Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: hingstar
Läst 755 ggr
Rozpravka
0

Finsk premiering 2009

Tre hingstar visades i går i Finland:

Vanity Padraigh, 3 år (Janus - Tempelisa Lady Calista - Ard Ri Cunga), II:a pris, tillstånd 2009-2011

Doyher Bay Boy, 4 år (Symphatil Hazy Becks - Golden Ashlair - Westide Mirah) var tvungen att avbryta i går pga. ryttarens olycka med en annan hingst (red omkull, ingens fel - en ren olycka), ska visas i ridprov privat förhoppningsvist inom en vecka

Eternal Flake 19 C, 6 år (Symphatil Hazy Becks - Apris Caroliina - Ardnasillagh O'Flaherty) fick tyvärr ingen förlängning till sitt betäckningstillstånd, poäng 7-7-8-7-8=37

RC71
0

Grattis Finland till en ny hingst i avel! Glad

Gratulationer också till uppfödare, ägare och andra inblandade!

Akerberg
0

Roligt med rapport från Finland! Skrattande

Maria-Kavat
0

Kul å läsa! Otäckt med ridolyckan, gick det bra med ryttaren?

Rozpravka
0

Jo, det såg otäckt ut och hon verkade ha ont i knäet & axeln/nacken. Men sen fick jag höra att hon tror sig rida igen inom en vecka & då får hon göra ridprovet med Bay Boy Glad

7223
0

Hoppas det går bra för Dohyer Bay Boy och att han får göra sitt ridprov. Han är välbyggd och ser ut att röra sig mycket bra (på dina bilder där han travar) tycker jag. 

Vad betyder II:a pris? Är det att jämföra med vissa poäng eller? Ni har ju lite annat system än oss har jag förstått. 

Gör hingstarna bruksprov hos er och hur går det till?

Det är roligt att höra hur olika länders premieringar/bruksprov går till och jämföra. Verkar som om vi alla (även om vi ingår i ICCPS) har ganska olika sätt att premiera våra avelsdjur.

Rozpravka
0

II:a priset betyder att hästen fått 35-39 poäng. (40 och över --> I:a priset). Och poängsystemet ska vara ungefär detsamma som i Sverige? För att bli godkänd måste hingsten dock få 38 eller fler. Treåringar får inga poäng, bara prisklass. Bruksprov finns inte än, men det finns planer. 4-åringar och äldre gör ridprov.

7223
0

#6 OK, tack för informationen!

Vilka fina bilder tagit, det är alltid så roligt att kika på din sida på Flickr. Jag tyckte också väldigt mycket om alla fina bilder från IrlandGlad

Rozpravka
0

Doyher Bay Boy godkändes i går för 2009-2010, godkänt ridprov, exteriörpoäng 9-8-7-7-7=38 - grattis till ägaren som har två hingstar nu (också Fairyhill Fort)!

Biggan3rd
0

Räcker det med 38 poäng för att bli godkänd i Finland?

Bedömingen kanske är hårdare så det motsvarar 40 i Sverige. Det vore ju bra om kraven var de samma.

Rozpravka
0

Jo det förklarade jag tidigare (# 6) - 38 räcker i fall ingen enskild poäng är under 7. Och det sägs man är hårdare i Finland, men jag tar ingen ställning till om det stämmer Flört

[baffinbay]
0

#9 Tyckte också att det lät som en lågt satt gräns för godkännande. Borde ju vara samma system som hos oss eftersom extriörpoängen såg ut som i #8…