Biggan is back again
Hur ska jag kunna svara på sista inlägget när ni låser tråden "Biggan is back"?
Det jag vill visa med mina båda sista länkar är att det är rasföreningarna som bestämmer reglerna för licenser, men OK jag ska försöka smita från jobbet och ringa SH i morgon.
Lås inte tråden då kan jag ju inte skriva vad jag fick för besked.
Nu har jag kollat med SH.
Det är SCS som bestämmer reglerna för hingstarnas licenser.
Tidigare var det SH men sista året som de gjorde det var 2005.
Eftersom mina inlägg ständigt raderas så skicka ett mail till Biggan2nd@hotmail.com om du vill ha den info som raderas här.
Ring till Jörgen o fråga varför hans hingstar inte får lösa license, eller snarare, varför han inte löser licensen på sina hingstar.
Jag skiter i om han löser licens eller inte. Jag var intresserad av om SCS hade hemliga regler och det hade de. I förra tråden som givetvis raderades lade jag ut länkar till welsh och russ som hade sina regler på hemsidan.
Men i SCS är allt hemligt. Fast ni i hingstklubben kanske vet?
Det finns inga hemliga regler. Våra regler är de som står på SHs hemsida, det är därför det står "Hingstlicenser" SH.
Nä du, jag pratade med SH igår. SCS sätter upp reglerna men SH sköter det praktiska. Det verkar som alla andra föreningarna sköter det själva, men att SCS inte orkar förvånar i alla fall inte mig.

SCS hade själva hand om licenserna innan, men SH tog över då vissa hingstägare inte skötte sig…
~Jag tror på ödet~
#4 såvitt jag vet, som varit hingstägare fram tills nyligen, så har inte vi haft några andra regler än dem som stått på SH's hemsida och jag ringde direkt till SH när jag köpte BG för att lösa licensen, det är även till dem som man betalar språngavgifter, redovisar språngrulla och betäckningsrapporter.
#8 Jag har nu kollat hemsidorna för welsh, russ och new forest och hittat namngivna licensansvariga hos all tre föreningarna.
Uj uj vad du 'gräver', verkligen hyperintressant…Suck.
Ja, visst är det spännande. Har ni som betalt medlemsavgiften för 2009 fått kallelse till årsmötet idag?
Vilket trams!
Vi har ingen licenseansvarig i SCS vad jag vet, för all betalning osv går till SH.

#9 Det finns ingen licens ansvarig i SCS, det är SH som är licens ansvarig.
~Jag tror på ödet~
#11 Är det ingen som fått kallelse med posten?

Den kom med förra CN. Trodde du var medlem?
#16 hade oxå för mig att den kom med CN
# 16 Nej, jag har inte betalt för 2009, tänkte se hur det gick på årsmötet först.
Visst stod det i CN men det kan ju inte vara den formella kallelsen.
SCS kanske satsar på lördagsutdelning!

Finns det någon speciellt anledning att vi ska få kallelsen just nu?
~Jag tror på ödet~
# 20 Jag läste i stadgarna. En av få grejer som inte är hemliga i denna föreningen. Där står det så här:
"Kallelse till årsmöte och till extra föreningsstämma skall ske brevledes minst 14 dagar före sammanträdesdagen. Föredragningslista skall vara bifogad kallelsen."
Föredragningslista finns på hemsidan och kallelsen för medlemmarna fanns i Connemara Nytt 4 2008. Alltså helt enligt statuterna. Det är bara senast 14 dagar innan man skall ha dem, står inget hur långt i förväg man kan sända ut dem. Brevledes, ja Connemara Nytt kommer i kuvert och måste väl därför jämnställas med ett brev.
Vad gäller hingstarna så tycker jag att det finns absolut inga skäl till att misstänkliggöra SCS. Licensansvarig har vi haft till för ett par år sedan men då ett antal hingstägare eller fodervärdar inte skötte sig så beslutade SCS att ge uppgiften till Svenska Hästavelsförbundet. Det blir mer styrka bakom om SH anger tonen mot dessa och i slutänden dom som har ansvaret för språngrullorna etc. ¨Så vad gäller hur saker och ting skall skötas när man är hingstägare finns inga som helst oklarheter.
Att inte Biggan fått någon kallelse är inte konstigt då Biggan inte är medlem. Eller hur? Medlem = tidningen, simpelt……
# 22 om du läser i # 18 så kan du se att jag inte betalt för 2009 och varför. Enligt SCS hemsida måste man det för att kunna rösta på årsmötet. Det är därför jag frågat er MEDLEMMAR om ni fått kallelse. Men det har ingen fått.
Det är väl helt OK att kalla i tidningen men i stadgarna står det att föredragningslistan skall vara BIFOGAD KALLELSEN dvs den ska ligga i samma kuvert. Dessutom fattas det flera grejer i den föredragningslista som ligger på hemsidan.
Man får ju inte mer lust att lösa medlemsavgiften när en medlem av valberedningen försvarar ett uppenbart stadgebrott.
Lästips: Läs 3:e stycket i 1§ i SCS stadgar.
#23 Gör som oss andra och skaffa något som gör dig lycklig istället för att tillbringa tiden bakom en datorskärm och hitta på bekymmer som inte finns.
Slösa inte bort ditt liv på att vara en bitter argbigga, det finns då mycket att glädjas över!
"Nobody likes a sad face"
Lev väl! / Baffinbay
Sitevärdar!!!
Är # 24 personangrepp? Vill bara veta eftersom mina inlägg raderas.

#25 Har du det jobbigt på något sätt? Har du någon att tala med, isåfall? Hoppas det, annars får du gärna höra av dig.
Kram,
Kerstin
#25 Tar bort inlägget
Men ärligt talat Biggan! Varför kan du inte framför dina åsikter i en vänlig ton?

#28 Instämmer. Uppfödning är för de flesta ett fritidsintresse, som gör att vi får ett andningshål i vardagsstressen. Kontakten - gemenskapen med hästarna, att få se resultaten av sina förhoppningar.. FÅ kan leva på det.
Då kan man hjälpas åt att göra fritiden trevlig, angenäm, värdefull, med god gemenskap inom ett område som engagerar OSS.
Välkommen Biggan!
#28 Jag tycker att tonen i mitt inlägg # 23 var i samma ton som # 22 som jag svarade på.
# 29 och därför kan man strunta i föreningens stadgar eller vad vill du säga

#29 … nej,nej, varför denna misstänksamhet? Vad jag menar är att när man umgås runt sitt fritidsintresse kan/bör man göra det i en god ton, för att ge kraft och ork till vardagen. Som kan vara nog så krävande. Har du egna hästar ? Ett arbete?
# 32 Jodå, både häst och arbete. Det jag vill är att den valda styrelsen ska ta vårt gemensamma intresse och sin uppgift på ett seriös sätt.
#27 Varför det? Så länge någon är anonym och helt okänd kan man väl inte vara utsatt för ett personangrepp ? Det finns ju liksom ingen person som är angripen, eller?
En anledning till att skriva just på den här sajten har varit att det är trevligt att veta vem man utbyter åsikter med och att folk står för vad dom tycker. Social kompetens är aldrig fel, i synnerhet inte när man är kritisk.

#33 OK, får anta att du har connemaror
!
Jag tror nog att alla gör sitt bästa, med utgångspunkt från den tid de har till förfogande. De jobbar ideellt,ska vi minnas, och med det i minnet kan vi vara glada. Om inte kan du/vi kontakta föreningen med förslag på ändring/förbättring.
#34 Inser att du har rätt!
Återpublicerar…
Hur lågt till tak det är i SCS är det flera som vittnat om, och varför det finns en väldigt bra anledning till att vara anonym just inom SCS skrev VoiceFromEast ett mycket bra inlägg om. Det raderades givetvis vilket bara bevisar hur sant det var.
# 24 Inte är det jag som lever mitt liv via datorn. Men det verkar finnas ett gäng som beskriver varje bullbak eller soppakok här på Connemaraifokus. Jag anser att det är de som lever sitt liv via datorn.
#38 Ja vi har det så trevligt! 

#39 Det har vi. Alla är välkomna! 
# 36 Styrelsens ord är lag.
#39 Instämmer!
#37 Vilka har vittnat om det?
Vad beträffar VoiceFromEast så kan ju h*n vara samma person som du! Klargör ingenting!

#37 Är det inte dags för inte dags för dig att starta ett eget gnäll-forum eftersom uppenbarligen inte Connemara-folket här verkar gilla din attityd.
Om du har konkreta felaktigheter inom scs att ta upp så kan du väl göra det direkt till någon i styrelsen eller framföra dem på det stundande årsmötet. Det känns som detta är fel forum då du oftast möts av motstånd.
Ser fram emot att läsa i ett forum där alla håller en god ton till varandra!
Vänligen (men bestämt) Karin - en nöjd scs-medlem sedan många år tillbaka
#44 www.ConnemaragnallIfokus.se kanske vore något? Enda medlemmarna blir biggan, biggan2nd och biggan3rd, men det vore ju trevligt om de tre kunde hållas i ett eget forum så vi slipper dem..
Intressant att ni tycker att stadgebrott är OK. Filar på ett brev till revisorerna. Det kommer att bli långt.

#45 ..lite kul, faktiskt…
#46 Hur ska du underteckna det? 
Ska du bli medlem först då? 
Så jobbigt det måste bli att få igenom sina krav i en förening man inte har ngn ankytning till.
# 44 Årsmötet måste ju flyttas och utlysas på nytt. För SCS kan väl inte mena att alla ska åka till Kålmården för att konstatera att årsmötet stoppar på första punkten enligt stadgarna:
"Fråga om mötet är stadgeenligt utlyst."
# 48 Att hitta medlemmar som vill underteckna var inget problem. Då var det mycket svårare att få reda på vilka som var revisorer och deras kontaktuppgifter.
#49 Vad tror du om www.connemaragnallifokus.se, kan det vara något för dig?
Jag personligen är iallafall trött på ditt anonyma ifokuskonto och det är något jag kan stå för, kom igen när du kan stå för dina åsikter i ett offentligt forum.
#50 Underteckna vadå? 
Tala klarspråk!
Förutom att vara medlem i SCS, så är jag medlem i ytterligare tre föreningar. Dessa tre föreningar har de senaste åren endast lagt ut både kallelse och dagordning till sina årsmöten på sina hemsidor (även om stadgarna säger post där också). Inte i något fall har någon haft något att invända, då det saknar praktisk betydelse. Men du kära Biggan verkar helt besatt av att hitta allt som kan omtolkas i negativt syfte. Jag vet inte om du är bekant med uttrycket "utifrån sig själv bedömer man andra". Efter vad du "visar upp" av dig själv i detta forum, så är det inte så konstigt att du tror att SCS - och kanske framför allt styrelsen är opålitliga, otrevliga och lömska…
Jag uppfattar att du tycker att du duktigt "gräver" fram viktiga saker. Men det du håller på med kan liknas vid att rensa en stor veteåker från minsta lilla ogräs för hand. För mjölets kvalité skulle det knappast ha betydelse - men det skulle kunna sysselsätta en person livet ut…. Jag kan garantera att det finns trevligare saker att hålla på med i livet
#53 Mycket väl formulerat, du satte precisa ord på hela detta spektakel.
Godnatt och sov så gott för idag!
letar man fel så hittar man fel…. jag störs inte av att inte fått någon kallelse per post till årsmötet… jag vet vart jag ska läsa och till vem jag ska höra av mig om jag har frågor eller vill anmäla mig.
Hur kan det vara så lätt för mig och så svårt för dig…
# 43 Det har bl a Sigrid på Pottan och 7224. Sen har jag fått massor med mail. Kom ihåg att man inte får avslöja folks rätta identitet enligt forum reglerna men de kan du väl utantill.
# 52 Läs # 46 Det var ju du som frågade i # 48.
# 53 SCS styrelse slår verkligen alla rekord. Här är det en styrelseledamot som anser att stadgarna saknar betydelse. Det innebär ju att man kan strunta i alla andra punkter som man också anser sakna betydelse. Blir ytterligare några rader i min skrivelse till revisorerna.
Man kan inte utgå från att alla medlemmar har internet. Om man vill ha det så måste man ändra stadgarna men något förslag till stadgeändring finns inte med på föredragningslistan. Fast det kanske också saknar betydelse. Det kan man kanske slänga in på sittande möte anser tydligen sittande styrelse i SCS. Det finns fler grejer som fattas på i dagordningen.
#56 Biggan du börjar spåra ur faktiskt.
Det är väldigt fult att hänga ut Sigrid vid namn och själv vara anonym.
# 58 Sigrid på Pottan skrev själv det på forumet. Jag kommer inte ihåg i vilken tråd, men den är säkert raderad.
#59 jo men nu var det DU som hängde ut henne, hon skrev inte själv.

Hade inte tänkt att skriva här egentligen, då jag tycker det är fegt att inte våga stå för sina åsikter…
Hela denna debatten började med att vi har för lite connemaraaktiviteter här i söder, men var lite positiv, inget löser sig av bara kritik, hör av dig (med namn i såfall) vi kan ju kläcka ideér tillsammans o förbättra för oss här nere, man måste ju börja förbättra där man bor, för det var väl i skåne du bodde?
Och sen har vi ju faktiskt en lokal connemaraförening här nere att engagera sig i.
Årsmötet för Skånes connemara förening är den 6:e mars, du är säkert välkommen dit om du vill engagera dig i connemara aktiviterer…
Anna

alltså.. vad är detta!!! sandlådespektakel, usch.. jag är rätt ny på sidan och tycker att det är jättetrevligt att gå in och läsa samt lära känna likasinnade människor m samma intresse, men detta är första och enda gången som du biggan3rd får min uppmärksamhet.. kommer inte att gå in på dina inlägg i fortsättningen då jag anser att du inte är värd min tid med dina syrliga påhopp.. mvh malin i ockelbo! (obs ej anonym)

#62 Bra skrivet! Det smartaste är nog om vi alla slutar intressera oss för Biggan. Som läget är nu blir vi alla irriterade över vad hon/han skriver och bara måste säga ifrån. Tyvärr blir nog bara följden att Biggan triggas att gnälla mer och stämningen blir tråkig.
Gör som joyen och strunta i att läsa och kommentera det Biggan skriver så tröttnar h-n nog snart…
Karin i Nora

Kan du inte ge dig nu och låta oss som trivs med SCS få göra det utan dina giftiga inlägg!!! Kontakta styrelsen i stället och ge dina synpunkter utan att hacka på dom här på det annars trevliga forumet, ser fram emot att inte läsa ett ord i från dig i framtiden!!!
//Maria
Vem har sagt att stadgarna saknar betydelse? Inte jag i alla fall!
Min uppfattning är att kallelse har gått ut i enlighet med stadgarna! Alla medlemmar får CN med post - som nämnts tidigare.Men jag menar att om man verkligen vill, som du gör, så kan man nästan alltid göra tolkningar av vad det vara må - så att det passar ens egna syften. I ditt fall att misstänkliggöra styrelsen. Detta med kallelsen är bara en del, du hittar säkert snart på något annat. Bra förslag från "baffinbay" - ska du inte ha ett eget forum? Eller en egen förening?
Jag har ännu inte märkt att du är ute efter att förbättra något, utan tvärt om.
Oj, här gäller det att vara bosatt vid datorn för att hänga med i svängarna och inte riskera att missa raderade inlägg eller kanske hela tråden

#56 Jo det stämmer att jag kommenterade VoiceFromEast i tråden anonymitet som nu är borttagen. Min kommentar gick väl ungefär ut på att att jag, utifrån egna erfarenheter fann inlägget tänkvärt. Vilket jag srår för, även om jag inte tänker utveckla det vidare här och nu. Det har inget att göra med vad som ventilerats här.
#58 Tack RC70 för din omtanke!
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se
En förening är en grupp människor som tillsammans driver ett intresse. Det finns alltid olika åsikter, men i slutändan vill vi alla samma sak.
Kom på årsmötet den 8 mars o framför det du vill att vi ska se över inom föreningen, men det är svårt att vara anonym där.
Jag behöver inte skriva ned mitt namn, i stort sätt alla vet vem jag är.

Citat från # 53
"Förutom att vara medlem i SCS, så är jag medlem i ytterligare tre föreningar. Dessa tre föreningar har de senaste åren endast lagt ut både kallelse och dagordning till sina årsmöten på sina hemsidor (även om stadgarna säger post där också). Inte i något fall har någon haft något att invända, då det saknar praktisk betydelse."
Jag är inte insatt i situationen i SCS men just ang utlysning av årsmötet blir jag lite konfunderad. Hur kan föreningar så totalt strunta i sina egna stadgar? Svar både till SCS och # 53. Är föreningen inte nöjd med sina stadgar så får man väl ändra dem, även om det är en krävande process. Men en förening ska skötas om den ska finnas tycker iaf jag.
Även jag är medlem i åtm en förening till som jag engagerar mig i och där tas stadgbrott inte lika lätt på, kallelse till årsmöten sker därför väldigt noga i separata utskick med kallelse (nämnt Kallelse i rubriken) och dagordning långt i förväg. Har många mer konkreta exempel på allvarliga stadgbrott men detta räknas faktiskt in under dem. Årsmötet är ogiltligt om det inte utlysts enligt stadgarna, så är det bara.
I paragraf 3 i SCS stadgar står där klart och tydligt "Kallelse till årsmöte och till extra föreningsstämma skall ske brevledes minst 14 dagar före sammanträdesdagen. Föredragningslista skall vara bifogad kallelsen." Föredragningslista för mig är dagordning för årsmötet, inte en schematisk skiss över hela helgen med klokslag då årsmötet startar. Men föredragningslista kanske är något annat inom SCS?
Eftersom denna tråden mynnat ut i om Biggan ska tas på allvar eller inte så bör jag kanske nämna att jag står inte på någon sida geonm detta inlägg. Men just föreningars regler och hurvida de åtföljs intresserar mig mycket sedan jag erfarit en hel del krångel sedan tidigare. Och när något sådant uppenabrt fel som att inte följa stadgarna uppenabaras så håller jag inte käft. Speciellt inte om det försvaras.
Kanske vore på sin plats att uppdatera stadgarna så det passar dagens moderna ITsamhälle där mycket av kommunikationen går via just internet.
Mycket har förmodligen hänt sedan stadgarna skrevs…

#68 Kallelsen har gått ut med senaste nummer av CN. Där står tydligt inbjudan till Årsmöte och exteriörbedömningskurs. Det vore ett väldigt slöseri med föreningens pengar att göra ett separat utskick…
# 70 RC71 är den andra personen i styrelsen som försvarar stadgebrott. Noterat.

#71 Du får gärna förklara dej
# 72 Läs stadgarna (de finns på SCS hemsida) och jämför med vad du skrev i # 70.
Erkänn att det hade varit bra med adressetiketter nu.

#73 Väntar fortfarande på att du ska förklara dej
# 74 Om du inte förstod, så läs stadgarna en gång till. Du försöker bara pressa mig till ett personangrepp så ni kan radera denna obehagaliga tråd också.

#75 Kan du inte förklara vad du menar?
# 76 Låter revisorerna gör det istället.

Om jag fattat det hela rätt så gick kallelsen till förra årsmötet ut på samma sätt. De medlemmar som dök upp på årsmötet hade inget att protestera mot hur kallelsen och dagordningen hade gått ut till medlemmarna.
Rätta mig gärna om jag har fel!
Att årsmötesdeltagarna inte har koll på stadgarna är knappast något att skryta med, men att styrelsen inte har det är värre.
Du biggis, vad är ditt mål? Vad vill du ha ut av detta?
#80 jag vet inte hur många gånger vi har frågat detta.
Jag fick ett mail riktat till Revisorerna idag? Kan ju undra varför JAG fick detta.

#79 Om årsmötes deltagarna godkänner kallelsen till mötet, så måste väl styrelsen kunna anta att de kan göra så även nästa år även om det inte står så i stadgarna??

#77 Ok. Tolkar det som att du inte kan svara.
# 82 Nej, nej och åter nej.
# 84 Förstår inte din fråga.