tips mot rymmare?
har nu varit ute i hagen och reparerat efter att joy drog igenom i dag… hon bara rammade tråden m bogen, brydde sig inte om strömmen, det är andra gången nu som hon gör det.
har satt upp plankor överst där hon sprungit igenom, är det någon som har nåt bra tips för att förhindra detta från att hända igen, inte kul då vi bor vid stor landsväg
.
tacksam för alla erfarenheter ni har av detta, hon är 9 månader nu ungefär. vill få stopp på detta så fort som möjligt.
ska väl inte behöva klä in damen i koppartråd…
(PS min sambo var måttligt lycklig att hjälpa till efter jobbet, han åker kl 05.15 varje morgon och kom hem vid 18.00. DS)
mvh malin och rymmaren

Fungerar strömmen prickfritt? Jordar allmänt dåligt nu med all snö osv…

ja, jag får ström i mig när jag tar i tråden… ja jag gick runt hagen häromdagen och skottade bort snön.. det är inte kul om dom börjar m sånt här..

#2 Nej , jättejobbigt.
Shetlandsfolk brukar ha mkt bra tips i sådana här ärenden. Lägg ut en tråd på shettisforumet också…
När händer det? Vid insläppet eller när som helst?
Vad har hon för kompisar i hagen?

Var glad att hon inte hoppar som Linus gör
…
Fick ett tips att hålla hästarna på avstånd från staketet med ugnsfolie…… jag klämde ihop bitar som man gjorde pappersfjärilar när man var liten, knöt en tråd i o hängde i eltråden, det blänker o prasslar, det verkar fungera, gjorde likadant vidfågelbordet o det håller rovfåglarna på avstånd så småfåglarna kan äta i lugn o ro,
vet inte om de vänjer sig vid det i längden, men då kanske hon glömt bort hur hon brukade göra….
Hon kanske inte hann stanna? Snö o skarp sol? Kanske såg hon inte? En gång är ingen gång… Förhoppningsvis fick hon sig ett tjyvnyp av elen och det kommer hon säkert ihåg. Full kräm i staketen är det som gäller. Vår Lillan, 9 mån, tog med sig den elastiska elgrinden - EN gång. Nu väntar hon vackert på sin tur
.
M
Redig kräm i tråden är steg 1! Om hagen inte är så stor kanske polarband kan vara något, självjordande och mycket bättre vid tjäle och sandjordar. Du kan också prova att ge henne en stöt manuellt, det brukar stoppa de flesta rymmare. Vill du ha tips, skicka ett pm.
Lycka till!
Bra tips det som står här ovan! Det här har ju inte med själva stängslingen att göra, men är det så att hon är sysslolös och satsar att gå ut för det, kan man alltid lägga in ris/större grenar/träd/stammar så att de har något att gnaga och pyssla med på i dessa snötider! Hoppas det löser sig!
Kom att tänka på en viktig detalj som det missas på ibland: elstaketet måste JORDAS väl. Dom små fjuttpinnarna à la tältpinnar som följer med aggregat ibland räcker inte. Rejält djupt i fuktig mark ska det vara. Jag rekommenderar ett ordentligt neddunkat järnpett… Hade en sån där rymling en vinter, det var jordningen med spett som satte P för hennes "fasoner".
/M
# 9 Jag fick lära mig att det bästa var att gräva ner en stor plåt, så att det är stor yta som jordar. Har dock inte provat det själv.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

först å främst, tack för alla tips..
detta var andra gången hon gjorde så här, jag hade tagit ut den andra ponny för att longera henne precis vid hagen då jag ser hur hon backar och laddar full å bara smackar igenom tråden, hade fullt sjå att få tag i hon:( hon bryr sig inte om att hon får en kyss av strömmen när hon gör så här, som att hon bara stänger av..
jag har rejält spett nedslaget i lerjord, djupt har rensat snö från tråden.. men det är ju lite svårare att få full kräm i vintern..
hon har mkt överenergi, henne kompis är ju 19 år å inte särskilt leksen..
hon är ganska "stökig" just nu överlag..
fortsättning följer.. ska ut å elda mer för att få ner en ny stolpe..
Asch då. En värstingperiod låter det som. Kombinerat med symtom på kompisbrist. Du får köpa en till!! 
.

#11 kan du inte låna en jämngammal kompis åt henne? Mina tre åringar far som skållade troll här , och jag kan tänka mej hur dom skulle vara utan lekkamrater..

#12 jo jag har funderat på en tillm jag tror att gubben flyttar till pannrummet då, haha
..
ja hon har en riktigt jobbig period just nu, vände för typ 10 dgr sedan.. innan jättelätt att hantera:( ska överväga att kolla om det är ngn som vill låna ut en vildbas. det blir väl så att när vi kommer å ska hämta henne går hon igång på alla cylindrar!! nu händer det nåt, liksom!
tack alla!
#14 Förklarade just det för hovis idag. Tea har varit det mest okomplicerade i hästväg - men nu, jättestökig. Antagligen har hon en paus i växandet och orkar stöka
. Tar det som positivt. Hon é fin. Mina två småtjejer behöver också varandra, under uppsikt av Flash, 21, som lär dom att söka skydd, äta upp mat, hitta vatten etc. MEN så tråkig hon är! Du får nog fixa en kompis.
Vilka bra tips du får Malin, kommer upp och tittar på henne till veckan. Jag kommer hem och jobbar (och "hästar") på onsdag, torsdag, fredag..!
#14 Hälsa gubben att det ibland kan det vara lättare att ha många hästar än få. När de är unga så är de än mer flockberoende än vuxna hästar.
Härom morgonen följde inte tvåårsstoet med ut ur stallet. Fyraåringen tas i grimma medan resten (Windy och det andra dräktiga stoet, hennes hingstföl, Arizona och så denna tvååring) går lösa ut till hagen. Tvååringen dröjde kvar, kanske diskade hon de andras krubbor el dyl 
men kommer ut när stallägaren är på väg in för att kolla varför hon dröjer. Och eftersom trådarna i hagöppningen var förstängda så hoppade hon in i hagen. 
Hade hästar ett valspråk så var det nog Flocken framför allt! 

#13 gör det, kul att träffas och så får du träffa vildbasen :)
#14 jag har precis berättat att jag vill skaffa en till i typ samma ålder, hittade på en i dag som kunda vara lämplig kompis m jag har inte vunnit, ännu, haha, jag brukar gå segrande ur dessa disskutioner
…
#18 Lycka till! 

#18 Nu blev jag nyfiken!! 
#18 Heja heja, jag håller på dig Malin, om ni kör en omröstning därhemma tror jag att du, Cornelia, Joy och Trippa vinner mot Gösta

har ring på den nyss m inget svar ännu… bara att vänta då
… berättar vad som händer…

#23 Kul!
Förr eller senare kommer betessäsongen, och då kan du ju alltid söka ett bete för unghästar att släppa henne på några veckor.