Jag vill dissa...
Här kommer en "glödtråd" för synpunkter som inte är bara snälla, men kan bidra till att föra utvecklingen framåt. Vore man älskad av alla har man säkert inte varit 100% uppriktig alla gånger. Och det finns inget tråkigare än när alla tycker lika. Men man måste ha respekt för andra människor när man framför sina synpunkter på ett forum.
Till den som får en kick av att kränka folk på nätet men inte vågar konfrontera IRL (s k border lines) är tipset att öppna egen blogg dit folk kan gå när dom känner för det.
OK? Då kör vi. 
Jag vill dissa… tjafset kring mätning av ponnyer. Ska det vara så svårt för förbundet att kvalitetssäkra mätningen istället för att jaga felmätta ponnyer och deras ägare med blåslampa? Det är faktiskt inte ÄGARNA som mäter. Mätcirkusen omsätter mycket pengar och det behövs nog rak rygg och hårda nypor för att bringa reda i frågan om vem som ska tjäna pengarna… Röstar för standardiserad mätning på klinik av mätmän som har fast lön och inte är beroende av att bli populära. Det verkar väl dra åt det hållet nu, eller?
Som connemarauppfödare vet man att skillnaden mellan 148,0 och 148,1 betyder helt olika upplägg för uppfödningens framtid, vi om några är beroende av ett fungerande mätsystem.

#1 Röstar för standardiserad mätning på klinik av mätmän som har fast lön och inte är beroende av att bli populära. Det verkar väl dra åt det hållet nu, eller?
Det gör jag med!
Själv vill jag dissa alla som inte kritiskt granskar det som de läser på Internet. Ni har säkert sett Första-april-skämtet på Ridsports hemsida om ridponnyhingsten Veronas Gershwins påstådda könsbyte - och debatten som följde. Själv tyckte jag att det var ett riktigt roligt första april-skämt! 
Hlsn Helena
Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

Ptja, alltför många gånger så har ägarna både ett och två fingrar med i bilden. Förvisso inte alltid nuvarande men det händer rätt ofta det också.
Så nej, ägarna är långtifrån alltid oskuldsfulla offer.
I övrigt vore ett standardiserat mätningssystem trevligt. Man blir ganska trött på dessa ponnyer som även jag, med kass höjduppfattning, kan se är långt över ponnymått. En del ponnyer är mer jämnstora med min storhäst på ca 158 cm.
Aprilskämtet var skitkul 

Jag vet inte riktigt om det kan bidra till så mycket utveckling men jag skulle vilja se en uppryckning i bilkörning på motorväg och i rondeller.
På motorväg är det jättebra att hålla avstånd mellan bilarna. Främst för säkerhetens skull men också så att man kan köra om och få plats att gå in i högerfilen igen. (Utan att behöva köra om typ femhundra bilar alltså.)
Rondeller verkar också vara knepigt. Konstigt eftersom det faktiskt är rätt simpelt. Är det god sikt skulle jag rentav kalla det för en barnlek.
Titta om det är bilar i rondellen och om det är bilar på väg in i rondellen.
Fäll ut om du ska svänga höger eller vänster.
Ställ dig i rätt körfält. (Om det finns mer än ett.)
Titta åt sidan, läs trafikrytmen, kör framåt i ordentligt tempo, fäll ut om du ska byta körfält/köra ut ur rondellen.
Jag kör genom fyra rondeller på vägen till jobbet och det gör mig, i princip dagligen, irriterad. Gah!
Jag vill DISSA
dem som hissar utan att det finns ordentlig grund för det. Det gäller såväl personer som hingstar. Det förekommer att båda kategorierna hissas långt över sin förmåga. Jag tycker att det är ett utstuderat sätt att lura andra. Kom ihåg att det blir bara värre när sen revisorer och index säger en helt annan sak.
Jag vill dissa gnällmånsarna. Ni vet väl att det går åt fler ansiktsmuskler att se sur ut än att se glad ut..och att om man ler så går det glada banor till hjärnan som läker ens själ oavsett om man känner sig glad för tillfället. Räcker att le helt enkelt
jag vill hissa alla som är så positiva här på forumet och gör att livet blir gladare. Sen vad som är korrekt eller inte korrekt skiter jag i ska jag glatt erkänna. jag bildar mig egna uppfattningar om både hästar och folk. Behöver ingen som står me nån pekpinne och påtalar saker. Jag försöker tänka själv. För mig är det ingen rang i bakrecept eller hingstval eller revisorer eller fan o hans mormor. Allt har sin plats och är viktigt för nån.
Mitt liv är så kort att jag vill ha nån glad respitplats och för mig har det blivit connemaragänget.
Ja nu blev det dissa och hissa i samma det var ju lite tokigt hehe
Jag vill dissa den bilförare som höll på att köra ihjäl mig i förra veckan, jag kom på landsväg och skulle göra en vänstersväng, lade mig till vänster på vägen, blinkade och började svänga. Jag hade dessförinnan tittat över axeln och såg två bilar bakom mig. Precis när jag börjar svänga swischar en bil förbi mig med några centimeters marginal. Såklart blev jag livrädd och hann inte ta bilnummret och inte heller min passagerare. Kontrollerade mina blinkers när jag kom hem och de fungerade utmärkt….
Jag vill jag även dissa dem som ligger cirka två meter bakom min bil på motorväg, hört talas om tre sekundersregeln? Funderar på att införskaffa något lämpligt klistermärke i stil med "Kan du läsa det här ligger du för nära".
Sista saken är hund, häst, katt, och människohår som inte sitter där de ska utan virvlar runt i mitt hem.
Jag vill DISSA dem som ljuger.

Jag vill dissa de människor som inte kan acceptera andra personers åsikter, utan prompt måste tvinga på den övriga världen just sina åsikter.
Jag vill dissa alla som "slickar" uppåt och sparkar nedåt.
Jag vill också dissa alla som snackar skit om andra och andras hästar bakom ryggen och som sedan låtsas vara snälla och sjysta.
Jag vill också dissa människor som byter vänner bara för att de hittar andra som är mer inflytelserika.
Jag vill dissa sådana som först snackar skit om och tycker illa om en del människor och som sedan helt plötsligt är kompis med dem bara för att det gagnar dem för tillfället.
Jag vill HISSA snälla, renhåriga och lojala människor som beter sig vänligt och sjyst mot folk och fä utan tanke på egen vinning.
#10 Amen to that !
Jag vill även dissa Lunginflammation och fölvaka (för det är så himla tråkigt
)
Jag vill dissa folk som beter sig som besservissrar och är allmänt otrevliga när man sitter på kurs!!!!!
(Ni kan ju gissa vad jag gör nu……)
Fast de får igen ganska snart, för vems grejer är det som inte funkar!!!! Haha!!

#11 Kombinationen fölvaka och lunginflammation är kanske inte den bästa..
, men fölvaka är spännande och roligt,så de så!!
Jag är väl ensam om att vilja dissa ATT ÅKA KOMMUNALT!
….
Jobbiga småbarn och eller fjårttisar
Tanter med för mycket parfym
Trångt
Folk hostar, snörvlar och snyter sig i nacken på en…
Folk som släpar med stora hundar som ligger i vägen och fiser
Men människor luktar inte så gott dom heller, svett svett svett..
Det är ofta väääldigt varmt alla tider på året alla tider på dygnet..

Det finns en anledning till att jag helst kör egen bil… Både miljömässigt och ekonomiskt skulle jag hellre åka buss men jag står inte ut med värmen.
I mitt fall är värmen problemet. Att komma till jobbet genomblöt av svett efter att ha åkt buss i 20 min funkar inte. Då är bilens AC guld värd, 17 grader och friska fläktar från alla håll 
(Dessutom får jag då lyssna på min egen dunka-dunka-musik!)

Jag vill dissa förkylningar!!! Näsan är både täppt och rinner på en gång… nyser var femte minut och hjärnan känns som den är ful av snor… Bläh!!! 
#14 Nej nej nej, du är inte ensam. Hur kan jag ha missat att dissa kommunaltrafik. För min del är det DYRARE (!), krångligare, jobbigare och helt enkelt DYRARE att att åka tåg hem till mamma och pappa. Håller mig till Forden ;)
Åh.
Cyklister!
De sägs att de är så vidriga i Uppsala för att de inte har lärt sig trafikreglerna. Och det är fullt möjligt.
Men hur kan man varken SE eller höra 30ton buss komma??
Och rondeller… Haha. Blinkers, vad är det? Jag har en tur varannan vecka där man när dagen är slut har rattat bussen genom ca 80 rondeller. I början försökte jag vara lite smidig. No more. Nu lägger jag mig i BÅDA filerna långt innan rondellen och behåller den placeringen hela vägen igenom. Jag slipper tvärnita för folk som tror att det går att lägga sig innanför/utanför 14m buss i liten rondell (nej det går inte) osv.
Ibland är jag sugen på att flytta till Sthlm i stället. Visst är det mycket bilar där men folk visar hänsyn! I Uppsala ska det trängas och bökas och var det någon som sade att man har väjningsplikt gentemot buss som ska ut från hållplats? Näeee det är nog bara en myt… Och högerregeln gäller ju bara om det är personbilen som kommer från höger…
Att det inte är fler som dör och skadas i trafiken varje år är ett mirakel!!
#18 Det där (bilar som trängs) brukar min lillebror lastbilschauffören svära över också. Han kör lastbil med tungtsläp. Folk är inte riktigt kloka…
Jag vill dissa…
all denna pollen som yr runt i luften! Usch känns som det är extra mkt nu, vill kunna njuta av att vara ute och inte nysa konstant!
Det är ungefär som att köra med hästsläp. Alla ska förbi. Oavsett vilken hastighet det är på vägen och man själv håller. Oavsett om det är en S-kurva eller rak landsväg. Och så är man dum i huvudet om man inte ligger i vägrenen och kör (det är JÄTTElämpligt när man är ett tungt ekipage a la buss eller lastbil…)
Folk har lite mer respekt för lastbilar, iaf folk till fots. Det är en sak som fascinerar mig något enormt. Folk kan stå och vänta på att gå över (behöver inte vara övergångsställe) och så länge det är personbilar eller lastbilar så står de still. Men så dyker det upp 30ton ledbuss med folk fram till framrutan, DÅ går man. För bussen stannar ju alltid…
Det är lika lyckat att behöva tvärbromsa med bussen som med ett släp, tänk typ fölunge i.
För att undvika missförstånd, jag tycker det är JÄTTEkul att köra buss, faktiskt och jag trivs i stadsmiljön (just för att det är lite action). Men jag får hjärtklappning lite nu och då på folk som inte inser vilka krafter det rör sig om.

#21 Hur många gånger har man inte fått bromsa in för en personbil som bara måste kasta sig ut framför mig och mitt hästsläp??! Det är standard.
#18 haha, uppsalabönderna hette det förr..och närman såg C på regskyltarna på bilarna visste man (detta var på hedenhös tid när man såg på bilregskyltarna var man kom från..)