Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 3806 ggr
RC927
0

Fånghäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt sto,Brolötens Maliner,fick ett fånganfall sommaren -08 då hon var på betäckning.Det upptäcktes tidigt så det kan väl kallas för ett mindre anfall.Nu skulle jag vilja få lite berättat för mig om hur Ni skött Era "fångston".Jag får så olika råd och tips,men får väl sålla lite själv.

Hon gick med Green Guard efter det att hon kom hem i augusti och det fungerade bra.Vi har ganska kraftiga beten.

Förhoppningsvis blir det ett föl i månadsskiftet juni/juli.

Ni som också kan färger….. Vad kan det bli?

Pappa blir Hagens Darcy.Maliner är brun e.Lambay Inver(brunskimmel)u.Roundstone Blondie(isabell).Är det då mer än 50% chans att det blir en skimmel när det inte bara är brunt bakom?

Tittut
0

Eftersom stoet är brun, bär hon inga anlag för skimmel. Det anlaget är dominant och därför också synligt. Blir fölet skimmel så beror det enbart på fadern i detta fallet, och jag tror inte att han är homozygot för skimmel, vilket innebär att det "bara" är 50% chans att fölet blir skimmel.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Heikne]
0

Mitt sto, Hagens Bonnie utvecklade fång sommaren 2005. Hennes bete är idag väldigt kontrollerat. Sommaren 2006 drabbades hon av ett kraftigt fånganfall trots att hon inte gått på bete, vi fick köra upp till strömsholm som röntgade hovarna. Som tur var hade inte hovbenet roterat men hon var riktigt dålig. 

Green Guarden är jättebra till de hästar som tillåter den. Tyvärr gör inte Bonnie det.

När gräset kommer och proteinhalten är väldigt hög (dvs maj-juni) får Bonnie endast gå ute ett par timmar om dagen. När vi vant henne kan hon gå ute från ca 8-18. Men står inne på nätterna hela sommaren. Det känns trist att inte kunna släppa sin häst på ett fin bete och låta henne vara häst, men vi gör henne ingen tjänst om vi släpper ut henne.

september-april går Bonnie ute hela dagarna från tidigt morgon till sen kväll och är glad och mår bra.

Vi får dessutom på sommaren plocka bort både havre och betfor ifrån foderstaten och bara utfodra med fjolårets hö samt kraft groov 60 som är ett fiberrikt foder.

Jag tror det är viktigt att man håller ögonen öppna, samt ser över foderstat under sommaren, minskar ner på havre och betfor och nyskördat hö på sommaren, eller helt plockar bort det och man har en häst som är väldigt kännslig, är hästen väldigt kännslig tycker jag personligen det är bättre att låta hästen vara inne om nätterna (då sockerhalten i gräset stiger)

Green Guarden är ju toppen om hon accepterar den, då får hon ju inte i sig så stor mängd och kan utan problem gå ute dygnet runt.

Jammie
0

Hejsan, mitt sto en Brolötare ocksåKyss, fick fång sommaren -06. Pga felaktig diagnos (hovböld) fick hon gå med smärta längre än nödvändigt och drabbades därmed av hovbensrotation.

Jag har haft möjlighet att ha henne på magra beten, men tillsynen har ju varit a och o. Hon har kunnat gå ute dygnet runt och tillskottsfodrats med hö när betet börjat sina. Jag har gett henne kraft foder med mindre kolhydrater, anpassat för fånghästar.

Under maj-juni så är jag väldigt försiktig med bete. Försöker släppa henne i en hage med magert bete som vi gradvis utökar. Är inne nattetid den peridoden.

Som #2 så går också mitt sto ute, i en stor hage, från tidig morgon till kväll under perioden september-april.

Den senaste sommaren kunde jag öka på betet, några timmar per dag kunde hon gå på kraftigare bete och på rätt normalt bete (typ för ponnyer som inte ska föräta sig) har hon kunnat gå ute dygnet runt. Har även delvis gått över till ett annat 'normalt' kraftfoder. Detta hade jag inte kunnat de första åren, utan gradvis har jag kunnat tillvänja henne till en mer normal foderstat. De beten som hon nu går på växelbetas med nöt och får och jag vet inte om det ev har påverkat.

Då jag har hästen hemma numera så är det så mycket enklare att själv kunna flytta mellan hagar och ha den tillsynen som krävs. Att ha hästen inackorderad kräver att man kan få den tjänsten.

Provade även Green Guard, men den fungerade inte. Djurskyddet kan ha synpunkter på användning av dessa har jag hört.

RC70
0

Jag har ju med haft en BROLÖTING med fång, som är pappa till "Jammie" och syskon till Maliner.

Grafit fick fång 2003, tror jag, det är inte säkert. Jag vet inte så mkt mer än att han hade hovbensrotation när jag köpte honom i Mars 2006, och att gamla ägaren svultit honom.

Grafit gick på magert, magert bete, alltså inget bete alls. Han fick däremot fri tillgång på hö, han åt sparsamt. I samråd med Kraft så gjorde vi en foderstat som såg ut såhär per mål

0.5-1 kg Krafft 125
1dl foderjäst
1 mått StandFree
1 dl Olja

Detta åt han glatt och hade inga bekymmer av fången alls. Satte jag på honom en Green Guard, så backade han bara? Så det blev ingen sådan. Han fick gå nån timme ibland på gräs, något han verkligen njöt av.

När han kom hem igen ifrån sin session på Brolöten så fick han 1kg LesiureMix tillsammans med 0,5l A-fil. Han har inte haft några fånganfall på de 3 åren jag haft honom. Däremot har hans hovben roterat utan anledning vid 1 tillfälle. Han var blodprovad på Cushings etc, helt ren…

RC927
0

Tack för svar.Skulle gärna vilja höra från fler hur Ni tex.skött dräktiga fångston och fångston med föl vid sidan.

#2 och #3 .Ni säger att i början kunde Ni inte låta hästarna äta vissa saker,men senare gick det bra.Antar att de visade på nåt sätt att de inte tålde vissa saker utan att för den skull få ett fånganfall?

Väntar ivrigt påfler iaktagelser!

[Heikne]
0

#5 med det menade jag att hade jag satt henne på frodigt bete direkt hade hon fått ett anfall inom 1-3 dygn.

Hade hon fått betfor och havre i samband med färskt gräs hade hon troligen också utvecklat ett fånganfall. Lite sunt förnuft brukar fungera bra. Man ger ju inte en diabetiker en stor skål med godis. 

Har tyvärr inga erfarenheter av fångston med föl eller dräktiga fångston, men situationen blir ju knepigare då, då har man ju två individer att ta hänsyn till!

sus-sharon
0

vi fick i maj 06 hem en shettisvalack med fång som var i så dåligt skick att veterinären bara skakade på huvet och ordinerade 14 dgr metacam "tills det var över".

han släpptes med sin kompis på sommarhage med det magraste betet vi hade (och inte fanns det särskilt mycket där heller) och hade metacam 1 g/dag samt utfodrades med ganska grovstråigt hö.

han är idag hur pigg och fin som helst, superfräsch utan några synbara problem.

han får 0,5 dl betfor (mätt blöt) och nån dl Proviva om kvällarna och det har gjort hans mage mycket mer stabil.

läste för nån månad sedan om en studie gjord i england på fångponnyer, där man kommit fram till att fruktos hade en god effekt på hästarna..

medarbetare på djurskydd.ifokus

[Heikne]
0

#7 Bonnie gick 2007 i hage med helt avbetat gräs tillsammans med annan fånghäst, Knappt att det fanns något gräs alls då hagen är ganska liten och används flitigt året runt, även i de värsta lerperioderna.

Efter fyra dagar drabbades Bonnie av ett jättekraftigt fånganfall. Anledningen var att hon fått i sig rötterna.

Vilket läkarna påstod vara ännu värre än gräset som finns på ovansidan av jorden.

Jammie
0

Jag kan inte riktigt svara på om mitt sto skulle ha klarat av samma foderstat som hon får idag, om jag hade givit henne samma mängd strax efter fånganfallet. Jag skulle iaf aldrig ha utsatt henne för det. Jag hade inte då trott att det skulle fungera så pass bra som det gör idag. Jag tror iaf att det är den gradvisa tillvänjningen och erfarenheten att hon kan leva rätt normalt nu.

Ger henne probiotika till och från fortfarande om jag ser tendenser till fångkänning eller då risken ökar för fång.

Maria-Kavat
0

Min valack fick fång 08, sent på sommaren då jag bytte stall. Han reds inte då jag var höggravid. Var även hårt uppskuren pga hålväggar i ena hoven. Kan väl säga att jag var väldigt klantig och ga honom kraftfoder…fy skäms på mig! Jag upptäckte det väldigt tidigt, å behandling sattes in. Sedan var det rehabiliteringstid efter det. Men han klarade av att gå och äta gräs på hösten, inga jättebeten men ändå. Idag kan man inte se någon förändring i hoven efter fången. Känner mest oro inför våren och sommaren! Men nu vet man ju vilka teckan man ska vara uppmärksam på. Jag hoppar innerligt att det var en engångsföretelse…men det får tiden utvisa! Denna sommar som kommer ska han hållas igång o inte vila. Tror det hade en bidragande faktor till det hela oxå.

När det gäller dräktiga ston har jag inte någon erfarenhet. Detta var min första egna kontakt med fång nämligen. Vad jag har förstått så är det väldigt olika hur mycket hästen klarar av och inte. Som någon skrev innan så handlar det mkt om sunt förnuft och att vara uppmärksam. Hoppas det går bra för dig i sommar!

RC927
0

Tack för fler svar!

Känner igen mycket.Malinér gick på  bete i somras/höstas och det gick bra med hjälp av Green Guarden.

Nu äter hon blandat gammalt/nytt hö samt Leisure Mix+ Safe and Sound.Hon får också lite probiotika.Hon är i bra hull och har blank och fin päls och fölmagen har rätt storlek(allt enl.veterinär som väl får räknas som opartisk).

Malinér märkte vi ej av någon hovbensrotation på och hon är inte röntgad eftersom hon blev dräktig.Hon rids och det är kanske lika bra att hålla på med det så länge det fungerar för jag har förstått att det är bättre att fånghästar rör sig,om de inte har ont förstås!

Nån som kan berätta hur de skött en dräktig fånghäst?Bete innan fölning,bete efter fölning etc?

RC927
0

Försöker en gång till….

Kan någon dela med sig av erfarenheter kring skötsel av ett dräktigt "fångsto" samt ett "fångsto" med föl vis sidan?

Suger åt mig allt och sovrar sedan…

RC71
0

#12 Dom ston jag träffat och ägt själv har kunnat gå på bete med sina föl precis som vilken annan häst som helst. Dock är detta säkert individuellt. Viktigt med fångkänsliga hästar är att alla foderbyten sker försiktigt och under en längre tid. Var försiktig med spannmål. Luzern är ett bra tillskott av protein under högdräktigheten. Ett sto som mjölkar har en helt annan omsättning , så därför brukar det fungera bra. Ett bra, ogödslat naturbete är det bästa. Var också noga med hovvården nu när hon börjar bli tyngre. Sen det viktigast-var vaksam för alla eventuella förändringar i hennes hälsotillstånd. Glad

kicki80
0

Kan man avla på ett fångsto?? Hört både att det är okej och att man absolut inte ska göra det..

Även hört att fång kan vara ärftligt men stämmer det??  Jag kan tänka mig att vissa är mer känsliga än andra men om man vet om det och är uppmärksam så borde det väl inte vara ngn fara???

RC71
0

#14 Allt beror ju på hur individen mår. Det finns många ston som någon gång haft fång i sitt liv men fungerar utmärkt i aveln och är symtomfria.

Att fång skulle vara ärftligt stämmer inte. Den är i dom allra flesta fall orsakad av rubbad tarmflora.  Däremot kan säkerligen anlag för lättföddhet vara ärftlig och lättfödda hästar löper också en större risk att drabbas.

kicki80
0

Tack för svaret..

Vår ponny är inte påverkad alls av ett fång hon haft hos sin fodervärd, fodervärden meddelade oss aldrig att hon haft fång utan lämnade bara hem henne ett par månader senare och vi märkte det då hon ömmade vid ridning.. Då åkte vi in på klinik och de kontaterade där att hon haft fång under sommaren..  Idag är hon som vilken annan ponny som helst.   På kliniken sa dem att de avrådde från att avla på en fånghäst om man inte ville ha ett nyfött föl utan mamma..

ZABA
0

#16 På kliniken sa dem att de avrådde från att avla på en fånghäst om man inte ville ha ett nyfött föl utan mamma..

Skulle gärna vilja veta vad de på kliniken egentligen menade med det. Dör stoet vid fölning bara för att hon haft fång? (Förstå mig rätt). Jag har erfarenhet av avelsston med fång som fungerar precis som #13 beskriver.

Generellt tycker jag att man får se till respektive individ och vad som verkar bäst för den samt till vilka möjligheter och förutsättningar man har att erbjuda ett bra liv för sina djur. Oavsett de har/haft fång eller inte.

kicki80
0

#17 de var väl att de avrådde oss från att avla det var väl det dem menade.. kanske att hon blir för tung??

Själv har jag ingen erfarenhet av fång men läser det jag har kunnat hitta…

RC71
0

#18 Dom allra flesta hästar som drabbas av fång och kommer under snabb behandling, återgår till en normal vardag med träning och tävling. Allt handlar om hur den enskilde individen mår. Det finns hästar som efter ett lindrigare anfall med lindrig rotation som följd mår sämre än en häst med kraftiga förändringar. Har inga större, inre skador skett i hoven så är hästen i regel tillbaks i arbete på ett par månader. Vid måttlig rotation/sänkning är rehabiliteringstiden betydligt längre. Ett friskt samband måste växa ner i hoven och under den perioden bör hästen ej belastas. En ny hornkapsel tar ca 10-12 månader på sej att växa ut.. När dee akuta fasen klingat av så ligger det största jobbet hos hovslagaren. Korrekt skoning, verkning är A och O för att återskapa en frisk hov.

Har hästen inga akuta problem eller kraftig sänkning av hovbenet så ser jag inga problem med avel för dessa ston.

RC927
0

Man kan ju kanske också tolka det så att en del ston faktiskt kan leva ett mer fullvärdigt hästliv om de får ha föl vid sidan,då de enligt vad många säger då kan gå på bete.

Alla är ju olka också och det är ju svårt att veta var gränsen går för fram till gränsen vill man ju inte! 

Jätteintressant att få ta del av erfarenheter och synpunkter! Gärna ännu mer!