Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 837 ggr
AnnaB
0

Årsmöte funderingar

Eftersom det inte gick att skriva i den förra tråden längre..

Har kommit över en massa gamla nummer av connemaranytt, massor av rolig läsning!

Men i varje fall, hittade jag en rapport från årsmötet 2002 och där togs upp ungefär samma ideér som jag nu har presenterat i den andra tråden,

Där stod:

"Önskemål om 3 fasta platser för riksen…"

"Medlemsförteckning bör ändras så att medlemmarna sätts in geografiskt, tex landskapsvis. Det skulle underlätta för lokala initiativ"

-så ni som varit med längre än mig, hur gick med dem egentligen, genomfördes de någon gång?  Jag är nyfiken, blev det "pannkaka" av det behöver vi ju inte pröva en gång till…

colleen
0

Riksen gick ju enligt det schemat några år, men bröts för ett par år sedan tror jag.

Medlemsförteckningen får ju inte lämnas ut, vilket är väldigt synd tycker jag.

~Jag tror på ödet~

walsan
0

#1 Nja, det var inte så säkert att medlemsförteckningen inte får lämnas ut. Det vi inte vart fall inte får göra är att lägga den på nätet. Vi planerar ta upp frågan med att skicka ut medlemsförteckning i pappersform. Det har skickats ut tidigare, men ändrade regler? Lite jobb är det att fixa den i printbart skick, men det ska väl gå. Kanske t o m någon som kan hjälpa till i så fall?

Sassenach
0

Kan man inte göra en frivillig variant på SCS hemsida? Att man kan lägga ut en landskaps sortering på hemsidan, dit man kan lämna sitt förnamn och mailadress? Jag vet inte.. har massor med ideer men är de bra?

Smile-
0

Personuppgiftslagen kom för ca tio år sedan. Jag har inte fått någon medlemsförteckning efter det (vilket inte behöver betyda att det inte gjorts). Syftet med lagen är att skydda individens integritet. Den har inneburit mer inskränkningar för ideella föreningar än för myndigheter. Att skydda någons integritet innebär att ingen ska få personliga uppgifter publicerade om sig själv utan att man har gett sitt medgivande till det. Det är också ett skydd för att uppgifter man lämnar ut om sig själv i ett sammanhang, inte ska kunna användas i ett annat. Så det räcker inte att man uppger ex. adress och telefonnummer till en förening - för att uppgifterna ska kunna användas till annat än vad som är syftet att föreningen får uppgifterna till - t.ex att skicka ut information eller medlemsblad osv. Många har av olika skäl ex hemlig adress, hemligt telefonnummer eller vill av andra skäl inte att personliga uppgifter ska vara tillgängliga för andra. Därför måste varje individ ge samtycke till varje uppgift som pupliceras om dem i t.ex en medlemsförteckning. Det är inte så helt lätt att genomföra rent praktiskt (ett telefonsamtal kan man ju inte t.ex hänvisa till i efterhand - vem som helst kan ju ringa). Att ha ett "frivilligt" register på intenet är inte heller så bra - eftersom andra kan lämna ut uppgifter om dig. Så frågan är inte så lätt att hantera som man kan tycka. Men det är klart att den går att hantera på något sätt, men frågan är ju även hur mycket arbete man vill/kan lägga ner på frågan.

7223
0

Man skulle ju kunna skicka ut en blankett med CN där de som medger publicering av sitt namn och adress och telnr får skriva på och skicka tillbaka blanketten. Men problemet blir väl kanske att det kan bli svårt att få in blanketterna. Vi är så vana vid att kunna slänga iväg mail så att posta brev brukar vara lite för jobbigtGlad. 

Annars är det en väldigt bra idé med medlemsregister just för att kunna se om det finns fler intresserade där man bor. 

Jag tycker också att idén med 3 fasta platser för riksen var god. Kruxet är väl bara att hitta just dessa tre platser som fungerar så väl att man vill återkomma till dem. En önskedröm vore väl att kunna bygga upp ett "team" på varje plats som kunde arrangera riksen. Detta team skulle ju få goda kunskaper i hur man arrangerar riksen men skulle inte behöva göra det varje år utan just vart tredje (då hinner man ju återhämta sig lite mellan varven Glad). Teamen skulle kunna ha utbyte med varandra och ha utvärderingsmöten osv så att man tog vara på både goda och dåliga erfarenheter. Sedan skulle man ju kunna bygga upp en mer långsiktig plan också eftersom man skulle veta var riksen skulle hållas samt vilka som skulle hålla i den.

colleen
0

Det är inte så många år sedan vi fick en medlemsförteckning, den var blå som kom om jag inte minns helt fel. Inte kan det vara tio år sedan?

Walsan, jag kan kanske tänka mig att hjälpa till om det behövs?

~Jag tror på ödet~

walsan
0

#6 Bra, men vi får kolla hur vi kan göra.

ELS
0

#6  Jag hittade en blå medlemsförteckning från 2001 men har för mig det har kommit någon senare ocksåObestämd

Är det några här som ska åka på exteriörbedömningskursen och årsmötet?Glad

AKWIK
0

#8 Japp! Ses vi där? Glad

ELS
0

#9 Jag vet inte riktigt ännu…