Stallets smartaste pryl
För att fortsätta på "prylarna". Vad är det smartaste ni köpt till stallet, gärna både billigt och bra.
Jag tycker IKEAkassarna är suveräna, kostar bara 15 spänn och kan användas till allt från att väga hö till att transportera smutsiga täcken till maskinen och tillbaka igen.
Jag har en broddnyckel som är som en hylsnyckel, köpt för jättelite pengar på Biltema, biltemas små svart plasthinkar är också bra att blanda kraftfoder i, så billiga att man kan ha en för varje dag och fixa foder för hela veckan i "förskott".

15??? Här kostar de 5 kronor.
Måste säga att såna där svettskrapor i metall med piggar som är böjbara (någon som fattar vad jag menar???) är toppen nu när hästarna fäller en massa.
~Jag tror på ödet~
#0 Håller med dig,IKEA-påsarna är bra till ALLT. Jag hade typ 40 stycken när jag flyttade, istället för kartonger:) Fungerar i vårt stall som höpåsar och i hemmet som tvättpåsar. Men kostar de inte fem kronor? Annars har jag lagt en förmögenhet på såna… :P
Jag smällde radion i golvet och hade sönder upphängningsanordningen, byggde en hylla jag är rätt stolt över.. ;) Bor en liten snickare i mig, en väldigt liten… :P
Annars måste ju de där multi-hängarna för grepar, spadar och sopar vara något av det smartaste man kan ha i ett stall.

Jag tycker vår hängande krok m 3el4 rejäla krokar (ni vet…)är bra för allt- jackor, smörja träns osv

OK..OK…jag har fel, de kostar nog bara 5 kr, ännu bättre alltså.
#3 40 stycken WOW
Har du så mycket grejer så de fyller ut 40 IKEAkassar, du kanske också skulle behöva lägga ut lite på tradera
#5 Haha mycket möjligt. Har ett 80tal par skor… Men har sålt av en del nu! Hade alltså i stort sett hela mitt bohag i IKEAkassar. Kläder, blommor, porslin, ALLT. Är en aktiv traderare, fick nyss 710:- för ett par graninge :)

#6 80 par skor i IKEAkassar
. Haha kan se det framför mej

#6 Så dom är sålda nu. De var faktiskt i skick som nya.

Haha och mina vänner klagar på att jag har många skor…
~Jag tror på ödet~

#1 En sådan där grön pryl har jag också, fast min är svart. Så kan jag tillägga IKEAS hyllserie Antonius och svarta plastlådor med lock som bara kostade några tior. Jag ställer lådorna på hyllorna och så skriver jag på vad som är i dom, jättepraktiskt. Tyvärr är allt nedmonterat nu pga flytten till mitt nya stall så jag kan inte fota det hela.

Såna svarta lådor har vi också, snyggt och praktiskt!
~Jag tror på ödet~

#0 -Härmis…
smartaste ja, IKEA kassarna passar verkligen in där, har även en spöhängare som är jättebra..en halvrund träkonstruktion m. plats för flera spön, bra för långa spön som bara ramlar omkring annars, har satt upp den vid stalldörren, så det är bara att norpa åt sig ett när man går ut…
#9 Så du gillar också skor? Då har vi två saker gemensamt, ponnyer och skor :)

mitt bästa köp är nog en metallkarda/kokarda från öb som kostade typ 15 kr.. är det bästa som finns vid pälsfällning, stooora bollar m päls bara ramlar med..
#0 jag köper mina krafthinkar på dollar store, 10 kr/st m lock, hur bra som helst.. kan man göra i ordning för flera dgr..

hum.. min smartaste sak…
Jag vet nog inte ens om jag har någon, men jag ÄLSKAR "upplindare" som man SNABBT lindar upp lindor på ! LOVE IT !
Gillar de mjuka plastbyttorna i olika strl o färger ser ut som lövkorgar fast täta, har en större i transporten att mocka ur me, en mindre att ge krafft på tävling mm. Köpt på Granngården finns väl lite här o där
Får instämma med övriga att IKEA o GE-Kås kassarna är ovärderliga
vad skulle man göra utan dem?

#16 Haha..det låter som en KUL pryl.
#17 sådana "korgar" kan man ha i paddocken också att "plocka upp efte rsig (hmmm efter hästen då förståss menar jag)" i
Den lilla oansenliga "kardborrborsten" är en bra pryl, får bort allt hår och jox från trilskande karborrband i ett nafs!

#20 Kardborrborsten ja, en sån var jag på väg att köpa trodde inte den skulle fungera…….såbra då kan jag investera i en sådan nu då
Jag vet inte om det är någon pryl men spolspiltan är min bästa vän i dessa tider 
Kom på en grej jag gillar, istället för ryktlåda har jag en rund väska lixom med axelband, massa fack i tkr den är så användbar!

#23 en sån har jag med! Den är toppen!!
Jag har alltid haft på mig ett snickarbälte vid trimmning eller liknande, och alltid fått höra hur larvigt det ser ut. Men, det är superpraktiskt! Allting nära till hands, men båda händerna fria. När jag fick Nordisen så investerade jag även i en riktigt bra hårborste till människor, för att inte förstöra hennes superlånga man. Och pälsglansen ska vi inte tala om, den skulle jag inte kunnat leva utan!
På Granngården fanns förut en sorts "pop-up" modell av lövsamlare. Den är super till hösilage, två handtag gör att man lätt kan väga och bära. Rekordet är nära 25 kilo i en laddning! Och den är jättekul att leka med i hagen, tyckte mina unga fröknar.
Den absolut bästa grej jag någonsin haft var dock en stor isolerad låda som det varit glass i, tror den fraktade frysvaror till affärer på öarna. Vattnet frös aldrig, den var lätt att tömma och tvätta, och så hög att kusarna inte kunde ta fotbad. Mkt tjusig, ljusblå med GB-märke! Men den lär jag aldrig få se igen, hörde till en inackordering och försvann med de hästarna.

#25 Satte du ut hela lövsamlaren med hö i hagen och lät dom äta ur den? Låter ju jättepraktiskt. Har kollat runt efter höhäckar, men de kostar en mindre förmögenhet.
Glasslådan låter toppen, men det är väl utsiktslöst att hitta en sådan, det blir nog att hosta upp 3000 kr för en Thermobar
.
# 19 En sådan korg hade stallägaren införskaffat till vår paddock idag, lite lättare än å gå me grep genom stallet till skethögen
Ja det hade man nog kunnat göra med äldre hästar, men ett litet russin och en ung Connemaradam hade gärna testat hållbarhet och vidare…
Skaffa pallkragar, en SJ-pall och spännband. Vips, en hölåda! Superenkelt och billigt! Min är ljuvt duvblå, riktigt gjorde sig i lersmacket…

# 26 Sak genast ringa sambon så han får fixa hem en pall och pallkrage, har du en eller två på höjden? Inbillar mej att de hoppar i om jag bara har en.
#29 Finns i åtminstone två olika höjder, hade tidigare den lägre varianten och två på höjden vilket resulterade att mina påhittiga shetlandsponnyer ALLTID rev ner rubbet så man fick bygga innan varje fodring. Har nu fått den högre varianten som är betydligt stadigare.

#30 Mina är nog inte så påhittiga som Shetlandsponnyer, men Jane är ganska pillig av sig så möjligen att hon skulle montera ner den. Poppis tror jag låter den vara det den är avsedd för. Ska kolla med sambon vad som finns att välja mellan.
Läste i Häst & Ryttare att 66 % av de tillfrågade fodrade hö o ensilage med Ikeapåsar
mao är de väl förekommande i de svenska stallen!

#32 oj, inte mer? trodde det var runt 90% eller nått =P
#33 Det trodde jag med :D
#32 m.fl. Jag har IKEA-kassar (både blåa och gula) samt även hemtillverkade höpåsar. De hemtillverkade är faktiskt inte alls svåra att sy. Funkar bra även för en mindre sykunnig person. Valet av tyg och färg står du själv för. Min wm-hingst får sitt frukost- och lunchhö serverat ur grönaktiga kamouflagepåsar. Garanterat ingen annan i stallet som "råkar" ta fel vid fodring!
#35 Vad har du använt för tyg då? Man vill ju gärna ha lite vatten och smutsresistens och lite stadga i påsarna.. Låter ju festligt med andra färger…. :)
# 33 O 34 Får nog se det så att ALLA hästägare inte är tillfrågade utan bara ett urval…tänk alla de som har färdig packade balar och fodrar ute med -stora som små!
#37 Vi har småbalar (runt 10 kilo) men skulle vi fodra med dem hela skulle Delight spricka ;);)

#33 Fodrar man många hästar har man nog inte IKEA-påsar utan typ en kärra/fodervagn eller något (ridskolor o stuterier t.ex).

..och unghästar har fri tillgång

Här kryllar det av IKEA kassar! I stallet , huset, garaget, bilen-ja, överallt! Tycker dom är toppen till det mesta. Så fort dom blir lite ofrächa är det bara att köra dom i tvättmaskinen-o vips, är dom som nya!
Just nu står det en med tvätt och en med ved inom synhåll 

Ett tips för främst småhästägare, kanske
.
Jag har numera alltid arbetsbyxor med knäskydd i. Har man små hästar är det bekvämast att stå på knä när man pysslar med dem, tycker jag. Cementgolv är ju rätt kalla och det gäller att hålla sig varm så man inte får reumatism när man blir 90.
En pall är också bra att ha, till hästar av både små och stor storlek. Till shettisarna använder jag den att sitta på när jag reder ut manar och tränsar dem. Till Ardennern åste jag ha den för att nå upp på ryggen när jag borstar.
Så med pall och knäskydd klarar man det mesta
.
Har städat och omorganiserat bland alla hästgrejer idag och hittade lite smarta saker här (såklart också en del onödigt…)
Denna lilla kam ska man ha för att dela in manen vid flätning. Väldigt praktisk om man har en tunnhårig häst, inte lika bra för en hårfager connemara, den kan alltså gå i "båda" kategorierna beroende på vilken häst man har… :P
SPARA påsarna ni "får" täcken i, de är perfekta till lindor och även till vinter / sommar - förvaring av täcken! Man slipper allt damm och "skit" så allt är rent och fräscht när det ska användas!
Spinoff på poängtråden: Jag har inte gjort alla dessa inlägg i "poängsamlarsyfte", alla inlägg publiceras pga att det bara finns möjlighet att publicera en bild per inlägg och jag hade många bilder…