Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: off-topic
Läst 2755 ggr
RC70
0

STUTERI VALOROUS !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaaaa !!

Idag kom kuvertet som kostade 1060kr (hehe). De på ICA tittade väldigt konstigt på mig…

Jag vågade nästan inte öppna.. Smög ut kuvertet!

Och javisst, där står…

Murgard
0

Men Grattis , Johanna! Och jag önskar dig en framgångsrik framtid som uppfödare!!

Akerberg
0

Grattis!!

[baffinbay]
0

Stort grattis till dig !!

[AlphLauren]
0

Grattis!!

En fråga, vad krävs för att få ett eget stuterinamn?

Tittut
0

Grattis!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

RC70
0

#4 man skickar in en ansökan och betalar 1000 kr.

Wichita
0

Grattis! lycka till med uppfödningen, det första fölet under stamnamnet 8heter det så på hästar??) kommer väl snart.Flört

RC70
0

#7 Ja ! Det är snart bara 1 månad kvar :)

Carduus
0

Grattis!

Murgard
0

Måste man inte längre ha viss uppsättning av hästar el. visst antal egenhändigt uppfödda föl?

RC70
0

#10 Hahaha, jag är 22 år, tror du jag fött upp 10 föl ;)

Annette
0

#10. Numera måste man inte ens ha en häst Obestämd.

Murgard
0

#12 OOPS! Jätteintresserad av knyppling, och -likväl- registreras ett stuteri..Obestämd

#11 Nejdå, men tidigare var det 4 el. 5 avkommor. Och KANSKE det var aningens avhängigt om man var innehavare av hingst..

Annette
0

#13. Hingst behövde man inte ha, men uppfödningarna skulle uppnått vissa resultat, vill jag minnas.

Maria-Kavat
0

Vad skoj- grattis! Har oxå funderat över vad som krävs för att få ett stuteri namn…måste erkänna att det känns konstigt att kunna ansöka om det utan att ens ha häst!

Annette
0

Här är reglerna:

REGLER (08-02-09)

• Innehavare av registrerat stuterinamn skall vid registreringstillfället vara medlem i någon av SPAFs avelsföreningar.

• Ansökan om registrering skall insändas till SPAFs kansli på särskild blankett, som kan rekvireras från kansliet. Innehavaren är inte bunden till uppgiven ras.

• Stuterinamn skall godkännas av SPAFs styrelse, samt offentliggöras i facktidskrift. Envar äger då rätt att protestera mot namnet.

• Om inga protester inkommit en månad efter offentliggörandet godkänns namnet definitivt.

• Godtagbart namn kan gälla gårdsnamn e dyl, men i princip inte ortsnamn, kommuner, länsnamn och liknande, vilka kan komma att omfatta alltför stora områden. Ej heller skall namn godkännas som kan förväxlas med svenska eller utländska stuterinamn eller allmänt används i namn på ponnyer. Stuterinamn får ej heller innehålla namn på hästras. Namnets lämplighet avgörs av SPAFs styrelse.

• Stuterinamn får endast användas på ponny som uppfötts vid stuteriet, dvs som är fallen efter sto vilket uppfödaren ägt vid fölningen.

• Stuterinamn + ponnyns egennamn får inte innehålla mer är 19 positioner. Stuterinamn skall innehålla mer än en bokstav och kan användas som prefix eller suffix.

• Byte av namn på ponny som är registrerad med stuterinamn får inte äga rum, ej heller tillägg av stuterinamn i efterhand. Som generell regel skall gälla att ponny som deltager i offentlig utställning eller tävling under felaktigt namn, först skall tilldelas varning, och vid upprepad förseelse avstängas.

• Innehavare av stuterinamn är skyldig anmäla flyttning eller upphörande av verksamhet till SPAF.

• Övertagande/överlåtelse av stuterinamn kan ske endast efter särskild prövning av SPAFs styrelse. Normalt tillåts detta endast inom den nära familjekretsen. Skriftlig ansökan skickas till SPAFs kansli och skall innehålla uppgifter om orsak, släktförhållande samt en skriftlig tillåtelse av innehavaren. För övertagande utgår halv stuteriregistreringsavgift.

• Efter särskild ansökan från stuteriinnehavaren kan medinnehavare till stuterinamn registreras. För medinnehavare utgår hel stuteriregistreringsavgift.

• SPAF kan besluta återkalla rätten till inregistrerat stuterinamn om innehavarens verksamhet ej kan anses förenlig med seriös ponnyuppfödning. Exempel härpå är brott mot SPAFs eller medlemsföreningarnas stadgar vilket medför uteslutning eller ej fullgjort skyldigheter gentemot huvudman.

• Kostnad för inregistrering 1000 kr.

Maria-Kavat
0

# 16 Tack nu vet jagGlad

ELS
0

Grattis till stuterinamnet!

Jag kommer nog inte få något stuterinamn då jag har så dålig fantasi. Gårdsnamnet går inte heller att ta då det är fult Tungan ute och samma som en stadsdel i Göteborg, MAJORNA Skrikandes

Murgard
0

#18 Varför inte "Shades"?

ELS
0

# 19 Nja, vill nog ha något svenskt namn tror jagGlad

walsan
0

Kan du inte förvanska Majorna? Majans, Majors, Majorns, Majs (som månaden?, men där kanske Junis hade var snyggare?)…? Det är i alla fall lätt att säga och komma ihåg?

Med så fint sto, borde du ha ett stuterinamn!

colleen
0

Grattis Johanna, tur att namnet var rättstavat här också och inte som i ridsport Flört.

~Jag tror på ödet~

Murgard
0

#20 Sundells connemaror Flört?!

Dyblygiad
0

Grattis!

Vad lätt det är nuförtiden mot vad det var när jag reggade stuterinamn.Kyss

Fast på den tiden så kunde man sätta dit sitt prefix i efterhand (vilket jag precis hann göra med mina första 5 avkommor)

(min första avkomma Kyss nyfödd)

Murgard
0

#24 En sån liten sötis!Glad   Hur gammal är h*n nu?

walsan
0

Förresten så skrev jag bara svar till ELS, jag menar också Grattis RC 70!!!

Dyblygiad
0

24#

Hon är idag 7 år, diplomsto + gångartsvinnare (kvaliten) samt dressyrponny idag.

Hoppas RC 70 får ett lika fint föl som jag fick som start!

(Nattens Candrah, 6 år)

Hanna-D
0
Lisa-trollet
0

Grattis Johanna

Murgard
0

#27 Verkligt fin ponny!

RC70
0

Här har vi då resultatet !

Jag har gjort Valorous BOLD på allmänhetens begäran!

colleen
0

Det där är ju inga connemaror Tungan ute

~Jag tror på ödet~

RC70
0

#32 Haha, sätt dig du o rita e du snäll :)

colleen
0

Hehe, det vet jag ju inte om jag kan, kanske gör ett försök Flört

~Jag tror på ödet~