Gångartshingstar!
Som Sajtvärd på dressyr.ifokus letar jag efter gångartshingstar bland ponnyraserna. SWB har jag rätt bra koll på dock inte ponnierna
. Så jag tar tacksamt emot tips på Connemarahingstar med egna och/eller avkommemeriter som kan göra att de klassas som gångartshingstar/dressyrförvärvare.
Vi har påbörjat en artikelserie om SWB gångartshingstar och tanken är att även ponnyhingstarna ska presenteras, därför söker jag underlag till kommande artiklar!
Givetvis får hingstägaren själv gärna skicka information och bilder till mig.
Mvh Jasmine

Rolls Royce!!!!!!
Juno Rory
Brolötens Grafit
Touchwood Winston
Spinway Corona
~Jag tror på ödet~

Jag antar att listan i första hand ska innehålla hingstar som nedärver god gång?
#2 Ja dressyrförvärvare eller hingst som själv har mkt god gång och/eller tävlingsresultat.
Det ska ju vara hingstar som verkligen kan klassas som dressyr/gångartshingstar.
Värnbergs Orion måste väl ändå höra till connemaraeliten vad det gäller gångarter och nedärvning? :)
Spinway Corona var ju riktigt fin själv och nog finns det nedärvning att hämta också men coronaavkommorna kräver sin ryttare att kunna plocka fram det -tror jag- :)

Enklast är väl att titta på dom tabeller som finns på hingstarnas nedärvning tex exteriörindex, kvalitesbedömningsindex .

Men exteriörindexen har ju inte så mycket att göra med dressyrförärvning väl?
~Jag tror på ödet~

#6 Goda grundgångarter är ju en förutsättning , så visst finns ett samband vad det gäller index för skritt och trav. Eller hur tänkte du?

#6 Jo det är klart, men jag tror att det är bättre att kolla tävlingsstatistiken istället för exteriörlistan.
~Jag tror på ödet~

Handlar det om nedärvning av goda gångarter så är det ju grundgångarter som eftersträvas. Träningsprodukten är ngt annat. Nu ville ju trådskaparen ha både och om jag inte missuppfattat det hela.
Har fått en lista över ponnydressyrförvärvare och där fanns en del connemara hingstar med.. 
# Spännande - vad är det för lista? Du får gärna dela med dej!!

#9 Varför kan inte gångartspoängen i extriörindexet likaväl vara ett resultat av träning, eller en skicklig visare?

#12 Det är betydligt enklare att påverka hästen uppsuttet.All uppvisning påverkas naturligtvis av den som visar upp hästen.
Vår Janus bebis har väldigt bra gångarter vilket även min tävlingsponny efter Hagens O´chief hade.

Båda mina ponnyer har fina gångarter. Jullan (e: Möllans Castro) har mkt fin skritt och galopp och bra trav. Moa (e: Öxenholms Marble Jr) har tre riktigt snygga gångarter, dock krävs det en del för att kunna plocka fram den fina skritten, som hon har man inte gärna vill visa.