Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 3934 ggr
walsan
0

Strö i boxar

Jag läste att det var ont om spån i Roslagen. Det verkar vara likadant på fler ställen. Inga bygger, inga sågar därmed brädor och då - inget spånRynkar på näsan.

Ersättning finns i form av halm förstås och så torv. Strimlat papper har använts till dammkänsliga. Borde det inte finnas fler ideer kring detta?

Akerberg
0

Här är det ont om både spån o halm, bönderna håller hårt i sin halm och spån finns inte heller pga anledningen i #0

AnnaB
0

Halm finns det här nere i söder, spånet däremot börjar visst ta slut…

Har tur som kan hämta på lokalt sågeri, det är inte så mycket men jag klarar mig på det.

Har torv till en häst som är dammkänslig, det är dyrt men håller bra, det enda är att det är svårare att mocka, det blir så mörkt man ser inte vad som är torrt /blött..

Maria-Kavat
0

Oj då! Här är ingen brist på spån vad jag vet…många sågverk i trakterna. Grannbonden hämtade nyligen några kubik till oss! Surt å behöva använda halm el torv iom svårare å mocka. Finns det inte att beställa färdigpackat spån via någon leverantör? Vet vi hade det i förra stallet. Är man några stycken går det beställa ihop. Vet inte vad det kostar dock.

Tittut
0

# 3 Det är hos de stora spånleverantörena problemet verkar vara störst. Vad jag hört är det slut hos flera stora grossister. Där jag jobbar extra har de också bekymmer, och de har egen tillverkning av både spån och pellets. Problemet är också att mycket går till spånskiveindustrin och även till att värma hus och industrier via pellets, och då kommer spån som strö längst ner i kedjan.

Som tur är har jag bunkrat både spån och halm, så jag klarar denna vinter utan problem.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Sassenach
0

Har hört av ägaren av butiken vi brukar köpa strö av att: det finns ingen torv att få tag på norr om Tyskland och kutterspån verkar inte finnas alls… Ringde Nysättra såg; de kunde inte lova att de hade kutter förän till sommaren..

Lite surt men så är det, skall ringa en annan såg imorgon…

Maria-Kavat
0

Vi har ju ifs inte kutterspån utan det som är ännu finare…vet inte om det har betydelse! Oftast handlar det ju om att ha kontakter när det börjar tryta. Skönt att ha bunkrat upp Skrattandemen kan förstå de lite större stallen som inte har möjlighet till det. Hoppas det löser sig för er iallafall!

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min man är spannmålsbonde och då blir det en del halm, om man vill ta reda på´t.

Vi brukar bara ta till eget behov, men i höstas så fick han känsla av att det skulle komma att bli anstormning på halm. Han fick rätt. Han sålde 200 stora rundbalar i loppet på 2 veckor.

Då vi tog hand om allt i höstas var jag mera bekymrad av att vi skulle få stå med alla rullarna i logarna, och sen inte kunna bruka dem till annat än att ha halm på lager. Nu idag ringer det 1-3( ibland förtvivlade hästägare ) i veckan och vill köpa, men nu har vi slut på överskottet. Vi har försökt att hjälpa till i den mån vi har egna kontakter, men nu är det slut även hos dem.

Mitt råd är: kontakta någon spannmålsbonde i sommar eller nu under våren, för att få dem till att spara på halmen, gör upp det antal halmrullar som ni är intresserade av.

Vi själva har listat upp några hästägare som vill kunna köpa halm till hösten. LÄttare för dem själva och för spannmålsbönderna att veta hur de ska göra med sitt. Många plöjer annars ner allt.

Det bästa med halmen är att det är lättare att få en bonde att vilja ta hand om ens dynga än om man har spån.

Norrveda
0

Vi kör enbart torv i år då vi inte fick in så mycket egen halm. Beställde torven ihop med grannstallet för att på så sätt få ner priset, vi har hemma så att det räcker hela säsongen.

För många år sedan hade vi pappersströ till en häst som var opererad, inga problem att få ihop till det då även grannar lämnade över tidningar. Pappret rev vi sedan i halmhacken på skördetröskan , superfint rivet men sen fick pappa slipa knivarna på hacken Oskyldig

Sassenach
0

#6 Det är ju bara underbart att mocka sågspån! vi hade det för några år sedan, men sågen vi handlade av skulle sluta sälja och elda med det istället så…

Maria-Kavat
0

#9 Ja det är ju väldigt lättmockat Glad "ligger still" oxå! Tycker inte vi gör av med några mängder heller för den delen.

Zondell
0

Numera finns det halmpellets som är väldigt bra!

AKWIK
0

Idag när jag köpte lucernpellets hos foderförsäljaren så hade han små balar av rivet tidningspapper att sälja! Skrattande Kunderna som ställer ut sina marsvin och kaniner är desperata när de inte får tag i spån. Av halm och torv får de små djuren missfärgade tassar! Förvånad

Frågan är om inte trycksvärta är värre? Obestämd

Murgard
0

#12 Kanske inte så hälsosamt om de små gnagarna sätter i sig av tidningspapper.

Sassenach
0

#12 De blir så mörka och glansiga i pälsen efter ett tag…Skrattande

colleen
0

Vi har precis fått våran container fylld med kutterspån samt hämtat hem två rundbalar med halm. Så här är det lugnt på ströfronten =)

~Jag tror på ödet~

Carduus
0

"Våran" såg hade rätt gott om spån som väl var, ringde dit såfort jag hörde om spånbristen.

Torvleverantören har inte hört någon från sin leveratör om att det skulle vara brist men jag beställde nu för säkerhets skull. Däremot hade hon fått flera samtal från oroliga kunder som precis som jag hört ryktas om att det börjar ta slut.

Hoppas ni andra också får tag i strö till era hästar.

[AlphLauren]
0

Spånbrist i hela landet har jag hört. Tyvärr väldigt mycket här i roslagen och tyvärr men förståligt så bunkrar folk och håller hårt i det. Jag vet flera stall som har pallar med spån så det räcker i flera månader och så stall som vi, där det kommer räcka i ett par veckor till max och sedan andra stall som är helt tomt…

Spånleverantörerna skickar bara spån till sina långa trogna kunder och inte ens dom får så mycket dom vill ha.

Pga. finanskris? Det byggs inte lika mycket hus = blir inte lika mycket spån och den spånet som blir är första huvudprio att göra värmepellets eller nåt sånt…

Alternativ är torv då, man kan blanda det med spån om man vill.

Halm också men det börjar bli svårt att få tag på också och vi har inget utrymme att lagra halm tyvärr…

Men ja, vi klarar oss ett par veckor till och har blivit lovade en pall spån från tuna till… vi får väl se…

RC71
0

Här finns inte en spånbal att få tag i på mils radie. Som tur är har jag gott om fin halm så jag klarar mej ändå.Glad

Dyblygiad
0

12# Inte göra narr av oss kaninutställareFlört Du ska bara veta hur svårt det är att tvätta tassarna på kaniner och man får poängavdrag för gula tassar på odjuren.

Vi har halm till våra niner och hästar men inför utställning så byter vi till spån veckan innan för att få renare tassar. Jag har halm som väntar på fastlandet men så länge det är isgata på ön så får jag inte hm halmen Skrikandes Nu börjar småbalarna snart att tryta och då blir det besvärligt för mig. Spån har jag inte sett i någon butik på länge. Brunnsbergs som kör ut foder till halva stallet har slut på sitt spån.

Hanna-D
0

Bor i Roslagen och var förutseende och köpte ett stort lager spån strax innan jul. Har lite halm (som jag fodrar extra med) och får en del rivet papper gratis - tycker dock att det blir svårmockat med enbart papper, brukar blanda papper och spån i lösdrifterna.

Murgard
0

Vi köpte betydligt mera halm än vad som kommer att gå åt i vinter. Lika bra att passa på när det fanns möjlighet och halmen var jättefin!

AKWIK
0

Idag när jag var på Granngården i Norrtälje så fanns ingen spån. Däremot balar med riven wellpapp! En bal väger 10 kg och kostar 49 kr. Det är ett högre kilopris än den Krafft Groov som jag köpte. Förvånad

RC71
0

#22 Fick höra i dag att bygghandeln i Bålsta fortfarande hade spån.

Men du kanske inte behövde? Annars vet du ju var kaffet finns….Flört -Bara 15 min fr Bålsta…

AKWIK
0

#23 Nej jag behöver inte spån. Vi har ju halmbäddar där torv duger att grunda med. Ibland har jag köpt spån för att lägga på ytan då det blir så ljust och fräscht.

Lite långt att åka till Bålsta för spån. Men det skulle väl vara för att få kaffe hos dig då. Skrattande

Wichita
0

Det där med att det är svårt att mocka torv är nog bara i början. Vi har torv till våra och det är det snabbaste och lättaste jag någonsin mockat. Vi har permanentbädd och det går åt superlite torv nu när bädden väl har satt sig. Den är torr och fin jämt och "pluttarna" ligger i fina högar, bara att samla upp och köra ut. Fin gödsel blir det också till blommorna till våren.Glad

ELS
0

Jag har köpt fin vetehalm som jag hoppas kommer att räcka till i maj.  Det finns förmodligen inte mer halm av bra kvalitet att få tag på här nere längre då det mesta regnade bort i höstas.

På foderfirman i Götene finns det fortfarande spån i balar att köpa. Glad

Är det förresten någon som har provat halmpellets?Obestämd  Jag har läst lite artiklar på nätet om detta och tycker det verkar bli en jättefin bädd då det väl smulats sönder ( ska ta ett par dagar ) Det  blir som sågspån i konsistensen och bildar en fast och fin bädd som ej glider isär. Dessutom verkar det vara lättmockat.

Zondell
0

# 26 Vi är återförsäljare av halmpellets och våra kunder är mycket nöjda. Det stämmer att bädden blir jättefin och lättmockad.

Dyblygiad
0

26#

Hur mkt skulle det kosta att få upp en pall till Sthlm? Kanske kan vara ngt för både hästar o kaniner Glad

ELS
0

#27  Vad kostar det? Hur mycket går det på ett  ungefär för att strö upp en box? ( Jag har boxar som är 15 kvadrat och vill ha ett rejält lager strö )

Du har inget foto att lägga ut på en box med en färdig bädd?ObestämdGlad

walsan
0

Jag kollade hemsidan med länk från Zondells egen sajt. Inga priser, men lite info. Kul att något nytt kommer när det nu ser magert ut på strösidan framöver. Och torv är väl inte något som det finns obegränsade mängder av.

ELS
0

#30 Torv är det värsta jag vet!!!! Skrikandes Lade in det i ett par boxar för några år sedan då det var halmbrist. Jag kastade ut allt igen efter ett par veckor. Stod inte ut. Allt var äckligt torvbrunt. Hästarna, jag själv, kläder, väggar osv usch!

Torv för flera hundra kronor åkte ut på dynghögen….Rynkar på näsan

Halmpellets verkar  däremot intressant. Det skulle vara spännande att prova i en box.Glad

[AlphLauren]
0

#27 Jag hörde att om hästarna börjar äta på halmpelletsen så sväller det i halsen på dom och kan orsaka foderstrupsförstoppning?

Nu har priserna på spån ökat också… Balarna ligger på mellan 70-110kr/balen…

Vi har alltid köpt för mellan 60-65kr…

AKWIK
0

#22 Förstår inte hur jag räknade här…Obestämd Klart att Groov 125 kostar mer än 4,90 kr/kg. Skäms

WinterPrince
0

Har hört att det är spån brist i den här delen (småland) av landet också. Konstigt tycker jag då dom i värsta fall borde kunna mala ner några stockar. Ligger ju tusentals runt omkring efter Gudrun.

[AlphLauren]
0

#34 fortfarande? Förvånad

Nu kostar spånbal på djuraffären där "gamla dagab/axfood" (norrtälje) 78kr/balen

rena rånet!

Vi har bokat 10 balar på granngården dock som ska hämtas….

Min häst kan stå på vad som, jag är inte knusslig men stallägaren är, bara det bästa är bra nog!

Men halm har vi inte plats för vare sig förvara eller på gödselstacken så…

RC70
0

Våra hästar får inte stå på spån, de står på torv, bortsett ifrån Monia som står på halmbädd.

Denna kommentar har tagits bort.
colleen
0

Det är tydligen restat på väldigt många ställen. Tur att vi har våran container Skrattande och fin havrehalm.

~Jag tror på ödet~

karisma
0

#33 kraft 125 kostar 9,95 kg ink. moms

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~