0

Det var ur min arrangörshorisont en otroligt trevlig plats vi var på förra året. Alla som var där trivdes och var glada vad jag kunde höra trots att vi på sätt och vis inte "hade tur med vädret"! Det borde ha kunnat blivit lite gnöligt i den värmen, men t o m de stackars domarna var mycket positiva.

Jag hoppas att det blir lika bra i år! Att det finns några saker som inte är helt optimala får vi övervinna. Hoppas att alla vi hjälps åt med det!  Så kändes det ifjol.Skrattande

RC71
0

#118 Tyvärr kan Mrs.M inte ensam dra runt en Riksutställning… Däremot kan alla som vill ordna en connemaraträff. Glad Det är bara att säga till så sätter vi upp det på aktivitetskalendern.

Om du läser tidigare inlägg i tråden så får du en del information..

Någon utställning i Eskilstuna blir det inte i år dock.

Biggan2nd
0

#123 På SCS hemsida står det så här:

14/6 Lokalutställning Vilsta, Eskilstuna. domare Liselotte Erixson

RC71
0

#124 Då skall den informationen tas bort. Det ligger kvar sen tidigare då vi fortfarande hade en förhoppning om att kunna lägga Riksen längre söderut…

Biggan2nd
0

# 120 & # 123 Men Mrs M är ju inte ensam från Västsverige i styrelsen. Det är ju tre pers till som bor där och de måste ju ha massor med connemarakompisar. Så många fler är ni ju inte i Öst.

walsan
0

Det var nog många i SCS, inkl styrelsen som trodde att Riksen skulle gå längre söderut i år. Men det är ett stort jobb att arrangera och det gick inte att få till. Hoppas att det går till annat år. Det var 28 år sedan det gick så långt norrut som Gävle…Flört

Jag hoppas att ni är glada att Riks arrangeras, kommer och ställer ut/tävlar/tittar på/hjälper till/tar med kompisar och gör hela arrangemanget till ett glatt minne bland connemaravänner!

RC71
0

#126 Vi hade mer än gärna sett att Riksen hamnade söderut i år. Det är slitigt att dra runt ett så pass stort evenemang…

För mej personligen är det betydligt mer vilsamt att åka 50 mil som utställare än att arrangera 20 mil bort.

Drömmen hade varit om det hade varit "slagsmål" bland ett flertal villiga arrangörer om Riksen, men så är tyvärr inte fallet.

Det har ingenting med var vi i styrelsen bor att göra, utan handlar helt och hållet om vem som kan/orkar dra i det hela.

Kanske du anmäler dej frivilligt till nästa år? Glad

[Heikne]
0

#105 med risk för att låta gnällig, varken ridbanan eller ridhuset är någon hit, sandbanan är i dåligt skick och ridhuset är otroligt mörkt och trångt, dåliga möjligheter till sittplats för åskådare. men jag förstår att ni gjort ert bästa för att hitta en bra anläggning, och eftersom jag inte hjälpt till känner jag att jag inte häller har så mycket jag kan gnälla över.däremot är gräsbanan otroligt rolig att hoppa på (så jag hoppas att även WHP samt hoppningen kommer gå där)

det blir vad man gör det till, och jag hoppas och tror att det blir många deltagande i år.

förövrigt hänger jag nu ut både mor och far (ovetandes) som arbetande under helgen. två riktigt flitiga arbetare Skrattande

dom brukar gilla att engagera sig i diverse sammanhang. Dom står till ert förfogande.

RC71
0

#129 Vi hoppas naturligtvis på strålande solsken… Glad. Ridhus är sällan roliga -speciellt inte på sommaren. Det är många år sedan nu som vi pga vädret behövt nyttja ett Ridhus under Riks, så vi hoppas slippa det i år också.

Du har rätt i att allt blir vad man gör det till och vi är jätteglada för all hjälp vi kan få Glad

[AlphLauren]
0

det fanns inga läktare på vilsta riks -08 heller, fungerade utmärkt! jag somnade i gräset under dressyren haha

jag är glad över att det inte är några 50-60 mil att åka för mig i år heller. Sedan anpassar jag mig till anläggningen och vad som erbjuds!

Jag har varit i hästsvängen 20 år nu och kommit på tävlingar utan vare sig framridning eller fullt fungerande belysning i ridhus.

Speakers som fått stå och gasta för tekniken har lagt av, funktionärer som fryser fingrarna av sig och ändå jobbar för att jag som ryttare ska få bästa förutsättningar.

Även platser där parkering / uppstallning varitöver kilometern ifrån själva framridningen/tävlingsbanan

osv osv osv… Som sagt, med glatt humör och inte skyhöga förväntningar (det är ingen grand prix i globen vi gör liksom även om jag gärna vill tro det ;) ) klarar man sig långt på :)

Smile-
0

Som tidigare nämnts är både önskan och ambitionen att riksutställningen skall arrangeras i olika delar av Sverige. Jag är ju "nybörjare" i detta sammanhang - men kan informera att det som behövs för att arrangera en riksutställning bl.a är:

8 - 10 personer som är villiga att helt ideellt ägna stor del av sommaren, inklusive flera heldagar, åt administrativt och praktiskt arbete. Bl.a agera researrangör för domare, vara festfixare, administrera anmälningar och ekonomi, skriva startlistor och program, jaga priser och sponsorer, bygga banor (för utställning och ryttartävlingar) - och se till att material finns till detta. Ordna teknisk utrustning, och dessutom klara att använda den. Hantera efterarbete i form av resultatlistor, hantera ekonomiska frågor som domararvoden, boende för domare, hantera och planera med funktionärer (fika, mat, vem gör vad och när), beställa och fördela rosetter, plaketter och priser, rapportera resultat till ridsportförbundet och SH, planera och samordna gemensam middag m.m. m.m.

Dessutom bör ekonomin gå i hop och alla deltagare vara nöjda och glada.

Allt skall dessutom ske under en period när det är fölningar, betäckningar, skördetid m.m.

Här har många personer runt om i landet genom åren gjort fantastiska insatser!  En del år efter år…..

Alla har garanterat ambitionen att både plats och arrangemang skall bli så bra som möjligt för så många som möjligt.

- Det blir trevligt där man gör det trevligt!

RC71
0

#131 Jag är tämligen övertygad om att du kommer slippa sådana typer av problemGlad Vilsta står i år som SM-arrangör och NFK har även dom haft större tävlingar med betydligt mer folk och starter än vad som blir på ett ConnemaraRiks . Så det vore väl lite konstigt om det inte skulle fungera…

Vill man hitta fel kan man göra det i det oändliga-oavsett hur,var och när saker ordnas.

ambo
0

#133  det blir jättekul! Bara bränna E4 ner plättlätt! Jag hjälper till under eventet såklart. Skrattande

AKWIK
0

Skrikandes

Jag tycker att alla som klagar på ridhus, gräsbana, läktare, avstånd mm mm borde anmäla sig till Irlandsresan och besöka  Clifden Show! Världens största Riks, kan man säga.

Där finns inget ridhus! Ingen läktare! Gräsbanan är mkt liten inklämd mitt i staden, med en liten flodmynning bakom! Uppstallningen består av en liten länga på ca 8-10 boxar! Kommer du med bil så får du parkera längs landsvägen eller på en trottoar!

Vädret är ofta regnigt och lerigt!

Men, till Clifden Show vallfärdar människor från hela världen (bla Australien och USA) för att se vackra hästar, träffa andra connemaraentusiaster och uppleva den otroligt vänliga och generösa stämningen.

Som Smile så sant skrev så blir det trevligt där man gör det trevligt!

Jag tyckte nog att vi var en bra bit på väg mot ett "mini-Clifden" nu senast i Eskilstuna. Mycket glädje och kamratskap, och nästan inga vassa armbågar.

Låt oss tillsammans fortsätta i den andan på nästa Riks!

Då kommer nog ingen tycka att avståndet är långt, oavsett plats. Glad

RC71
0

##135 Ja, och i Clifden katalogen 2008 var det över 500 katalognummer…utställning, ridklasser , danstävling, hundutställning, kaktävlingar , försäljare mm.mm. OCH runt 6000 besökare! Under en och samma dag- inom samma lilla område. Glad

Akerberg
0

Clifden Showground del 1

Akerberg
0

Del 2 =)

(Usch å fy på oss som spårar ur ända till Irland…)

MrsM
0

Hej alla. Blev lite nyfiken på var Riks har hållits de senaste åren, hur fördelningen mellan olika landsändar varit. Eftersom jag just sorterat bland gammalt SCS material blev uppgifterna frestande lätttillgängliga. Så här ser det ut:

2009 Norrköping

2008 Eskilstuna

2007 Borås

2006 Åstorp

2005 Skövde

2004 Kumla

2003 Ängelholm

2002 Tenhult

2001 Rockelstad

2000 Ängelholm

1999 Alingsås

1998 Flen

1997 Sävsjö

1996 Falkenberg

1995 Rimbo

1994 Linköping

1993 Linköping

1992 Ängelholm

1991 Jönköping

1990 Norsholm

1989 Värnamo

1988 Flyinge

1987 Kumla

1986 Skövde

1985 Linköping

1984 Norsholm

1983 Strömsholm

1982 Flyinge

1981 Linköping

1980 Gävle

1979 Vetlanda

1978 Jönköping

1977 Knivsta

1976 Jönköping

1974 Nynäshamn

1973 Mantorp

1971 Gnesta

Glad.

[AlphLauren]
0

Vad kul det vore att få veta vilka som blivit BIS och reserv under årens riks?

antingen skriva ut här eller om det (också?) skulle komma en lista i connemaraNytt inför årets Riks. Kul läsning :)

colleen
0

#140 En sån lista gjordes i nån tråd förra året om jag inte minns helt fel. Du får leta lite här =)

~Jag tror på ödet~

[AlphLauren]
0

#141 ahaa tack för tipset!!

[Hagalyckan]
0

Tack Madeleine för sammanställningen.

37 utställningar

Skåne; 6

Västra Sverige; 5

Sydöstra Vetlanda, Värnamo & Sävsjö; 3

Mitten = Kumla, Jönköping & Tenhult; 6

Östra Sverige= Östergötland, Södermanland, Stockholm etc; 15

Nord ost; 2

GamlaSvarten
0

#139 + 143 Statistik är alltid intressant. Är det någon som vet hur många deltagande ponnyer det varit på respektive plats?

[AlphLauren]
0

#144 det skulle jag med vilja veta Glad

monsterpony
0

#144 Utan att ha några exakta siffror vill jag minnas att det varit ca 100+ ponnyer de senaste tre åren med en gradvis ökning av några ponnyer per år… Resultaten bak till 2003 finns på hemsidan, så det är bara att räkna efter… Flört

colleen
0

När riksen var i Tenhult så var det också över 100 anmälda ponnyer.

~Jag tror på ödet~

walsan
0

På Riksen 2008 var det 118 anmälda ponnyer.

Biggan2nd
0

# 123 Skriver RC71:

Någon utställning i Eskilstuna blir det inte i år dock.

#124 Jag kontrar med:

På SCS hemsida står det så här:

14/6 Lokalutställning Vilsta, Eskilstuna. domare Liselotte Erixson

#125 RC71 skriver:

Då skall den informationen tas bort. Det ligger kvar sen tidigare då vi fortfarande hade en förhoppning om att kunna lägga Riksen längre söderut…

Nu står det på SCS hemsida:

14/6 Lokalutställning med ridklasser, Hölö. Domare Liselotte Erixon

För alla geografiintresserade kan jag meddela att östmaffian flyttat utställningen 10 mil ÖSTERUT

Smile-
0

# 149 För din information kan jag meddela att utställningen på Hölö arrangeras av en positiv och engagerad medlem som av eget intresse tagit initiativ till att ordna detta. Att föreningen skulle sätta stopp för ett så beundrandranvärt engagemang bara för att hon bor i mellansverige, vore mer än dumt. Av den anledningen står SCS bakom denna medlem, och hoppas att arrangemanget blir till glädje för många Connemaraintresserade. 

Självklart kan du själv tillsammans med andra intresserade ta ett sådant initiativ. Likaså kan vem som önskar ordna en Connemaraträff - dessa arrangeras av medlemmar, inte av styrelsen.

I övrigt skulle jag önska att du tar forumets Skrivregler på större allvar - och envänder en hövlig ton i dina inlägg. Att på olika sätt använda tillmälen och generalliseringar kring styrelsemedlemmar är minst sagt olustigt.

Du verkar ju känna mig bra - och vet mer om mina tankar och åsikter än jag själv känner till, så min önskan är att du kontaktar mig personligen för att tala om i vilka sammanhang jag uppträtt olämpligt - i annat fall är det svårt att ändra på det för mig.

RC71
0

#149 Du har fått mitt telefonnummer via PM .Jag väntar fortfarande på att du ska höra av dej till mej…

Bullemor
0

Biggan2nd du får det ju att låta som att det vore bättre med inga lokalutställningar alls än att de hålls i mellansverige? Obestämd

Istället för att gnälla på de evenemang som ändå hålls och gläder många medlemmar så pusha de lokalföreningar i söder och väst så de också kan arrangera mera.   Föregå med gott föredömme istället för att klanka ner på de som redan gör så gott de kan.

Dessutom hade det ju varit trevligt om du valt att inte vara anonym, då kanske fler skulle kunna ta dig på allvar och inte bara klassa dig som ännu ett forum-troll….

Camo2
0

Ok!

Kul att riksen  hamnade i min födelsestad Norrköping! GladOch skönt att det ligger vid E 4 så att det går bra att resa dit.

Om man nu vill vara med och hjälpa till, vart vänder man sig?

Vad är det som det behövs hjälp med?

Är det någon som har tips på bra boende? Det var ju väldigt bra med campingplats o vandrarhem  i Eskilstuna i fjol.

Kan tipsa om ett "bo på lantgårdsboende" med sjötomt (havet) o fina hästar. Fast det ligger i Kolmården som ju är några mil från centrum. www.djupvik.se  . Där har dottern ridit på gamle Prosit när hon var 6 eller något liknande.

7223
0

Det är ju väldigt roligt att det verkar anmälas fler och fler ponnyer till Riksen. Desto större skäl att verkligen försöka lägga evenemanget på en riktigt bra plats och att försöka göra det hela så bra det bara går.

För övrigt tycker jag att det inte är riktigt att jämföra vår riks med Clifden Show. Vi har redan en helt annan standard än vad de har på Irland så varför göra saker sämre än vad de redan är?

Något som är bra på Clifden är att de har en speciell gång där hästarna går in till ringen och det är ju förstås mycket bra ur säkerhetssynpunkt.

De har inte så mycket uppstallning och de flesta hästar står i sina trailers. Men de har inte så ofta över 30 grader varmt som vi brukar när vi har vår riks i slutet av juli. De flesta uppfödare bor också inom ganska nära avstånd och de som inte gör det brukar stalla upp sina hästar hos vänner som bor lokalt.

Det AKWIK skriver om trevlig atmosfär osv på Clifden gäller ju såklart för oss besökare. När man blivit lite mer insatt så vet man att det bland de irländska uppfödarna/medlemmarna finns en massa underliggande konkurrens, prestige, avundsjuka och skitsnack även där. Tyvärr.

# 150 Jag håller med om att det är ett MYCKET bra initiativ av denna medlem att anordna en lokalutställning. Vi var nog flera som blev besvikna när det visade sig att utställningen i Eskilstuna inte skulle bli av. Som sagt så vore det vansinne att stoppa någon som ställer upp och erbjuder sig att ta på sig att anordna något sådant. Det visar ju också att SCS är öppna för förslag från medlemmar och att det går att ordna lokalutställningar på fler ställen.

När det gäller lokalutställningar så brukar det ju vara så att de är av det lite "enklare" slaget och man behöver inte ha kravet på sig att ordna så att det finns uppstallning, boende osv. Det tycker jag är helt rätt, lokalutställnignar ska vara lättare att anordna (det är ju förstås fortfarande en hel del jobb) så att det blir fler utställningar och gärna på geografiskt mycket spridda ställen.

RC71
0

#154 "Desto större skäl att verkligen försöka lägga evenemanget på en riktigt bra plats och att försöka göra det hela så bra det bara går."

Det är just det som är målet. Med tanke på alla positiva kommentarer som framfördes under och efter Riks 2008,från deltagare, domare,publik och anläggningsuthyrare så verkar det som om vi är på rätt spår.

RC71
0

#153 Glad Du kan kontakta mej eller någon annan i styrelsen

lottasjoberg@telia.com

banbyggnad, hinderpersonal, ringmaster,"protokollspringare", parkeringvakt, prisutdelare,festfixare, lotteriförsäljare är bara några exempel.

vi är glada för all hjälp. Stort som smått!

Ett annat sätt är också att hjälpa till att skaffa sponsorer .

Biggan2nd
0

#150 & 151 Jag har via PM fått veta att det som hänt är att eftersom en medlem (grattis SCS) erbjudit sig att arrangera utställning i Hölö så har styrelsen i början av december beslutat att flytta utställningen från Vilsta till Hölö.

Tro det eller ej men jag tycker att det är helt OK. Men något är väldigt räligt (skånska) i denna föreningen.

Varför får jag veta sanningen via PM?

Varför skriver RC71 att Vilsta utställningen är inställd pga av riksen hamnar i Norrköping?

Varför ska jag ringa till RC71 för att få svar?

Varför ligger inte den korrekta informationen på SCS hemsida när detta bestämts för länge sedan? Och hitta på något bättre än att ni inte haft tid. Stora delar av styrelsen + webmaster har verkar ha hur mycket tid som helst att skriva halva memoarer här på fokus.

Denna gång vill jag inte ha svar via PM och jag tänker inte ringa RC71 och fråga.

Varför får inte alla veta?

RC71
0

#157 Lokalutställningen som var tänkt på Vilsta planerades i ett tidigt skede. Långt före förfrågan från Hölö kom in. När Riksen till sist hamnade i Norrköping så ströks Vilsta. Förstår faktiskt inte vad som upprör dej runt det?

All den tid du lagt på att skriva dina många gånger otrevliga inlägg hade du kunnat lagt på en skrivelse till styrelsen eller ett samtal till mej. Dina inlägg tillför inte denna tråd någonting alls. Du har ett antal obesvarade frågor från medlemmar här i tråden. Kanske dom också väntar på svar…

Du skriver att du inte tänker ringa mej. Varför inte? Jag hoppas du ändrar dej på den punkten. Jag har mobilen med mej hela dagen , och numret har du haft nu ett par dagar…

monsterpony
0

#157 Bara för att lugna dig Biggan2nd, den tid jag lägger på att skriva inlägg här är ett intet jämfört med den tid jag lägger på mina övriga connemarainsatser…

Smile-
0

#157 Du skriver #150 & 151 Jag har via PM fått veta att det som hänt är att eftersom en medlem (grattis SCS) erbjudit sig att arrangera utställning i Hölö så har styrelsen i början av december beslutat att flytta utställningen från Vilsta till Hölö.

Tro det eller ej men jag tycker att det är helt OK. Men något är väldigt räligt (skånska) i denna föreningen.

Jag skriver i tidigare inlägg

# 149 För din information kan jag meddela att utställningen på Hölö arrangeras av en positiv och engagerad medlem som av eget intresse tagit initiativ till att ordna detta. Att föreningen skulle sätta stopp för ett så beundrandranvärt engagemang bara för att hon bor i mellansverige, vore mer än dumt. Av den anledningen står SCS bakom denna medlem, och hoppas att arrangemanget blir till glädje för många Connemaraintresserade. 

Vari består det räliga??

Det enda som kan tilläggas är att SCS erbjudit denna medlem att utnyttja den domare tidigare var bokad till den planerade utställningen på Vilsta. (Och även betalas av SCS).

Information läggs ut på hemsidan först när ett formellt beslut föreligger - självklart föregås större besluta av både diskussioner och i vissa fall mycket förberedelser.

Att riksutställningen med största sannolikhet inte skulle kunna arrangeras i södra/västra delarna av Sverige, som från början varit tänkt, kunde misstänkas redan i december. Härefter har ett intensivt arbete skett med med att söka möjliga alternativ. Något beslut kring riksutställningen fattades inte förän i januari.

Inledningsvis har frågan kring utställningen i Vilsta - och den av medlemmen planerade utställningen varit separata planer. Först i december kunde vi se att både riksutställningen och utställningen i Vilsta skulle bli för stora åtaganden för styrelsemedlemmarna. Härav erbjudandet om att utnyttja bokad domare.

Du får det att låta som om jag och andra i styrelsen inget hellre vill än att vara otrevliga, jävliga och hemlighetsfulla - men hur väl alla än försöker besvara dina i huvudsak otrevligt formulerade frågor så blir du inte nöjd. Har du ärliga avsikter så vidhåller jag att du ska kontakta mig personligen för att jag ska kunna ändra på det du uppfattar som oseriöst och otrevligt hos mig.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer