Connemaror som skimmlar sent
Hej!
Jag har hört talas om att det i några linjer finns en skimmelvariant som inte visar sig i tidig ålder. Vad jag förstått gäller det bl a Ashfild Fancy och en del av hennes avkommor. Jag har själv ett barn-barn till Fancy som vi hela tiden ansett vara brun. Hon är nu 3 år och har fått en hel del vita stickelhår på kroppen samt även i svansen. Vet någon om det brukar börja först på någon del av kroppen? Vi tycker också att hennes stjärna i pannan börjar "sprida sig". Det skulle vara kul att veta om någon råkat ut för något liknande.
Jajamän! Börjar i huvudet (men inte runt ögonen som på "vanliga" avblekbara skimlar), flanken och på bakre delen av halsen.
Ashfield Flash Sparrow (e Granard Storm u A Lor Sparrow, en helsyster till bl a A Fancys far A Sparrow) kom till oss som en vacker brun treåring. Vid fem års ålder började bläsen sakta "spräckla till sig" och breda ut sig genom allt fler stickelhår. Samtidigt kom vita hår i flankerna och på bogen. Idag är hon 20 och vackert mörkgrå…
Likadant hennes son Carnaby Kim Sparrow, född 1993. När han placerade sig som sjuåring på ponny SM i hoppning var han brun. När han vann B-finalen i dressyr SM 2005 var han vackert mörkgrå som sin mor… (se bilder på vår hemsida under "ston" www.carnabyconnemara.se).
Det är en mycket typisk färg för släkten, kallar dem "Sparrowskimlar". Finns också i Finney Master släkten, genom modern Winter Roche.
Min Delight blir mer och mer stickelhårig men det blir väl också hennes pappa Chiefen?
Hennes syster blev också ljusare (Melinda Ochief) men brorsan Baffin Bay jag hade var konstant i sin färg.

Finney Master blev aldrig vit, alltså på hela kroppen :)
http://lambayinver.com/BrolotensStuteri/images/finneymaster_.jpg
1982
http://lambayinver.com/BrolotensStuteri/images/finneymaster2_.jpg
ja vilket år kan det här vara.. Sent 80tal början på 90 ?

I Camomilles pappren står det att ponnyn är brun, vilket hon ändrade på sedan 

Melinda O'Chief är nog inte registrerad som skimmel, tror faktiskt att det var jag som id-kontrollerade henne som föl.
Även om jag minns att jag redan då funderade på om hon skulle skimla av så TROR jag att jag fegade vid id-kontrollen…
På bilden är hon fyra år.
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus
Stardusts halvbror Prince of Thieves trodde många skulle skimla av för han har lite konstiga vita strån på nosryggen som han har haft sedan han var lite. Men nu är han tio och det är lika mkt som förut så det känns inte så troligt :)
<- Stardust är ju inte långsam…
Neffi, den gamla som jag avlivade tror jag var en långsam-avskimlare eller vad man ska säga. Sista året så kom det mer och mer VITA fläckar på henne bland det cremefärgade. Att hon var skimmel har jag DNAprov på, himla fiffigt :-)
baffinbay #2: Fancy är mamma till Chiefen :)
Jag tänkte precis skriva att många chiefenavkommor skimlar sent men så har folk skrivit om fancy här och då kom jag på det ;)

Dags att sparka liv i den här tråden igen…
Jag skulle vara tacksam för namn på så många sent skimlande ponnyer som möjligt. Om ni kan ange också om ni vet säkert att de blev sena skimlar eller om det är sådana ni tror ska bli sena skimlar…
Och har ni exempel på "Sparrowskimlar" från andra raser vore det ännu mer intressant. Själv kan jag inte komma på någon, men jag har ju inte direkt letat i andra raser heller… 

Hagens Saffran började bli skimmel då han var runt tio år, tror jag.
10 år:
http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=6&image=68213
13 år:
http://www.sukuposti.net/galleria.php?rotu=6&image=84246
Nu har jag inte sett honom i över ett år… Han är fortfarande registrerad som mörk gulbrun.
Vet ni förresten vart hans skimmelfärg kommer ifrån? Pappan är ju enligt uppgifter mörkbrun och mamman brun… Det måste vara mamman Grandezza som blivit grå på senare år?

Toppen! Anlaget kommer från Hagens O'Chief. Han har blivit skimmel på gamla dar… http://www.aramennoc.se/hast.asp?hast_id=440

#11 Hagens Grandezza var helt vit när hon dog tidigare i år

#13 Men Grandezza var väl vanlig skimmel?

Är rätt säker på att Grandezza var vanlig skimmel. Jag har haft ett helsyskon till Saffran, Grand Chief, som var vanlig skimmel, även om han började skimmla av rel sent. Som 4-åring var han helt svart på kroppen, men huvudet var tydligt skimmel. Hans ett år yngre bror Clinton var som 3-åring mörkbrun. Hade då inte en tanke på att han kunde bli skimmel, men om jag inte är ute och cyklar helt tror jag att han börjat skimmla av nu.

ingen aning, men frågan var ju om Grandezza hade skimlat av. Själv har jag bara sett henne från 2005 så jag har ingen aning om hur hon såg ut innan (hon bodde granne med min medryttarhäst)
#14 o 17 Grandezza var avblekt skimmel 2001 då vi köpte Grand Chief. Hon såg alldeles vit ut och gick då i en hage på gården där hennes två avkommor Chiefen och helbrodern Clinton stod.

Men vad konstigt att både O'Chief och Grandezza har blivit registrerade som mörkbrun och brun, och att båda då på senare åren börjat skimmla av?! Eller förstår jag rätt nu, att Gradnezza börjat bli grå redan tidigare (men hon finns ju med på stamtavlorna på SCS sida som "br"?!)

http://www.aramennoc.se/aramennocbilder/hagens_ochief1.jpg Bild från 2007, han är född 1988, så han skimlar ju verkligen sent!
Foresta har en bild på Grandezza som är tagen för några årsedan, hur längesen vet jag inte, men vit är hon iaf

#19 Färgerna bör man alltid ta med en nypa salt. Ibland har det varit osäkert som föl om de kommer att skimla av (fort eller långsamt) som äldre och då rapporteras födelsefärgen in. Sen är det inte alltid färgen har uppdaterats efter det… Som synes…
#16 Vad bra! Gina 2nd var en av de jag funderade på om hon var en sen skimmel.
Några fler kandidater? 

Gina har en avkomma efter O´Chief f-96 som heter Cornelia och hon är också en sen skimmel. Hon har ju anlaget i dubbel uppsättning och när hon föddes var ingen av föräldrarna skimmlar så det blev en liten överraskning
. Jag bifogar en bild från förra våren där man ser att hon börjar skimmla i huvudet och lite på kroppen. Hon registrerades som mbr som föl och när hon fick pass -03 står hon som svart med stickelhår.

#23 Hon ser fin ut. 
Intressant att hon också är sparrowskimmel. Jag har funderat på om hennes mor var det, men jag undrar var anlaget kommer ifrån där…
#24 Lynnita hade en konstantskimmel till mor där anlaget kom från mf Lambay Inver. Lynnitas far Moskito har Finney Master som mf o mm var isabell, skulle tro att anlaget kommer från Finney. Eftersom jag vill minnas att Moskito även lämnat vanliga skimlar med icke skm (?) borde han haft skm från pappa Marble o Sparrow skm från mamma. Vid en hastig blick på avk listan undrar jag således - det finns kanske bara skm e Moskito ?? Intressant.
M
Funderade idag på om någon vet om anlaget "skimlar långsamt" sitter ihop med anlaget "skimmel"? Alltså, kan anlaget "skimlar långsamt" nedärvas till en avkomma som är icke-skimmel (även vid 25 år). På den icke-skimmeln syns ju inte att anlaget finns men kan då visa sig på en avkomma till denna om den avkomman får sitt skm-anlag från den andra föräldern. Fattar ni frågan? 

#26 Jag fattar vad du menar, men har ingen aning 
Om du menar att anlaget skulle ha hoppat över en generation så säger ju alla att det inte kan vara så.
Men om föräldern är EXTREM i sin långsamma avskimling så kan det ju se ut som om den inte hade något anlag.
Lever den fortfarande kan det ju vara intressant att ta blodprov.
Eller menar du bara själva "långsam"-delen? (Alltså inget skimmel på föräldern men ett anlag som PÅ en skimmel gör att det går långsamt).