Godmorgon 2009-03-19

Godmorgon!
Ruggigt men klart ute, mindre blåst än i går.
Tyvärr hade marken inte hunnit tina så mkt i går så ridturen blev i gångarten skritt, kallt men mysigt ändå. Tränade lite skolor istället för kondition, det behövs det med
.
Hände en ruggig sak för stallägaren i går morse, sådant man läser om men inte händeren själv!
Hon tappade en busig ponny på skogspromenaden och den blev rädd för linan och skenade iväg. Det hela slutade i ett vattenfyllt djupt dike, som tur var såg grannen det hända annars hade det kunnat ta tid innan de hittat henne, bara huvudet stack upp och runt diket var det gammalt högt gräs i ungefär samma fuxfärg som ponnyn!
Dom insåg rätt snart att det skulle bli svårt att få upp henne själva. Brandkåren ringdes och medan stallägaren sprang för att möta upp dom lyckades hennes man (som är brandman) och grannen få upp henne iaf.
Hon hade varit i diket ca en halvtimme och var kraftigt nedkyld med småsår över hela buken och benen. Vet kom ut snabbt och sprutade med kortison och B-vitamin samt ordinerade tokosel och finadyne. Tempen var 39 grader i gårkväll och hon såg efter omständigheterna pigg ut, åt lite hö och var med vad som hände i stallet men fruktansvärt stel och benen var som stolpar.
Stackars liten vad ont hon ska ha i hela kroppen. Hon får gå små ofrivilliga promenader på gräsmattan.
Kom gärna med tips om vad man kan göra för att underlätta för henne, hoppas verkligen inte hon får lunginflamation eller korsförlamning nu bara…
Oj det här blev långt!
Ha det bra alla!

Men fy!
Stackars liten. Jag har inte mkt erfarenhet av liknande saker, men smärtstillande och värme är säkert bra. Varför fick hästen kortison?
# 1 Jisses, vilkte drama! Hoppas hon blir pigg nu.
# 0 Det tog tid.
Här solar det för fullt sedan länge. Artikelskriveri och sopplunch på schemat. Måste ner till byn och hämta ut pengar också, så det blir väl att kliva ur hästkläderna en stund mitt på dagen.
Ha en bra torsdag!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Å, vilken vacker morgon. Vaknade före klockan för att det var så ljust. Härligt!
Extra lång dag på jobbet väntar, ska täcka upp inne på kliniken hela e.m.
#0, Där ser man!
#1 Låter jättejobbigt för alla inblandade, hoppas hon kryar på sig utan problem.
#2 Man brukar ge kortison för att motverka bla. chock

#4 Aha!

Godmorgon,
sol o ingen blåst idag, härligt! har några sadelutprovningar under dagen…
#1 - tur de fick upp henne så snabbt i varje fall, hoppas nu hon piggnar till..

#2 4 5 Ja det var mot Chock. Fick höra från annat håll att kortison kan öka infektionsrisken i sår
någon annan som hört det? Våra veterinärer kanske vet?

Stackars lilla ponny! Men tur ändå att hon fick hjälp så snabbt!
Solig och vacket dag, om än något blåsig. Hann med att ta en promenad med hundarna innan jobbet (efter havregrynsgröten), jätteskönt!

Fått rapport från "dikesponnyn" precis och hon är riktigt pigg
. 38 i temp och ville inte alls stå inne, grävde i boxen så hon fick gå ut i hagen iaf ett tag.
Benen är svullna och hon är väldigt stel men väl inpackad i täcken mår hon nog ändå bättre ute där hon kan röra sig lite lagom. Verkar inte på humör för sina vanliga bockar och race i dag!
Det är en riktigt rödhårig liten dam det här, kanske det räddade henne upp ur diket, att hon har så mkt energi och gnista.

God förmiddag!
#0 Vad lång tid testerna tog eller? Mina var på väg hit nu, så jag ser med spänning fram emot att få posten de närmsta dagarna. Har även beställt gulprov för Beauty.
#1 Oj vilken dramatik. Tur att det gick bra och hoppas verkligen att den lille ponnyn kryar på sig!
Här skiner solen! Underbart, solsken och fågelkvitter, våren borde vara här då va? Ska slänga in lite foton från igår tänkte jag.
~Jag tror på ödet~
God förmiddag!
Börjar jobba 12:30 idag, ganska skönt. Igår slet jag som ett djur i stallet, flyttade 2 st 300kg halmbalar SAMT skottade ur Monias halmbädd som hon så snällt rivit sönder.. Det var tungt så idag har jag träningsvärk.
Jag har gjort om min logotyp till stuteriet, samt gjort en ny hemsida!
Trevlig torsdag

Fina Graffe!!!
Ska kika in på hemsidan!
~Jag tror på ödet~
God middag! Solen skiner och idag väntar enbart lunchning av kusarna i gyttjehagen. Fler som kanske har samma problem? Nu är deras hage enormt stor så det är mest gyttja uppe vid in/utsläppet.
#1 Min kusins häst trampade igenom en gammal bro och hamnade sjunkandes i ett dike längre bort (utan ryttare på ryggen)…brandkåren kom och fick dra upp henne. Väldigt otäckt! Men hon repade sig. Värme är nog det bästa, massage kanske? Stretcha?
Goförmiddag, varit och ridit på min favorit på Äppelviken Coquin, en gammal skimmelvalack som kan det mesta..man bara sitter o njuter med kandaret. Satt o fikade efter me trevlig nyfunnen ponnymamma som är i samma stall som jag. halva dan nu puts väck och en ritning måste snabbfixas..hujedamej!
Läskigt med lilla ponnyn! Hoppas allt ordnar upp sig.

#10 Jo. Skickade in i december..

#15 Oj, vilken tid. Vet du varför det dröjt så?
~Jag tror på ödet~

#16 Nej, ingen aning alls.

#13 Usch vad otäckt men skönt att det gick bra!

#1 nä men va otäckt, hoppas att den lilla repar sig..
#7 är ingen expert m jag tänker på var kortisolet gör i kroppen, att det hjälper till vid infektioner bla så låter det lite konstigt att det ökar infektionsrisken, jag har en sjukdom som heter addison vilket bla innebär att jag inte producerar ngt kortisol utan äter det flera ggr dagligen m innan diagnosen så hade jag infektioner varje månad/vecka.. bara jämför, kul att höra vad vet säger om detta..
här skiner solen och nu ska jag ut och lapa i mig lite energi innan jag ska till kiropraktorn..

Goddag!
Solen strålar o det är jättehärligt väder ute!
Funderar på om jag ska baka lite bullar, eller vänta till nästa vecka. Är inte så upplagd för det =/

#20 Baka bullar tycker jag
. Då kan jag komma bort och äta några imorgon…
~Jag tror på ödet~

#19 Tycker också det låter konstigt, var ingen vet som sa det till oss men erfaren hästmänniska. Hoppas veterinärerna har besked då de behagar dyka upp
.
#23 !!!! JAG KOM PÅ DET NYSS! O JAG JOBBAR
jag ville ju se Lingh..

#21 Bara för din skull blev det bullar 

Då tittar jag förbi imorgonkväll!!!
~Jag tror på ödet~

Låter inte så dumt med bullar. Fast här är det tårta som gäller idag eftersom yngste sonen fyller 10 år.
Skönt att ponnyn mår bättre. Läskigt när det händer nu då det är så kallt i vattnet.
I morrn är det tänkt att Camomille ska gå en träningstävling på Södertörn. Vi åker dit för att Camomille ska få tjuvkika på hindren.
Så att vi förhoppningsvis kan undvika stopp på lördag då det dags för div 1 i ponnyallsvenskan……Sista gången vi var i väg o tränade så blev det stopp på vattenmattan igen……det var två små i stället för en stor och sånt upptäcker Camomille…..
Såg att Ambo skulle vara med på lördag. Skoj.
Ha en trevlig kväll.

Så fina!
Och vad mycket snö ni har 
~Jag tror på ödet~

#29 Exakt hur mycket som helst!!
#28 Verkligen mysigt kort med fina ekipage!
#28 jättefina ekipage och vacker omgivning 

#31 Tack! (säjer fotografen)
De tvåbenta har varit mycket goda kamrater sedan 8-9-årsålder. De fyrbenta har blivit oskiljaktliga på 2,5 mån.

Har idag funnit en till Apaloosa golden star, samma storlek som den vi redan har. Den ligger perfekt på våra hästar, är lätt, samt mkt skön att sitta i. Jätteglad, blev vi! nu har vi en sadel som inte ligger helt perfekt, och dessutom är den onödigt tung.
#28 Fin bild! Fin häst där t v
.
Återhämtar mig sakta efter ett tungt djurskyddsfall under dagen. Jag är inte blödig men grät en skvätt över bilder på en nyförlöst, förlamad ko som dumpats levande och legat flera dygn ute i en stenhög och bl a försökt kravla sig till ett dike för att få vatten.
Ska försöka sova, men tankarna snurrar.
# 35 Fruktansvärt! Man kan nog inte vara blödig i ditt jobb..
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#35, Fy nu fick jag ont i magen. Förstår inte hur någon kan göra så.. =/

#35 Jag hoppas den ansvariga får ett kännbart straff! 

#35 Ruggigt
!

#35 Usch, du får varna innan du skriver så där
, hoppas att den som gjorde det verkligen blir straffad!!!
~Jag tror på ödet~

#35 Fruktansvärt!! Hur är den människa funtad som kan göra något sådant?!! Håller med RC71, detta måste svida!! Nu ska jag gråta färdigt i lugn och ro..

#35 fy fan vilka sjuka människor det finns..sånt som fastnar på näthinnan länge..