Ungponnychampionat
På vilka tävlingar kan kvala till Ungponnychampionatet (lokal? regional?)?
Var får man tag i det där kortet som ska fyllas i?
Har letet och letat på webben men hittar inget om detta, hittar Ungponnygruppen på SPAF men inga tel.nr som man kan ringa.
Om det inte går att skriva tel.nr här så gärna ett PM så vi kan betälla kortet.
Svenska ridsportförbundet borde ha koll. Jag har kontaktat dem och då pratat med Lena Svensson angående ungponnyfrågor.
Lycka till med din ungponny! :)
Ni beställer kvalkort genom att betala in 300 kr på pg 166432-5 och ange ponnyns namn o reg.nr. så skickas kvalkort sen.
--
Margareta Johnsson, Svenska Ponnyavelsförbundet Örsås Tallbacken 2 512 94 Svenljunga

Tack så jättemycket, någon som vet om man kvalar regionalt eller lokalt?

Du får kvala på vilket du vill, lokal eller regional. Bara det finns rätt klasser 
Finalen går som regional tävling = licens krävs för ponnyn.
Kom ihåg att kvalkortet måste länas in innan start, annars gäller inte försöket!
Lycka till

Oooo tack så mycket. "Rätt klass" är lätt B:1 för 5-åring, stämmer det?
Bra att du sa det där om licens, det hade jag inte tänkt på, har bara tänkt på att vi ska ha det där kortet. Får fixa licens till honom också.

Valfritt LB program tror jag det är. Tänk på att programmet i finalen är svårare än LB1, dels går det på lång bana och dels är det värre krumelurer, så det är nog bra att vara lite mer förberedd än "bara" LB1.
Tidigare har det funnits ett dokument på SPAF som hette "Råd och anvisningar" men det verkar vara borttaget..? Dumt isf.
Ett tips är att inte rusa iväg och skaffa licenser innan ni kvalat, eftersom det är reg tävling så gäller ju den dyrare licensen för ryttaren också. Om ni inte kvalar så är ju den licensen förbrukad detta året, till skillnad från ponnyns som gäller på livstid. En lokal licens är enkel att uppgradera till regional om ni behöver det.
Lisa

#6 Vilket program är det i finalen?
Fast vi kanske måste använda regionala tävlingar också att kvala på för det är inte sådär jättemånga tävlingar här omkring, så kanske vi får fixa licens iaf. Hästens är ju inte bortkastad iaf för den räcker hela livet, jag kan ju avvakta med min licens tills det blir aktuellt och som du skrev uppgradera den då.
Så måste han mätas, för det gäller väl inte att han mättes på hingstbedömningarna förra året?
Hjälp, hoppas det inte blir för mycket pappersarbete för mej (inte min starka sida).
#7 Ja han måste ha ett gällande mätintyg (utfärdat av mätman) för att få tävla över huvud taget. En del pappersjobb blir det ju - men säkert inte mer än att du står ut! Håll lite koll på SPAF:s ungponnysida - det brukar komma information efter hand.. Lycka till!!

Tack alla ni som lyckönskat oss!!
Ska kolla när de har mätning nu nästa gång, men han måste ju hem först i alla fall.

Programmet heter LB för unga hästar! Finns på ridsport.nu under dressyr-fliken.

#10 Tack, då ska jag skriva ut det
. Tiden för mätningen är nu beställd. Han ska mätas den 9 mars kl.18.00 och jag tror inte det är något att oroa sig för, han är inte i närheten av gränsen ens…

#10 LB för unga hästar har tydligen utgått. är det FEI inledande program för ungponny som gäller nu istället. Det är ju i princip likadant som LB:1?