Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikettallmänt
Läst 2250 ggr
joyen
0

vaccinationer

tycker att det är dags för en tråd om vaccinationer…

är nyfiken på om ni vaccinerar era hästar och isf mot vad, hur ofta??

vad är er syn på saken?

är även lite nyfiken vad ni betalar för en vaccination? kan ju variera ganska mycket…

berätta….

jag har mina vaccinerade

colleen
0

Alla våra är vaccinerade mot influensa och stelkramp. Vi fodrar med vanligt hö så ingen botulism. Vaccineras en gång om året efter grundvaccineringen, och stelkramp var tredje år (är det väl?).

Ska försöka synka ihop hästarna nu för de är utspridda lite för mycket nu. Enklare att ha alla samtidigt.

~Jag tror på ödet~

joyen
0

jag har influensa, stelkramp å botulism.. hade hösilage förr så… m visst är det väl så att vi ska följa eu?? andra länder?? och ge stelkramp vart annat år nu??? tyckte jag hörde om ngn så ändring…

jag har lyckats få till att dom ska ha samtidigt nu, skönt…

jag betalat 300 lr 350 för en sån där trippel vaccination…

ambo
0

influensa och stelkramp. funderar på botulism då det läggs ut högar i hagarna i vårt sommarstall och ibland är det lite hit o dit me hagarna. vi får pröjsa 400 spänn per vacc.

Dyblygiad
0

Jag vaccinerar alla mot A2, T och Bot. Betalar ca 300kr för en dubbelspruta (A2+ T) och 320 för Bot, lite beroende på vilken bil veterinären kommer med. Det är dyyyrt när han kommer med vovlon för då står BMW på verkstan igen…. vaccinerar jag i samband med uljuds kontroller så får jag mängdrabatt Cool

colleen
0

Jag kapar lite i tråden, hoppas det är okej.

Ni som får föl varje år efter era ston, ger ni stelkramp varje år? Eller ger ni enligt var tredje (eller vart annat om det är nytt?). Vore intressant att höra.

~Jag tror på ödet~

RC71
0

Alla vaccinerade här mot A2+Tetanus. Hingstarna även mot Botulism. Angående kostnad så är det lite svårt att säga, då det ofta blir en del annat samtidigt. Någon tandkoll eller så. Anlitar alltid distriktarna.

#5 Inte alltid men ofta.

Carduus
0

Vi har alla vacc mot A2+Tetanus här med.

Kostnad väldigt olika beroende på, tar sällan ut distriktarna dom är dyyyra… Oftast vacc tävlingsponnyerna iett stall i Heby då vi ändå är där i andra ärenden, dom har ofta vet ute för besiktningar och dylikt så då blir det billigtGlad. Annars ringer vi en privatpraktiserande i närheten, han är inte heller så dyr, kanske blir 400kr för en ponnyObestämd.

RC71
0

#7 Vid många ponnyer är inte distriktarna dyrare, snarare tvärt om. det är alla kringavgifter som kostar.

Murgard
0

Vi vaccinerar också mot A2 och Tetanus.

ELS
0

Jag vaccinerar mot A2 och Tetanus. Vid dräktighet vaccinerar jag också mot Abortvirus dräktighetsmånad 5, 7 och 9.

Fodrar alltid med hö så jag vaccinerar ej mot Botulism

Jag betalar vaccinkostnadenFlört

MadickenII
0

#4 Kan det möjligen vara S A du har som vet? Den BMW:n har inte varit rolig alls…

Vaccinerade mina mot stelkramp + influ varje år. Betalade kanske 400-500 :- för det. Botulismen struntade jag i, då de bara är vaccinerade mot en typ, och då lär de insjukna i en annan.

AnnaB
0

Har alla vaccinerade mot influensa o stelkramp

Hur vaccinerar ni mot abortvirus, det är ju 5,7,9 månaden som gäller, men har hört att det sedan räcker att fylla på en dos om året,

Någon som har några tankar om det?

ELS
0

#11 Vaccinet mot Botulism är verksamt mot Clostridium Botulinum typ B. Detta är den enda typ som man funnit hos häst i Sverige hittills. En bra sida på nätet att läsa om just Botulism  och vaccinering  är SVA:s hemsida www.sva.se Sök på djurhälsa, häst och infektionssjukdomar.

Detta är förresten en jättebra sida att läsa även om andra hästsjukdomar!Glad

#12 Du måste vaccinera inför varje fölning i månad 5, 7 och 9

Om Joleen läser det här kanske hon kan berätta om sin bekants häst som dog i Botulism för något år sedan (ovaccinerad ) Gråter

Carduus
0

#8 Tyvärr är hästarna sällan synkade, kunde man ta alla 9 samtidigt skulle det säkert bli bra pris med distriktarna också.

AKWIK
0

Mina hästar får mot influensan och stelkramp. Kostar väl några hundra? Obestämd

Stelkrampsspruta fick Dimona ca 3 veckor före beräknad förlossning och Windy kommer få också. Min förre vet. sa att de dräktiga stona alltid skulle få stelkrampsspruta 2-4 veckor före bf. Den sprutan skulle dessutom inte räknas in som en "riktig" tredje- eller fjärdeårsspruta, vilket jag tyckte var konstigt.

Dyblygiad
0

11# japp det är SA vi har som stuteriveterinär. Han är här var 3e v under perioden maj-aug och sen var 6e v under vintern. BMW är bara skitbilar har vi försökt få honom att förstå…..

Maria-Kavat
0

Vaccinerar mot stelkramp och influensa. Fodrar med hösilage men valde att inte vaccinera mot botulism efter diskussion med veterinären. Vi vaccinerar alla i stallet vid samma tillfälle + att ägaren tar traktamentet på sig (bedriver verksamhet/gård) betalar mao inte mkt totalt 375 kr i höstas för bägge (två influensa å en stelkramp)

MadickenII
0

Senast vi vaccinerade riktigt många hästar (10+) med distriktare så tror jag det gick på 5000-6000:- Ganska svettigt med andra ord! Har efter det hittat en privatpraktiserande med mycket bättre priser, och som bor nära och lätt kan komma ut även om det brådskar.

#16 Ja, den bilen har väll inte varit helt samarbetsvillig. Har sett den utanför min farbrors bilverkstad i N-E ett antal gånger. Man ska ha Audi- det är bra bilar det!

Appledale
0

De vaccineras årligen mot hästinfluensa och stelkramp. När stoet varit dräktigt har hon vaccinerats mot abortvirus i månad 5, 7 och 9 samt att hon har fått en stelkrampsspruta lite innan fölningen, för att även fölet ska få bra skydd. Har för mig att det var ca 1 månad innan fölningen.

För de vanliga vaccinationerna har jag betalt 500kr de senaste gångerna, men då har han kommit ut enbart för att vaccinera en häst åt gången. Har man tagit fler hästar åt gången som vi gjort tidigare, så har det blivit lite billigare.

RC71
0

Vaccinerar inte mot abortvirus längre. Hade ett sto här för ettantal år sedan som blev rejält sjuk av vaccinet. riktigt otäckt! Sen är det inget fullgott skydd. Så här  skyddar vi oss genom"miniisolering" Glad

[AlphLauren]
0

influensa, stelkramp å botulism varje år. Dels för att vi rör oss på offentliga platser vid träning/tävling. Botulismen sitter kvar sedan den tiden han åt hösilage. Börjar vi med det igen så slipper jag grunda om i alla fall..

Och nu för en vecka sedan fick pålle en B-vitaminspruta som hjälp med pälsfällningen, vi får väl se om det gör susen Glad

Joleen
0

Då Botulism är en nästan 100 % dödlig sjukdom tycker jag att alla hästar som äter/ensilage/ hösilage bör vaccinieras mot detta, då detta är det enda skyddet mot botulism.

Tyvärr är det ju så att har man många hästar så kanske ekonomin inte tillåter att man vaccinerar utan att man väljer att ta den smällen i stället om någon häst skulle få detta. Vet ridskolor som resonerar så. Tyvärr är det ju så att alla hästarna äter ju från samma ensilagebal och därför kan ju flera hästar på samma gård dö av botulism, vilket har hänt.

För ca 1 år sedan insjuknade min kompis, Nordsvensk i botulism och trots behandling så blev bara hästen sämre och sämre, så efter ett par dagar på djursjukhuset avlivades den Kompisen hade då endast ägt hästen i 7 dagar och tyvärr var denna häst inte vaccinerad mot botulism trots att den hos gamle ägaren stod på ensilage. Hade den varit det så hade hästen sluppit denna fruktansvärda sjukdom som innebär ett stort lidande för hästen och kompisen hade slupit den sorg detta innebar att som nybliven hästägare få avliva den häst som man i många år gått och drömt om.

Så ni som inte har era hästar vaccinerad gå in på SVA´s hemsida( se länk hos #13 ELS ) och läs och lär om denna fruktansvärda sjukdom.

Tyvärr är ju okunskapen  om Botulism stor, även hos fackfolk

joyen
0

#22 när jag kollade prisskillnaden på att inte ge mot botulism så skillde det typ ingenting.. jag ger mina hästar mot botulism utifall att jag kommer att börja m hösilge.. hade det för ngt år sedan.. tkr att det är en billig livförsäkring på mina hästar… kan förstå om man har många hästar att det inte är ekonomskt hållbart att ge mot allt…

[baffinbay]
0

#21 Återkom med information om huruvida B-vit sprutan fungerar. Har en ponny som mer påminner om ett pälsmoln nu…

[AlphLauren]
0

Jag frågade veterinären som var ute (för att vacc två andra hästar) till vilka hästar man ger B-vitaminspruta.

Då sa hon att hästar med stora humörsvängningar vid pälsfällning/sättning/brunst är det vanligaste.

Många hästar blir känsliga på vissa ställen av kroppen vid dessa perioder också, griniga när man spänner sadelgjord eller borstar eller lägger på täcken tex…

Dock berätta hon också att det finns ingen forskning som visar på att B-vitaminspruta hjälper alls utan bara att hästägare som valt att göra detta upplever det bättre.

Hur som helst sa hon, om det hjälper eller inte, så är det ändå inget farligt att ge en häst. Det är ägarens pengar "bara liksom".. Cool

Kostar ca 1kr/ml och man ger 30ml in i blodet. Enligt veterinär så är det två sprutor med 1-2 veckors mellanrum men hon sa själv "det är ju lite onödigt att vi ska komma ut och bara ge en sån spruta så gör som du vill". (det är ju deras inställelseavgift som är svindyr).

Så jag ger bara en spruta och så har jag köpt lite extra multivitamin - krafft pellets som jag kommer ge nu under våren också…

Jag har inte märkt nån direkt skillnad men faktiskt har inte min häst så vidare problem vid fällning förutom att jag tycker det tar onödigt lång tid och jag tänkte att en spruta är ju billigare än flera liter kladdig b-vitamin från lantmännen Oskyldig

Men jag tycker hästen är pigg och glad men ja, det är ju vita hår precis överallt nu… hehe

[baffinbay]
0

#25 Mao borde det ju bli billigt om vet. lämnar några doser och man ger det själv då :) Vore ju intressant att testa på min hårboll, pigg och glad är hon ju jämt men det vore ju en fördel om håren lossnade i lite raskare takt :)

RC71
0

Eftersom hästen gör sej av med överskott av B-vitamin borde det ge bättre effekt att ge lite i maten varje dag…Trodde man gått ifrån sprutformen förutom i akuta sjukdomstillstånd Glad

AKWIK
0

#26 Det är väl inte dags än för full fällning i Norrland? Flört Om inte pälsen är borta i maj-juni så skulle jag ev. börja tänka på B-vitaminbrist, inte annars. Att hästar har B-vitaminbrist är väl ganska ovanligt? Obestämd Och då beror det kanske på något annat fel ändå.

[AlphLauren]
0

#26 Det ges ju i blodet så det är inget man kan göra själv hemma "tyvärr" (jag är spruträdd, både att få och ge ;) )

Och det gör nog inte att hästen "tappar håren snabbare" men den får lite lättare i fällningen (läs: jag som hästägare får det lättare genom att slippa kleta b-vitamin i maten + spruta är antagligen lika billigt/dyrt som att ge i maten men man slipper kletet.

Fast Krafft har väl iofs pelleterad b-vitamin nu så….

Nåja, jag valde att testa spruta i alla fall…

#27. Som jag skrev ovan så är sprutan mest till för MIG, att jag slipper ge i maten varje dag hehe

RC71
0

#29 Jag förstår SkrattandeMen frågan är ju om det gör någon nytta med en stor engångsdos där hästen kissar ut överskottet…Tänkte då att det är bättre med en "dutt" i maten varje dag, så upptaget blir spritt över en längre tid.

Kanske forumets "husveterinärer" kan ge svar på den frågan Cool

joyen
0

jag gav ett russ jag hade förra året b-vitaminspruta då hon ej kunde fälla riktigt, hon fick en daglig dos m b-vit, mina gamlingar får det varje dag, m efter samråd med veterinär så var vi tvungna att spruta henne, hon släppte bättre efter.. dom kan väl inte buffra i kroppen m hon behövde en dos, vår gamling blev hjälpt iaf..

[baffinbay]
0

Min ponny tycker det är dags att fälla, även fast hon bor i Norr. Kan borsta en halvtimme och ändå kommer det bara mer och mer. Hon får redan b-vitaminer i fodret så det får räcka med det tillsvidare då :)

[AlphLauren]
0

#30 det har du rätt i. Och veterinären sa också att det finns ingen forskning på att det ska hjälpa utan enbart hästägare som påstår detta efter att själva provat Glad

(nu pratar jag om hästar som får ont i kroppen när dom fäller, inte sådana som inte fäller pga just brist på b-vitamin hehe)

RC71
0

#33 Ok. Mina får i maten varje dag nu under fällningen. Normalt bildar hästen all den b-vitamin den behöver själv i tarmen, så om det gör någon nytta på friska djur med bra foderstat vet jag faktiskt inteGlad Men skönt om dunken kan ta slut, innan bäst före datum..Cool

Joleen
0

Tror också att det är bättre  att ge B-vitaminer i fodret varje dag under fällningsperioden om man nu vill. Som sagt var så kan man ju inte överdosera B-vitamin då överskottet kissas ut.

Men har man en välbalanserad foderstat så tror jag inte att man behöver ge B-vitamin till alla hästar.

Förr gav man ju vetekli till hästarna underfällningsperioden. Vetekli innehåller ju rel, mkt B-vitamin men också en hög halt av fosfor och protein så detta måste man ju ta hänsyn till i sin foderstat.

Rek. vetekligiva är 0,1kg/100  kg kroppsvikt men max 0,5 kg vetekli /dag och ges som kompliment till havren.

OBS! Fukta veteklin innan du ger den.

PS: Vore ju kul att höra vad "våra" veterinärer säger om B-vitamin tillskott Finns det ngr vetenskapliga fakta att stödja sig på ???

joyen
0

# 35 jag ger b-vit varje dag till mina äldre hästar m detta hjälpte inte på den ena så först fick jag ge jäst i tre dagar m var tvungen att spruta, hon kunde inte alls släppa vinterpälsen medan den andra som åt samma foder släppte jättefint… jag vet ej m hon blev hjälpt som tur var… hon såg ut som en tovig raggsocka.. jag gjorde kolla masken och skickade på analys mm men inga parasiter fanns… det var jobbigt för henne när den inte släppte som sig bör…

RC71
0

#36 På äldre hästar är det inte helt ovanligt att det är hormonella störningar som ställer till det med pälsfällning och pälssättning. Mitt gamla halvblodsto fällde och bytte päls flera gånger varje sommar sista åren. Hon var då runt 25 år.

Joleen
0

#36 Precis. Cushings syndrom ger sånna symtom  och är inte så ovanlig på gamla hästar. Går att behandla med medicin men  Mer om detta kan nog "våra" veterinärer ……………………

Joleen
0

#35 vad jag kan förstå så beror problem med pälsfällning på äldre hästar oftare på hormonella störningar än på B-vitamin brist.

B-viamin brist på häst  är sällsynt har jag förstått.

[baffinbay]
0

Själv äter jag Bvitaminer för mitt eget hår, min hud och mina naglar. Har aldrig haft speciellt hårda naglar men tack vare öljäst så ;);) Märker att det hjälper på mig så inbillar mig att det borde vara lika på ponnyer.. Nej nu blir det godnatt för idag!