Matchvikt?
Fler än jag som länge irriterats över fukt i garderoben (jaa…kläderna krymper så oförklarligt
…) och nu tagit ett grepp om läget genom att minska kaloriintaget? Tänkte att denna tråd kunde vara en sån där skryt och/el deppartråd i ämnet. För en månad sen insåg jag att om jag skulle kunna klättra upp på en häst var det dax att sätta igång. Bort med morgon- och kvällsmackorna. In med kokta ägg, a-fil och avocado. På dan äter jag precis som vanligt. Minus 1 kg/vecka = 4 kg hittills.
Fast - sen igår har jag dessutom minskat ytterligare 2,5 kg …..och tipset ….
….. vi köpte ny våg. Den andra visade för mkt

Fler inne på samma linje härinne?
I julas bestämde jag mig för att börja klättra neråt i vikt. Ville nå min matchvikt till våren då jag skulle börja rida D. Lät bli godiset och jag gick ner några kilo innan det förfärliga hände med D. Sedan dess har jag inte funnit något som motiverat mig att gå ner i vikt.
Men när halkan här väl försvinner och vägarna blir mjuka och fina så kanske det skulle vara bra att gå ner lite ifall jag får för mig att rida Chansen. Bra att du påminner mig MrsM!
Så snart cocosbollarna i kylen är borta så ska jag börja ett sundare liv!
Jag vill deppa lite.
Har nu varit på konferensdagar i först Köpenhamn och sedan Helsingfors. Fantastiskt god och mycket mat!!!
Fastän ska jag vara ärlig är det ju inte nu bara jag lagt på. Har gått upp nästa 8 kilo på några år…
Tränar inte så som jag gjort tidigare och har haft lite för mycket i jobbet. Då tror man att man måste passa på att äta eftersom man inte vet när man hinner nästa gång!
Men det gör man…

Jag varierar i vikt sådär +- 5 kg. Nu bär jag på dom. Tänkte så sent som idag att något måste göras. Skippa skollunchen o ta med eget magert krubb, kanske?
Här jobbas det nedåt i sakta mak. Försöker tänka G1 och ta bort allt "vitt". Blir mycket linser, bönor och rotfrukter. Bakar eget bröd för att veta vad som är i det osv. Med en ämnesomsättningsrubbning att slåss mot är det inte lätt, men jag har gått ner ungefär 17kg på ett år och har en hel del kvar innan man kan shoppa kläder som normalt folk…
Jag är med! Jätteproblem sista åren. Har just bokat tid hos läkare så det inte är nåt skit som gör att vikten bara rusar uppåt
Trots mitt gymmande, ridande mockande så händer nada.
Fast, det är klart kaffe och macka är en förrädare..och sötsvamparna i magen skriker på kvällarna..
vill verkligen kunna motionera lille amboboy utan dåligt samvete

Men han bär dej lätt som det är nu!

Så länge man mår bra spelar inte några kilo hit eller dit någon större roll.
Sen tror jag nog det är ett större problem att vara för mager än att ha några kilo för mycket.

Vilken bra tråd du skapat MrsM Skall följa er och snappa åt mig lite ider. Behöver lätta några kilo då jag har flera treåringar att rida in i år
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#8 Men karisma då. Du är ju smal som en sticka! 

Kör lite "light" GI här . Bakar och äter bara grovt bröd. Vatten till maten och minimalt med pasta. Äter hemlagad mat osv. . Potatis slinker ner, men i mindre mängd. Jag älskar potatis!
Mår som en prinsessa, och någon batteri i vågen har jag inte. Det känns mindre viktigt…
#6 Nu blev jag genast lite gladare!
om du säger det!
ja pony verkar ej bry sig och nån sa att det märks om det är jobbigt, de blir kortare i steget osv. ambo vill mest galoppera när jag ridit ut..
Sen som nån klokt sa att jag kan ju faktiskt som människa bära en annan människa på ryggen en kvart utan att bryta ryggen 
Tänk om det fanns ett mirakelpiller som man kunde ta på kvällen innan man la sig och sedan på morgonen så var alla överskottskilona borta…..
Sen kunde det finnas ett annat piller som man tog dagligen som gjorde att oavsett det man stoppade i sig så gick man aldrig upp i vikt utan höll sig stadigt kvar på sin idealvikt….
Nu får jag väl vakna ur drömmen och ge mig ut och promenera, lat som jag är, suck….

bra tråd!!
först vill jag fråga mrs M, vart hade du köpt din våg som visade mindre???
blev genast sugen på en sån, haha.
jag skulle behöva gå ner lite, bara ngt kilo så där m äter mediciner som tyvärr gör att jag går upp.. surt. kan inte påverka just nu och det retar mig
..
har rätt bra koll på vad man "ska" äte och inte, har gått en kostrådgivarutb. förr och är intresserad… obs, ingen expert..
jag äter bara hemlagat och undviker allt halvfabrikat, konserveringsmedel, färgämnen od.
#10 håller m dig, ÄLSKAR potatis, mumma..
mitt måtto: man kan äta allt men inte alltid!
samt: dom bästa förändringarn är dom man faktiskt kan klara av att hålla!

…och likväl kunde jag inte låta bli att köpa lite godis när jag handlade…

#13 Extrapris på Coop
. EKS, antagligen made in China….
(Men visst är det alltid den våg som visar minst som har "rätt"..?
.. ungefär som det alltid är den domare som ger ponnyn högst poäng som vet bäst..
. Gammalt djungelordspråk.).
M, som funderar på att kalasa på kvällens andra avocado 

#15 OJJJ!
Du verkar vara otroligt fokuserad!!
#16 Jajamen. Det gäller bara att ha rätt grejer i kylen. Sviker inspirationen är det bara att återigen försöka misslyckas att få på sig ridbrallorna anno 1986… 

Nu lockade du verkligen till SKRATT!!!
Jag har syndat med fläskkotlett en potatis och sallad. Ingen sås. Mia kommer ALDRIG att orka släpa runt på mig:(…
Vilken tråd! Passar mig perferkt. Har efter graviditeten ca 10 kg jag vill bli av med. Ifs ammar jag fortfarande och då ska man inte banta, MEN man kan ju tänka på vad man stoppar i sig ändå. Tog tag i det hela efter nyår och bannlyste godis. Istället finns det solrosfrön, russin, nötter, frukt mm hemma som tas istället. Inga problem då jag älskar sånt. MEN har desto svårare att sluta upp med fikabröd, det är ju så himla gott… Någon som har bra tips på nyttigt fika?
Vad ratar ni hemma då för att gå ner i vikt? Ersätter med vad? Bra å få lite tips och inspiration
#20 Gör som jag, inbilla er att du inte gillar det. Fungerar kanon efter ett tag =) !
# 21 Helt klart värt å testa

#22.. men bli in te manisk ,som #21..

Jag har lyckats komplettera den vanligtvis lugna vintersäsongen med träningsförbud för mig själv vilket har resulterat i några kilo upp
. Nu får det vara slut med godsakerna som tröst och istället igång med träningen igen till min PT´s lycka. Fick tom skriftligt av läkaren igår att det nu var dags att börja träna då det inte längre fanns nåt som kunde äventyra fysisk aktivitet
så nu slipper jag inte gymmet längre.
Konditionen som också fått en rejäl sänkning börjar återhämtningen på söndag då vårterminens ridgrupper sätter igång igen efter vinteruppehållet.

Jag har börjat gå ner i vikt sedan jag började käka havregrynsgröt på morgonen isf fil och musli, vet inte varför, men så är det. Ändå har jag en massa sylt på gröten. Kanske tipset funkar på andra med. Fast jag har inte FÖRSÖKT gå ner i vikt, det bara blev så.

#25 Hörde på jobbet om någon kille som bara hade ändrat kosten med havregrynsgröt till frukost på morgonen. Han hade tydligen oxå gått ner i vikt av den lilla ändringen.
En annan (jag) skall försöka äta nyttigare och bara godis på lördagar. Det går så där, natt veckorna tar kål på mig. Är det någon som har något bar tips på hur man kör hem när man är trött(utan att somna)? Har prövat att köra barfota, nervevad ruta, hög musik, det funkar inge vidare på mig…
#26 Cd me gamla barnlåtar du kan som du sjunger med i! En kompis kör me frälsislåtar typ Pärleporten mfl haha! Dom vi ärevördigt sjöng på mina studentfester på Ultuna..det var tider det!
Det där me havregrynsgröt lät ju som en grej!! Ingen grötälskare men, allt för viktminskandet!
Ridbyxor från 1986..ja herregud då talar vi problem här 

#26 Lägg en vass sten i skon! Svårt att somna med denna hemska smärta!
Kombinera med hiphopmusik, nedvevad ruta och något riktigt äckligt godis!
Drive on!

Fråga 1 Vet ni vad GI betyder?….
- Gider Inte, enligt skånska roliga sånggruppen Madaroarna
kämpa på alla! bra med uppmuntran. (har länge ätit havregrynsgröt på morgonen utan synbart resultat…måste v ngt m den övriga foderstaten..?) fråga2 - har de lättfödda Connemarorna dito ägare? kom då ihåg nästa skånska talesätt- När den fete är mager är den magre redan döe!

Började med GI då byxorna satt alltför tajt i höstas, inte för att jag är överviktig på något sätt men det är dyrt med nya kläder!
Körde hårt i tre veckor, bara protein och råa grönsaker och rasade 5 kg
men blev så infernaliskt trött, orkade ingenting och kände mig deprimerad!
Kör nu med lite mer kolhydrater till frukost (grovt bröd med 2 stekta ägg och en liten yoplait yoghurt, eller fil med äppelmos, branflakes, krossat linfrö och solroskärnor). I personalmatsalen hoppar jag över ris, pasta och potatis, tar mer råkost och lite bulgur eller quinoa som för det mesta finns i salladsbuffén. Äter dock glatt av alla goda såser (ej salladsdressing). Hemma är jag lite slarvig men försöker använda fullkornsprodukter och älskar bulgur och quinoa. Dragit ner på brödätandet.
Gått upp 2 av de 5 kilona men byxorna sitter bra så det känns OK
.

För övrigt är jag mkt nöjd med det enda arvegodset av värde-En hög gammal spegel från sekelskiftet, där man ser både längre och smalare ut än vanligt!
#29 Fråga 2-Svar JA 
# 23 Så hon är manisk
tror inte jag skulle kunna bli det…gillar sötsaker för mkt. LIte måste man ju kunna unna sig!
#29 Fråga 1 Glukemiskt Index (
? tror jag). Funkade bra det med, men lättare hålla ordning på dieten om man håller sig till ett och samma koncept…Är vanedjur.

#27 Hmm… kanske ska banda Bamses dunderhits.. 
#28 Sten i skon, har jag inte provat.. Kan ju testa men risken är väl att jag blir vansinnig och kör i diket pga det istället..
Men jag är villig att testa vad som helst bara jag kan välja något annat än chips…
Skall prova f r o m nästa vecka att äta gröt till fukost, se vad som händer med vikten efter en månad!

Hur mycket ska man behöva tåla för att nå önskad vikt?
Har idag ordentlig träningsvärk i benen efter ett intensivt pass i gymmet igår, känns nästan som om benen inte når ner till marken
. Hade egentligen planerat ett pass för armar/axlar enligt sjukgymnastens ordination men träffade på PT´n i gymmet och då var det liksom bara att hänga på och köra ett benpass istället, trots ordentlig stretch känns trappor lite jobbigt idag
.

Köpte en stegräknare förra året bara för att se hur långt jag rör mig på en dag på ett ungefär. Man ska ju gå 10 000 säger förståsigpåarna. Brukar uppfylla den kvoten redan på jobbet!
Tycker viktminskningen står still nu.. dax att köpa ny våg igen 
?

#37 du verkar ju köpa bra vågar så berätta om du hittar en ännu bättre
Jag säger bara en sak, köp inte en digital jäkel med "minne". Min våg kommer ihåg hur mycket man går upp eller ner och visar tex +0,5 osv….

Efter en hälsokontroll hos företagshälsovården idag kan jag glatt konstatera att jag inte har för många kilo
men däremot är jag lite för kort i förhållande till min vikt
. Eftersom det verkar lite svårt att gå ner i vikt ska jag prova att växa lite på längden istället, tips mottages tacksamt!
#41 hehe växtnäring?
Appropå över och undervikt. Vad är normalvikt om man är 170 cm lång? Har ingen koll känner jag..
Såg ett test i den lokala dagstidningen som avgjorde om man hade skadliga mängder fett kring inälvorna, lägg testpersonen på rygg på golvet, lägg en bok på magen. Mät från golvet upp till underkant på boken. Över 20 cm på kvinna och 22 på man påstås vara övervikt. Jag klarade mig precis men det testet kan väl ändå inte stämma??!

Ät som en höna sk*t som en elefant! Du hittar garanterat snabbt din matchvikt på det sättet!

#43 Har hört någonstans att längden -110 = vikten? Alltså 60 kg för någon på 170 cm. Om det är så eller inte vet jag inte =S

#43 Finns BMI-tabeller på nätet där man fyller i längd och vikt. tex
Jag körde på längden minus 110 kilo. Då ska jag som är 186 cm lång väga 76 kilo. Tjossan. Det kan jag inte väga, utan att se ut som en sulfid. Jag kör istället längden minus 100 kilo. Och hävdar att muskler väger mycket mer än fett. Åtminstonde hoppas jag det. Men nu väger jag lite mycket, kanske skulle man försöka banta lite. Chips, snabbmat och fika varje dag sätter snabba spår. Vi ska till ett stort badhus med ungarna imorgon och jag, kort sagt, bävar. Shit!
http://www.bestofblocket.se/bilder/fullsize.php?v=blocket_774.jpg
Annonsen är "print+screenad" från blocket och återfinns på www.bestofblocket.se bland massor av andra mer eller mindre roliga annonser :)
Här har man tappat 1 kg på 2 veckor…rätt nöjd
ska bara fortsätta "tappa" dem 
#49 Ähum. Har fullt sjå att återställa jämvikten efter förra helgens bullfrossa och goda middagar
. Rapporterar en annan dag… Eller som jag fick i ett s k skämtmail ikväll : hur kommer det sig att en påse med 3 kg smågodis gör kvinnan typ 5 kg tyngre
?