Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: off-topic
Läst 888 ggr
Carduus
0

Rid inte på is...

En hemsk filmsnutt där ett gäng Islandshästar går ner sig i en vak!

Otroliga människor som riskerar egna liv för att få upp dom, tårarna rinner på mig trots att de faktiskt fick upp alla hästarna.

Tydligen borde isen hållt men sprack antagligen pga att hästarna kom töltandes i bredd så vibrationer uppstod…

Alldeles skakis…

http://hestafrettir.is/Frettir/5595/

[baffinbay]
0

GråterSåg det där jag med, hemskt! Satt och grinade när jag såg skimmeln där på slutet som nästan gav upp och sjönk ned.. Usch…

Tur att alla hästarna och ryttarna klarade livhanken i behåll iallafall!

icansson
0

oj hemskt man blir tårögd.

joyen
0

men hua så hjärtskärande… fy f….

Murgard
0

Jag har inte ens sett filmen, blir alltid så tagen av sådant!

hllw
0

Tror inte varken min dator (med seg uppkoppling) eller jag blir så uppmuntrade av att titta sådanna filmer…

Minns att ridskolans hästar rymde ut på dalälven ett år! Som tur var gick det bra, men kan tänka mig vilken panik det var när hela flocken med riskolehästar for fram på isen. Det är ju riktigt strömt under på sina håll:S

RC71
0

#5 På tal om förrymda hästar. Såg på Ridsports hemsida att det varit lösa hästar på vägen i Valbo .  Kom från ngn ridskola i närheten. Läskigt Rynkar på näsan

Murgard
0

En tävlingsbekant lånade ett (diplombelönat) russto som sällskap till tävlingsponnyn. Av någon anledning rymde hon och bara försvann. Många hjälptes åt att leta utan resultat. När våren kom hittades hon i vattnet vid älvens strand.. Stor sorg och förstämning.

RC71
0

#7 Men gud så fruktansvärt! Rynkar på näsan

Murgard
0

#8 Ja, rent gräsligt. Borkfärgad var hon också, vill jag minnas.

[baffinbay]
0

#6 Det är varierande uppgifter i de lokala medierna varifrån de förrymda hästarna kom, vissa säger att det var från ett privat stall och andra från ridskolan. Jag åkte den sträckan idag men kom på först vid ankomst till Gävle att jag skulle ha tittat efter hovspår på åkrarna för att själv försöka utröna varifrån hästarna kommit. Otäckt hur som, det är ju mardrömmen att något sådant ska hända :/

colleen
0

Angående islandshästarna så var det väl så att de som tur var, var nära stranden så de i princip bottnade om jag fattat rätt. Tur att alla klarade sig!

~Jag tror på ödet~

Carduus
0

#11 Ja hade de inte bottnat skulle de definitivt inte klarat sig.

colleen
0

Usch, det såg verkligen otäckt ut. Måste vara en rejäl chock när sånt händer.

~Jag tror på ödet~

RC70
0

För några år sedan, (kanske 10 minns inte) så gick 3 islandshästar ut på isen borta vid Berga Naturbruksgymnasium. De gick i en hage som mynnade ut i havet, korkat kanske på vintern. En utav mina vänner var den första som såg dem och kastade sig i isvaken för att hålla upp huvudet på ett sto som senare döptes om till Pärla. En utav hästarna var redan död när de kom dit. Sofie trotsade kylan och satt halvvägs ner i vaken med Pärla tills det att de fick upp henne. Valacken kom upp med lite hjälp men det tog ett bra tag innan de lyckats få upp Pärla som var vääldigt tagen och väldigt frusen.

Murgard
0

#14 Oj, vilken modig kompis du har!!