Hjärngympa
Här är ett roligt experiment där författarna roat sig med att översätta några av våra vanligaste ordspråk till kanslisvenska.
Vet ni vad det är för ordspråk?
1 Person som för annans räkning åstadkommer en sig till större eller mindre djup sträckande hålighet i markplanet, löper en överhängande risk att utsättas för en positionsförändring, vilken resulterar i befintlighet i sagda hålighet.
2 Sådan linjer, som betecknar möjligheten till en förflyttning i rummet, och vilka skenbart ger tillfälle till minskning av tidsåtgången vid sådan förflyttning, visar sig vid faktisk kontroll i ett icke försumbart antal fall leda till en ökning av nämnda tidsåtgång.
3 Singulär händelse av negativ karaktär har en benägenhet att i ett synnerligen beaktansvärt antal fall uppträda gruppvis. .
4 Kvaliteten hos ett genom extraktion av animaliska och/eller vegetabiliska komponenter i ett genom upphettning aktiverat fluidum framställt nutritivt preparat förhåller sig omvänt till numerären hos de i produktionen engagerade kulinariskt skolade personer.
5 En med avseende på volym och massa minimal anhopning kan upphäva jämvikten hos en vida större, å rullande transportanordning vilande anhopning materia av icke närmare specificerad natur.
6 Samtliga markbaserade transportleder medger förflyttning till en omfattande sydeuropeisk bebyggelseagglomeration med omfattande historiska anor.
7 Den som uttalat ljudkombination som betecknar primär position i alfabetisk ordning må även uttala sådan kombination som betecknar nära efterföljande position.

Jag kan 1 & 3 !
(kanske inte ska avslöja svaren o fler vill försöka…

Ha! Det här var roligt- jag tror att jag kan alla!
Meddela om och när jag ska avslöja…

Jag kan också alla….avslöjar inte, fler får försöka först.

Vill ha fler dessa var nästan lite lätta!!

haha, har inga fler =P Men ni som kan kan ju skriva ut svaren till dem som inte kan =)

1: Den som gräver en grop åt andra, faller ofta själv där i.

2: Genvägar är ofta senvägar?
3: En olycka kommer sällan ensam.
4: Ju fler kockar desto sämre soppa.
5: Även en liten tuva kan stjälpa ett stort lass.
6: Alla vägar leder till rom.
7: Har man sagt A får man säga B…
Kunde bara trean först men sen gav jag mig F-n på att klara fler ;)

#12 Gick ju galant ;)
Hahaha ja nu ja, men när du publicerade tråden fick jag ont i huvudet när jag bara försökte. Fungerade bättre att ta en i taget och inte stressa ;)

Haha baffin samlar poäng till sin sten tror jag 
~Jag tror på ödet~

Det finns en variant på femman som vi körde i skolan på den tiden DET begav sig;
liten läxa hjälper ofta stor klass…
och så finns det en bra som har anknytning till vår värld;
man ska inte skåda given häst i mun…

#15 Oh noooo. Busted!

#17 undrar just om du inte borde döpa om dig till "Divan", - Buffes lillasyster alltså.