Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 1917 ggr
Carrick
0

Kolla masken...

Har aldrig använt mig utav ett "kolla masken"-kit, men tänkte att nu ska det bli av.
En fundering bara…

Finns det ngn tid på året då man INTE bör ta ett mask-prov?
Just med tanke på om maskarna ngn gång "vilar"/ej ger utslag vid prov?

Nu syns ju inte dessa vid ett prov, men jag har för mig att jag läst någonstans att styngflugelarverna vilar/förpuppas under vintern. Vill man bli av med dem ska man inte avmaska under vintern….

Detta är det ju larver och inte mask, men funkar maskarna likadant? Bara en tanke…. 

Antar att eftersom jag inte hittar ngn information om detta att det är en helt orelevant fråga, men jag tänkte bara kolla om ngn annan vet… Skrattande

Tittut
0

Detta låter som en perfekt fråga för kolla-masken-experten Bullemor!

Tjoho, Bullemor, var är du?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Hovgarden
0

Vad jag fattat under vintern så är dte ingen ide… Framåt våren ska jag ta test men jag ska ha SVA's program som kollar fler maskar o priset är bättre om man har fler än 8 hästar. Du kan ju alltid kolla på http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Parasiter/test/

Har själv kollat med kolla masken o de var väl bra, lite dyrt kanske.. Jaghar ju fler än 8 hästar så det blri SVA för mig de känns "bättre" och tryggare. De ger även rådgivning till ens stall :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Bullemor
0

Här är jag!Glad

Under vintern blir mkt riktigt den Lilla Blodmasken mindre aktiv och man kan därför få ett lägre EPG ( ägg per gram träck) än på andra delar av året.  Den Stora " farligare" Blodmasken är dock i princip lika aktiv året runt.

Lämpligaste tiden för träckprov är på våren innan betessläpp (för att försöka hålla betet så parasitfritt som möjligt) , samt på hösten precis före installning.

/Frida

Bullemor
0

#2 Även kollamasken/ Vidilab har storstallsrabatt om man har fler än 10 hästar. Då ingår även priset för ev odling.

Carrick
0

#Allihop:

Va bra, då var jag inte helt ute och cyklade då….Flört
Vill gärna ha ett så rättvist svar som möjligt, på alla varianter.

Står ju ingenstans på infosidor om  NÄR det är lämpligt eller inte att ta provet för att få ett så rättvist resultat som möjligt….

Nu har jag bara 2 hästar, och den jag vill kolla upp är unghästen som när hon kom hit var full med spolmaskRynkar på näsan.

#3 Då bör jag med andra ord vänta ett litet tag till.

Mitten av april, kan det vara ngt?

Bullemor
0

#5 Det kan väl passa. Ungefär 1-2 veckor innan betet så man (om det behövs) hinner avmaska, men att hästarna inte hinner återinfekteras av rasthagarna igen innan det är dags för bete.Glad

walsan
0

#4 Har du koll på vad rabatten innebär?

Kul att vi har en maskexpert här!Glad

Bullemor
0

#7    Minst 10hästar , 189:- (+moms/prov) och då ingår alltså ev. odling. priset förutsätter samma svars- fakturamottagare ,och att alla prov sänds in samtidigt. Provtagningsmaterial kan beställas via hemsidan (eller via mej om man är lat)

Är absolut ingen expert, men tillräckligt involverad för att ha koll på det tekniskaFlört

AKWIK
0

Imorgon kommer vi avmaska åringarna mot spolmask. Vilar inte spolmaskarna på vintern?

Bullemor
0

#9 inte i samma utsträckning som blodmasken

Carrick
0

#6 Då väntar jag ett tag till iafGlad