Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: off-topic
Läst 825 ggr
RC71
0

Uppdrag Granskning 20.00

Ska bli intressant och se om TV-teamet lyckas spåra hästen Ametist mfl. Jag kommer sitta klistrad framför TVn!

AKWIK
0

Jag antar att de kommer visa förfärliga bilder så jag undviker nog att titta. Tar så illa vid mig att jag får ännu svårare än vanligt att sova. Men du kanske kan köra ett direktreferat här medan programmet går? SkrattandeOskyldig

Murgard
0

#1 Aha, en till som inte tittar ocensurerat!  Otäcka bilder blir jag inte av med på evigheter!

RC71
0

Jaha, det var inte mkt som uppdagades där inte. Att hästarna är döda säger ju sej självt. Synd att dom inte lyckades få en kommentar av damen i fråga. Det hade varit intressant att höra hennes ord om detta.

AKWIK
0

Jag tittade. Håller med.

[AlphLauren]
0

Jag håller med, hade varit intressant att höra kommentar från henne…

Fast hon har ju inte gjort något annat än moraliskt fel så så farligt tycker jag inte det är. en död häst lider inte. det är de tidigare ägarna som lider för att de inte vet vad som hänt hästarna och det förstår jag.

Å andra sidan har dom frivilligt avsagt sig ansvaret för hästarna och givit bort dom till "en okänd människa", hur gullig hon nu än har verkat vara…

Jag tyckte hennes sambo/ex.sambo var lite lustig Cool

[baffinbay]
0

Inga otäcka bilder men däremot en otäck historia. Det finns säkerligen fler hästar som har samma historia, bara att de inte har tidigare ägare som bryr sig. Ska det inte vara vet. med vid all slakt? Som tittar pass o reg bevis? Eller har hon svartslakat de övriga hästarna och sedan brännt passen? Så "lämpligt" att en kadaverbil kom och hämtade "Ametist" precis när de började leta, tror att han redan passerat en människas tarmar vid det laget, fullproppad med medicin. 

Det måste ju gå att ställa slakteriet till rätta på något vis iallafall och tjejen själv har ju bevisligen begått ett kontraktsbrott, hon skrev ju under på att höra av sig om hon inte längre kunde ha kvar Ametist osv. Det måste väl vara juridiskt bindande?

Jag blir ARG på sådana samvetslösa elaka människor som kan göra sådana här saker för egen vinning..
:spank: 

ps. Det känns iallafall skönt att min lilla älskling är begraven så man vet var han finns. Kommer aldrig fel, behöver ha ont eller lida pga okunniga eller som i detta fall, genomonda människor.

ambo
0

missade detta..låg o kolla Helena Bergström i ngn film som hette typ Sheebas Pearls helt ovetandes..borde kollat detta!

[baffinbay]
0

http://81.92.65.176/svtchatt2/

Livechat med reporten på SVT nu!

[AlphLauren]
0

#6 jag är inte helt säker nu men jag tror inte det är giltigt om man inte skriver med vad som händer annars i kontraktet.

Tex "du måste höra av dig om du inte kan ha kvar ametist för annars blir du skyldig att betala oss 100 000kr"

AKWIK
0

#6 Problemet med det kontraktet tror jag kan vara att det inte fanns inskrivet ngt vite om hon inte hörde av sig… Obestämd Finns ju liksom inte inskrivet i lagen vilket straff man ska ha om man inte hör av sig som man lovat.

Undrar om det skulle kunna fungera att ha en klausul om t ex vite om 50 tkr i ett kontrakt?

[baffinbay]
0

http://svtplay.se/v/1477397/uppdrag_granskning/del_9_av_22

Här finns hela programmet att se via webben. Som sagt, inga blodiga hästkroppar och otäcka bilder, "bara" en väldigt tragisk historia.

RC71
0

Detta slakteriet är ju "under lupp"sedan tidigare, just pga misstanke om svartslakt, samt missförhållanden i gäststallar. Jag håller med om att kvinnan knappast kan dömas för något brott men visst är hela affärsidén avskyvärd! Mer krut hade kunnat läggas på slakteriet och dess hantering i reportaget. Det lär vara där dom verkliga lagbrotten begås. Som sades i reportaget så är detta slakteri störst på hästslakt i Sverige, och säkerligen finns det en orsak till det…

[baffinbay]
0

#12 Jag satt och tittade på hela chatten och det var många som vittnade om att de slaktat där utan några frågor, titt på pass, kvitto osv. Nu kan det ju bara vara humbug men programmet kommer iallafall att väcka uppmärkssamhet i frågan och kanske träder även vittnen fram som förhoppningsvis kan skjuta denna (som det ser ut) oseriösa verksamhet i sank.

Tittut
0

# 13 Tyvärr verkar det som att fler slakterier behövs skärskådas. Det stod på Ridsports nätupplaga igår om ett slakteri i Dalarna som slaktade häst och som inte ens har tillstånd för att göra det.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

joyen
0

usch va tragiskt.. inte för intet som ordet hästskojare uppstått… fy fan va vidrigt gjort…

Tittut
0

Här är länk till artikeln på Ridsports web:

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=138306

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~