Irländska regler
Kom inte på någon bra rubrik.
Visst är det väl så att irländarna har ändrat sina regler vad gäller att BEC-färgade hästar får föras in i stamboken? Är Sverige på G också? För i så fall kanske man vågar chansa med betäckningarna i år.
Någon insatt som vet?
~Jag tror på ödet~
Jordbruksverket kommer att ompröva alla föreningars Plan & Riktlinjer som ska gälla efter 1 juli 2009 så att de stämmer med EUs förordningar och direktiv, ffa nya passförordningen. Det innebär att även SCS P&R kommer att revideras.
Inom ICCPS är målsättningen att under 2009 ta fram en ny upplaga av "International Rules", dvs det dokument med minimikrav som dotterföreningarna måste leva upp till för att deras stamböcker ska vara godkända av moderlandet. Irland är med i ICCPS och har även avgörandet när en sån här fråga beslutas. Det internationella dokumentet behöver inte innebära att reglerna ärHELT identiska med irländarnas, det innehåller ofta några olika "options" (villkor) för föreningarna att välja mellan - eftersom man har insett att förutsättningarna i de olika länderna kan kräva lite olika "lokala lösningar" .
Hittills har de nordiska länderna försökt följas åt i "reglerandet". Det är inte på något vis klart hur SCS nya P&R kommer att se ut. Historiskt har Sverige i alla år försökt förklara att BEC-ston borde kunna tas till vara i aveln och att de inte innebär någon genetisk nackdel om man avlar rätt, … (diskuterade det första ggn på möte i Clifden år 1975
, andra mer genetiskt skolade svenska har också försökt..). Nu har irländarna svängt och det skulle vara ologiskt om inte de svenska stamboksreglerna ändras också eftersom irländarnas NEJ varit det som hindrat oss. (En viktig sak att tänka på är att det i alla lägen krävs att både ston och hingstar skall vara "inspected" för att hamna högre än "Class 3", en sak att tänka på innan anmälningstider till lämpliga stobedömningar går ut i år…
)
Mer finns inte att säga idag. Nya ansökan till SJV ska vara inne i maj men något officiellt besked har inte kommit om det.
/M

Tack för infon.
Men har jag rätt i om jag tror att det lutar åt att BEC kommer att bli stamboksberättigade?
Funderar på om man vågar chansa med betäckningarna i år, men kommer en sån avkomma i så fall att gå att stamboksföra även om den skulle vara född innan ev nya regler?
~Jag tror på ödet~

#2 Det tar ju några år innan bebisen är tre…

#3 Jo, men jag tänkte om det är så att de som är födda innan reglarna träder i kraft kanske inte får stamboksföras?
Så är det ju med avkommor efter hingstar som är födda innan hingsten blev godkänd?
~Jag tror på ödet~