Namnkampen - II
Hoppas Mrs M inte misstycker att jag snor hennes rubrik och att hon tycker att denna lilla "fråge rond" kvalificerar sig under den.
Jag har tagit 12 godkända verksamma connemara hingstars namn och hittat andra som heter samma sak. Det kan vara en pryl, person eller ett varumärke, jag har dock inte räknat med stuteri namnet i "omvandllingen" men har tänkt att det skall vara med i svaren.
Till en lite hjälp skall ni få veta att alla finns med på antingen exteriör- eller prestationstoppen på SCS hemsida.
Har dock inga priser att dela ut förutom äran!
Svaren skall skickas till mig på PM senast den 13/4 kl. 24:00, varje rätt svar ger en poäng.
Mycket nöje och Lycka till!

Hingst nr 1:
Det fanns en man med detta namn i London under 1890-talet, han var känd för att ha en förmåga att starta oroligheter och upplopp.
Hingst nr 2:
Har samma namn som en Brasiliansk musikstil.
Hingst nr 3:
Ett föremål som finns i oloka storlekar och styrkor. Kineserna upptäckte att den hade en benägenhet att räta in sig i nord-syd riktning. Precis som batterier har den en positiv ich negativ pol.

Hingst nr 4:
På arabiska betyder namnet "trons ädelhet". Sagan om denne kommer från mellanöstern och utspelar sig i Kina. Ja, just det han finner en lampa..
Hingst nr 5:
Har fått samma namn som en romersk gud. Januari månad är uppkallad efter denna gud, som brukade gestaltas med två ansikten; Ett som blickade in i framtiden och ett som tittade tillbaka på det förflutna.
Hingst nr 6:
Företaget bildades den 4 maj 1904 av två engelska herrar som slog ihop sina efternamn och skapade detta, som det är idag, lyxbilsmärke. Nu för tiden ägs märket av BMW.

Hingst nr 7:
Verkar också vara döpt efter en romersk gud, men jag tror att uppfödaren siktade in sig på den yttersta planeten i vårt solsystem.
Hingst nr 8:
Svensk läske dryck som funnits sedan 1919. Namnet är en kombination av det franska ordet för äpple och Cognac.
Hingst nr 9:
Skulle kanske en engelskspråkig säga om ett stort kattdjurs lilla unge av hankön.

Hingst nr 10:
En person i Nya Testamentetskrivit ett evangelium och Apostlagärningarna. Hans evangelist symbol är en bevingad oxe och hans festdag firas den 18 oktober.
Hingst nr 11:
Samma namn som en central gestalt i den irländska mytologin. I en episod berättas att han blev omedelbart allvetande efter att ha svett sin tumme när han tillredde kunskapens lax. I Skottland kallades han för Fingel eller Fingal.
Hingst nr 12:
Ett latinskt mansnamn som burits av bland annat: tre påvar, en romersk militär och stadsman, en romersk kejsare och en nazist (SS-Oberführer).
Kul tävling. Nu gäller det bara att hitta tid att klura. Tur att påsken är lång!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vad kul detta var! Du har PM! 

#6 Jisses vad snabb du var Linda. 
~Jag tror på ödet~

Rolig tävling! Återkommer när jag hinner fundera =)
9 stycken är klockrena
1 st tänker jag på men finns inte med på listan på scs
1 st tänker jag på men är väääldigt osäker
1 st kommer jag inte alls på??
Några hittar jag….ska fortsätta imorgon…. tur man har några dagar på sig

Jag ber om ursäkt, som Akerberg påpekade för mig finns hingst nr 2 INTE med i exteriör- eller prestationstoppen!
Jag hoppas det löser sig för alla ändå!
På fråga 7, menar du innersta istället för yttersta då?
Får inte ihop det riktigt…
#12 Nej yttersta ska det vara, det är en Kluring för oss som gick i skolan för massa år sedan, mer säger jag inte 
#11 Tack, då vet jag vem det är 
Häst nr 3 finns inte heller på listan va?

#14 Ok, jag anmäler mig som allmän slagpåse under årets riks. Allt som går fel får ni skylla på mig och smälla till mig för! Du har rätt, om inte jag har fel på glasögonen.
Ber ännu mer om ursäkt!!!!

#12 Det står korrekt där iaf…
#13#16 Tycker inte om när de ändrar förutsättningarna….
Det jag har lärt mig i skolan är det som gäller…. eller
dumma asterologer…..
Vi får väll se om jag får rätt på mitt alternativsvar när Sassenach rättar
Jag ska ta mig an det här nu. Har haft lite mycket…
Misstycker inte alls - kul att nån hakar på "kampandet"! Det här var dock svårt…
Återkommer.
/M

Puttar lite, det är ju sista dagen idag!
Många svar? (minst ett i alla fall
).

#20 6 st än så länge, men jag verkar ha gjort frågorna för lätta…

Nu vill vi veta svaren och resultaten! Är jättespänd!