Gröna fingrar
Hjälp!
Hur är det nu man ska göra med utblommade amaryllis?
Ska man skära av bladen ellr hur är det? Ställa torrt, mörkt, vad?
Dax att städa ut det sista av Julen..

Enl. mor ska dom sättas ut i trädgården i vår, tas in till hösten och ställas mörkt till dess det är dags för nästa blomning. Hur lång tid i ljus innan förväntad blomning vet jag ej.

Men vad gör jag med dom precis nu?
Dom står utblommade i sina krukor. ska jag skära av bladen?

#1 Så gör min mamma också.

Ska dom stå kvar i rumstemperatur och ljus? Vatten?
Ja, min morfar var trädgårdsmästare , men han kom aldrig in i mitt hus….
Sköt som vanlig krukväxt, klipp inte av bladen, ställ ut/plantera ut i sommar, ta in och ställ mörkt och svalt i september (inget vatten alls), klipp av bladen när de vissnat. Ta fram den och ställ ljust runt första november så bör du få den i blom igen till jul. Vattna bara pyttelite tills du fått upp knoppen ordentligt.

Min mamma sa att man ska ta ut löken från krukan när man förvarar den mörkt med.

Jag har faktiskt problem med mina amaryllis, hur jag än gör blommar de alltid om när de själva tycker
Hur kul är det då att ha blommande amaryllis i köksfönstret mitt i sommaren när man bor i stan, snabbt gäller det då utan att bli upptäckt förpassa blommorna till mamma 
Ska tillägga att jag absolut inte har några gröna fingrar ända blommar nästan tom konstgjorda växter hemma hos mig 

#8 Hur gör du för att uppnå detta? Själv hade jag en väldigt vacker röd på midsommarafton ett år. Hittade en växt i garaget som jag ej visste vad det var…
Minns dock inte vilken "skötsel" den fick av mej.
Jag vet hur jag gjorde med en amaryllis.. slängde löken. För komplicerat
.

#10 Jag ska kämpa på med mina två nu så för vi se hur det går. Bladen hänger som blodhundsöron, men man ska tydligen inte ta bort dom..
#11 lite vatten kanske skulle hjälpa?