Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 4172 ggr
Biggan2nd
2

Biggan sammanfattar

Sen jag postade mitt första inlägg för två veckor sedan har jag lyckats få två trådar stängda, ett inlägg redigerat och ett inlägg bortaget.

Jag och mina likasinnade har dock lyckats få valberedningen och deras emailadresser publicerade på SCS hemsida några få dagar innan förslagen skulle vara valberedningen tillhanda. Revisorerna väntar jag dock fortfarande på.

En styrelsemedlem har påstått att årsmötesprotokollet skickats ut till medlemmarna, men det visade sig inte vara sant. Vi har också fått reda på att adresserna till medlemmarna skrivs för hand av CN-redaktören eftersom den som egentligen skulle sköta utskicken inte gör det. Inte ens CN-redaktören har fått ett årsmötesprotokoll eller info om att ett inbetalningskort skulle skickas ut med sista CN för året och att medlemsavgiften ändrats.

Vi har också fått reda på att Connemara Väst och Skånes Connemaraförening tackat nej till att arrangera SCS Riks och eftersom ingen i någon annan del av Sverige är intresserad av att jobba för SCS ligger alla arrangemang i östra Sverige.

Trots att flera styrelsemedlemmar befann sig i Clifden har styrelsen beslutat att SCS inte skulle vara representerade på det internationella mötet. Det hade semester, vilket tydligen inte de andra ländernas delegater hade.

Tro det eller ej men det finns mer att rapportera. Jag har fått en del tips som jag kollar upp. Har bla mailat de organisationer som SCS säger sig ha möten med för att kolla upp närvaron. Svaren börjar droppa in. När jag har bilden klar kommer jag att redovisa det.

Det motstånd jag mött taggar mig bara extra och väcker den grävande journalisten i mig. Om ni har tips på saker som kan vara värda att ta upp så skick ett PM eller om ni är rädda för att SCS FRA-enhet granskar trafiken på dett forum så skicka ett mail till Biggan2nd@hotmail.com

RC71
0

Jag vet faktiskt inte vad vill med dina inlägg. Kanske kan du en gång för alla förklara för alla oss som inte förstår ditt syfte?

Murgard
0

Några behöver en arena för att ösa ur sig sitt missnöje, vilket  növändigtvis inte behöver grunda sig i själva angreppspunkten. Har sett fenomenet inom kommun och samhälle

RC71
0

#2 Det har du nog helt rätt i.

Smile-
0

#0 Jag hoppas att du nogsamt går igenom allt om detta sedan 1964 - när föreningen bildades. Dokumentera sedan allt väl och publicera - så kan vi alla samlas till ett stort "ting", där alla kan ställas till svars för allt som hänt genom åren! Då får den grävande journalisten i dig säkert en stor tillfredställese och du kan känna dig mer nöjd än i dag!Flört

[Hagalyckan]
0

#0 Sakfel!

Connemara Väst ansåg sig inte redo att anordna någon RIKS då vi är en nystartad förening och inte ansåg oss ha det som mål 2009. Inget har sagts att Connemara Väst inte vill samrbeta med Svenska Connemarasällskapet som är dess moderförening.

För Connemara Väst

Sekreterae Kristina Blad

Sassenach
0

#0 Var fick du informationen om att CNs redaktör inte fått reda på att medlemsavgiften höjts?

ambo
0

#1,2,3,4,5,6 Det bästa bemötandet är att totalt ignorera utfallen. Bry er inte, möt med tystnad. Det är så man tar kål på skitsnack.

tjoffsan
0

Jag fattar inte hur ni orkar fortsätta bemöta de här inläggen. Antingen gillar man läget eller gör man något åt det. Om biggan är missnöjd får hon väl samla ihop ett gäng och rösta ner styrelsen.

Biggan2nd
1

#1 Jo det ska jag förklara.

Jag tycker att SCS medlemmar har rätt att veta vilka personer som sitter i valberedningen och kontaktuppgifter på dem. Jag tycker också att medlemmarna har rätt att veta vilka som är revisorer så att de kan kontakta dem. Det tänker jag själv göra. Jag tycker också att den informationen ska finnas på SCS hemsida. Inte på iFokus.

Men det tycker tydligen inte SCS styrelse. Och det ska tydligen inte heller diskuteras här på på CONNEMARAifokus. Att tråden SCS framtid stängs kan väl bara betyda att SCS inte har någon framtid. Och att tråden Anonymitet (som förklarade ett och annat) raderas helt när någon kommer hem från Irland. Nä här på CONNEMARAifokus byter vi brödrecept!!!!!. Dags att starta surdegifokus!

Men OK. Vi kan be Tittut att te reda på vilka som är revisorer och publicera det på Ridsports hemsida. Sen kan vi diskutera där i stället så hela Häst-Sverige får reda på hur det står till med SCS.

Jag tänker fortsätta min granskning och den har varit faktiskt varit populär. Läst 230 ggr och 14 PM och mail har jag fått. Hittills har det varit lättare att ta reda på vad SCS-styrelse INTE gjort än vad de verkligen har gjort. Stryka saker från hemsidan verkar populärt.

Jag hoppas att det kommer mycket folk på årsmötet och röstar fram en ny styrelse. Eftersom man väljer styrelseledamöterna på två år går det bara att byta ut halva styrelsen i år. Men det är bättre än inget. Vilka som står i tur vet jag heller inte, men tycker att även den informationen ska finnas på SCS hemsida. Tro det eller ej men jag är INTE ensam om att tycka det.

Sassenach
0

#9 Jag har frågat tidigare och jag frågar igen; Har deras diplomston blivit inrapporterade?

Akerberg
0

#10 Nej, de har inte blivit inrapporterade

#9 ang. hingstarna så finns det anledning till att de inte är med, men den får du ta med ägaren.

Biggan2nd
0

Ojojoj, vad det var känsligt med Önnarps diplomston. Två gånger har jag frågat efter dem och båda gånger har denna text raderats.

Den som läser inlägg #10 och #11 fattar väl inget.

Jag mailade SH i morses och ställde frågan om Ö Ockra och Ö Ofelia rapporterats. Tillbaka fick jag det korta men uttömmande svaret: Ja.

Ännu konstigare är det att de ligger med som diplomston på Aramennoc.

En av Biggans spanare rapporterar också att det ska vara 21 diplomston 2009, vilket innebär att det fattas en till. 10 ifokuspoäng att det är en skåning till som inte får vara med.

ELS
0

#12 För att vara med på SCS hemsida och i connemaranytt med foto ska  man själv rapportera in sitt diplomsto samt skicka in bild. Detta brukar stå som en upplysning på hemsidan. Jag såg det i alla fall.

Biggan2nd
0

#13 Givetvis var inte heller detta sant. Jag har får mail från en person som i höstas fått uppmaning via mail från SCS att skicka in ett foto.

Och hur är det med alla olika utställningsresultat och resultat från 3-årstest och kvalitets som finns på hemsidan. Har hästägarna själva rapporterat in dem? Det har de INTE. Det är jag säker på.

ELS
0

#13 Jag skrev bara vad jag vet. Eller åtminstone trodde mig veta.  Vill inte på något sätt ljuga och har heller inget ansvar för diplomstonas rapportering I SCS.  Mitt  eget diplomsto skickade jag in uppgifter samt foto på då jag såg uppgifterna på hemsidan. Jag har INTE fått något privat mail om att skicka in foto. 

Det går alldeles säkert att komplettera med de missade diplomstona i ett annat nummer av connemaranytt om bara foton skickas in skulle jag tro….Glad

[AlphLauren]
0

Jag hajar inte riktigt vad problemet är? Känns lite som viskleken… eller varför inte "min kusins flickväns mammas morbrors kompis pojkväns pappa berättade för mig att……"

Sassenach
0

#16 ROFLOL

colleen
0

Nu är det ju så här att ALLA får ju hjälpas åt att rapportera in resultat och liknande till SCS hemsida. Det är inte meningen att webmasterna ska leta all info själv.

Så om du har foton och poängrad så blir nog webmastern jätteglad om du skickar det till henne. Glad

~Jag tror på ödet~

Biggan2nd
0

# 18 Ja, i SCS jobbar vi effektivt. Istället för att föreninegn skickar 1 mail till SH så ska alla hästägarna skicka mail till föreningen. Och istället för etiketter så skriver vi adresserna för hand. Visst är det kul att göra saker tillsammans.

RC70
0

#12 Jag talar med Jörgen Folkesson i stort sätt varenda dag, vi har mycket god kontakt, jag berättade för honom igår om denna såkallade FÖRFÖLJELSE som du påstår att Önnarps har. Jörgen påstår sig inte känna sig förföljd.

Jörgen eller jag har inte rapporterat in OCKRA för att vi dels inte hade någon bra bild på henne och sen fick han bara 1 diplomsto i år, och OFELIA äger han inte ens själv, så det är upp till ÄGAREN att skicka in uppgifter på hennes DIPLOM.

Alla ÖNNARPSFÖLEN har JAG fotograferat och JAG rapporterat in till SCS i samråd med Jörgen på Önnarps.

Jag editerar dina inlägg som handlar om Önnarps, det är inget känsligt ämne. Du kan läsa mailet jag skrev till dig igår ang varför Mountain och Aladdin inte finns med på SCS Hingstlista. Det är inget som ALLA behöver ta del utav.

// JOHANNA DAHLBERG

Biggan2nd
0

# 20 I RC70s mail till mig skriver hon:

"Det finns en väldigt klar förklaring till varför Önnarps hingstar inte finns med på SCS Hemsida
Det beror på att de inte har rätt att lösa license varken förra året eller i år."

Och varför skulle de inte få det skulle jag vilja veta. Det står inte på SCS hemsida att den bara är tillför licenshingstar heller för den delen. Det står:

"Här hittar du information om Sveriges godkända connemarahingstar."

Är de inte godkända? Och varför behöver inte ALLA ta del av detta? Är inte SCS en AVELSförening?

Men i SCS är allting hemligt. Nästa år kommer antagligen även styrelsen vara hemlig så de slipper Biggans granskning.

colleen
0

#21 Varför ringer du inte Jörgen och frågar?

~Jag tror på ödet~

Smile-
0

#21 - Du har ju nu klargjort ditt mål: att bli av med SCS styrelse och tydligen helst med hela föreningen. Eftersom dina argument och din granskning inte är kopplat till sakargument - kan jag bara skönja det uslaste av alla medel att nå ditt mål. Du verkar finna en stor tillfredställelse i att kränka vem som helst helt urskillningslöst! Du verkar finna den största av alla tillfredställelser att sätta SCS styrelse (både nuvarande, tidigare och kommande) samt andra personer i föreningen, i den sämsta dager du kan uppbringa för att uppnå detta syfte. Utan den allra minsta respekt för individer, använder du alla till buds stående angreppssätt. Tyvär går det alltid att få några anhängare till ett sådant agerande.

De flesta har dock själva tillräckligt förstånd och respekt för andra, för att inte hylla dina metoder eller mål.

7223
0

Håller med #23. VARFÖR lägga ut citat ur RC70's mail när hon skrivit till dig privat OCH dessutom skriver att det hon skrivit inte är för allmänheten?

ALLT som händer och sker i SCS är inte (som du tror) skumraskaffärer utan det finns kanske en mening bakom varför man inte går ut offentligt med vissa saker. Det finns ju något som kallas diskretion…

walsan
0

Snart kan man nästan tro att Biggan2nd är i maskopi med styrelsen!!?? (utan att det är känt där…)

Efter dessa skriverier är det kanske snart ingen som vill ens på ett positivt sätt framföra kritik i SCS. Ingen vill bli förknippad med sådana här negativa och mystiska tankegångar. Det tycker jag vore jättesynd!!! För jag, och jag hoppas många fler, vill gärna ha en debatt på årsmötet med förslag på ändringar och förbättringar som för vår verksamhet framåt. Då får det som jag tycker vara "högt i tak" bara vi alla gör det med en positiv grundsyn. Vi gör det för det ska bli ännu bättre!

Det tror jag att vi klarar!

Biggan2nd
0

# 24 Jaha, nu kallas det diskretion. Det är pga av diskretion som man får tjata sig till namn och adresser på valberedning, det är pga av diskretion som inte revisorerna redovisas, etc.

Här är ytterligare en hund begraven. Är det så konstigt att man undrar varför dessa hingstar annonseras på stuteriets hemsida men inte på SCS. Den person som sköter stuteriets hemsida mailar till mig och skriver att hingstarna får inte lösa licens (vad det nu är?), men det behöver inte ALLA veta. Jag skulle kalla det för falsk marknadsföring. Men det tycker tydligen inte de insatta inom SCS utan man klagar på att jag är indiskret.

Hur korrupt är det i den här föreningen? Borde egentligen lägga ner detta, men det jag hittar är så sjukt att jag kan inte sluta gräva. Jag är värre grejer på spåren.

Smile-
0

Du får ha vilka åsikter och synpunkter som helst för min del - men dina usla metoder att föra fram dom är i min världsbild totalt främmande. Du uppvisar ingen som helst respekt för andra i ditt agerande.

Det är lågt, lägre än lågt! Jag tar helt avstånd från dina metoder i alla sammanhang som de förekommer, i och utanför denna förening!!!!

RC70
0

#26 ja man kan ju verkligen undra vad du är ute efter.

Ingenstans på ÖNNARPS HEMSIDA görs det reklam att hingstarna verkar i aveln just nu, har du tänkt på det ? Det som står är ren fakta om hingstarna som faktiskt finns på Önnarps och som är pappa till VÄLDIGT många utav Önnarps hästar.

Vi har förstått att du vill skapa någon form av oreda inom föreningen, men man kan ju inte annat än undra varför du blivit så intresserad om du nu inte är medlem i SCS till en början?

Det jag skrev till dig var riktat, till dig, eftersom DU undrade. Önnarps hingstar finns inte med på SCS hemsida för att de helt enkelt inte får lösa license, o vill du veta varför så kan du ringa till Jörgen, han svarar ofta! Annars går det bra att läsa på www.svehast.se vad man måste göra för att få lösa license på sin hingst varje år, du hittar det säkert.

Det vore kul om du kom på årsmötet och kunde framföra dina "fynd" och "vettigheter" som du hittat angående våran förening.

GamlaSvarten
0

Jag vill förtydliga en sak: JAG har INTE klagat på arbetet med att skriva adresser. I min värld finns det saker som är betydligt jobbigare än att fyra gånger om året skriva drygt 300 kuvert. Om det stör Dig så mycket att få en handskriven adress kan Du kanske göra som en annan medlem; höra av Dig och erbjuda utskriftshjälp?Jag tror mig veta att inget brev har kommit i retur pga att adressen är oläslig - så jag tycker att Du kan släppa den klagotråden.

Ang diplomston - de som jag fått besked och material till har publicerats.

red C-nytt

Biggan2nd
0

# 28 Jag gjorde som RC70 skrev och gick in på www.svehast.se:

Där står det så här:

Många rasföreningar kräver att hingstägaren löst någon form av licens för att fölet sedan ska kunna registreras i den föreningens register. Kontrollera med rasföreningen om du behöver lösa betäckningslicens, betäckningsbevis etc.

Någon sådan information hittar då inte jag på SCS hemsida.

RC70
0

#30 Vad är det du håller på med egentligen? Just nu sitter du o trycker på skitsaker som att allmänntäckande information inte finns på SCS men på www.svehast.se som är själva modersidan för ponnyavel.

Kom med något vettigt snart, inte bara påhopp och "fynd" som du påstår dig ha. Börjar bli tjatigt och kommer bara sluta med att vi tar bort tråden.

Ring Jörgen och fråga varför hans hingstar inte får lösa license. Du som inte ens visste vad en license var.

tjoffsan
0

Citat från inlägg #26

"Hur korrupt är det i den här föreningen? Borde egentligen lägga ner detta, men det jag hittar är så sjukt att jag kan inte sluta gräva. Jag är värre grejer på spåren."

Ring Janne Josefsson vetja. Han kommer definitivt ta upp fallet.

walsan
0

Nu har jag äntligen förstått. Du driver med oss. Så måste det ju vara…

[baffinbay]
0

Var riktigt avundsjuk på att Carduus har sådan diciplin för morgonträning* men nu har mina magmuskler fått sig en rejäl genomkörare i form av skratträning. Det känns skönt.

Gör som tjoffsan föreslår, du kanske även kan slå en pling till Robban Aschberg, ett sånt här scoop kan han ju bara inte missa!

*Tråden: God morgon 2009-02-10

Biggan2nd
0

Skrattar bäst, som skrattar sist…..

Maria-Kavat
0

Jag har verkligen inte brytt mig om den här debatten, å kommer inte göra det i fortstättningen heller. Frågan har säkert ställts innan, men vad är det som gör det så intressant för dig Biggan2nd att "gräva" fram saker om SCS?

colleen
0

Låser tråden nu för det börjar spåra ur igen….

~Jag tror på ödet~

Inlägget är låst för nya kommentarer