Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etiketthingstar
Läst 4082 ggr
RC1282
0

Hingst 2009?

Jag har ett sto e. Frederiksminde Mighty u. Skousboes Amanda ue Öxenholm Geronimo ee Hazy Dawn. Vi tänkte betäcka henne till våren. Hon är mycket duktig på hoppning, är visad med 8-8-7-7-7, är het och ganska smäcker i sin typ. Vi vill få ett föl med hoppanlag. Någon som har några förslag?Glad

SigneK
0

Bara for skoj en lank till hon som hade Mighty

http://www.stutteridamgaard.dk

RC70
0

får man fråga varför Mighty är död ?

Denna kommentar har tagits bort.
SigneK
0

Uhh jag kommer faktisk inte riktigt i hag varfor han togs bort. Vi var dar med vart sto i juli 2000 for betackning meed Skousboe Hero, da fanns Mighty, vi sag honom  och han var valdigt snygg, men det var nagot som inte var bra med honom, han madde inte bra pa nagot satt…..kommer tyvarr inte ihag, det kanske var nagon lynnesfel eller nagot…..Hur som helst sa anvandes han inte mer for betackning och agaren sa det att han skulle tas bort.

monsterpony
0

#0 Vet du om hon har albinoanlag? Finns det några mankhöjdsaspekter som du behöver ta hänsyn till? Har du några favoriter redan nu som du tycker verkar intressanta?

Eftersom hon har Mighty som pappa så kanske man inte i första hand ska ta någon hingst ur Hazy-blodet. I övrigt så är hon väl relativt obesläktad med de svenska hingstarna, så du är ju inte så begränsd av det.

RC1282
0

Frederiksminde Migty dog av "hjertestop efter en tarmlyngsoperation" Jag vet inte exakt vad det betyder på svenska. Jag har haft kontakt med hans ägare Anette Damgaard och det var en toppenponny. Det finns info om honom på connemara on web.

Jag vill helst att fölet blir en stor D-ponny.

Lady är skimmel (född fux) mamman är brun, pappan skimmel (född fux). Vet inte om hon kan ha BEC-anlag. Hon är 1,45.

Helst vill vi ha en lugn och snäll hingst. Det finns inte så mycket info om det på hingstsidorna

SigneK
0

# uuuups da beklagar jag sa mycket, da maste jag ha forvaxlat nagot Skäms Pinsamt!

Det betyder "hjartstopp efter tarmvredsoperation"!

Synd!

RC1282
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på Lady

monsterpony
0

#6 Är hon född fux så ska hon inte ha något albino/gul-anlag, så då bör inte det något du behöver ta hänsyn till…

En snabb titt på SCS hingstlista med hoppning i bakhuvudet…

Castleside JJ hade en avkomma som vann 3-årslöshoppningen i Clifden i fjol och har väl en hel del hoppblod bakom sig…

Garryhack Frederick har också lämnat några hoppare på Irland…

Grange Flynn Sparrow har flera hopponnyer i stammen…

Hagens O'Chief verkar vara den av de utvärderade och nu levande hingstarna som har bäst index för hoppning i kvalitetsbedömningsindex på SCS hemsida (http://www.connemaraponny.org/kvalindex.htm)…

Idholmens Matador och Nice-n'-Curley kan också vara intressanta rent härstamningsmässig…

Poetic Justice har gett väldigt många hopponnyer…

Usch, jag är inget vidare på sådant här. Det känns som om du har turen att inte ha så mycket begränsningar från stam och gulanlag och sådant, så du får väl åka runt och göra hemma hos-besök, titta på bilder och se om du faller för någon… Glad

RC1282
0

Tack för tipsen!Glad

Jag funderar på "Ash" och Hagens O´Chief, men mest Castleside JJ för tillfället.

Är det någon som vet nåt mer om dessa hingstar? Någon som har något föl efter dem?

Tar gärna emot fler tips!Glad

AKWIK
0

#10 Ash kommer stå i Finland nästa säsong. Men i stället kommer Rockfield Scareface till Sverige. Finns skrivet om detta här i forumet någonstans. Prova söka på Scareface. Flört

Rättelse! Det är Calvin Klein som ska till Finland!

RC71
0

#11 Du menar inte Calvin? Ash skulle åka hem i augusti, men det kanske ändrades..

tjoffsan
0

Jag är väldigt förtjust i Castelside JJ. Finns ganska mycket info om honom på Hagalyckans hemsida, fast det kanske du redan har läst?

AKWIK
0

#12 Jo! Jag borde hålla truten när jag vimsar ihop på det där sättet!Skäms Visste mkt väl att det är Calvin. Tur att du har hjärnan i trim. Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
RC1282
0

Vad tror ni om Brolötens Joop? Är det någon som har erfarenhet av honom?

walsan
0

#16 Jag tror att det är bra att fråga hans ägare om vilka fördelar han har. Tror att de flesta är rätt bra i att beskriva det. Sedan är förstås alla ägare särskilt förtjusta i sin häst…Flört

Kanske kan du också kan prata med sådana som har avkommor efter honom?

RC1282
0

#17 Det är ju dom jag vill ha kontakt med……..

walsan
0

OK, jag trodde du ville ha uttalanden direkt som inlägg…

tjoffsan
0

#19 Jag tror hon menar att hon vill att dom som har avkommor efter honom ska berätta om dom här i tråden. Glad

Zondell
0

De Connemarahingstar som finns med bland de 25 bästa prestationsförärvarna i hoppning (räknat på avkommor med placeringar i riktiga hopptävlingar):

1 Poetic Justice RC 81

2 Brantshammar Bell Dara RC 28

3 Möllans Crazy RC 33

4 Finney Master RC 41

5 Kimble RC 22

6 Myrens Wilbur RC 59

7 Dale Haze RC 57

8 Pommac RC 44

9 Sunshine Boy RC 52

Jag rekommenderar alla som funderar på prestationsavel att kolla listorna över avkommor med poäng från riktiga tävlingar. Eftersom många av hingstarna är gamla (döda) får man också tänka in deras yngre söner eller andra hingstar med liknande blod. Man kan också kolla dessa listor över hingstar som ligger under medel prestationsmässigt och som man kanske skall undvika om man vill avla fram något för tävlingsbanan.

Klicka på uppfödning och sedan på hingststatistik

colleen
0

Av hingstarna på den listan finns Möllans Crazy och Dale Haze på fryst. Poeten är ju i Frankrike i år. Men annars är resten döda.

Bell Dara, Finney Master, KImble och Pommac har söner i aveln.

Ska kika på de där listorna =)

~Jag tror på ödet~

RC71
0

#21 Det tar ju ofta en hel livstid för en ponnyhingst att få ihop tillräckligt mkt avkommor som räcker för att få till en någorlunda rättvisande statistik. Medelåldern för en connemara när den går MSV klass var för ett antal år sedan 13 år…

Zondell
0

#23 Det var därför jag OCKSÅ skrev att man får tänka in yngre söner till dessa eller hingstar med liknande blod OCH titta på de hingstar som trots många avkommor inte lämnat något på tävlingsbanan.

Jag får ibland uppfattningen att Connemarafolket skiter blankt i denna statistik och bildar sin egen sanning istället. Synd i sådana fall…

RC71
0

#24 Nu förstår jag inte alls hur du menar. Jag förklarar bara hur läget ser ut för ponnyhingstarna oavsett ras. Statistik på connemarorna har förts många år nu. Titta runt bland andra raser och jämför utbudet på tillgänglig statistik.

CJSalustall
0

Som lycklig ny ägare till Skousboe Amanda var jag bara tvungen att putta upp.

Hon är betäckt med Hästaaks Cuper men är tyvärr troligtvis inte dräktig. Fostret om det finns något tillhör föregående ägare.

Skousboe Honey som även hon finns hos mig är dräktig med Öxenholms Mango och det är väl inte helt otroligt att Amanda blir betäckt med honom 2009.

Kan du inte berätta lite mer om din Lady :-)

Caroline

RC1282
0

Hej! Vad kul att höra av Ladys mamma! Skrattande

Lady föddes -94 hos Randi Larsen i Holbaek. Hon importerades till Sverige -98 av Kungsbro Ridskola. Hon köptes som avelsto/ ridskoleponny. Det visade sig att hon blivit dräktig i Danmark men trots ansträngningar kunde man inte spåra hingsten. Fölet föddes   -99 och heter numera Nice n Easy. Han såldes till Ann Viktorsdotter som tävlade honom i dressyr. Nu står han på Svedens Ponnyklubb och är ridskolehäst där.

Lady betäcktes med Kungsbros fina connemarahingst Möllans Crazy och fick ett hingstföl -01 som heter Cozy. Cozy ägs av Frida Larsson och tävlar hoppning med  framgång. De har bl.a ett DM-silver -08  och placering i MSV hoppning.

Efter Cozy blev Lady lektionsponny på Kungsbro (en sprallig sådan som kastade av många barn) -02 blev Camilla halvfödervärd på Lady och dec-04 köpte vi henne!

Vill du läsa mer om Lady kan du kika på Visselmyras hemsida. Camilla berättar en hel del om henne där och om allt kul de haft/har ihop. Det finns också lite bilder.

Ladys sida

Lady är en jättetrevlig och social ponny. Hon är het att rida och har alltid varit varit  lite väl "på tårna" på hopptävlingar, När hon kommit in på hoppbanan har hon alltid varit focuserad på uppgiften och hon har fått mycket beröm för sin fina hoppteknik.

Kan inte du berätta om Amanda? Jag har träffat henne en gång då en tjej som heter Linn tävlade henne. Vi har faktiskt några bilder på henne från tiden i Danmark, som vi fått av Mia Herlöv Larsen som tävlade henne där. Jag tror Amanda var framgångsrik på hoppbanorna.

Hälsningar Lotta (mamma till Camilla, dvs RC1282)

Zondell
0

Här kommer en bild på Skousboe Amanda från 2004

Ladys mamma S Amanda på hopptävling 2004

Murgard
0

#28 Fina framben.

Zondell
0

Det har dottern Lady med Glad

Zondell
0

Forts med Ladys son Cozy som heller inte g[r av f;r hackor

CJSalustall
0

Jättekul med bilder :-)

Jag har ju ägt Amanda i bara två veckor så inte ens allt pappersarbete är färdigt. Därför har jag inte så mycket jag kan berätta om henne. Hon såldes från Linn till en annan Linn som enbart haft henne som avelssto. Hon är triangelmärkt och fungerar numera bara till promenader. Hon betäcktes med Top Nordpol, men blev inte dräktig. I sista sekund bytte de dock hingst till Hästaaks Cuper och vi tror att hon är dräktig. Annars är hon bara fet haha.

Avkomman äger Linn och jag har bytt in Amanda till mig eftersom jag ville ha ett connemara sto till. Min Skousboe Honey är bland det underbaraste som hänt mig och Amanda verkar minst lika trevlig.

Jag tror nästan att du kan berätta mer om henne än vad jag kan. Föregående ägare svär på att hon har placering msv hoppning, men jag har inte hunnit kolla det.

Caroline

RC1282
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på Amanda som föl

Maria-Kavat
0

Varför inte ta chansen å betäcka med Clifden de l´Aulne? Nu när han ska vara tillgänglig i Sverige.