Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: off-topic
Läst 1160 ggr
RC71
0

Baktankar!

Dela med er av era bästa recept Glad

RC71
0

Har en egenkomponerad bröddeg som ger mättande ,nyttigt bröd som håller sej länge.

1 pkt jäst

2 tsk salt

1 dl sirap

5 dl vatten

1 dl fil eller yoghurt

1 dl krossat linfö

1 dl kruskakli, eller vetekli

1 dl kokt matvete(blir 2 dl kokt)

ca 5dl rågmjöl

ca 5 dl vetemjöl

Blanda jäst, salt sirap,linfö,kli

Häll i degvätskan (37grader) och det varma matvetet.

tillsätt mjölet.

Låt jäsa ca 40 minuter.Knåda lätt och gör kakor ca 3 cm tjocka,lägg på plåt. Jäs ca 20 minuter. Grädda mitt i ugnen 225grader ca 15 minuter. Låt svalna under bakduk.

Mums! Glad

ambo
0

Sätt på fikat jag kommer! Skrattande

RC71
0

#2 Välkommen! Skrattande

Carduus
0

Det här brödet serveras på Högbo brukshotell, receptet fick man med sig hem. Det fungerar utmärkt som ett nyttigare fikabröd späckat med frukt och nötter. Lättbakat och otroligt gott!

5dl filmjölk eller yoghurt

1dl mörk sirap

2tsk salt

2tsk bikarbonat

2msk vetegroddar

1/2dl vetekli

3/4dl rågkross

3/4dl solrosfrön

1 1/2dl rågsikt

1dl grahamsmjöl

2 1/2dl vetemjöl

1dl russin

1dl skållade mandlar

1dl torkade aprikoser

Blanda alla torra ingredienser ,tillsätt fil och sirap och häll upp i smord 1 1/2 liters brödform strö över lite mjöl eller mannagryn. Grädda långt ner i ugnen i 175 grader i ca 80-90 minuter.

Går att äta nybakat men jag tycker det vinner på att svalna helt inlindat i bakdukar tex över natten. Håller sig gott i flera dagar.

walsan
0

#4 Här i Gävle är förstås också Högbobrödet bekant. Jättegott!

RC71 När jag gör den typen av bröd brukar det bli smuligt för mig. Vad gör jag för fel? För att få det saftigare brukar jag skålla det grova. Det brukar fungera. Kanske hjälper russin och aprikoser till i ditt recept, det brukr ju inte jag ha i. Förresten brukar jag ha smuliga sockerkakor också…Rynkar på näsan

Carduus
0

Här ett recept på brödbullar med baljväxter i, mättande och bra att ha med sig i matsäcken! Smakar underbart!

250 g avrunna sköljda linser, kikärtor eller sojabönor (jag har bakat även med kidneybönor, gav rolig färg)

ca 4 1/2 dl vatten

1 påse torrjäst

2 tsk salt

1/2 dl rapsolja

1 msk ljus sirap

5 dl rågsikt

7-8 dl vetemjöl special

Mixa bönorna med 2 dl vatten till en tunn vätska. Tillsätt hett vatten så det tillsammans blir 7 dl vätskan brukar då vara rätt lagom varm 42 grader för torrjäst.

Blanda torrjästen med rågsikten och tillsätt vätskan, oljan, sirapen, saltet och så mkt vetemjöl som behövs för att få en fin deg.

Jäs övertäckt 30 minuter.

Gör bullar av degen och jäs 30 minuter.

Grädda i 225 grader ca 15 minuter, mitten av ugnen.

Vill man göra limpor blir det 2 st som gräddas långt ner i ugnen i 175 grader i ca 25 minuter.

Bullarna smakar lite olika beroende på vilka bönor/linser man använder, personligen tycker jag röda linser blir godast men pröva er fram till egen favorit.

RC71
0

#5 Kanske för mkt mjöl? Degen skall vara ganska lös. Dessa bröd håller ihop mkt bra.

walsan
0

#7 Kan vara så. Jag är noga med lös deg på bullar, men kanske inte riktigt lika försiktig när det gäller matbröd.

[AlphLauren]
0

Världens lättaste "tårta"/efterrätt:

Ingredienser:

ca 12st digistivkex

ca 100-125gr smör/margarin

1,5-2dl dl strösocker

3dl grädde (jag använder Milda 20% röd förpackning i affären, tycker den är mild och god)

Färsk frukt, frysta bär eller cocktailfrukter, vilket man vill! (har du frysta bär och tinar dom, glöm inte att sockra dom lite)

Smula digistivkexen, så finmalt som möjligt, använd gärna mixer eller mortel om du har men jag har gjort det för hand också men det tar lite längre tid…

Smält smöret och blanda i det med kexsmulet. I med sockret också.

Blanda blanda och tryck sedan ut "degen" i en lagom stor form. Ni vet sådär när man gör typ paj, så ska man trycka ut i formen.

Använd en form med inte allt för höga kanter.

Vispa grädden och häll ut i formen. Lägg frukten/bären över grädden. Klart!

(därav använd ingen form med för höga kanter då man kanske inte vill ha decimeter-lagret med grädde liksom ;) )

OM man vill kan man blanda i lite vaniljsocker eller Kesella vanilj i grädden för extra smak.

Receptet är "ungefär" eftersom jag gjort det på fri hand hela tiden… Men ju mer kex så ta lite mer smör och lite mer socker, allt efter behag.

Det är denna "botten" som är gudomligt god och lite cheesecake-aktig i smaken. Och så med grädde och frukt eller bär till! :)

Carduus
0

Såg att jag sluntit på tangenterna i mitt Baljväxtbrödrecept, ska vara 1/2 dl rapsolja och nu har det gått för lång tid så jag kan inte ändra det själv… Kan någon behörig fixa det?

AKWIK
0

#10 Done! Glad

Jag bakade bröd i lördags. Blandade lite vad jag hade i skåpet:

Rågmjöl, vetemjöl, aprikoser, drottningsylt, linfrö, havregryn, bakpulver, hasselnötter, kanske ngt mer Obestämd

Hällde i så mycket vaniljyoghurt så smeten såg lagom ut. Hällde den i sockerkaksformar och in i 175 grader längst ner i ugnen.

Det blev saftigt, mastigt och mycket gott. Den här gången. Det är ju inte alltid det lyckas att "fribaka". Men det är roligare och spännande. Skrattande

Carduus
0

#11 TackGlad