referat från foderföredrag
På begäran skriver jag ett kort referat från Veterinär Marianne Jönssons intressanta föredrag "Konsten att täcka ponnyns behov utan att överutfodra" på Skåne Connemara för. årsmöte i Tåstarp 6/3-09.
Marianne betonade vikten av ett bra grovfoder och varnade för monokulturer i vallarna. Hon menade att man bör välja en vallfröblandning med många olika sorter i och gärna ha långsam -växande vallar. Nya sorter och mer intensivt gödslade vallar lagrar in mindre av tex Ca o P/kg ts. En analys ger bra svar och underlag för foderstat men vad gäller spårämnen har man mindre fakta att gå på. Spårämnen samverkar med varandra och kan ge brister tex Molybden och Cu, Selén o E-vitamin. Hela Skåne räknas som Selénfattigt. Tänk på att med rundbalar kan innehållet variera en hel del pga. av olika bestånd osv i olika delar av fältet.
Connemaran är i allmänhet lättfödd, dock tyckte sig flera se tecken på att trenden går mot "högre blod" som kräver mer mat! Men ofta (beroende på träningsnivå) räcker ett "lagombra" grovfoder + tilldelad mängd mineral för att täcka behov. Marianne visade behovstabeller och påpekade att man måste vara mycket uppmärksam på vissa stadier då även den lättfödda Connemaran lätt kan hamna på brist tex vid högdräktighet och fölen vid 6-12månader. Och om stoet skulle föla tidigt och inte kan dra nytta av det - för fölston så perfekta försommargräset så måste man se till att täcka deras behov! Lämpliga tillskott - Soja (max 1hekto/100lev vikt) och sedan lusernpellets. Betfor matar mikroorganismerna. Viktigt med långa ät - tider och tilldelning flera ggr/dygn. Enligt Marianne är hästen en i viss mån missbildad grovfoder omvandlare om man jämför med kon som har 4 magar att bryta ner fodret i!

Intressant
, foder är verkligen en hel vetenskap.
~Jag tror på ödet~

Foderlära är verkligen intressant och inget man kan få för lite av!
häromdagen så var det en stallkamrat till mig som ansåg att mitt 2a skörds ensilage (spädare än deras 1a skörd) "bara"var torkat gräs…………
eh timotej och ängsvingel är väl gräs eller 
Tack Lille för att du tog dig tid att förmedla det här. Tae gärna emot ver info om du eller hågon annan har lust att bidra med det
Sigrid Åberg
sigridpapottan.blogg.se www.pomonaconnemara.se
Mycket intressant! :)
Bra info! Kort sagt tror jag att vi ofta överfodrar våra hästar. Ger dem hellre för mkt än för lite för att täcka behovet. Som i första inlägget säger räcker många gånger ett bra grovfoder och mineraler….men man är ju hellre på den säkra sidan!

Befäster våra vallodlingsideer. Dessutom gäller det att skörda vid rätt tidpunkt… tidigt skördat-höga proteinvärden…