Persedelvård - era bästa tips?!
Har attackerat vårt förråd av div hästprylar i läder. Har en gammaldags, ej uppdaterad, kunskap om lädervård och misstänker att det finns nya bra grejer & metoder för vård av olika läderprylar - eller? Tänkte slippa orientera mig i djungeln av grejer i handeln och vänder mig till ifokus-panelen.
Chao-chao-line (?) var nåt äckligt rött klet att smörja med, hoppas det är "ute"? Ekololja känns som att bada grejorna i matolja?Sen fanns det nåt effektivt med petroleumdoftande i plåtburk?
Objekt 1) sadlar som ej används för tillfället (
), snustorra även på ovansidan. Behöver rejäl kur - finns olika grejer att använda för "sitsen" och t ex stroppar och stigläder? Man vill ju inte ha färg el klet där man ska sitta…
Tömmar & tyglar - nåt som är bra för lädret men inte läbbigt att ta i?
Vad kör man sen bäst med i "underhållsputs" nufötiden?
O.S.A. asap, please.
M
Sadeltvål på sprayflaska (smidigt att använda efter ridtur när sakerna är smutsiga) och sadelbalsam används här! Mkt smidigt och lätt att använda. Tror olja finns i skåpet oxå, men isf är det att dränka sakerna ett par dagar i hink, för att sedan ta upp o torka i varmt uttrymme. De blir garanterat mjuka!

Jag kör med vanlig hederlig lädertvål.
Har slutat att använda ekololja sen jag hörde att den förstör lädret. Är det saker som bara smörjs upp och inte används så använder jag balsam också.
~Jag tror på ödet~
skrev ett megalångt inlägg så stängdes min dator bara av helt plötsligt 
ja summan av det var att jag gillar att smörja o dona. Har ett superfint smörjjox som heter Akene Frédéric Butet franskt jox alltså. Funkar till allt. Burk, vitaktig sörja, luktar gott. Även har jag sprayvarianter av både tvål och smörj. Flera ex hemma, i bilen, i stallet..alltid redo hehe
Tänk vilken trevlig smörjdag vi kunde ha Mrs M, me alla dina grejor o sen samtidigt kunde vi gå igenom allt från Stockholm på 70-talet (modell ä liksom)..det skulle va som på djurgårn när man var tonåring på lördagarna med tio-i-topp i bakgrunden *suck* old times of glory
Cho chao line (stavning?) ja! hade jag me. Hitta en rostig burk i min gamla skötlåda av trä, även försvarets hudsalva o idomin fanns där..och förstås plastbanden till pannbanden i olika färger
tror jag skrivit om de förut börjar bli gaggig
Glycerintvål (heter det väl) för att rengöra med, fukta en svamp, arbeta upp ett lödder och bearbeta lädret. När rengöringen är klar återstår infettningen, jag har ett läderfett från Hööks, det kostade runt 200:-, luktar underbart och är väldigt bra för lädret. Har kört på den i flera år! Jag kör den kuren på ALLT, ridstövlar, tyglar, HELA sadeln osv. Man överger ju inte ett vinnande recept ;)
Lycka till !

kör m lädertvål i burk, sedan läderbalsam, tycker det funkar bra:)
#3 Underbart.
. Vi kunde ha en sån där flashbackdag… Arméns Hudsalva hette det på vår tid… Försvaret är ett modernare påhitt
. En salva som också kunde användas som stekflott vid behov
. Träskorna--- med plastband på remmen. I favorithästens pannbandsfärger. eller Hur? Ridutrustningen köpt på Stenbergs, Palmgrens eller Kidddies.
Ja jösses. Allt var bättre förr.

hade "DreamCream" (tror jag det hette, vit burk med vit kräm i, finskt tror jag det var) förut och det var super.
kör numera med fiebings läderbalsam och är så jäkla nöjd med det, bara man ser till att "gnugga lädret varmt".
och så vanlig glycerintvål att rengöra med, gärna i kombination med att lädret blötlagts helt några minuter.
medarbetare på djurskydd.ifokus

#4 Glycerintvål har du helt rätt i att det heter! Tack =)
~Jag tror på ödet~
#6 haha visst handlade vi på Stenbergs och jag har fortfarande en ryktborste som det står JP på dvs Johan Palmgren! Den äger, finns inte att köpa för pengar
Köpte mollskinnsridbyxor och jodhpurs med remmar på Stenbergs. Mollskinnsridbyxor borde återinföras de var ju varma och gosiga vintertid!
just det, plastband i hästens färger och träskor, jag gick alltid i träskor i stallet. och på landet och överallt nästan
#9 En sån ryktborste har jag också "ärvt", den är äldre än vad jag är…

Fiebings produkter är jättebra! Sen använder jag förbehandlade lädervåtsevetter för snabbputs. Kanon!
Man är ju lat av naturen…
Hmm, jag läser och funderar. Minns inte vad det står på burkarna. Minns däremot Kockalajn som man kladdade med som barn. 
Nä jag väntar på att proffset från Laholm ska skriva något bra här.
(Tänk att jag alltid trott att Laholm låg i Skåne.
Nu vet jag att det ligger i Halland.
)
#12 Stavning fel. mer som Mrs M sa. Jag ska genast kolla med min journalistvän tillika PRE-ägarinnan som vet allt 
Apropå Armén så ska jag gå på Blå Stjärnan dressyrclinic på K1 10 mars angående dressyrens historia och hur man dömer dressyr! Gustaf Svalling ska berätta. Hur trevligt som helst 

Vi kör med lädertvål för rengöring och Tip Topp läderbalsam. Utställningstränsen får sig en omgång av Häxans mässingsputs inför utställningarna.
Det är tur att man vi tävlar så mycket som vi gör för då putsas åtminstone den utrustningen ganska ofta, tömmarna är dock syrran noga med att det är hon som rengör så att det inte råkar hamna balsam på dem också , förstår inte varför hon inte gillar insmorda tömmar i maraton 
Sommartid är det mest flitigt med putsandet under ridlägerveckorna, ungarna älskar sånt 
#13 G S har varit gift med våran moster och jag var brudnäbb på deras bröllop för snart 33 år sedan
, inte mitt fel men äktenskapet varade inte så länge. Han skulle bara veta att vi numera har russ och inte en enda stor dressyrhäst i stallet 
På bilden får utrustningen en rejäl omgång vatten, snabbtvätt kallas det, allt på en gång hästar, selar, vagn och groom 
Vet jag väl! Att det inte stavas så. Jag försökte bara skriva så ni skulle förstå hur vi uttalade det här för 35 år sen. 
vi sa kokaolajn

#16 samma här
Hade också en sådan kladdig burk.

#6, #9 Stenbergs läder finns än i denna dag - när ungen fyllde år och precis hade köpt Kråkan var jag och maken där och botaniserade - det blev ett ursnyggt huvudlag för hutlöst dyra pengar, men eftersom Gamla Svartens huvudlag från början tillhörde en liten russkorsning och är inköpt på Stenbergs i början på 1970-talet anser jag att inköp där är väl använda pengar.
Och sadeln som nu ligger på Kråkan inköptes av Gustaf Stenberg himself i slutet av juni 1970 för 328 kronor (jag har kvittot kvar än!) och har funnit sin plats på alla hästar jag haft genom åren; från runda russkorsningar via feta halvblod och smala fullblod till dagens connemaragäng - den är omstoppad en gång och tydligen helt outslitlig!

#12 Är det mig du menar
?
Jag tyckte ni skötte diskussionerna så bra själva här
, underhållande läsning om vad ni kommer fram till….
Här är då "proffsens" råd:
* hur lädret förvaras är det viktigaste, mellan 15-20 grader är OK, varmare gör lädret torrt, kyla ger fukt vilket orsakar mögel på lädret.
* Första handsvalet av preprat är glycerintvål, glycerin har en konserverande effekt på lädret, Att tvätta av med jämna mellanrum med glycerintvål o vatten räcker.
* Läderolja ska normalt aldrig användas, oljan gör att lädret luckras upp o blir poröst, -aldrig olja på tyglar, stroppar , stigläder de påskyndar att lädret töjer sig o så småningom går av
* vid läder som blivit torrt börja med läderbalsam, i nödfall olja i liten mängd, -lägg aldrig saker i olja!
* mögligt läder, tvätta rent med sadeltvål, tyvärr är mögelangrepp svåra att få bort, kommer ofta tillbaka efter en tid
Till sist kolla sadlarna undertill ibland en dåligt stoppad sadel ka ge ryggbesvär!
Fler frågor…..
?
Sadelmakaren i laholm i Halland…

#19 Fick ett tips om ättika mot mögel på läder. Erfarenhet?

#20 bra fråga…det torkar ju ut, men om det räcker för att ta död på mögelsporerna vet jag inte, mögelangripet läder är enligt min åsikt förstört läder, så varför inte prova det kan knappast bli värre
#19 Aah
. Den här sajten är full av oanade kompetenser
. 1000 tack Anna! Återkommer med mer specifika frågor. ska ut o kolla vad jag har i förrådet…
#20 Ättika är kanonbra mot mögel i andra sammanhang så varför inte? Brukar köra med ä i brödburkar, har även behandlat en lergryta…
.
Kanske Virkon kan göra susen oxå? Tar ju ringorm… Dock uttorkande.

#22 blir säkert bra….frågan är hur lädret mår sedan
- Vi kanske ska ha nästa årsmöte här, med persedelvård på schemat….

#21 Fick tipset av annan sadelmakare. Utspädd ättika givetvis..
Tar bort både möglet och lukten.
#19 Klart det var dig jag menade!
Tack för utförliga instruktioner. Ska bara använda glycerintvål och läderbalsam i fortsättningen.
ja här står jag me mina sprayburkar och känner mig dum
varför säljer de sånt till oss idioter..ja, jag får väl ha dom till mina gamla cavallostövlar de tål allt
#26 Du är så rolig du!

kul att glädja nån!

#26 Men inte är du idiot för att du äger en sprayburk!
Kanske kan du ha den att smörja hästtransporten med i stället 
#29 haha ja den verkar ju behöva det..däcksregionerna typ

Läderrengöring i sprayform vann dottern vid något tillfälle. Baffin sprang ihop till den
, dock användes den bara en par tillfällen, sedan åkte glycerintvålen fram igen!
Det skulle sprayas på, torka, sprayas på och torkas av och bla bla bla bla. Det var mycket lättare med glycerintvålen ;)
Det skulle sprayas på, torka in, sprayas på och torkas av och bla bla bla bla. Det var mycket lättare med glycerintvålen ;)

#32 #33 Ja,ja, vi har förstått!!! Vi hörde..

#11 har helt glömt bort att fråga, men tyckte det där med lädervåtsservetter lät himla smidigt…vad får man tag på sådana? Tror aldrig jag sett dem ngnstans…

Har en burk hemma, kan jag använda den på lädret?
Står på:
PL 2000
Läder Balsam med bivax, lanolinderivat, dab-8 oljor
Miljövänligt/hudvänligt
Innehåll: Högvärdiga substanser som DAB-9 oljor och DAB-8 vax. Lanolinderivat och parfymolja
Kan användas som hudsalva