God Morgon 2009-04-02
Ingen morgontråd?
Fortfarande vårväder ute!!! Så härligt. Solen skiner och fåglarna kvittrar. Har lite träningsvärk i armarna efter gårdagens hagmockande, haha.
Inget speciellt planerat idag, ska fixa med hästarna och så, fortsätter väl att mocka klart hagen också tror jag. Sen ska jag stänga av en del i en av hagarana också. Då blir de nog lite ledsna.
Kika lite på hingstlistan också, börjar bli dags att boka in flickorna snart.
~Jag tror på ödet~
Här ska bilen fixas..måste ut till min ok-verkstad i kungsängen, de är alltid billigast. Sitter inne på ok o fikar 2 timmar medan den blir klar. Värt besväret då det skiljer tusenlappar mot andra ställen och ändå blir bra 
fixade i stallet igår medan maja o ambo rejsade ute, ponny såg så nöjd och glad och lerig ut efter!
Godmorgon godmorgon.. Dagen ser ut att bli fin, solen lyser redan. Jag ska ta klippmaskinen och åka ut till Bonnie, hon tycker det är så jobbigt under fälltider, igår såg det ut som att hon skulle ha ihjäl varenda hårstrå som flög omkring i stallet. Lika bra att ta bort allt, blir dessutom väldigt bekvämt för mig 
Förhoppningsvis blir det ett skönt dressyrpass i solen
Ha en trevlig dag!

Vanlig jobbardag väntar. Lerigt o grått än så länge. Trött och sliten, så det blir nog inga större övningar efter jobbet.
Ha en bra dag alla!
Godmorgon från
Lotta 

#2 Menar du att du klipper nu? Det är ju alldeles för sent, man förstör ju sommarpälsen??!! Senast februari brukar man ju säga att man ska klippa.
~Jag tror på ödet~

Godmorgon!
Ingen sol än, hoppas den orkar genom molnen snart. Varmt och skönt iaf.
Efter jobbet ska vi titta på och försöka besluta vad vi ska ha för kakel/klinker i nya badrummet. Vi har bestämt väggarna om inget nytt snyggt dyker upp så egentligen är det bara golvet kvar. Finns så otroligt mkt att välja på, och det dyraste är alltid snyggast 
. Blir nog klinker i hallen med så ska titta efter det också…
Ha det bra alla!
God morgon!
jag är fortfarande sjuk. har varit uppe o hostat och snörvlat hela natten :( hade morgonfodring i morse, och det blir så himla mycket roligare när man är sjuk - inte !
Igår fyllde Monia 6 år och magen är om möjligt ännu rundare. Dock inget ljuver än, men hon är inte räknad förrän om 14 dagar typ.
Idag ska jag ligga kvar i sängen och titta på Twilight, för 3dje gången.. Jag är lite såld på den filmen jaa..
Idag skulle min mormor fyllt 91, vila i frid.

#4 Senast nyår brukar jag ha som gräns. Klippte precis innan i år och det var visst lite för sent det också, blir så jobbigt skavigt på skimmlarna… Nu börjar ju sommarpälsen komma ut och göra saken lite bättre.
Idag blir det dressyrträning på förmiddagen, får se om det blir någon skillnad sen tandraspningen igår. Min tränare har varit bortrest ett par veckor så idag blir det hårdkörning 
Eftermiddagen ägnas åt att skriva skolarbete…
Lisa
#4 vi klipper alltid sista gången när Bonnie fäller för att underlätta för henne. Hon tycker det är väldigt jobbigt dessutom tycker vi att det är ganska jobbigt med vita hår precis överallt.
Det har alltid fungerat superbra och kommer nog göra det iår också!!! sommarpälsen har vi då aldrig förstört.

#4 jag har åxå hört/lärt mig att senast nyår kan man klippa…
har lite feber i dag så jag ska bara ta det lungt.. ska kolla på vad vi ska ha för kläder i morgon.. vi har begravning då, usch va jobbigt, gruvar mig redan…
ska ta mig till kiropraktorn i dag igen å åtgärda alla låsningar.
hade
#2 En kompis till mig klippte alltid sent och hade hästar med matt päls hela sommaren.. Går det inte att ge lite extra B-vit istället för att underlätta fällningen?
Tror tävlingstråden igår satte igång hjärnspöken hos mig, spöken som vill tävla. Drömde inatt att jag tävlade men det gick åt skogen. När jag fick protokollet hade jag fått 35 (trettiofem) poäng. hahahaha
Idag ska jag hem och rida, ska ut med Delight som får bära på en kompis till mig så tar jag lilla Mia. Imorgon siktar jag på att komma ner till ridhuset en sväng igen. Kanske till och med ta dressyrsadeln på henne, ska träna övergångar, skritt, trav, skritt, galopp, skritt, halt, trav osv. Stärkande för både kropp och sinne ;)
Ha en fin dag alla!
B-vitaminen hjälper ej tyvärr. Det ända som får Bonnie att må bra under fällningen är helt enkelt att klippa henne och så länge hon mår bra är jag glad.
Har aldrig märkt någon skillnad på sommarpälsen, den är alltid så blank och fin. Förstår som frisör häller inte varför glansen skulle påverkas då den kommer ifrån välmående. Klipper man håret påverkar det inte lystern på hårstråt!
#11 Jaha, vad konstigt, hon som är så ung. (*2000 va?) Vet att äldre brukar ha problem med pälsfällningen..Men mår hon bra av det så är det ju bäst :) Själv håller jag på att bli galen på alla hår, är glad att jag inte har skimmel nu iallafall, då gäller det att ha skiljda schabrak och täcken, hade en skimmel och en brun samtidigt för några år sedan och den brune blev väääldigt stickelhårig under fällningsperioderna:P
Min kompis ponnyer blev hackiga och matta i pälsen eftersom inte bara vinterpälsen blev klippt utan även den sommarpäls som var på väg. De blev liksom taggiga och var så fram i maj-juni.
#12 Hon blir väldigt kännslig dessutom blir hon fruktansvärt irriterad på alla strån som sticks, hon står som hon gör på sommaren när flugorna är igång som värst.
Bonnie är ända skimmeln av alla 34 hästarna, gissa om de övriga blir glada nu när de slipper få sina hästar och ägodelar täckta med vita strån.
en fundering, tror du inte det kan bero på hur man klipper och vilken typ av utrustning man har? Tror även val av skär spelar roll där!

Har mjukstartat lite med fölvakat inatt. Ida har slagit om till vit mjölk och juvret är lika spänt vid insläpp som på morgonen. Hon är nu på dygn 317 och hon har fölat så tidigt förrut. Hon har maxat med antikroppar i mjölken dessutom. Tror doch att jag får vänta några dagar till. Ska rigga kameran i dag.
Jag vill också titta på lämpliga connemara hingstar för betäckning men jag har ju inget sto alls
Kanske ska man sätta ut en annons för att låna ett sto, ungt el äldre beprövat. Med en dotter som tränar dressyr för instruktör och en som hoppar så kanske man locka med att utbilda stoet under året innan fölning 

#14 Spännande, vi väntar två föl ett e din Besk och ett fullblod/halvblod båda beräknade till 1-a Maj, det närmar sig! Vi förväntar oss något obeskrivligt sött e Besk 
.

Solen skiner från en blå himmel, det är himla skönt i allafall!
Har knappt kunnat sova någonting alls i natt, tankarna bara snurrar runt i huvudet efter gårdagen.
Har i allafall tagit mig till skolan i dag, bättre det än att sitta hemma och tänka en massa…
Ska ta det lugnt i eftermidddag, lite pyssel med hästarna, har i allafall kvar 3 av Lynnitas avkommer och genom dom lever hon vidare!
Ha en bra dag alla!
God middag!!
Funderar starkt på att ta ledigt resten av dagen och njuta av solen istället för att sitta här inne på jobbet.
Har lite komp att ta ut….. jaa det gör jag, tar ledigt alltså!!
Ska försöka hitta på ngt med hästarna istället, hoppas de har lugnat ner sig något jämför med häromdagen
då var de helt vilda….
Ha en fortsatt bra dag!!

Goddag
Har putsat fönster utomhus i t-shirt idag! Härligt =D
Ska städa lite här hemma tänkte jag… behövs! Men usch så trist när det är så fint väder ute

God eftermiddag, Sol o +15 grader, HÄRLIGT!!
Har hämtat spån till pållarna idag Dags för lite eftermiddagsfika nu med Ridsport……apropå det har ni sett bilden (fy vad det luktar skryt….. bästa att fortsätta i den tråden i stället
Ha en fortsatt bra dag…

#19 Har ridsport kommit?
Måste springa ner till brevlådan, hur har jag kunnat missa det. Attans då.
~Jag tror på ödet~

Och bara för det så har den inte kommit idag
. Frågan är fall det är någon ide att ringa nu? Eller om jag ska vänta tills imorgon? Ringer jag nu så borde jag ju få ett nytt ex imogon.
~Jag tror på ödet~

Jag fick min idag ja. Stallmagasinet också =)

#19 Vad kul bild det var
Så fick vi med lite connemaror i detta nummer också…

Kommer den inte imorgon så får jag ju ingen förrens på måndag *morr*.
Ringde ridsport direkt när jag märkte att lådan var "tom". Men deras telefontid var redan slut.
~Jag tror på ödet~

#23 jajemänn, han platsar bra in bland hingstarna

#25 Absolut! 
God kväll ! Här har det varit en hektisk dag med både den ena å andra…sonen har allt fått hänga med överallt. Han sköter sig kalas. Stallet gjordes mitt på dagen, hämtade foder å var nere med (helt slut) å då var medryttaren där…skönt för hästen behöver verkligen röra på sig och min tid fanns inte idag!
Godkväll!
Har masat mig upp ur sängen en stund. Blä för att vara sjuk när det är så fint väder ute.
#19 Prenumererar inte på Ridsport. Vem är på foto och varför?

#28 Din stackare! 
Reportage från hingstpremieringarna och Linus med lekboll 
#29 Tack för infon. Ska köpa Ridsport det första jag gör när jag blir frisk.

Blir till att köpa en Ridsport,hör jag! Och Joyen, läs gärna min om du vill!!
Cecilia tar hem mer eller mindre ringrostiga kompisar som ridsällskap. Kompisarna får rida Delight, som ju är relativt ridbar, och Cecilia håller sig till Mamma Mia,som är ett mera oprövat kort. Idag hette ryttarinnan Märta, och hon var mkt entusiastisk
. Delight tog kommandot direkt och knallade ut på en åker i djupsnön med Märta
, men sedan flöt det på. Mia såg jättefin ut när dom kom travande på banvallen, hon får så mycket nacke när hon går i sin låga nybörjarform. Hon har lång överlinje på halsen, den tösen
.
Ikväll fick våra fyrbentingar mera hö ute, och gå in något senare - vid 21-tiden. Det var 10-12 grader varmt och halvklart. Vi passade på att åka och titta till sommarstugan. Vår rå-granne hade gjort något mellan gallring och slutavverkning så nu har vi ljust och luftigt intill stugan. Men risigt blev det.. vi kanske får elda upp lite…
Krya på dig, Mrs M!
#6 Och min mormor skulle denna dag ha fyllt 125 år! Det var också denna dag för 44 år sedan jag började rida.
Din mormor ser mysig ut.

#6 Ja, en pigg och glad mormor ser du ut att ha haft, Johanna!
Min mormor Anna hade fyllt 111 i maj, om hon levt.
Det här var min mormor Greta.
Björkfällan
Prästgårds Arrendet, Agunnaryd.
Greta Regina Jakkobsdottir Nurmi kom till Sverige 1936 för att bara arbeta här några månader så att hon hade råd att emigrera till Amerikat. Född och uppvuxen i Orivesi (lite sådär på stavningen där) i Finland. Hon kom inte så långt, för i lappland så träffade hon den 9 år äldre soldaten Anders Wilhelm Dahlberg, som kom att bli min morfar. Inte ett ord svenska kunde hon, men alldeles fäst vid min morfar det blev hon. Så det blev aldrig någon resa till Amerikat, det blev arrendatorsgård i Lenhovda, Viås, Grönskåra och slutligen Prästgården i Agunnaryd. Greta och "Ville" fick 5 barn, 2 pojkar och 3 flickor, min mamma är yngst. Mormor hade egentligen inte alls tänkt sig att hon skulle bo på en bondgård, men vad gör man inte för den stora kärleken? Ingen svenska kunde hon som sagt, men det lärde hon sig med tiden, hon lärde sig dock aldrig att skriva på svenska, födelsedagskorten var som en rebus av förkortade ord som HON trodde stavades så. Speciella.
Min morfar hade några ardennerhästar genom åren, Gullan, Hästen och Hästen ! Han köpte även en ilsken shetlandsponny vid namn Jack utav en hästhandlare i Markaryd nån gång på 1970-talet. Den hästen gjorden sken för "Bits fram, sparkas bak" han gillade ingen, utom morfar Ville.
Min morfar gick bort alldeles för tidigt 76 år gammal 1985 i skelett cancer. Förmodligen så fick han detta utav besprutningsmedlen som användes på den tiden för att bespruta åkrarna. Mormor blev änka, i ett stort hus i Agunnaryd som morfar byggt tillsammans med min mosters man 1981. "Ville" hann bara tillbringa ett år i huset. Han blev sjuk 1982 och somnade in 1985 på Ljungby Lasarett. Många trodde då att min mormor skulle gå under, men ack nej!
Hon högg sin egen ved, och när vedboden blev full, då byggde hon helt enkelt ut den! Det fanns inte en människa som fick hjälpa henne. Hon drog fram stockar och kapade med vedkapen, alldeles själv. De allra största bitarna fick min morbror Rolf hjälpa till med, men hon bad aldrig om någon hjälp. Hon odlade potatis, morötter, rödbetor och gurkor. Viktigt som tusan var det att man fick rätt morotsfrön, annars fick vi höra detta, till leda. Hon handlade för ungefär 150 kr i månaden och då köpte hon oftast stora kålhuvuden som hon ringde hem till min pappa o berättade hur billiga de hade varit! Hon fick oftast kött utav bönderna omkring henne, och älgkött utav oss i familjen efter jakt som tack för husrum. Hon fick installerat bergvärme för knappt 3 år sedan, men det fungerade aldrig riktigt för mormor, för hon eldade i sin spis ändå - ""Kilowatten" var så dyr". Hon cyklade till Ljungby (ungefär 2 mil) på sin lilla elcykel. Min mormor var en stålmormor.
Efter hon passerat 80 års ålder så började hörseln att bli allt sämre, men, stolt som hon var så vägrade hon ha hörselapparaten på och detta ledde till MÅNGA skratt, då hon oftast hörde vad hon ville. Men! Skulle du minsann prata om pengar, DÅ hörde hon klart och tydligt om du så viskade. Hon hörde även när min mor försökte att lägga fram förslaget till sin äldre bror Gillis att de skulle sälja vedkapen nu när mormor passerat 90 år. Då kom hon farande "NÄDU ! NI låter bli min vedkap!".
Mormor överlevde 3 karlar. Först Ville, sen Jon och sist Allan som hon höll ihop med i 12 år. De dansade, var iväg på bingo och åkte på kryssningar till Finland. Allan dog i magcancer för 3 år sedan och efter det så tappade mormor gnistan lite.
I Juli 2007 hamnade mormor på lasarettet med dubbelsidig lunginflamation precis innan sin sista resa till Finland. När hon vaknade upp några dagar senare trodde hon sig vara i Finland, så hon pratade finska med alla, och kunde inte förstå varför ingen ville prata med henne. Hon hörde helt enkelt inte när sköterskorna försökte få henne att prata svenska. Efter några dagar så klickade det till och svenskan kom tillbaka. Då trodde vi att mormor skulle ge upp, och läkarna bad syskonen att samlas och ta farväl. Min mamma ringde prästen som begravt min morfar 22 år tidigare, för mormor bad specifikt om honom. Han hade inte riktigt tid att komma mitt i veckan, han kunde komma efter helgen med orden "Greta överlever hegen, det lovar jag dig". Visst gjorde hon det ! Några månader senare så fick hon äntligen åka till sitt Finland.
När jag var på väg till Åstorp 2006 med Grafit så ringde jag mormor när jag var utanför Ljungby. Ett samtal jag aldrig glömmer. Mormor blev så lycklig när jag ringde och frågade vart jag var någonstans, jag är utanför Ljungby sa jag. Jag hörde direkt att hon inte riktigt hört va jag sagt men hon brummade vidare. Sen frågade hon igen vart jag var, och jag svarade L J U N G B Y, och fick till svar "Vilken by?" Men mitt i all förvirring så frågade hon "Men kan han stå i transporten om han har ont i fötterna?" Jag blev så chockad att jag helt kom av mig. Hon visste inte vart Ljungby låg helt plöstligt, men hon hade stenkoll på att Grafit hade problem med fötterna?
När jag i Mars 2008 hälsade på henne när jag var nere och köpte Monia, så var mormor mkt konfunderad, för hon förstod inte riktigt vart jag skulle ställa hästen, för även fast jag sa 200 gånger att hästen var i skåne, så trodde hon att den skulle komma med och bo hos henne.
Den 26 Januari hade mormor, precis som vanligt, gått upp vid 5 på morgonen. Kokat sitt kaffe och ätit sin "boulla" och sedan gått upp och lagt sig i sin säng för att vila. Men den här morgonen vaknade hon inte mer. Hemtjänsten kom vid 9:30 tiden och fann mormor liggandes med händerna under huvudet på sidan i sin säng. Hon var fortfarande varm, men inte längre med oss.
Hon blev nästan 91 år.
Så, kanske lite OT men :)
Mormor 90 år på bilden
Vilken härlig farmor du verkar ha haft!!
Blir lite lätt gråtmild……
Fantastisk berättelse, tänk vad livet kan ändra sig från vad man tänkt från början.
Min morfar var också på väg till Amerika en gång i tiden, men pga av sjukdom i familjen kom han inte iväg utan det blev hans bror som fick åka istället. Biljetten var ju redan köpt…..

#34 Jättefint skrivet
Man kan förstå de som gillar släktkrönikor. Det finns så många spännande och intressanta folköden. Detta var jättefint att läsa!

#34 ..och man kan ju bar tänka sig hur vacker hon var som ung! Hon är ju fortfarande stilig på bilden…