Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: ston
Läst 909 ggr
Maria-Kavat
0

Betydande sto i avel

Ofta pratas det mycket om hingstar, men jag vill här lyfta fram stoets betydelse.  Vilket sto tycker ni har haft störst inverkan/betydelse på svensk avel genom åren? Kanske har du flera ston som förtjänar att lyftas fram i rampljusetSkrattande Motivera varför och gärna med bild samt utmärkelser, stam mm -you name it!

RC70
0

Jealous Lady !

Många fina hingstavkommor som betytt mkt för aveln i Sverige!

RC71
0

Oj,vad svårt. Finns många…

Keehaune Belle och Brantshammar Julie är bara ett par.

[AlphLauren]
0

Achfield Fancy :) (stavas?)

colleen
0

Jag håller med RC71 om Keehaune Belle!

~Jag tror på ödet~

Maria-Kavat
0

Instämmer oxå med RC 71 men då om Brantshammar Julie. Hon fick väl 3 godkända söner? Å de i sin tur har väl visat väldigt goda nedärvningar i sitt led. Vilket var det första registrerade stoet i Sverige?

[baffinbay]
0

Alla ston är väl av enorm betydelse annars skulle vi ha en väldigt ensidig genbas med hög grad av inavel ;)

MadickenII
0

Honeydew heter stoet med RC-nummer 1 i stamboken.

colleen
0

#6 Det har du ju helt rätt i =)

~Jag tror på ödet~

Nyvreten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min favorit är  ( tillsammans med Jealous Lady, men hon är ju omnämd redan ) Erin´s Own RC 12

Ett sto som inte bara fått betydelse i Sverige genom sina fina

15  avkommor ,  te.x 2 hingsten . Athos  RC 25( far till Finn RC 38 ) & diplomstoet Alexandra ( mormorsmor till hingsten Golden Garlic RC 97 )

utan även i Finland genom sin son Scaramouche ( var ju far till svenske Fendth RC 55 )

Min Finn hade ärft mkt. av sin farmor Erin´s trevliga temperament & uppsyn. Hade precis likadana snälla ögon bägge två Kyss

Sigrid-pa-Pottan
0

#9 Erins Own är något av en favorit även för mig. Ett sto som verkat lämna jämna avkommor med klass med flera, sinsemellan mycket olika hinstar.

MrsM
0

#10 Instämmer, Erin var bara så Kyss.

En annan personlig favorit var danska Ardnasillagh Treasure DC 100.   KyssKyss. Men jag gillar måånga connemaraston…Glad

T ex Atlantic Treasure..Kyss.

MGN? När jag tänker efter: ganska små, men djupa och breda ston med vackra ponnyhuvuden och kloka, milda  ögon - och SUPERSNÄLLA. Såna där som inte tar nån plats alls i tillvaron, men alltid finns tillhands när dom behövs. Helt underbara. Levande rasbeskrivningar.

[AlphLauren]
0

#11 Har du träffat Hagens Kathleen? Det låter som du beskriver henne Kyss