Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: god-morgon
Läst 1577 ggr
Clancy
0

Godmorgon 7 mars

Va, ingen morgontråd ännu ? Har ni sovmorgon alla ni morgonpigga Glad Årsmöte är det ju, kom jag just på…

Saknar en morgontråd när jag tittade in så jag gör väl en då, blir första gången !

Grått, trist och regn här Rynkar på näsan 

Igår kväll utnyttjade jag biobiljetterna och såg Män som hatar kvinnor. Ni som inte sett den, gå och se den för den är jättebra !

Hoppas alla får en bra dag !

Akerberg
0

God förmiddag!

En aningens sovmorgon idag iallafall.

Tänkte ta kamera o åka till regionalhopptävling i närheten och fota lite, det är inomhus och det tycker jag är svårt, så det blir bra träning !

Bullemor
0

Go' förmiddag!

Seg och trött idag efter att ha tillbringat natten med att ta hand om magsjuk son. Han verkar dock mycket bättre nu, men mamma är sliten… Allmänt städ och röj väntar här hemma idag.

ha en bra lördag allihopa!

AnnaB
0

Här var det tomt inne idag….

Har varit i ridhuset o tränat nu på morgonen, ute är det mulet o duggregn, blää…

Camo2
0

God middag,

Här är grått men uppehålll.

Vi var sju i stallet och var med om vårt första helgutsläpp. Var 16:e helg har man hela helgen inkl nattfodringen på fredag. Så det var 15 hässtar o ponnyer som skulle ha mat o rätt täcken på. Sen skulle alla sötnosar ut i rätt hage med rätt kompisar. 5 stycken står själva i var sin hage och resten går två o två. Fast hagarna är nära varandra så ingen behöver känna sig ensam. Allt funkade så det var skönt. Jag känner ju knappt igen alla hästar ännu (mest halvblod, bruna eller fuxar samt 4 mörkbruna ponnyer). Men vår egen och de andra skimlarna har jag lite bättre koll på Glad .

Nu blir det lite städning här hemma innan nästa tur till stallet för lunchfodring.

Ha en skön lördag!

joyen
0

hmmm, trött och seg i dag, lite som i en dvala.. ska (tyvärr) på stor middag i dag, bokat sedan veckor tillbaka, hoppas att man orkar m d nu, känns inte som om morfar hade velat att vi sitter hemma heller.. måste försöka sysselsätta mig.. ska mocka snart, fick mocka ur allt i båda boxarna i går, hade inte hunnit mocka innan joy pajjade hagen så det var bara att ställa in dom ändå så sen hade dom röjt runt och mixat allt, var bara att byta rubbet:(  

ja, min dag i dag tror jag….

ELS
0

God eftermiddag

Jag har inte skrivit  på ett tag nu och mina poäng har sjunkit med minst 100Förvånad 

Jag får se till att samla lite nya i dag  trots att jag inte har så mycket att berätta.

Här har snö och is nästan försvunnit helt nu. Det har varit besvärligt i ett par veckor då det varit rena isgatan i både hagar och på gårdsplanen. Jag har knappt fått ut hästarna vissa dagar.  Det ska bli skönt med vår nu!

Hoppas alla har det trevligt i Norrköping.  Rapport kommer nog här i morgon får jag hoppasGlad

Maria-Kavat
0

God eftermiddag! Usch å blää här har det snöat igen och snöar i skrivande stund…blir så trött på detta. Hovis kommer 17 mars å då hade jag hoppats på barmark. Igår blev det trimning av en lurvig häst…han skötte sig kalas tills pälsglansen kom fram. Han avskyr spryflaskor så det blev ren mental träning istället för att spraya. Inget me stallet idag, imon är det dock ustläpp på min lott.

Har spånat lite på aktiviteter i vår lilla ridklubb (ingen ridskola) kanske är någon som har bra förslag härinne? Med eller utan häst.

Akerberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känner mig lite dum, fick vända på stallbacken, tävlingen var imorgon =P  Åkte till stadsparken istället, fotade lille Barack Olama och hans mamma

Maria-Kavat
0

# 8 Det har hänt mig oxå…Cool något tankspridd ibland. Vilka sötingar!

joyen
0

#8  hahahaha barck olama   haha

Akerberg
0

#10 =) Han är döpt med hjälp av en tävling i lokaltidningen… Barack Olama blev det vinnande bidraget =P

Mamman heter Ada, och pappan Weine (bilden)

walsan
0

Här har jag fortfarande inte kommit iväg till Kolmården. Missar därför Helen Kättströms kurs i exteriörbedömning. Rapporten säger att den varit bra. Trist, för den hade jag verkligen sett fram emot.

Skälet till att jag inte åker förrän tidigt i morgon bitti är att hllw fått sin stora halvblodsdressyrhäst igår. Vår första icke-connemara. Ja, ännu är han inte så stor. Ca 145 och 9 månader. Han har precis lämnat mamma. Vi trodde att han skulle trivas att bli lämnad på lösdrift med två jämngamla hingstkompisar och det såg också ut att går bra när de släpptes. Han busade med dem och verkade inte alls rädd. När vi skulle lämna hagen så fåg han lite förvirrad ut och sprang sedan rakt igenom de två linorna som  var mycket glesa!). Förmodligen skulle han leta efter sin mamma…Rynkar på näsan. Eftersom han inte visste vart han skulle ta vägen (tack och lov) så sprang han bara 100 m och vände sedan. Vi prövade en gång till och försökte då på ett ställe i samma hage, men med ström och mer linor. Men det är svårt att få strömmen att gå genom hästen när marken isoleras av mycket snö. Han hittade dock snabbt tillbaka till samma ställe där han sprungit ut. Så det var bara att lasta honom i transporten igen och ta hem honom.

Hemma hade vi möjligheten att sätta honom i en box med galler, men kruxet var att det var den enda boxen i egen byggnad bredvid stallet. Grannboxen var ännu inte inredd. Så lille Maszcoup, som han heter, fick stanna i transporten som tack och lov var helt utrymd så att han kunde stå helt lös. Och vi fick börja inreda i all hast. Först bort med allt hö som lagrats där, gummimattor las på golvet, bort med elektriska ledningar (bara lågspänning, men ändå), anordning för bommar för dörröppningen (den färdiga dörren fick vänta eftersom "dörrpsosterna inte var tilräckligt stabila..) och spåna. Så in med femåringen Gondor (connemara förstås). Han såg lite förvånad ut att bli instängd i f d höförrådet, men med mat så fick det duga. Maszcoup togs in och verkade acceptera sitt öde.

Idag har vi släppt dem i vår hage med fyra linor, men med i princip samma problem. Där marken packats fungerar strömmen, men där det är mycket snö knäpper det i linorna, men strömmen går inte genom vare sig människa eller häst. Mycket nervöst!!! Hagen angränsar till 70-väg som är relativt väl trafikerad! två kompisar fick ta reflexvästar och vara berddda att stoppa bilar. Men inget hände. Lite bus, men Gondor är en snäll lekfarbror, så det verkar fungera riktigt fint. Vi törs dock inte lämna dem ute när vi inte är där ännu på en tid.

I morgon bitti mycket tidigt åker jag ner till Diskussion om SCSs framtid och årsmötet.

Carduus
0

#12 Oj vilket äventyrFörvånad. Hoppas han finner sig tillrätta snart och roligt att ni äntligen hittat en som dögFlörtSkrattande, grattis hllw!

Haft lugnt och fullt upp i dag. Först en härligt lång morgon, lite städning och handling på fm. Åkte sedan till föräldrarna och åt semlaTungan ute. Vid tretiden bar det av till stallet. Stallägarna var på tävlingar i Heby och blir kvar där i natt så jag gjorde ordning stallet och tog in hästarna som var kvar. Storm har hoppat två LA i dag, nollade i den första och fick ett ner i den andra så vi är nöjda.

Caroline af Ugglas gick vidare till melodifestivalfinalen, yes!!!Glad

Godkväll!

Murgard
0

#12 Kan vi hoppas på en bild på nyförvärvet? Glad

walsan
0

#14 Tjata lite på hllw så kommer det nog. Det är ju att anse som hennes häst… Får väl finna mig i att vara sponsor.

Murgard
0

Hllw, vi vill se bilder på din nya kamrat! Flört

hllw
0

Har inte haft möjlighet att ta några egna bilder, men här kommer ett par gamla från uppfödaren.

hllw
0

Maszcoup

colleen
0

Oj vilken fin Kyss

~Jag tror på ödet~

Carduus
0

#17 #18 Vilken snygging! Vad har han för stam?

hllw
0

#19 #20 Tackar!

Han är e. Szkopul u. Maztisse (ett mycket förärvningssäkert sto e. Master)

ambo
0

#21 woow snyyygg häst & fin stam Glad

Murgard
0

#17 #18 Oj, så fin han är! Väl värd att vänta på Glad. Lycka till med honom!!

Akerberg
0

# 17-18 Vilken fin!

hllw
0

Tack alla!

Carduus
0

#21 Tänkte faktiskt på just Szkopul då jag såg honomSkrattande, väldigt lik sin far, ser tempramentsfull ut! Grattis igen!