SCS framtid?
Efter att ha följt följetongen med riksen känner jag att jag måste skriva några ord….
Någon uttryckte det som att SCS =connemara öst, boende här nere i södra Sverige känns det faktiskt som jag instämmer i det, det senaste året upplever jag det som att jag betalt 250:- för 3 nummer av connemaranytt (då är det billigare att prenumerera på ridsport
). Visst hade jag kunnat åka upp till de arrangemang som var , men det kostar en del, har man djur är man ju inte rik i pengar precis
, nästa problem är att om jag ska vara bortrest över natten måste ju en del annat klaffa så djuren hemma får tillsyn. Hade SCS spridit ut aktiviteterna under året runt om i landet kunde ju alla få vara med på något. Som det känns nu vore det lika bra att gå ur SCS för min del, men optimistisk som jag är tror jag att det ska gå att få fram någon lösning så att alla SCS medlemmar ska få en chans att känna sig delaktiga i sin förening.
Så här är mina ideér om hur det skulle kunna vara i framtiden:
*Planera för olika evenemang lång tid i förväg, med knappt ett års marginal är det kanske inte så lätt att ta på sig något så stort som riksen.(tänk om OS städerna beslutades om inom den tidsramen
)
* för att få hjälp av medlemmarna till enstaka arrangemang anser jag att medlemmarna måste få känna sig delaktiga i föreningen som helhet, man kunde kanske utse arbetsgrupper för söder, norr och "mitten" som planerar för aktiviteter. Det finns säkert medlemmar runt om i landet som inte tar steget själv, men som om de blev tillfrågade säkert skulle vilja ställa upp.
*Riksen kunde som någon sa gå vart 3:e år i söder, norr o "mitten", då har ju vare landsdel ev arbetsgrupp några år på sig att planera. Det är kanske lättare att tänka att i år kan jag åka upp o hjälpa till för nästa år kan jag ställa upp själv istället på hemmaplan…
*Jag anser att SCs ska ansvara för riks oavsett var i landet det ska vara, lokalföreningarna står för lokala aktiviteter, vill däremot någon lokalförening vara med o hjälpa till är ju det jättebra….
*vad gäller årsmötet och andra aktiviteter utan häst är det ju inte lika stora förberedelser. Årsmötet skulle i princip kunna hållas var som helst i Sverige bara det finns tåg eller flygförbindelser.
Avslutningsvis tror jag att om man får ut aktiviteterna runt om i landet så kommer SCS att få fler aktiva medlemmar i framtiden. SCS ska väl vara till för alla connemaraägare runt om i landet, eller hur?
Hoppas nu alla på den här sidan vill fylla på med sina egna åsikter i ämnet, dock utan några personliga påhopp
.
Vet ej vilka av styrelsen som läser här inne, men ger Lotta i uppdrag att vidarebefodra dessa åsikter till styrelsen…
Lämnar nu ordet fritt….

Håller helt med dej i det du skriver. Detta är en jätteviktig fråga och ligger därför som en egen punkt under årsmöteshelgen. Jag hoppas verkligen att som många som möjligt ar sej tid att komma och framföra sina åsikter.
Sen vet jag inte riktig hur du menar, men Riksen och alla övriga avelsvärderande evenemang är i SCS regi. Dom lokalavdelningar som i dag redan finns har sina utställningar också med SCS "i ryggen"
Det är vi, alla tillsammans som är Svenska Connemarasällskapet och föreningen blir vad vi gör den till. Det kan inte vara meningen att det lilla antal människor som ingår i styrelsen, ska driva runt alla aktiviteter i hela sverige, och dessutom sköta alla dom uppdrag som ingår i ett styrelsearbete.Vi jobbar ideellt, på våran många gånger knappa fritid vid sidan av jobb, familj och egna hästar.
Så alla ni som vill ha mer aktiviteter- samla ihop ett gäng arbetsvilliga i erat område och kom med förslag. Ni som redan har en lokalsektion nära-kontakta dom ansvariga i erat område och erbjud er hjälp engagemang.
Sen vill jag också skriva att SCS har aldrig haft så mkt aktiviteter som dom senaste åren om man tittar i versamhetsberättelsen. Däremot så bör spridningen helt riktigt bli bättre.
Anna, jag tar givetvis med mej dina synpunkter till styrelsen och hoppas få se dej och många fler på årsmötet i mars!
#0 Mycket bra skrivet AnnaB. Själv är jag inte lika bra på att formulera mig.
När jag i går skrev i Rikstråden var det genast 4 st styrelsemedlemmar från Östgänget inne och skyllde ifrån sig, sen var den diskussionen död.
Tack för att du tog upp detta ämne i en ny tråd, men det blir likadant igen. En styrelsemänniska från Öst skyller på alla oengagerade medlemmar och därmed dör diskussionen.
Jag har gjort som RC71 uppmanade mig och läst alla inlägg i rikstråden. Östgänget skriver flera gånger typ "finns de inga som vill ta riksen för själva tycker vi att det är såååååååååååå jobbigt. Vi vill hellre åka 50 mil och vara utställare och låta andra jobba."
För mig är det uppenbart att Östmaffian vill ha SCS som Connemara Öst. Då blir det en belastning att behöva arrangera något som heter RIKS.
Jag viste inte att man måste kunna cykla till utställningsarenan för att ta emot anmälningarna eller betala flygbiljetter. Givetvis kan mycket arbete skötas på distans, men vill man inte så vill man inte.
Hur kan Shetland ha över 20 utställningar och New Forest arrangera en jättestortävling som New Forestmästerskapen när allt är så jobbigt och det inte finns några anläggningar att vara på.
RC71 skriver här "Detta är en jätteviktig fråga och ligger därför som en egen punkt under årsmöteshelgen." Man tycker också att fler medlemmar i syd och väst ska engagera sig. VARFÖR lägger man då årsmötet i Öst. Jo för att vara säker på att tillräckligt många i östmaffian kan komma och för att det ska jobbit för oss skåningar att ta oss dit.
Hur kan SCS i verksamhetsberättelsen ta på sig äran av en massa aktivteter som våra lokala hästföreningar gör. Här i Skåne är det i alla fall de som arrangerar 3-årstesten. Jag tror att det är så överallt.
Att vi i Skåne har roliga grejer är inte SCS förtjänst och samma gäller Väst tror jag. Skåne och Väst gör dessutom grejer ihop, men fåglarna sjunger att SCS inte är så lätta att samarbeta med.
Synd om er östare i styrelsen att ni har så mycket att stå i men både hemsidan och tidningen sköts ju utanför styrelsen så ni slipper i alla fall det som medlemmarna har mest utbyte av.
Om nån orkar satsa på att förändra SCS fast årsmötet hålls i Östmekka så är det bråttom. Jag har läst stadgarna på hemsidan och om man anmäler en kandidat till valberedningen eller styrelsen senast 1 februari så SKALL detta namn tas upp i val. Vilka som ingår i valberedningen kan inte jag hitta på hemsidan men skicka ett brev med dina förslag till SCS styrelse c/o Marie-Louise Rolf, Åminnaredsvägen 168, 430 33 Fjärås. Hon bor i Väst så hon ingår inte i Östmaffian.
Fler skåningar i SCS-styrelse tycker jag. Är det någon som vet vilka som sitter i valberedningen? Jag skulle vilja komma i kontakt med dem. Fast det är säkert östare de också. Inga skåningar där heller antar jag.

# 2 Jag tror att Kristina Blad ingår i valberedningen.
Och man kan väl nominera folk på plats på årsmötet?
~Jag tror på ödet~

#2. Shetland kan ha över 20 utställningar tack vare att vi har lokalföreningar som arrangerar dem. Och därmed arrangörer som bor i dess närhet. När riks ordnas av SSS är också lokalföreningarna involverade.

C-nytt kommer FYRA gånger per år, en gång med en del som kallas hingstspecial.
Som redaktör kan jag notera, att bidrag kommer från både öst och väst (och Gotland). Däremot är det lilte tunnare norrifrån, men tittar jag på listan med adresser (som jag handskriver inför varje utskick) så förstår jag varför.
Däremot förstår jag inte problemet med den s.k "Östmaffian"? Fyra personer i styrelsen har sin hemvist i västra Sverige - nog skulle det väl räcka som representation för den landsdelen?
Och ska man tala om lång resväg - unghästchampionatet går alltid i Falkenberg?
Låt oss i stället sluta upp och göra både årsmötet och riksen till ett avstamp inför framtiden där vi i bästa anda ska göra reklam för föreningen och våra trevliga ponnyer!

#1 När vi senast diskuterade sa du att skåne tackat nej till att arrangera riksen, jag tolkade det som att dom skulle ordna det…
Om styrelsen har för mycket arbete -delegera!! Som jag tidigare skrev bilda grupper ute i landet och låt medlemmarna bli delaktiga i föreningen. Hur många medlemmar har SCS egentligen? ökar el. minskar det?
Har ingen möjlighet att åka till årsmötet och framföra mina åsikter, hinner inte fram o tillbaka dit på en dag och har ingen djurpassning den helgen…
#5 Vad har unghästchampionatet med det här att göra? anordnas inte av SCS, isåfall kan vi ju blanda in vilka tävlingar som helst….

#2 Efter som du i ganska trist ton vänder dej till mej i mycket i ditt inlägg så skulle jag vilja förtydliga vissa saker. Jag bor i Uppland och har till Norrköping 20 mil. Vilka fyra du menar ingår i en "Östmaffia" vet jag faktiskt inte riktigt.
Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att skylla ifrån sej. Jag har talat om precis så som läget är och att jag helt håller med Anna i det hon skriver. Anna vet också att vi gärna sett att connemara väst arrangerade Riksen detta år ,men tyvärr tackade dom nej till detta.
För övrigt så är det alltid brist på folk som kan och vill arbeta. Så hör gärna av dej till valberedningen om ni har förslag på lämpliga kandidater.
Du är välkommen att höra av dej till mej personligen om du har fler funderingar.

#6 Som jag skrivit till dej tidigare så har dom tackat nej tyvärr. Jag vet inte varför du tolkat det annorlunda.

#3 Ja, det kan man . Men det är lättare för valberedningen om förslagen finns tillgängliga i god tid innan mötet.

#9 Ja det är klart
. Men vilka ingår i valberedningen då? Som jag fattat det på inlägget ovan så står inte det på SCS hemsida?
Sen har jag ett önskemål till styrelsen, jag skulle gärna se att de hingstarna som löst licens finns på lista på SCS hemsida. Det får du gärna framföra på nästa möte om du vill.
~Jag tror på ödet~
Valberedningen består av
Johan Ljungstorp sammankallande
Kristina Blad
Eva-Lena Sundell
Alla valda på årsmötet 2008.
Har ni förslag på folk till styrelsearbete eller andra uppdrag så hör gärna av er till sammankallande Johan, ljungstorp@yahoo.com
Vad skönt att se att folk engagerar sig och tänker till. Själv har jag slutat framföra mina åsikter eftersom det alltid slutar med att man blir betraktad som en idiot och bråkstake och i det närmaste blir utfrusen.
Tendensen de senaste åren har varit att det är en handfull personer som arrangerar riksen och de personerna gnäller sedan över att det är så jobbigt. Jag tror inte att de anstränger sig tillräckligt för att hitta andra som vill arrangera, de är rädda för att delegera. Man kan ju till exempel fundera över varför Connemara Väst tackade nej till att arraangera riksen… Jag tror inte att det berodde bara på att det är mycket arbete och att det finns för få som kan hjälpa till. Tror mer att det beror på konflikter och att det finns folk som vill styra allt och som inte släpper in andra. Beteckningen "maffia" känns relevant tycker jag.
Det är mycket tråkigt med personer som ALDRIG kan ta kritik och som hela tiden försöker slå ned på personer som är oliktänkande. SCS styrelse behöver förnyas med representanter som verkligen tänker på medlemmarna och som inte har behov av att sätta sig själva och sina egna hästar i fokus hela tiden (nu säger jag inte att alla i styrelsen är sådana men det finns ett och annat fint exempel).
Människor som hela tiden måste känna att de har makten och att de står i centrum tar död på all initiativförmåga och positiva känslor hos sina medmänniskor och sådana personer är inte bra för SCS. Vi behöver ödmjuka, kunniga och vidsynta personer som kan ta tillvara på alla medlemmars önskemål.

#2 och #12 Det var tråkigt att läsa era inlägg. Dels är det på ett personligt plan alltid tråkigt att bli så gravt misstolkad när man ideellt lagt ner många arbetstimmar för medlemmarna och för rasen, dels är det tråkigt att det är så här ni upplever situationen. Jag har funderat ända sen i morse hur jag bäst ska svara på #2 (och nu även #12), men jag har tyvärr kommit fram till att det nog inte finns något jag kan skriva här som kan övertyga er om att det inte finns någon (öst-) maffia som vill göra SCS till sitt privata kungarike (ja, jag vet att ingen av er skrev så, men det är en sådan bild ni målar upp). De försök som har gjorts till att förklara varför de val som gjorts har gjorts tycker ni är att "skylla ifrån sig" och inte kunna ta kritik. Jag vet inte vad mer någon kan göra mer än att ge sanningsenliga svar och förklaringar. 
Bra folk som är villiga att arbeta ideellt för föreningen kan man aldrig få för få av, så jag hoppas att ni (och andra) tar till er Hagalyckans uppmaning i #11 och föreslår folk. Alternativt är den som vill alltid välkommen att kontakta styrelsen och tala om att man är intresserade av att ordna något. 

#0 Tack AnnaB för ett bra trådinitiativ. Synd bara att den inte varit så produktiv än…
Definition: Nedan använder jag vi i betydelsen "vi medlemmar i SCS".
Som jag ser det finns det två problem: a) Sverige är ett avlångt land och b) Det kommer alltid att vara lättast att ta sig till de evenemang som är närmast där man bor. Inget av dessa problem kommer vi att kunna ändra på, och jag tror att vi alla är överens om att ju större geografisk spridning på arrangemangen desto bättre.
Att ha arbetsgrupper i olika delar av landet är en mycket god start. Frågan är bara hur ska vi få dessa? Räcker det med lokalföreningarna Skåne och Väst för att täcka upp södra och västra Sverige, eller behövs det arbetsgrupper som är separata från dessa? Och framför allt: Hur ska vi hitta folk som är intresserade att ingå i dessa arbetsgrupper? Endast att styrelsen frågar de som de känner är ingen toppenstrategi för styrelsen känner inte alla. Att efterlysa intresserade tex på CN eller hemsidan är inte heller en garanti för framgång, för det är inte säkert att alla som vill vågar ta kontakt… Så hur får vi tag på folk som vill engagera sig? Och hur uppmuntrar vi folk till att vilja engagera sig?
Hoppas ni kan hjälpa till med många kreativa förslag här. 
Jag tycker inte frågan är om Skåne och Väst behöver arbetsgrupper utan att det viktiga är väl att vårt avlånga land får fler lokalföreningar som kan engagera fler Connemaraponnyintresserade utöver den rikstäckande moderföreningen vars ändamål är att ta vara på oss som föredrar Connemara. Vi har en östlig region och en nordlig som skulle kunna ha lokala intresserade personer som anordnar aktiviteter. Inom Shetlandsvärlden har dessa lokalföreningars indelning funnits i många år och är aktiva föreningar med många strängar på sina lyror. Dra igång i öst och nord så möts vi på SCS årsmöte med friska krafter och inriktar oss på att jobba för Connemara ponnyn i Sverige på bästa sätt.

Vilken förening man än tillhör så är det samma problem i alla. Jag som är med i SWF tycker att alla arrangemang ligger söderut, likaså alla ungponnygruppens arrangemang. Den enda verkligen spridda föreningne verkar vara shettisgänget. Här är det utställningar jämnt och i hela landet. Kanske något för alla andra föreningar att titta lite extra över. För att få en spridning på arrangemangen så krävs det att det finns arbetsvilliga medlemmar överallt. Alla ni som vill ha en utställning/aktivitet i er region, gå samman och prova att arrangera något ihop. Vem vet ni kankse blir taggade och väljer att ha RIKSen nästa år.
Ni skåningar, tänk på att Norrlänningarna har längre till "Östmaffians arrangemang" än vad ni har. Skulle allt vara rättvist så borde det rent geografiskt ligga mellan Östersund o Sundsvall 

#15 Just nu riktades det ju kritik mot att det arrangerades för mycket i öst jämfört med övriga Sverige, så jag inriktade min fråga på hur man ska väga upp det hela. Själv kan jag tycka att det spelar mindre roll om det är en arbetsgrupp eller en lokalförening eller ett kompisgäng. Huvudsaken är att det finns ett antal personer som tillsammans kan hjälpas åt att ordna aktiviteter. Frågan är bara hur hittar man dessa???
#16 Fast i ärlighetens namn bor det väl färre connemaror i norrland än söderöver. Det skulle vara intressant att se var i Sverige genomsnittsconnemaran bor… Eller är det kanske genomsnittsconnemaran som ägs av en SCS-medlem som är det relevanta? 
# 10 Hingstlistan kommer att uppdateras med aktuella uppgifter när alla uppgifter från hingstägare inkommit. Listan kommer att innehålla uppgifter om de hingstar som är berättigade/erbjuds att lösa licens för året - dvs. hingstar som uppfyller SH:s krav på redovisning av språngrullor och betalning av erlagda avgifter. Att kontrollera att dessa hingstar löst licens för innevarande år, måste varje stoägare göra. Det finns hingstägare som löser licensen först när efterfrågan uppstår.
Föl efter hingst utan giltig licens är inte stamboksberättigade och deras framtida resultat på utställningar och tävlingar är inte avelsvärdegrundande.

Det är roligt att så många tagit del diskussionen!
-det är en bra bit på väg bara det….
(vi kanske ska ta årsmötena via CIF i fortsättningen
)
Tror kanske det är svårt att dra jämförelser med shettisarna, det finns så många fler ponnier/ägare än connemara….
Jag tror också att det är en jättebra idé med fler lokalföreningar, får man "igång folk i närheten där man bor, kan man kanske locka med dem i ett större perspektiv sen…
Sen tror jag ändå att det kunde vara bra med några arbetsgrupper som så att säga strålar ut från SCS. De personerna kanske i sin tur är engagerade i någon lokalförening…
Hur är det egentligen med ponnyryttarna/föräldrar, om de köper en connemara som tävlingsponny går det att fånga upp dem o få med dem i föreningen?

#19 Jag tror att registrator (?) skickar med lite information om SCS till de som köper connemara, men jag kanske minns fel? Det kanske finns de som kan rätta mig om så behövs.
Connemaramästerskapen är ju annars en stor ponnyryttar-värvare. Många går med i föreningen för att vara med på mästerskapen.
En liten fråga, när du skriver strålar ut från SCS vad menar du då? SCS för mig är hela föreningen…???

#20 Att arbetsgrupperna ska medlemmar från SCS, inte blanda in lokalförening….kanske kan jämföra med ridklubben, det finns en styrelse, sen kommiteér för dressyr hoppn. osv. sedan har en från var kommité kontakten med styrelsen. hade man då en sådan grupp från norr söder "mitten", så har man ju en spridning över landet. denna grupp kunde då tex hålla i förberedelserna till riksen när det är deras tur……blev det något klarare?

#21 Jo, då förstår jag hur du menar. Det var som jag trodde. 
Kvarstår frågan hur vi ska få tag på dessa personer? Några frivilliga någonstans? 

#18 Så runt 300 stoägare ska ringa till SH och kolla att hingsten de vill betäcka med har löst licens???
~Jag tror på ödet~

#21 Jättebra förslag Anna! Jag tror också det är rätt väg att gå. När jag började med connemar på 80-talet fanns distriktsombud över hela landet. Det var väl inte så mkt aktiviteter direkt men det fanns i i alla fall någon "lokal" person i varje län att kontakta. Dessa ombud försvann senare pga svårigheten att få intresserade att ställa upp. Så detta är inget nytt problem. Dock kanske det är dax att göra ett nytt försök med länsombud..? 
Sen vill jag tacka för att du till skillnad mot en del andra här kommer med sakliga och konstruktiva inlägg!

#23 Hoppar in och svarar…
Om inte hingstägaren/hållaren kan uppvisa en för året giltig licens är det SH man som stoägare kan kontakta. SH sköter licenshanteringen åt SCS och det är därmed dom i första hand som vet vem som "skött" sej .

#12 Åsikter och önskemål ang SCS och dess arbete bör sändas skriftligen till föreningens sekreterare eller annan i styrelsen . Det går också bra att skriva en motion till årsmötet varje år. Alla inkomna skrivelser behandlas och besvaras.
Sen vet jag inte vem som gnällt över arbetsbördan?
#2 Det är ganska grova angrepp du gör här med uttryck som maffia etc.
Kan du förklara varför personer som bor mer än 50 mil ifrån varandra klumpas ihop till en Öst-maffia?
I en annan tråd tog du Gränna som ett exempel på en öst-aktivitet. Gävleborna har 46 mil dit medan göteborgarna bara har 18 mil!
Själv kommer jag ha 25 mil till Riksen i år och det är nära för mig som bor i Storstockholmsområdet med > 1 miljon människor.
Jag "hör" att du är arg, men förstår inte varför. Kan du försöka konkretisera för oss härinne vad det egentligen är som som stör dig så mycket?
ska väl inte lägga mig i då jag inte arrat ngt riks..men, jag vet vad hårt ideellt arbete åt ridklubb är. Har ju jobbat häcken av mig i åratal åt min gamla klubb Djurgårdens Rk med sponsring, tävlingsgrupp, handslagspengar och fan o hans mormor. fick inte en spänn för besväret men utan såna som jobbar hårt och gratis blir det inget riks eller andra tävlingar i någon klubb i svea rike. that's it. Man ska va rädd om dom som sliter o släpar och ej skälla på dom.
icke konstruktiv kritik är aldrig rolig för någon.
Det är min åsikt. Tjoflöjt!

#19 "Hur är det egentligen med ponnyryttarna/föräldrar, om de köper en connemara som tävlingsponny går det att fånga upp dem o få med dem i föreningen?"
Jag "tvångsansluter" dom som köper ponny. Ett års medlemsskap i SCS ingår i köpet
Sen är ju så klart förhoppningen att dom ska stanna kvar i föreningen i fortsättningen också. Så här långt inga avhoppare vad jag vet. 

# 24 -jag gör så gott jag kan…
Jag deltar gärna i en arbetsgrupp el. vad man ska kalla det, får väl sätta in en kontaktannons o hitta likasinnade, här på sidan kanske
…..
Apropå connemaramästerskap för ponnyryttare, här nere tycker jag det verkar bli fler o fler vuxna på connemaror, vi kanske ska locka med en mästerskapstitel för överåriga också i dressyr vore väl lämpligt (welsharna har det visst), -vill de tävla kan man ju fånga in dem till arbete också i bästa fall…
Riktigt smart! 
Det var någon som frågade efter antalet medlemmar. Det är drygt 300. Det är lite svårt att prata antal medlemmar eftersom vi har familjemedlemsskap. Men vi får årligen (tre sista åren) in ca 85 000 kr i medlemsavgifter. Vi får många medlemmar som löser medlemsskap till Riksen de flesta av dessa är med i nya medlemmar som man kan ana kommer för ridklasserna, men en del ställer också ut. Jag kan också se att ett antal troligen glömmer att lösa medlemsavgift. De löser några år betalar inte ett år, men kommer igen året därefter. Har förmodligen inte deltagit i något det år de inte betalade. Jag tror att vi alla kan hjälpas åt att få fler betalande medlemmar genom att göra reklam under hand, dvs uppmuntra andra connemaraägare att delta i aktiviteter av olika slag, t ex utställningar, lokalträffar etc.
Jag tycker att vara med i en sådan här förening är förutom att få connemaranytt också att vara med och främja att rasen finns, utvecklas osv. Jag gillar connemaror och jag vill att många föder upp connemaror, håller fina hingstar och avelsston, håller hästarna registrerade, avelsvärderade, bedömda i prestation och exteriör, ordnar med kvalitets mm. Jag vill gärna hjälpa till att få andra att uppskatta connemaran. Jag vill också gärna träffa andra som gillar connemaror, lära mig mer, ja gynna rasen.
Jag hoppas att ingen som läser debatten här skräms av den något hårda tonen. Jag tycker vart fall när jag varit med på SCSs aktiviteter att stämningen har så gott som utan undantag varit mycket god!
Det är därför jag lägger ner mycket av min fritid på SCS som kassör. Det finns plats för fler som hjälper till.
Jag tycker i alla fall att det är märkligt att ingen av er i styrelsen funderar över att det faktiskt verkar vara ganska många som är missnöjda med läget som det är nu. Om jag satt som styrelseledamot så skulle jag ta mig en funderare på VARFÖR flera personer framfört kritik. Jag känner mig mycket misstänksam mot personer som verkar vara helt utan förmåga till självkritik. OM man sitter på ett ämbete och verkligen vill arbeta för rasen och för medlemmarna i en förening så reagerar man inte med att bara bli arg när någon framför sina åsikter.
Jag bryr mig inte så mycket om VAR riksen eller andra eventuella evenemang anordnas för jag har inget emot att åka långt om jag behöver det. Huvudsaken är att evenemangen anordnas på BRA ställen och på ett BRA sätt så att det blir roligt för alla.
Riksen blir ju ofta som en liten semester för de som åker dit. Det man allra helst önskar är att få ha sin häst uppstallad på plats samt att det finns boende nära uppstallningen (som på tex Grevagården där sådana möjligheter finns). Riksen är det enda evenemang som anordnas under året av sitt slag och den borde kunna få kosta pengar.
Sedan tror jag också att om man har en engagerad styrelse med ledamöter som verkligen bjuder in föreningens medlemmar så går det att få fler intresserade att ställa upp och hjälpa till.
Jag saknar öppen information om vad som händer i Connemarasverige, vilka beslut som tas och på vilka grunder samt även information från utlandet. Tex får vi ALDRIG någon info om vad som sägs och beslutas på de internationella mötena. Som tur är så kan man hitta sådan info på tyska och franska (och även den engelska ibland) föreningarnas hemsidor.
Angående den hårda tonen som walsan nämner här ovan så är det faktiskt inte farligt att visa ilska eller missnöje, huvudsaken är att man reder upp det hela och att allt känns ok i slutänden. Konflikter är en del av livet och man måste lära sig att hantera dem.

#33 Du nämner att ganska stort missnöje. Givetvis är allas åsikter viktiga! Att däremot anonymt framföra sitt missnöje på ett intresseforum för inte föreningen framåt. Kom i stället och deltag i dom aktiviteter som ordnas, kom och göra din röst hörd på tex årsmötet som ordnas varje år och tillskriv styrelsen om man har önskemål och ideér.
Vi är mer än glada för all hjälp vi kan få!
Connemarasällskapet är en förening som består av dess medlemmar. Tror man på demokrati, så går det alldeles utmärkt att tillämpa den i en förening. Jag själv är på tur att avgå och har absolut inget som håller mig kvar. Jag skulle heller inte gå ur föreningen för det. T o m har jag klarat att riksutställningen funnits långt söderut i flera år i rad, vilket jag förmodar att de som beslutade då inte heller önskade. Synd för mig personligen, men… Det som skulle få mig avstå mig att vara medlem i en förening som jag egentligen känner för är om jag verkligen tror att den bedrivs med t ex fusk och olagliga medel. Men så dum var och är jag att jag tror att vi i styrelsen gör detta för att göra en insats och inte för personlig vinning. I flera insändare kan jag nästan få känslan av att vi lurat till oss makt och sedan struntar fullkomligt i vad medlemmarna vill. Då tycker jag verkligen att det är på tiden att fler engagerar sig och så att jag inte blir vald på nytt.
Klart att jag känner mig ledsen av att få epitetet östmaffian av någon som jag inte alls känner och att varje uns av att förklara varför vi fattat våra beslut ses som saknad av självkritik.
Det jag kan trösta mig med är att hoppas på att det trots allt är ett fåtal som kommit till tals och om inte, att de kritiska engagerar sig och tar ett förnuftigt ansvar för vår gemensamma framtid.
Därmed slutar jag mitt engagemang i denna debatt, som i vissa delar varit alltför onyanserad och ogenomtänkt för mig. Tar den dock gärna på årsmötet.
Bra rutet Walsan, håller helt me dej. man får inte slå på de som jobbar ideellt. keep on the good work!
Tänk att jag är så dum att jag inte fattat vad kritiken och missnöjet består i.
Mer än att någon var upprörd över att både årsmöte och riks hålls i mellansverige. Det har väl inte varit maximal geografisk spridning jämt förr om åren heller?
Skulle det kännas mer "rättvist" om två av de tre "öst"-stuterier som vänligen öppnar sina stall och hem för connemaraträffar avbokade detta? Eftersom det i väst bara blir en connemaraträff på stuteri? Eller kanske även träffen i väst bör strykas eftersom det annars blir orättvist att inte söder har någon träff?
Nej, det här med öppet hus hos uppfödare beror ju helt på vilka som har tid och ork att bjuda hem folk, och sådant kan inte bestämmas "uppifrån" på något sätt.
Jag har inte varit aktiv i SCS förut och är heller inte med i styrelse eller liknande. Men jag vill gärna utbyta åsikter om arbetet i vår förening med folk som kanske inte tycker likadant som jag gör.
Men då måste jag få veta vad frågan gäller. 
#38 forts..
Jo nu hittade jag en sak:
- info om vad som sägs och beslutas på de internationella mötena
Det vill jag också veta.
Borde kunna läggas ut protokoll, även om de är på engelska, på SCS-sajten. Ska framföra det på årsmötet, om inte förr. 

#39 Givetvis!
Godkväll. Här har det hänt saker sedan jag däckade i influensa i går morse..
#39 Tyckte jag också var ett bra uppslag… två själar, en tanke…tog faktiskt upp det med vår ordf tidigare idag och fick OK för att fixa en internationell flik på SCS websida
. SCS har satsat på att ha en väl utbyggd länk-sida för att folk lätt ska kunna "surfa runt i världen" men vi skulle kunna ha en mer "blå-gul" int flik där vi kan rapportera lite mer utifrån själva. Eller, vad tycker webmaster? Vet att det finns många medlemmar som är mkt väl uppdaterade på utrikesnyheter och det kunde vara spännande med deras in-puts till denna internationella "flik". Ideer mottages.
Fick just idag ett mail om att ICCPS website kommer att bli mer aktiv framöver. Där borde ju protokoll över dessa möten ligga, och så kommer det att bli om allt funkar som det är tänkt.
/M

#41 Ja, om allt funkar som det är tänkt…
Det hoppas vi på! Det är inte lätt att lägga ut information som inte existerar…
#42 ? Det nuvarande ICCPS Executive Board bör inte underskattas
. Består till 4/6 av "vikingakvinnor" (finsk ordf, 1 dansk1 svensk o en amerikansk svenskättling
) som inte ger sig så lätt…. Har vår ordf satt sig i sinn på att förbättra något så blir det bättre, helt övertygad. En del saker tar bara lite längre tid.
Exempel på information som existerar och som funnits på tex den tyska sidan ganska länge:
"The ICCPS decided on their last meeting in March 2008 that there should be a uniform health check for stallions in the future. Independent from the actual registration, stallions have to be examined by a veterinarian, who takes down the results in a standardised form. This is an attempt to reveal genetic defects in due time. The vet should take down, for example, teeth, which are out of position, or if the stallion has summer itch. This form can be downloaded as pdf here:
iccps2008veterinarystallionassessment.doc [52 KB]
At what stage the health check will be implemented bindingly you can learn here or at your breeding society."
Eftersom du har koll på vad som sker på en internationell nivå 7223 så hade det väl varit ett trevligt drag att kanske erbjuda sin hjälp till tidningen/SCS med att rapportera om vad som händer. Men måste inte uppgifterna komma som officiell info direkt från ICCPS innan man kan publicera dem som "riktig info" ?
/Frida
#45 Det är just det, officiell info, huvet på spiken Bullemor.
T ex det där veterinärformuläret tog ICCPS beslut om först på augustimötet (jag vet för det är jag som satte ihop förslaget
men vet inte sen hur slutresultatet blev) , och från det mötet har ännu inte några justerade protokoll kommit… Har påpekat problemet och begärt att ICCPS i framtiden utser ett par justeringsmän på mötena för att korta ned proceduren så att protokollen blir officiella snabbare. Idag cirkuleras utkastet till protokoll runt bland alla deltagande delegater och det tar ju vansinnigt lång tid..
.
ICCPS ordf skrev faktiskt just igår om problemet med att icke engelskspråkiga medlemsländer
missförstår att det dom fått är ett utkast (draft) för justering och inte något som är klart att publiceras…
Men, vi ska försöka hålla isär formalia och informella nyhetsmeddelanden och få till en egen SCS INT-flik på websidan. Idén är bra, eller hur AKW
?
#46 OK, jag förstår. Augusti är ganska långt borta nu, bra förslag att utse justeringsmän direkt på mötena för att förkorta tiden att få protokollen officiella.
Men det som diskuteras på mötena är ju inte direkt några hemligheter och vi medlemmar har inte fått mycket info om vad som händer där trots att ICCPS funnits ganska länge nu. Men detta med en internationell flik på hemsidan låter väldigt bra, hoppas att det blir verklighet!

En liten kommentar på temat connemaraträffar… I år är ju två av träffarna ganska ambitiösa med utbildnings respektive betäckningstema. Jag vill bara säga att det behöver absolut inte vara så avancerat. Första Holmteboträffen ombads bara deltagare ta med fotoalbum och så fikade vi, pratade connemara och gick en sväng och tittade på stuteriets ponnyer. En träff jag var på i Storbritannien såg vi inte ens en enda ponny (fast jag smet ut en sväng i stallet själv…). Vi bara åt lunch till självkostnadspris och umgicks och det var väldigt trevligt det med. Om man vill kan man göra det väldigt enkelt för sig och det blir ändå en trevlig connemara-aktivitet. 

Måste komma med en fundering igen…
Varför får man ingen medlemsförteckning från SCS ?
Ska man försöka locka med folk att engagera sig vid olika aktiviteter är det ju en fördel om man vet vilka som är medlemmar…
En liten historia..
satt i ridklubbens sekreteriat en gång o in kommar mamma o dotter, har talat med dem flera gånger förut, de rider ju för samma klubb, dottern plockar fram passet, det visar sig att deras ponny är en connemara, och dom var också medlemmar i SCS, ingen av oss hade en aning om att den andre också var med i föreningen..
Så fram med en medlemsförteckning, kanske fler som har okända SCS medlemmar i sin närhet!
#49 Det finns en lag som heter personuppgiftslagen som innebär att man inte får hantera register över personer hur som helst. T ex får man inte publicera medlemsförteckningar utan medlemmarnas individuella medgivanden. Vi försökte för några år sedan ordna så att alla angav när de betalade medlemsavgiften att de accepterade att medlemslistan publicerades på webben. Det var inte allas alla som fyllde i detta och det var även en del, även om det inte var många, som inte önskade detta. Då rann det hela ut i sanden.
I vår orienteringsklubb har vi utdelad medlemsförteckning, men inte i våra ridklubbar.
Jag själv tror dock att det skulle finnas fördel med att ha en utskickad medlemsförteckning bl a just av de skäl Anna skriver.
#51 minns att den danska con föreningen inte ens hade en tryckt medlemsförteckning, med hänvisning till "privatlivets helgd", men en tryckt förteckning har SCS haft med jämna mellanrum. Dock inte årligen. Användbart just som Anna säger, för att få koll på folk i trakten inte minst. Säker på att Walsan tar med frågan vidare, eller?

#52 Men jösses så långt inlägg..
Måste vara detta forums längsta…
ska svara lite i det stora hela.
Angående intresset för prestation så kan jag lugna dej med att vi är på så många tävlingar vi hinner med rosetter och glada påhejningar. Dom årliga Connemaramästerskapen är också ett sätt att knyta samman avel-sport. Pris delas ut till framgångsrika ekipage på SM. Tycker du att det skrivs för lite på hemsidan om framgångsrika ekipage beror det på att vi inte hinner vara överallt och fota osv. Här får du gärna göra en insats om du är ute på tävlingar. Det är fritt för vem som helst att förse sidan med nyheter.
Angående medlemsskap osv så är kan man ju precis som du säger fråga sej varför en del väljer att ej vara medlemmar men samtidigt tycker det är helt ok att marknadsföra sej via föreningens hemsida. Inga länkar har tagitas bort utan att personerna bakom varje länk först fått information, och därefter själva kunnat välja att stå kvar eller inte . Angående valfriheten och avgifter så är det på G.
Som du skriver så är det inga tankeläsare som jobbar i föreningen. Utan information kan vi inte agera. Som du skriver så gäller det att framföra sina synpunkter via årsmötet eller genom att skriva till styrelsen.
För övrigt får du gärna sända in dina synpunkter till styrelsen.
Och besök gärna årsmötet i mars. Du har inte så långt dit i år heller..
Jag vill bara kort fånga upp hur otroligt viktigt det är att idéer, förslag och åsikter förs fram den officiella vägen. Det betyder att man behöver framföra sina åsikter till styrelsen och på årsmöte ex. Detta forum är som tidigare framförts inte ett officiellt forum för SCS.
Många bra synpunkter förs fram här, en del där framför allt medlemmar bör agera, en del som är styrelsefrågor. Men det finns en risk att det stannar vid en diskussion i forumet om man inte ex. kommer på årsmötet eller för vidare sina synpunkter.
Vill man ha andra representater till styrelsen ex. måste man föra fram sina förslag! Det är i det fallet viktigt att vara medlem - det är t.ex ett krav för att ha rösträtt på årsmötet. Ju större missnöje som finns - detsto viktigare är det att som medlem framföra sina synpunkter på önskvärda förändringar.
Sen är det alltid svårt att få alla nöjda - men det gäller ju i de flesta sammanhang, inte bara i SCS.

#53 Betalar de utländska länkarna dvs stuterier och föreningar som står med på hemsidan någon avgift? (eller medlemsavgift? ) Om så EJ är fallet så tycker jag det känns lite snålt att svenska uppfödare med hemsida inte kan få stå med för att de väljer att inte vara medlem. Det kan väl inte vara så många att det ekonomiskt spelar någon roll för SCS och att genom att ta bort deras länkar försöka "fostra" dem att betala medlemsavgift har nog snarare motsatt effekt skulle jag tro. Sedan kan man ju i och för sig fråga sig varför de väljer att inte längre vara medlem. 
Det är roligt för MEDLEMMARNA ju fler hemsidelänkar som finns att läsa även från Sverige
Ett till tips är att valberedningen bör stå med på hemsidan så att medlemmar som har förslag på nya styrelseledamöter vet var de ska vända sig med sina förslag.
Jag saknar också det sista årsmötesprotokollet (2008)
Kanske en idé att lägga ut styrelsemötesprotokoll också för att medlemmarna ska känna sig mer delaktiga?

#55 Nej, det gör dom inte. Naturligtvis så är Sverige det land där flest väljer att köpa, sälja, betäcka sin ponny inom. Ingen annan reklam på hemsidan är gratis . Salulista, Sverigekarta osv . kostar en avgift. Som jag skrev i tidigare inlägg så är planen att avgifterna skall ses över vad det gäller hemsidan.
Ja, visst kan man fundera på varför folk väljer att avstå medlemsskap, men samtidigt tycker det är ok att gratis marknadsföra sej via scs sida. Kanske någon annan som har svar på detta?
Det handlar inte om att fostra utan snarare gynna föreningens medlemmar. En del av dom som valt att avstå medlemskap har inte varit medlemmar på ett antal år och är heller inte aktiva på några andra av scs aktiviteter. Länkar som "hängt kvar" helt enkelt. Det är heller inte så skojigt att ha ett antal inaktuella länkar som inte är uppdaterade på länge.

#55 Jag håller med ELS att det känns lite snålt av SCS att plocka bort de länkar som inte är medlemmar. Speciellt när det är så mycket länkar till utländska stuterier. Gör andra rasföreningar likadant?
Sen tycker i alla fall jag att det är väldigt roligt att kolla igenom länkarna då och då, jag brukar även kolla de utländska med jämna mellanrum.
Tycker att det är synd att inte alla får vara med, det kostar ju inget för föreningen att ha ett par extra länkar.
~Jag tror på ödet~

#56 Jag kan på sätt och vis förstå att man ser det som gratis marknadsföring och att det hade varit så enkelt att betala medlemsavgift för att få ha sin hemsida med.
Jag som "vanlig" betalande medlem tycker dock att det gynnar mig att ha så många connemaralänkar som möjligt att läsa och då även svenska. (Lite egoistiskt tänkt kanske…?
)

Rent allmänt tips gällande hemsidan och connemarors tävlingsresultat.
En flik i stil med Connemarors framfart på tävlingsbanorna. Där kan alla medlemmar mejla in resultat från tävlingar man antingen besökt själv eller sett resultaten på nätet. Har man något foto på någon framgångsrik connemara är det självklart kul att ha med där också.
Helt enkelt en flik i stil med många klubbars tävlingsresultat-flikar. Klubbens tävlingsryttare skickar in resultat från de tävlingar där de tagit pris.
(Jag tycker att det enbart ska rapporteras pristagande ponnyer, annars blir det lätt väldigt rörigt.)

#59 Ett jättebra förslag!
Maila ditt förslag till mej eller någon annan i styrelsen.
Jag håller med #52 ovan i mycket av synpunkterna. Bl a att lägga ut alla styrelseprotokoll på hemsidan.Kelpieklubben som jag är medlem i lägger exemplariskt ut dessa. Kräver varken inloggning eller medlemsskap för åtkomst till dessa dokument.
Själv funderar jag på om jag verkligen ska betala medlemsavgiften i SCS kommande år. Jag vet uppriktigt sagt inte vad jag har för utbyte av detta då jag inte tycker utställning är det väsentliga. Jag tycker de tar alldeles för stort plats jämfört med bruksgrenarna som för en mycket undanskymd tillvaro. Tycker #59 hade ett bra förslag gällande detta för övrigt.

#61 Och en del tycker vi lägger för stor vikt vid tävlingsbiten. Inte lätt att göra alla nöjda.
Antalet starter i Ridklasser och övriga uppsuttna grenar ökar stadigt från år till år. Många av dessa ekipage har tack vare att vi ordnar både tävlingar och utställning på Riksen börjat ställa ut sina tävlingsponnyer. Detta är jättekul och naturligtvis väldigt bra för avkommebedömning osv.

#59 Förhoppningen när notissidan startade var att bland annat tävlingsresultat skulle kunna presenteras och uppmärksammas där. Tyvärr har det inte kommit så många rapporter som man skulle vilja. Kanske för att folk är rädda för att verka skrytiga? Att som webmaster själv sitta och jaga resultat (och bilder) faller i längden tyvärr på tidsaspekten. Och som det står på notissidan - det inte webmaster vet kan inte webmaster rapportera om. Men jag håller med. Ju mer vi kan uppmärksamma duktiga ponnyer (oavsett område) desto bättre. 

Detta var en mycket intressant läsning!
Jag är inne på "Anna B"s linje om att dela upp Sverige i regioner, hade iofs tänkt fyra regioner istället för tre. En annan idé som dök upp iom regions indelningen var att; året innan man fått i uppdrag att hålla Riksen, hade i uppdrag att "anordna" årsmötet. För att så många som möjligt inom regionen var på samma ställe och kunde börja diskutera följande års Riks och kunna få lite hjälp av styrelsen.
Undrar om jag skrev tydligt nog?

#64 Ja, precis. Anna jobbar som bäst med detta skulle jag tro 
Hur delar ni upp det i welshponnyföreningen?

Imo borde Notissidan vara till för saker som rör "alla" i föreningen, mer eller mindre. T.ex. datum för riksutställning, nya medlemsavgifter och dylikt.
En sida mer specifikt inriktad mot tävlingsresultat tror jag skulle få lite mer fart på det hela. Kan gissa att det upplevts som att enbart "större" resultat, t.ex. DM-medaljer, SM-placeringar och liknande hade sin plats på Notis-sidan.
Angående ICCPS som vi diskuterade tidigare, vem var SCS representant på mötet som hölls i augusti?
#67 2008 hölls två möten. SCS valde att sända delegat till det ordinarie, beslutande årsmötet (AGM) som (till skillnad mot i vanliga fall) var i mars. Augustimötet hade status som tecnichal meeting. Där hade Sverige inte någon officiell representant men mötena är öppna för alla att besöka.

#68 "Att en icke medlem ska betala för en länkplats tycker jag inte är onaturligt. Precis som du säger, medlemmarna ska gynnas. De gynnas i det här fallet av att få länken gratis, eller som när det gäller salulistan till en lägre avgift."
Ja, precis. Och som jag skrev tidigare så är arbetet att anpassa detta på gång.
Jag har ingenstans sagt att styrelsen har åsikter hur,var, när någon uppdaterar sin hemsida. Jag försökte förklara att en del av dom länkar som ej längre står med tillhör före detta medlemmar som inte är så aktiva inom rasen längre.
Av dom som är aktiva på olika sätt är så gott som alla medlemmar.
Varför man inte vill vara medlem kan enbart den enskilde som väljer att avstå svara på. Vad tror du själv?
#60 på Färingsö RS finns nåt de kallar FRISekipage där de som löst licens presenterar sig med sina tävlingsmål mm sen rapporterar webmastern löpande allas resultat om de blivit plac. dvs man mejlar till webmastern själv. kan va nåt!
för SCS
sök på FRIS och bli inspirerade!
#69 OK, SCS hade ingen officiell representant på mötet trots att bla ordförande och andra styrelsemedlemmar befann sig i Clifden vid tillfället. Vilket engagemang.
Hur blir det förresten med de regler som bla Irland tagit gällande stambokföring? När ska dessa regler börja gälla hos oss?

#72 Som näms i #69 så är augustimötet öppet för den som är intresserad. Varför passade du själv inte på att gå?
#72 Menar du att vi ska ha synpunkter på vad styrelsemedlemmar gör på sina semestrar???
Hm
nu kunde jag i alla fall inte hålla mig från att lägga mig i…
# 74 Jag trodde att allt arbete i SCS skedde ideellt och gjordes på icke arbetstid.
Tänk att jag alltid har fel.

I fortsättningen hänvisar jag alla som har frågor och synpunkter angående föreningen och dess arbete att tillskriva någon av oss i styrelsen. Jag har vid ett flertal tillfällen uppmanat till detta. CIF är ett fristående intresseforum för connemaraintresserade och personligen skriver jag här som privatperson. Tack till dom som via mail och på annat sätt kommit med bra och konstruktiva åsikter!
Tack även till dom som anmält sitt intresse att hjäpa till på olika aktiviteter. 
Hälsningar
Lotta
Lägg ut på SCS hemsida vilka som är revisorer. Jag hoppas att det är tillåtet att tillskriva även dem.

#72 Man kanske kunde utse en representant att företräda Sverige på detta möte ( De år det behövs ersättare till MRS M ) i god tid före "Clifden show veckan" . Det är ju ganska många svenskar på plats nuförtiden så någon borde ju kunna gå. Om inte annat kan denna person sedan rapportera vidare till medlemmarna om vad som diskuterats ( i t ex i connemaranytt )
Jag tror att det var många som inte visste om att vem som helst kunde gå på mötet. Så har det väl inte varit tidigare?

#76 Jag såg tyvärr inte detta inlägg före jag skrev mitt sista
Synd att inte kunna diskutera lite här då det kommit fram många bra förslag och även kanske en del svar på frågor många har.
Jag tror att det är under sådana här spontana diskussioner som många börjar tänka efter och såväl bra förslag, frågor och även kritik kommer fram.
Självklart skriver ni styrelsemedlemmar här som privatpersoner men det kanske inte behöver utesluta att ni kan ta med er lite såväl bra förslag som en del negativa åsikter inför framtida arbete? 
Kanske skulle ha en fråge, ide´och åsiktsspalt på hemsidan i stället? 

Revisorer valda 2008 är
Anders Gustafson, Vessigebro och Charlotta Mårtensson, Örebro med suppleanter Anne-Marie Rydberg, Tenhult och Kerstin Johansson, Sävsjö.
#74 Så DU menar att ordförande och styrelsemedlem befunnit sig på Irland när det var internationellt möte och låtit bli att gå dit "för att de har semester"?????????!!!!!!!!! OCH du tycker dessutom att jag inte ska ha åsikter om detta?
OM någon medlem från styrelsen inte kan medverka tycker jag att det hör till vanlig normal hyfs och fason att skicka ut en officiell representant till ett internationellt möte. En representant som sedan åker hem och RAPPORTERAR officiellt vad som sagts på mötet!
#76 Du kommer att bli mycket förvånad nu men du kan faktiskt inte bestämma vad som ska diskuteras i det här forumet och JAG och alla andra väljer själva vad vi vill skriva om. Som du skriver är detta ett ÖPPET forum där man bör kunna diskutera allt. Varför inte istället bjuda in alla medlemmar så att vi kan ha en riktig diskussion? Hit kan ju de flesta gå oavsett var i landet vi befinner oss.
Men precis som vanligt så VÄGRAR ni att ta åt er kritik. Det är ingen bra egenskap om man ska sitta som förtroendevald.

#81 Tack. Satt just och letade efter numret på inlägget där du skrev ut valberedningen tidigare…
#80 Självklart kan man diskutera lite och som du ser så har jag svarat på så mycket jag har kunnat. Ang. augustimötet på Irland så hade vi full kontroll på vad som där skedde via annan deltagare.
Då många inlägg innehåller direkta sakfel, förutfattade meningar , och ständiga påhopp från anonyma användare känns det inte som det finns något större intresse från dessa personer att föra föreningen framåt. . Jag har hela tiden välkomnat sakliga inlägg och förslag. Jag har skickat mitt mobilnimmer och upprepade gånger bett en av dom mest kritiska att höra av sej till mej personligen. Dock utan något som helst resultat. Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att denne person inte står för sina åsikter, och därför känns det faktiskt inte speciellt meningsfullt att lägga tid på att besvara dessa inlägg som inte innehåller något konstruktivt överhuvudtaget.
Jag kommer fortsätta att svara här i , men saker som rör direkta styrelsefrågor bör skickas till styrelsen.

#82 Se inlägg #83.
Förövrigt finns det forumregler att följa.
Jag tycker som ELS att såna här diskussioner är nyttiga och intressanta. Som styrelseledamot har jag inte alls något emot att diskutera verksamheten härinne - också. Detta forum har en öppen, trevlig och vänlig atmosfär som jag tycker vi ska vara rädda om. Det bygger på ömsesidig respekt för varandra och våra olika åsikter. Annars kommer diskussionerna att dö ut därför att ingen vågar/orkar deltaga. Och det vore väldigt synd.
Och- apropå styrelsearbete mm: Man kan inte begära att någon ska veta vad andra tycker och vill - om folk inte talar om det direkt till den/dem det berör. Därför är ett sånt här diskussionsforum så värdefullt.

#79 Inga problem.
Som du vet så är det lätt i en föreningen att skylla på en styrelse när man av någon anledning är missnöjd. Det är ju så att alla medlemmar har rösträtt och väljer sin styrelse varje år. Personligen så tycker jag att vill man påverka så är man medlem och går på årsmöten, tillskriver styrelsen osv. Sen vore det väl jättebra om det fanns så gott om frivilliga så att valberedningen inte behöver leta land och rike runt efter folk som kan tänka sej att lägga ner den tid som styrelsearbetet kräver. Men tyvärr, så är inte fallet. Du skrev väldigt bra i tidigare inlägg om att dom flesta vill komma till "dukat bord" .
Sen är folk i dag ofta med i många olika föreningar. Det blir en rejäl slant varje år bara i medlemsavgifter. Jag kan mycket väl förstå att man prioriterar tex. barnens tävlande eller andra aktiviteter före en medlemsavgift i en avelsförening. Jag har en känsla av att "på din tid" och också i början på min, var uppfödarkåren större än vad den är i dag. Den typiska uppfödaren i dag betäcker sin tävlingsponny en gång efter avslutad karriär, många gånger för att behålla avkomman för egen del.
Kan vi öka antalet uppfödare tror jag också att vi kan höja medlemsantalet. 
Antalet stuterinamn på SPAFs hemsida där Connemara förekommer är idag 113 stycken. Första är från 1969 och under de sista 10 åren har det inregistrerats 46 nya och gamla uppfödare (värnberg och Stockmossen tex.).
70 stuterier har under 1990 fram till i dag varit aktiva uppfödare i större eller mindre grad.
Från 1990 och fram tom 2007 års registreringar har det fötts ca. 2500 Connemaraponnyer i Sverige. Med eller utan stuterinamn.

I dag kan vem som helst ansöka om ett stuterinamn. Om jag har förstått det rätt behöver sökanden inte ens äga en ponny. För ett antal år sedan fanns ett grundkrav på att man skulle födit upp minst fem avkommor av godtagbar kvalité.

#88 Jag tycker iofs det är bra att man kan ansöka om stuterinamn innan man har de där 5 uppfödningarna. Det är lite tråkigt att de första fem får vara utan stuterinamn.
~Jag tror på ödet~

#89 Det kan jag hålla med om. Jag antar att det det förr var ett sätt att se om verksamheten var beständig och av godtagbar kvalité.
Många förknippar ordet stuteri med en viss standard. Men i dag finns ingen kontroll överhuvudtaget. Ett grundkrav skulle ju kunna vara att man kan uppvisa ok papper från kommunens(numera länsstyrelsens) djurskydd.

#90 Jag kan ju faktiskt hålla med om att det är konstigt att man kan ansöka om stuterinamn utan att ha en ponny.
Håller med om det du skriver om att kunna visa upp ok papper. Det skulle kanske kunna vara något?
~Jag tror på ödet~
Jag la ingen värdering i stuterinamn utan bara som en upplysning. Det har ändå fötts ca 2500 ponnyer som registrerats i SCS. 2008 inte inräknat och dessa måste väl ändå ha en uppfödare!
Vad gäller ev önskemål att uppvisa papper från kommunen så är det lika lite en kvalitetssäkring om uppfödningen. Man kan ha hur mycket rätt som helst angående millimetrar och brandsläckare och annat som räknas in i det djurskyddeet tittar på. Fortfarande ingen kvalitetssäkring vad det gäller uppfödningen.

#92 Nej, det har du rätt i .Men visst vore det bra med någon slags kvalitetskontroll. Frågan är bara hur den enklast skulle kunna fungera. Har du någon idé?
Jag skall fundera på det och kanske inkomma med förslag till styrelsen!
har skummat igenom tråden, och tycker precis som någon skrev ovan att det vore roligt om SCS´s hemsida även blev lite vinklat åt oss som inte sysslar med avel. Någon flik för oss tävlingsryttare vore kul, lite presentationer, bilder och resultat. Det skulle även bidra till att vi får mer koll på varandra och vilka som är medlemmar.
är dessutom för en USEK
tror det är viktigt att även yngre får möjlighet att engagera sig.

Bara för att inte verka som en total surkärring så vill jag säga att jag tycker att det faktiskt har kommit fram en hel del bra förslag i den här och andra relaterade trådar och jag hoppas att de med hjälp av medlemmarna kommer att kunna realiseras på ett bra sätt. 
#66 Jag förstår ditt resonemang och det kan nog ligga en del i det.
#78. Internationella möten har tradition från 1971 då den första internationella kongressen hölls. Då representerades Sverige av Grevinnan Oxenstierna och Ryttmästare Brunius (avd historiekunskaper).
Genom åren har SCS oftast deltagit, och haft många olika delegater. Policyn har varit (och det oavsett vilket "väderstreck" som haft majoritet i styrelsen
) att de ggr Sverige har haft speciella intressen i ngn för Sverige viktig fråga har styrelsen aktivt utsett sakkunniga personer i eller utanför styrelsen ( t ex databas- och genetikfrågor , stamboksfrågor och ekonomifrågor så att ett flertal olika personer genom åren åkt särskilt för att representera SCS). SCS s k internationellt ansvarige har sysslat med omvärldsbevakning, web- och publikationsfrågor men det har inte direkt koppling till verksamheten i ICCPS. 2008 blev undertecknad invald i Executive Board (personligt uppdrag) och jobbar mer aktivt i ICCPS under två år med frågor mellan mötena. Som t ex veterinärprotokollet.
Andra år, med mer neutrala dagordningar, har uppgiften lagts på personer som kunnat antas ha god kännedom om föreningens verksamhet som ändå besökt Clifden. Och några ggr har SCS i brist på egna volontärer gett uppdraget åt ngn annan nordisk delegat. Sverige har även i sin tur bevakat mötena åt våra grannländer. Den "nordiska bänken" är stark och oftast mkt väl sammanhållen
.
Så länge jag kan minnas har mötet alltid varit öppet för övriga besökare ("others in the room" + namn brukar anges på protokollen) och det har varit en hel del svenskar där genom åren.

#95 Styrelsen har fått in ett förslag från covergirl i detta ämne. Det tackar vi för! 
Beträffande detta med "kvalitetskontroll" så är det nog inte helt lätt. Alla uppfödare har ju inte direkt stuteriverksamhet, eller egna stall. Djurskyddsbestämmelser gäller ju tvingande för alla som har hästar likaså tillståndskrav från kommun.
Jag minns att jag när jag sökte och betalade mitt stuterinamn tyckte att det var lite konstigt att det inte följde några speciella "förpliktelser" eller skyldigheter med detta. Jag trodde då att det skulle följa någon slags "råd och riktlinjer" eller liknande. Typ det som Svenska kennelklubben och SVERAK (kattuppfödarna) har. Någon typ av "code of conduct" för uppfödare som fått uppfödarnamn registrerat i SPAF.
Sen har ju SH sina regler (sto- och hingstreglemente), SCS sina mål och regler gällande registrering, stambokföring och avelsmål m.m. Många aspekter finns i denna fråga.
#73 En person har kontaktat mig om detta. Hon har gjort som RC71 föreslår och fått mördande blickar av SCS-representanten som var på plats.
Jag skulle personligen vilja skicka mina förslag till hela valberedningen men saknar mailadresser. SCS har fortfarande inte lagt ut information om valberedning på sin hemsida och nu börjar det bli riktigt bråttom.
Tacksam för denna information snabbt.

Valberedningen består av
Johan Ljungstorp sammankallande
Kristina Blad
Eva-Lena Sundell
Har ni förslag på folk till styrelsearbete eller andra uppdrag så hör gärna av er till sammankallande Johan, ljungstorp@yahoo.com
Kopierat ovanstående från ett tidigare inlägg i tråden.
#101 Mailadress till Kristina finns på hennes hemsida, Eva-Lenas mail vet jag däremot inte. Johans har du ovan.
~Jag tror på ödet~
# 102 Jag förstod det som att uppgifter om vilka som ingår i valberedningen och deras adresser saknades på SCS hemsida.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#101 Min mailadress är:
Hälsn. Eva-Lena
Kanske Akerberg kan lägga ut valberedningens medlemmar på hemsidan ?
Min mailadress är kristina@blad.se

#100 Du har ju humor i alla fall…

# 78 Jag var representant för SCS ett år.( Tror det var -95 ) Då var det endast representanter från de olika länderna där och inga övriga. Det är kanske därför jag uppfattat det som att mötet ej är öppet för alla. 
Hur som helst så är det väl ändå bra att ha en utsedd ofifciell representant varje år?
Nu har SCS gjort det igen!!!!!!
På hemsidan står det nu så här:
SCS Valberedning 2009
Valberedningen består av:
Johan Ljungstorp - sammankallande
Kristina Blad
Eva-Lena Sundell
Bra att det änligen kom ut (betvivlar starkt att det gjorts om jag inte härjat om det här på ifokus). Förslagen ska ju vara valberedningen tillhanda senast 1 februari.
Men VARFÖR redovisar SCS bara mailadressen till Johan Ljungstorp.
Jag uppmanar er alla att istället maila till Hagalyckan & ELS deras mailadresser har de själva redovisat i #104 och #105
Meddelandet redigerat av Colleen

#108 Alla mailadresser till valberdedningenligger i tråden sedan tidigare. Du tycks tro att valberedningen inte har kontakt med varandra. Ganska kränkande mot dom som sitter i den tycker jag. Sen uppskattar säkert valberedningen att förslag på personer framför av en icke anonym medlem. I nuläge vet ingen här om du överhuvudtaget är medlem i föreningen.
väl mött på årsmötet
Lotta

VILL BARA PÅMINNA OM ATT PERSONLIGA PÅHOPP DÄR FOLK NÄMNS MED NAMN ÄR INTE OKEJ!!!
Jag hoppas att ni respekterar det.
~Jag tror på ödet~
#110 Är det ett personligt påhopp att tala om för de som händelsevis inte vet det att sammankallande i valberedningen är gift med SCS ordförande och att de har gemensam mailadress?
Censur är tydligen helt OK.
Medlemmarna i SCS har under året fått utskick med bl a protokoll från årsmötet där den nuvarande valberedningen finns upptagen. Så för dem torde frågan inte vara något större problem.
Godnatt.
# 109 Jag har inte betalt medlemsavgiften ännu för 2009. Väntar på inbetalningskortet som enligt årsmötesbeslut ska skickas ut med sista Connemara Nytt för året. Du var väl där? Det var inget inbetalningskort med min tidning i alla fall.
# 112 Jag har då inte fått något utskick med protokoll från årsmötet men eftersom alla adresser enligt inlägg #5 av Svarte Petter handskrives varje gång är det ju lätt att missa någon.
Det sägs att det var klisteretiketter på kuverten från SCS tidigare. Antar att det blir för segt att köra iFokus om datorn ska behöva ha ett medlemsregister i minnet också eller känns det för modernt.
Om man blivit medlem efter att utskicket med årsmötesprotokollet gått ut, får man då årsmötesprotokollet med välkomstpaketet?

#113 Förlåt Biggan2nd…men GamlaSvarten ska re va 
Kan inte låta bli fast jag satt mig på att inte fortsätta i denna debatt. Att betala en medlemsavgift idag behövar man inget inbetalningskort till! De flesta av oss sitter framför en dator och som skriver hit kan och har förhoppningsvis fortsatt in i denna cybervärld och betalar sina räkningar via INTERNET. Det är bara att bocka av på sitt anteckningsblock de medlemsföreningar man önskar betala till i slutet på december eller i början av januari.
Sen kan man klanka SCS för att inte ha gått ut med medlemsavgiften för 2009 då den inte stog någonstans i sista numret av tidningen eller på hemsidan. Mänskliga faktorn eller annat vad vet jag. Ändrat på hemsidan nu!
Vad gäller klisteretiketter så var det under den tid då jag var sekreterare och tidningen skickades ut av mig och de mina (familjen). Jag hade alla medlemmar i en databas med etiketter som följd.
#112 Sen vet jag inte vad Madeleine menar med sitt inlägg. Inte har det gått ut till medlemmarna något årsmötesprotokoll. Vi i valberedningen har fått protokollen som sig bör för att vi skall se närvaron på styrelsemöten.
Förslag till valberedningen tas emot och behandlas av den samma och vi ser fram emot ett välbesökt årsmöte där alla kända och okända kommer att göra sina röster hörda med allt som man har att säga för och emot i olika frågor. Det är av största vikt att alla som tycker något kommer och framför sina åsikter för enligt denna tråd så finns det ett missnöje ute i landet och det kan vi inte rätta till om vi inte dryftar det tillsammans på årsmötet.
Söndagen den 8 mars hoppas jag nu att ni har bokat i er almanacka för att åka till Kolmården och lätta era hjärtan. Inga förslag ger ingen förändring och VI skall ta denna föreningen tillsammans framåt för Connemaraponnyn i Sverige.

# 113 Eftersom Du tydligen är mer välinformerad än vad jag är, så kanske Du kan ta över arbetet med utskick? Jag hade ingen aning om att inbetalningskortet skulle med sista numret av C-nytt. Hade jag vetat det, hade det kommit med. Men eftersom jag handskrev inbetalningskort i två omgångar förra året, både till första och andra numret av C-nytt, visste jag inte att det också skulle ut med fyran - jag beklagar, men den informationen har inte kommit till mig.
Några årsmötesprotokoll har jag heller inte fått för utsändande.
Att kuverten handskrivs beror på att min dator inte har något etikettsystem. Jag har efterfrågat etiketter från den som egentligen ska sköta utskicken, men ännu inte fått något svar. Antalet kuvert kontrollerar jag dock med det antal jag får på listorna och stämmer det inte, letar jag tills jag hittar felet.
Jag arbetar helt ideellt med C-nytt, och tog över eftersom jag tyckte att det kunde vara trevligt att återkomma till connemaravärlden efter en lång tids frånvaro. Jag har också en bakgrund inom tidningsbranschen och då låg tidningsproduktionen nära till hands.
Efter den senaste tidens påhopp på styrelsemedlemmar och den ton som kritiken framförs i här på forumet, börjar jag dock överväga om jag ska fortsätta.
Jag gör C-nytt för att jag tycker att det är roligt att få positiva kontakter med andra connemaravänner, inte för någon egen vinning eller i några andra skumma avsikter - i det fallet kanske man kan sägas vara försatt ut stridbart skick med två gamla valacker med medelålder på 26 år?
GamlaSvarten

#115 Håller med. Det är väldigt viktigt att alla kommer och gör sin röst hörd. Jag hoppas nu valberedningen får in många förslag på engagerade medlemmar.
#113 I årsmötesprotkollet finns inget BESLUT om utskick av inbetalningskort noterat.
#116 Du gör ett jättebra jobb. Verkligen. Låt inte dessa påhopp trycka ner dej eller förstöra din dag. Keep on the good work! 

Om man letar fel hittar man dom. Om man däremot drar på smilbanden och letar gott hittar man det som är gott. Den här tråden präglas av en anonym person som vill ösa ur nåt svart stinkande som vi inte ska ta emot när det kommer flygande. Det är så lätt att skriva elakt men min erfarenhet är att sen öga mot öga brukar det vara så tyst och försynt..
Vi ses på Årsmötet

#113 Ja, jag och många med mej var på årsmötet 2008. Ser det som en självklarhet att prioritera årsmötet varje år ,oavsett var i landet det hålls. Vad jag faktiskt inte förstår är varför dom två personer som är mest kritiska i denna tråd inte besökt årsmötet senaste åren?
Som Hagalyckan säger så är det på årsmötet man kan göra sin röst hörd och deltaga i val osv.

#119 Tack! Det värmde - man gör bara så gott man kan med de förutsättningar som finns.
Visst skulle jag vilja utveckla C-nytt (färg kanske?) men det får inte kosta för mycket och samtidigt har jag förtstått att C-nytt har sin trogna läsekrets - allt internetande till trots.
Nu ska jag ta ett break från CIF och telefonerna på jobbet och köra en ny rutt till Östhammar, ser jag någon allé ska jag säga till 

#121 Vi är glada att du finns och gör ett jättebra jobb! 
#120 Ursäkta men hur kan du veta att dessa personer inte besökt årsmötet de senaste åren?
Angående den senaste tidens debatt så föreslär jag att både de som utdelar kritik och de som försöker försvara sig tar ett djupt andetag och försöker komma vidare. Precis som Hagalyckan skrev så måste vi försöka få någon reda i SCS och samla ihop oss för att kunna arbeta för Connemarasällskapets och Connemaraponnyns framtid i Sverige. Vi kommer ingen vart om vi (på bägge håll) fortsätter att bråka i all oändlighet.
Jag kan också se att det finns många som tagit åt sig av kritiken som framförts som egentligen inte berörs av den och det är naturligtvis mycket tråkigt. Jag har inget emot det sätt som redaktören för CN samt SCS kassör utfört sina arbeten, tvärtom.
Jag tror också att många av de saker som påtalats i denna diskussion uppstått utan avsikt, ibland blir saker fel utan att man menat något illa med det. Det enda rätta är att gräva ned stridsyxan och försöka att göra saker bättre i framtiden.
Jag tycker att det vore bra om vi kunde samlas på årsmötet så många som möjligt för att diskutera på en hövlig nivå. Vi ska inte grotta ned oss i det som är negativt men inte heller blunda för det som faktiskt blivit fel och som behöver ändras. Vi får försöka sätta oss över prestige och annat och tänka på det som gjort att vi är med i denna förening från början, dvs våra älskade ponnyer.

#123 Det är uppenbart.
Väl mött på årsmötet.
#124 Det var spännande, utveckla gärna din tankegång
Hur är det uppenbart? 

För alla som var på årsmötet förra året är det fullkomligt känt att valberedningens sammankallande är gift med ordföranden. Den frågan togs särskilt upp, men inget annat namn föreslogs och den valberedning som finns röstades igenom.
I den här debatten har jag bara en sista kommentar:
"Enade vi stå - söndrade vi falla"
Tack och hej - leverpastej.
#127 Frågan är ju vilka vi är? De som är anonyma i här i forumet kanske inte ens är med i SCS!
Vi i SCS kan ju inte låta oss nedslås av anonyma anklagelser utan substans och logik! 
Annars tycker jag att ordspråket är bra!
Får mig att tänka på ett annat ordstäv som Senecas "Människor kan indelas i två grupper, en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar."