Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettavel
Läst 718 ggr
AnnaB
0

Stamboksnummerfunderingar

Vilket långt ord jag fick till !Flört

Min fundering kan kanske inkluderas i väldigt onödigt vetande, men i varje fall….

…varför saknas nummer 103-106 i stamboken för ston (kanske finns fler nummer som är överhoppade)?

…varför har hingstar födda utomlands ibland endast RC och ibland bara beteckningen från land de kommer ifrån (tex IRE) eller kombinationen av båda (tex. IRE-RC)?

Vem har svaren…

MrsM
0

Hej Anna

Nr 103-107 kallas "hallandsstona" och blev visade 1972 men hade för kort härstamning (kravet var 3 led på moderns sida) för att kunna premieras för stambokföring utan dispens. Det verkar som SCS gav dem nr men dåvarande Svenska Ponnyföreningen godkände inte det utan krävde att dispens söktes till Lantbruksstyrelsen. Dispens beviljades sedan endast ett av dessa, Bla an Duinin RC 107. Det var en massa tjafs kring det här, SCS kämpade hårt , ganska rolig läsning idag :=).  Stona som "försvann" var Lemonfield Lady, Ballad Singer, Cregg Hazel och Christina L.

Även senare finns några överhoppade nr, där stbf av olika anledningar dragits tillbaka.

RC är alltid hingstar som är godkända i Sverige. RC-IRE är irländska hingstar som senare stambokförts i Sverige efter det att vi gått in i det internationella systemet och inte byter originalnr på dem.. IRE betecknar att hingsten använts som godkänd hingst i Irland.

M

AnnaB
0

-AHA, var det så enkeltSkämsFlört

Man tackar o bugar, tänk vilken kunskapsbank iFokus är….

colleen
0

#2 Intressant att få svar =), tänk vad mycket vi kan lära oss här.

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

Har funderat över 103-106 sen jag skulle lägga in dem på Aramennoc för första gången för en massa årsedan. Kul att få svar nu =)