Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettfärgfrågor
Läst 4983 ggr
Rozpravka
0

Färg?

En nyfiken finländare har precis tittat på fölgalleriet och undrat om fölens färger. Nu tänkte jag då fråga om det finns många FUXAR bland connemaror i Sverige? Jag har hittills sett bara en i Irland och det finns en i Finland… men är det alls sannolikt att se fuxföl på ert galleri i Sverige?

colleen
0

Det finns väl en fux med i alla fall? Den efter Kulan Kavat? Tror även att något av Önnarps fölen var fux?

Fux är väl inte vanligt i Sverige men det föds några stycken varje år.

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

Det finns ganska många fuxar i Sverige. "Förr i tiden" fanns två godkända hingstar med den färgen, Nicholas Kamik RC 20 och Kamillo av Haga RC 39

Om du går in på http://www.aramennoc.se och väljer "Under konstruktion" och sen söker på sverige och fux så får du upp alla som är registrerad fux (sen finns det ju många som skimlat av också)

AnnaB
0

Reelina har avkommer som är fuxar, Öxenholm Mango har bidragit till färgsättningen…..

RC70
0

Önnarps Fuxföl i år blir skimmel !

Rozpravka
0

Ja det var precis ett av Önnarps föl som jag tyckte såg ut som en fux Glad

RC70
0

Önnarps hingstföl - u. Hillary är född fux men har "glasögon" så han blir skimmel :)

keca
0

Garryhack Frederik fick fux föl med det stoet som Öxenholm Mango fick fux med så dom generna kommer nog från stoet

AKWIK
0

#7 Fuxgenerna måste komma från både hingst och sto för att det ska bli fux. Alltså har både GF och ÖM fuxgen. Flört

colleen
0

#7 För att det ska bli fux måste både hingst OCH sto ha fuxgen.

Så både Garryhack Frederick, Öxenholm Mango och stoet som de fått föl med har fuxanlag.

~Jag tror på ödet~

kicki80
0

Vet att Viggen lämnat en del fuxavkommor.

colleen
0

Ja, Viggen har ju fuxanlag plus belkanlag eftersom han var isabell.

~Jag tror på ödet~

Agnes_89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en foderhäst som har fux till färgen. Hon är renrasig connemara och heter Lovöns Dimma. Det roliga är att hennes pappa Spinway corona är grå och hennes mamma är gul. Glad

lil-sis
0

Skimlar har en annan färg under det vita. De är inte födda grå ;)

Och fux är som sagt ett recessivt anlag, det syns bara i dubbel upplaga (fux å isabell 8<- plus gul).

AnnaB
0

I min jakt på tävlingsfrågor, började jag läsa i andra trådar….

…måste slänga ut en fråga; måste fuxanlagen komma från både sto o hingst för att avkomman ska bli fux?

Läste någonstans här att aladdin skulle ha fuxanlag, stämmer det?

isåfall, min granne har en avkomma efter aladdin som är gul, men stoet är fux, hur hänger det ihop?

Någon som kan svara…

RC71
0

#14 Alladin är ju gul så därifrån kommer det anlaget.

Sigrid-pa-Pottan
0

#14 Det stämmer att en fux måste fått anlaget från båda sina föräldrar ( ett fuxanlag från vardera föräldern). Men om en eller båda föräldrarna har bara ett fuxanlag vardera (alltså är bärare av genen utan att själv vara fuxar) kan det ju bli så att det blir det andra "icke fuxanlaget" som förs över till avkomman och i så fall blir resultatet att hästen inte blir fux. Däremot kan man vara säker på att en häst med en fuxförälder är bärare av fuxanlaget även om den själv inte är fux.

Två fuxföräldrar kan bara resultera i att avkomman blir fux.

Vad gäller den ursprungliga frågan i denna tråd så har jag fått uppfattningen att irländarna inte gärna ser fuxar inom rasen, även om jag inte kan förstå varför. Färgen är tillåten och genen är inte alls ovanlig. Trendfärgen framför andra är helt klart skimmel, men det innebär ju att skimlarna kan ha nästan precis vilken grundfärg som helst. Vilket kanske kan resultera i att en del uppfödare råkar ut för (i deras eget tycke) "obehagliga överraskningar" när fölen kommer…

walsan
0

Köhls Evelina e Shirley's Thunderbell u. Hagen Ellina är fux. Hon är ett duktigt dressyrsto som tävlat för två olika ägare i Högbo Ridklubb. Hon fanns åtminstone för några år sedan med i Högbos elitponnylag i dressyr. Jag tror att hon fanns i Stockholmstrakten (?) mellan de bägge gästrikeägarna.

Camo2
0

Vårt sto Lidens Camomille e Dale Haze u May-Li ue Clifden Wind

har fått ett fuxföl 2004 efter Öxenholm Bobby. Han är fortfarande fux

Både Camomille o Bobby är/var skimlar. Ett år senare gjordes samma kombination om. Det fölet är skimmel (född brun).

Camomilles mamma May-Li har haft fuxföl tidigare. Så därifrån kommer i alla fall ett anlag.

AnnaB
0

Men vågar jag betäcka mitt sto, som har fuxanlag med aladdin, eller är risken stor att det blir fux? (har lite svårt för fuxar oavsett ras…)

RC71
0

#19 En bra häst har ingen färg…

Sigrid-pa-Pottan
0

#19 Statistiskt sett är väl chansen för fux 25%.

Håller annars med #20.

joyen
0

måste bara säga att jag blir så imponerad av era kunskaper:) för en mara-nybörjare så är det jätteintressant att läsa och lära av er!! tack

colleen
0

#19 Men Aladdin är ju bortplockad från hingstlistan för i år. Så kolla upp det först i så fall.

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

#23 Fast det har andra orsaker än att han inte betäcker… (iallafall för -08-listan)

CJSalustall
0

Köhls Reelina har med Öxenholm Mango två fuxavkommor som jag ridit in båda. Den ena Ekhagens Marengo blir fyra i år och är till salu. Den andra är Ekhagens Miracle of love. Sen har jag ridit in och utbildat Ekhagens Marco Polo (brun) och Legends Anastacia (skimmel) av Reelinas avkommor med Mango.

Jag har dessutom ridit in Ekhagens Adorable (skimmel 4 år till salu) sv ridponny e Ö Mango och Ekhagens Amadeuz (brun 6år helbror till ovan)

Sen har jag ett litet hingstföl ridponny e Ö Mango fux gående i hagen och två på väg inför 2009 Skrattande

#17 Jag har även ridit in Köhls Evelina!!!

Då var jag 16-17 år gammal och jag sålde henne osedd uppåt landet. Kul att höra att det går bra med henne. Hon var redan då en läcker ponny med utstrålning till tusen!

Caroline

Biggan2nd
0

#23 VAAAAAAAAAAAAAAA??????????????????????????????

colleen
0

#24 Jo, men jag bara påpekade att han är bortplockad så hon kollar upp det ordentligt först.

~Jag tror på ödet~