Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: off-topic
Läst 1201 ggr
Akerberg
0

OT: Fotskabb

Hur länge kan fotskabb leva på utrustning? och hur får man bort det? lägga i frysen, jodopax, virkon s, något annat sätt?  Det är ett par senskydd som inte går att tvätta i maskin det handlar om

AnnaB
0

vad är de gjorda av ?

Akerberg
0

#1 Vet inte =S Kan ta en bild sen. Ett par Jacson är det, med långa kardborreband som viras runt skyddet ett helt varv

Jag TROR inte de går att tvätta i maskin, känns ömtåliga på någto vis, svårt att förklara

colleen
0

Äh, alla skydd (så länge det inte är läder) borde gå att slänga i maskinen. Men sen är ju frågan om det hjälper egentligen. Är ju inte så varmt vatten man tvättar i.

Prova att söka på fotskabb på buke så kommer det nog upp en del skulle jag gissa!

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

#3 Tror som sagt inte det hjälper att tvätta dem i 30-40 grader… bacillerna dör ju inte i sånna temperaturer (fast det är väl kvalster väl?)

Försöker få in bilden, men det går inte, för stor troligen… återkommer

colleen
0

De där odjuren borde ju inte överleva särskilt länge utanför värddjuret antar jag.

~Jag tror på ödet~

Akerberg
0

Har kollat på buke nu (la in en egen tråd igår, men inte fått svar där) och det ska tydligen gå att frysa bort dem. Så jag får väl stoppa dem i frysen ett dygn eller nått…  Kikade på virkon S på ÖoB häromsistens, dyrt för att bara tvätta ett par senskydd!  Fast å andra sidan blir det ju ännu dyrare att behandla hela stallet om man får in skiten…

Skydden är inte använda på ca 2 månader, men de har legat ihop med borstar som används betydligt oftare än så.

AnnaB
0

Om de inte går att köra i maskin kunde man kanske lägga dem i kokande vatten, 100 gradigt vatten dödar väl de snå krypen….