nu har hon rymt igen...
mitt i sorg och elände så rymmer joy IGEN! nu är jag såååå less, har lagat hage och det var inte ngt jag hade lust m i dag…
hon hoppade över trådarna men plankan som är överst var väl för hog så den "sprängde" hon rakt igenom ist… hon höll på att hoppa "på" cornelia m som tur var klarade hon sig… det var vid lunchfodring som det hände i dag då.. har nu hängt upp plastpåsar som fladdrar i vinden, efter tips m dit gick hon direkt och började bita, känner mig rådlös just nu, ska jag blöta henne och "putta" hon på tråden lr vad då??? HJÄLP!!! orkar inte i dag…

Det var INTE roligt. Håll ut några dagar. Det kanske löser sig när den lilla kommer.
Hur ser hagen ut? Finns det så dom kan hålla sig sysselsatta? Vi brukar lägga ut stora gran och tallgrenar i hagarna på vintern så dom kan pilla med nåt.
Vi har även en sån där stor medicinboll typ liknande men den är dom inte så intresserade av…
Aktiveras hästen i övrigt? Rids?
Är det bara vid fodring hon spränger tråden? Då kanske man kan slänga in en tuss hö så fort som möjligt åt hästen? Om det är maten den är ute efter?
jaja vad vet jag… lycka till i alla fall!

#2 det är en unghäst, hon är ca 10 mån.. och j-ligt bråkig. hon spränger även tråden vid andra tillfällen m mest vid fodring, kan räcka att hon ser ngn av oss komma närmare hagen, ska lägga in grenar och prova det, tackar..
#1 jag hopppas att det kommer att bli bättre när lilla lovisa kommer..

#3 Det låter som om Cornelia ska bli storasyster
!!
Kapa en späd asp och lägg in. Då slipper hon terpentenerna som finns i tall/gran. Dessutom tror viltforskare (har jag läst någonstans) att älg självbekämpar parasiter genom att knapra just asp..

Fy vad jobbigt men det är säkert jämnårigt leksällskap hon saknar och det verkar ju vara på gång så då löser det sig nog. När kommer kompisen?
Hon bryr sig inte om strömmen alls ?
Trist när de inte håller sig innanför stängslet! I synnerhet om man har ordentligt med krut i staketet Hoppas det löser sig… Träd/grenar är bra sysselsättnig. Vi kör med det och jag ser ofta hästarna stå där vid för att pilla i sig bark.

#5 hon kommer om en vecka, jag hoppas att det löser lite av problemen.. lilla lovisa.
#6 hon bryr sig inte om att det är ström i, jag tar på tråden och får en riktig stöt m hon bryr sig inte, nu var höet ca en meter från henne och då lessnade hon, antar jag och bestämde sig för att hon skulle ut… och jag var inte där så jag vet inte om såg sin chans då!?
jag ska ut i morgon med gubbens hjälp, jag kan nog inte hitta en asp på egen hand:)

Vad har du för eltråd? Är den ordentligt sträckt eller hänger den?
Är den uppsatt i lämplig höjd och synlig? Om ni har snö så syns inte vit tunn tråd så bra. Det kanske i sådana fall vore idé att byta ut tråden till en bredare färgad, sätta upp den väl sträckt på lagom höjd och se till att elen fungerar som den ska. Därefter får du se till att hon får ordentlig respekt för elen igen! Kanske med lite elaka metoder….

Tyvärr tror jag inte det hjälper med kompis då de har börjat ta sig ut så här.
Bifogar foto på min vinterhage där jag har brett brunt band med gröna kanter som reflekteras i solen. Syns bra i snö och har måååånga trådar för ordentliga stötar.
# 9 Brunt med gröna kanter? Låter himla bra, var har du köpt det? Nackdelen med band är väl att de inte håller lika länge som tråd eller har jag fel? Men vad gör man inte om de inte håller sig innanför…

#10 Jag har köpt det på ladugårdinrede utanför Vara. Kommer inte ihåg märke. Franska elbandet har också brun tråd förmodligen av ännu bättre kvalitet. Det finns också grön men jag tycker brun är snyggast. I de andra hagarna har jag vitt smalare elband, dessa går av om hästarna skulle fastna eller springa igenom av någon anledning. Jag kommer aldrig någonsin ha elrep då jag sett alldeles för många hemska skador av dessa. Ofta med dödlig utgång…
Det finns i och för sig några slags "klips" man kan fästa på elrepen som skär av dem snabbt om hästen skulle fastna. Dessa borde alla ha på sina elrepshagar.
Köper man band av bra kvalitet som t ex Franska Elbandet håller de många år. Annars får man byta tråd ibland.
#11 Det har jag inte ens reflekterat över att de kan fastna så pass illa i elrep…fy där fick man sig en tankeställare. Vi har dock bägge sorter i våra hagar. Men den dagen man får egen gård är det definitivt något jag ska tänka på när man ska hägna mark.

Joyen
Utbrytarkungar/drottningar är ju svåra att hålla inne oavsett vad man gör. Man är ju samtidigt rädd att hästen skall skada sig och hästar kan ju skada sig på allt och ingenting. Så vad gör man!
Hörde talas om en ponny som ständigt hoppade över staket och som inte slutade förrän staketet var mer än en halvmeter högre än vad hästen själv var i mankhöjd. Kommer tyvärr inte ihåg vilken typ av stängsel de hade men låter ju som typ Älgstaket, ja iallafall höjden.
Tyvärr är det ju så att våra kära ponniesar inte kan ha fri tillgång på hö/ensilage ( fast din är ju bara 10 månader eller hur så hon skulle ju kunna det) men annars är det ett sätt att hålla dem sysselsatta. Har man tillgång till bra havrehalm så kanske man kan lägga ut rejält mycket av detta både för att äta och att busa i (om man lägger ut balar och bara tar bort snörena utan att riva isär dem så kan hästarna själva fixa det.).

tack alla!
#4 pappa hade sett en asp när han var ut m skotern i dag, ska ta den imorrn!
#9 jag har dom smalare banden detta just för att det blir starkare ström om dom får en smäll, ringde tom tillverkarna som tipsade om detta… får prova att byt, m denna gång hoppade hon över trådarna och klarade inte plankan på ca 1,5 m höjd utan pajade den.
kan du tipsa om ngr elaka metoder????
, vill ju inte att hon ska orsaka en olycka..
#13 det svåra m fri tillgång är att hon går m en 19 årig liten ponny som inte kan ha så, hon äter ihjäl sig… om jag skulle dela på dom så springer joy garanterat igenom..
det svåra är att hon inte hinner känna ngn stöt nör det går så fort.. ja inte är det kul iaf…
tack igen, "gulleni"!

#14 Ang elaka metoder; En bekant hade en rymling till islandshäst som hade obefintlig respekt för elstängsel. Han var utanför hagen i stort sett jämt. Ägaren köpte en halsring och satte två antenner av ståltråd på detta. Hästen rymde inte mer sen.
Kanske har du trots kräm i linorna inte så mycket elstötverkan på grund av snölagret. Elen går när man står på snölager varken genom människa eller häst. Särkilt oskodda hästar fungerar det dåligt på. Det brukar finnas delar av hagen som trots allt fungerar bättre för att hästarna stått där och gödslat. Snö- och istäcket kanske inte är så tjockt då. Då kan du ta bort gödsellager och försöka stänga av den ytan så att hon får sig en knäpp.
Hllws tips fungerade som sagt bra, men man får vara försiktig så att ståltrådarna inte sticker ut så de kan skada andra hästar eller också ta ut andra hästar ur hagen.
# 15 En bekant med russ körde med liknande metod. Halsring med spröt och lite vatten på det gjorde susen. Grejen var att den hästen rymde notoriskt, Joy gör ju inte det…

#15 Fullt så elaka metoder menade inte jag
Jag menade mer att under översikt lura dem att få stötar…. Kanske genom att först ha dem i en mindre hage med bra ström i trådarna.
T ex Lillan som plötsligt började "hänga" på grindtråden då ej elen var på. Då stod jag en bit ifrån (hon såg mig inte ) beredd attt sätta på elen exakt då hon tryckte sig mot, mkt bra effekt! 

Joyen: Du kanske borde köpa polarband till din hage om ni har mycket snö? I och för sig blir det vår nu ( förhoppningsvis ) så det problemet försvinner ju snart..

Har Joy hållit sig innanför staketet idag?