Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etiketttävling-utställning-och-evenemang
Läst 737 ggr
Akerberg
0

Bortlottning?

Det pratas ju mycket om bortlottning på tävlingar. Vad jag inte kan förstå är varför inte först till kvarn gäller istället?

Har själv tagit emot anmälningar till min gamla klubbs olika tävlingar, och de allra flesta skickar in de tre sista dagarna. Då kommer ca 80% av alla anmälningarna!

Borde man inte kunna ha anmälningarna i inkommande ordning, och när man fått ihop tillräckligt antal starter så är det liksom fullt. Sen kan man ju naturligtvis fortsätta ha dem i ordning efter stoppet och ta in i ordning från den listan om folk stryker sig?

joyen
0

#0 haha jag läste lite för snabbt så det blev blottning, hmmm så fel d kan bliSkäms

Murgard
0

#1 ..en helt annan sport, sas…

colleen
0

Jag håller helt med dig Åkerberg! Något för ridsportförbundet att tänka till över.

Sen är det väl så att nu anmäler sig folk till flera olika tävlingar för att minimera risken att missa en tävlingshelg.

~Jag tror på ödet~

RC71
0

Häromkring är det ett jättestort problem me bortlottning. Är du inte med och rider i ett lag vet du aldrig om du får starta.Rynkar på näsan

Murgard
0

Tidigare blev man "immun" mot bortlottning efter en eller en par svängar.

[AlphLauren]
0

Bortlottning är knappast rättvist… Jag är helt säker på att ridklubbar väljer vilka dom vill ha på sina tävlingar.

Nya oetablerade ekipage får det svårare.

Först till kvarn är det mest rättvisa!

Havrepappan på Hippson skrev ett bra blogginlägg om detta för inte så länge sen Cool

Murgard
0

#6 Ja, lite så kan det nog vara..

Maria-Kavat
0

# 0 Tycker helt man ska gå efter hur de kommer in anmälningarna…som det är nu är det inte rättvist! Som sagt var så behövs det en ändring i det systemet! (ojdå tydligen nybliven ametistSkrattande)

Akerberg
0

#6 Det är ju inte helt omöjligt tyvärr… Det är väl så att de vill locka folk dit med mer eller mindre kända ekipage

Murgard
0

Lite svågerpolitik kan det bli..

Camo2
0

Tycker också tidsordning på anmälan bör gälla. Arrangören kan då lägga ut meddelande om att tävlingen är full även om sista anmälningsdatum inte passerats. Så har vi det på kattutställningar och det har funkat bra. Dock brukar hemmaekipage kunna få dispens.

Om man vet om att tävlingen är full så kan man ju leta reda på en alternativ tävling i god tid.

colleen
0

#11 Tycker det låter bra så som ni har det på kattutställningarna. Det blir säkert lite enklare för klubbarna också om folk lär sig att skicka in anmälningarna i tid och inte väntar tills de sista dagarna liksom.

~Jag tror på ödet~

hllw
0

Tycker också att det låter som en utmärkt idé, men jobbigt skulle det bli för mig som aldrig kan vara ute i god tid med planeringenTungan ute Tror å andra sidan inte att vi har så mycket bortlottningar häromkring numera.

Det är ju riktigt fräckt om klubbarna ägnar sig åt utvald "bortlottning"!

[Heikne]
0

Har själv ofta ridit i lag så har inte blivit drabbad. Men tycker idén med bortlottning är helt fel och håller med åkerberg om att först till kvarn vore ett bättre allternativ för både tävlande och arrangörer.

RC70
0

Jag har aldrig blivit bortlottad på ponnytravet, däremot har de delat upp ett STORT lopp där många anmälde till 2 mindre !

Det händer hela tiden…

[baffinbay]
0

Jag vet att när jag red i lag var man garanterad att starta iallafall lagklassen. Annars var jag ofta bortlottad, vet att klubbarna i Uppland hade en funktion att en person som blev bortlottad fick ett sorts kort som medföljde nästa anmälan och som då gjorde ekipaget immunt mot bortlottning. Det var innan internetanmälan gjorde sitt intåg..

Ett rätt delikat problem iallafall, för många som vill starta. Gäller att hitta en bra lösning också.

RC71
0

#16 Lösningen är fler tävlingsarrangörer. Alla vill tävla , men få vill arrangera….