Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettoff-topic
Läst 982 ggr
colleen
0

OT Hopp SM

Vad krävs för att kvala till SM i hoppning? Är det MSV A eller hur ligger det till? Hittar inte något på ridsports hemsida när jag kikade lite fort.

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

Text från ridsportförbundets hemsida

"

SM Ponnyhoppning 2008

Allmänt

Vid samtliga SM i hoppning skall en uppvärmningsklass anordnas dagen före respektive omgång 1. Söndagen inleds med en "extra klass" som rids i Msv B bed A:0, öppen för ekipage som inte rider sista omgången.

Tävlingen är öppen för svenska medborgare, som har gällande svensk tävlingslicens samt utländska medborgare med gällande svensk tävlingslicens stadigvarande bosatta i Sverige samt beridna på hos SvRF tävlinglingslicensierade ponnyer i svensk ägo.

Ryttare får starta i SM tidigast det år hon/han fyller 10 år.
Ponny ska vara lägst sju år för att få starta i SM hoppning.
En och samma ryttare äger rätt att starta högst två ponnyer oavsett kategori.
I finalen får ryttare starta med högst en ponny per kategori.

För start i SM krävs: Kat B - Minst 2 felfria grundomgångar i MsvB.
Kat C - Minst 1 felfri grundomgång i MsvB och en felfri grundomgång i MsvA.
Kat D - Minst 2 felfria grundomgångar i MsvA eller högre.
- på lägst nationell nivå under innevarande eller föregående år, samt internationella resultat, dock ej på nationell tävling utomlands..

I samband med anmälan SKALL anges var och när kvalresultat enligt bestämmelserna har uppnåtts.

**SM består av flera omgångar:
**                                             **Kat B         Kat C           Kat D
**Omgång 1, utomhus       Msv B         Msv B*        Msv B*
Omgång 2, utomhus       Msv B         Msv A          Msv A
Omgång 3, utomhus       Msv B         Msv A          Svår

Omgång 1, inomhus        Msv B         Msv B*       Msv B*
Omgång 2, inomhus        Msv B         Msv A         Msv A
Omgång 3, inomhus        Msv B         Msv A         Msv A

* korrigerat enligt belsut Hoppkommittén

Tidsprogram utomhus och inomhus
Dag 1                      Uppvärmningsklass  (ej obligatorisk)
Dag 2                      Omgång 1 och omgång 2
Dag 3                      Consolation class och finaler

Startordning och resultaträkning för Ponny-SM i hoppning
Lottning om startordning sker till första omgången. I följande omgången startar den som har minst sammanlagt antal felpoäng och bästa tiden efter den senaste omgången sist, den näst minst antal felpoäng näst sist osv.

Genomförd ritt i kval 1 är en förutsättning för start i kval 2.

I sista omgången får de 60 % (avrundat uppåt) bäst placerade ekipagen deltaga. Dock max 20 ryttare. Har flera ryttare samma antal fel som den 20:e går alla dessa till final.

Ryttare får endast starta en ponny i finalen

Bedömning A gäller i alla omgångarna och resultaten för samtliga omgångar summeras. Har två eller flera ryttare efter samtliga omgångarna lika minsta antal felpoäng sker en omhoppning om segern. Omhoppning skall även äga rum om andra och tredje plats.

Ryttare med lika antal fel efter alla omgångarna som ej deltager i omhoppningen, skiljs åt genom tiden i sista omgången.

"

colleen
0

Tack!

I så fall antar jag att vi får se alla tre hingstarna gå uppsuttet i både gångarter och hoppning på bruksprovet! Vad roligt!!!

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

Måste de gått SM för att slippa? (dåligt insatt…)

Biggan2nd
0

# 2 Det här är connemarasveriges stora snackis för tillfället men skriv inget här om det för då kommer det att raderas. Vet av egen erfarenhet.

colleen
0

#3 De måste vara kvalade till SM för att slippa göra bruksprovet om man läser hingstreglementet.

~Jag tror på ödet~

RC70
0

#2 Skulle vi inte det innan menar du ? Är det inte ett KRAV för att hingst som gör Bruksprovet 2009 skall göra "uppsutten hoppning" för att bli godkänd ?

colleen
0

Jo om jag fattat hingstreglementet så är det så. Kul att det blir både hoppning och gångarter uppsuttet from i år =).

Men det var väl inte helt klart om Finnigan behövde göra bruksprov men jag kollade hans resultat och jag tror inte att han är kvalad till SM.

~Jag tror på ödet~

RC70
0

#7 är han "färdig" så att säga med registrering osv……

Eftersom även detta står som KRAV… så får man väl hoppas det.

colleen
0

#8 Vet inte. Hoppas det. Det är ju en intressant pappa han har =)

Men han bor så lååååångt ner i Skåne man kan komma =(

~Jag tror på ödet~

Murgard
0

#9 Ur mitt perspektiv bor du en god bit påväg..

Biggan3rd
0

#7 Eftersom han är C-ponny så har han meriter som räcker. Färdigkvalad redan 21 mars 2008.

colleen
0

#10 Ja, ser man det så, så Skrattande.

~Jag tror på ödet~

Carduus
0

#7 Tycker han ser klart kvalad ut, han är kat C! Vore ju förståss roligt att se honom hoppad på Grevagården ändåGlad.

colleen
0

#13 Oj, var han C-ponny Skäms. Jag utgick från att han var D… Lite pinsamt. Sorry.

Men två hingstar får vi i alla fall se då. Det får väl räcka, även om jag tycker att det vore väldigt roligt att få se även de äldre visas upp.

~Jag tror på ödet~

Carduus
0

#14 Tja lätt att missa, framgår inte på infon om ponnyerna på ridsportförbundet vilken kategori de tillhör. Man får kolla vilken klass de tävlat i. Glad

colleen
0

#15 Smart! Jag tänkte inte ens på att han kunde vara C-ponny utan i mina ögon var han D Tungan ute

~Jag tror på ödet~