OT - Lustigt Scenario
Inte helt oväntat så drar Monarch till sig en del förbipasserande nyfikna själar som gärna vill komma lite närmare och titta på det lilla livet.
Så idag när jag hade släppt ut dem på ridvolten så kom det plötsligt en kvinna med en hund och frågade om hon fick tjuvkika lite på Monia och bebisen, självklart var väl inga problem.
"Jag måste fråga, vad är det för ras?"
- Gissa !
"Min vän här säger att det är en Connemara, men ÄR det verkligen det?"
- Ja, jo det är så mkt Connemara det kan bli faktiskt.
"Men, hon är ju brun!?"
Vad ÄR det jag hööör ! Jag blev alldeles paff ! Nog att jag hört att Monia varit både Gotlandsruss och kallblodstravare, men att hon INTE skulle vara en Connemara för att hon är brun, DEN VAR NY !

Isåfall har vi också två icke-connemaror.
Heja Mrs. M & Colour cup
!!

Har många gånger fått höra att Relina inte kan vara en connemara pga av att hon är just brun
, connemaror ska vara skimmlar enligt "folk"….
#2 det bästa med hela samtalet var hennes tonläge, hon var verkligen FÖRVÅNAD över att hon var brun OCH connemara…
Hahaha, vilket roligt samtal, jag älskar de färgade ;) Tycker det är rätt jobbigt med alla skimmelhår som syns på allt, överallt, jämt.. Men likväl har vi en skimmel.. :P
Det är väl inte såå konstigt… när jag jobbade på hagen en sommar så har jag för mig vi räknade att vi hade runt 85 hästar hemma då, varav tre eller fyra st var bruna, en eller två gula och två bec. Resten var skimlar ;)
Skimlar klapp klapp klapp skimlar
ja, jag är väl lite udda, vill BARA ha skimlar.."min" häst jag hade i 4 år från K1 var skimmel..kompisens spanska häst är skimmel..ambo är skimmel..mitt blivande (ja nån gång så!) avelssto ska va skimmel..
men, både Monia o Monarch är jättesnygga 
#7 bättre än "Har hon gått på travet? Det är väl en travarmärr ?"

Då har jag också en icke-Connemara, min är ju underbart brun. Vill också gärna undvika skimmel pga att de är så svåra att hålla rena och fina iaf när de väl blivit vita. Konstantskimmel skulle jag ju naturligtvis vilja ha, men det är ju inte samma färg.

Är inte mestadelen av connemaror skimmlar och bruna?? Vad jag har sett och hört ivf..
#8 Nä, det är faktiskt inte kul att höra…. inget fel på travare, men när man har ett fint sto av annan ras så känns det lite tråkigt…
#0 Se det som att de inte har tillräcklig med kunskap om rasen
de som är insatta vet ju att det finns bruna connemaraor! Tycker de är underbart fina

haha hellre det än travare kanske :P
Första connemaran jag stötte ihop med var Gulbrun :) Gladstone

Beauty har varit mest halvblod, så stor är hon ju inte
.
~Jag tror på ödet~
#16 Jag känner ett rent halvblod på ca 149 cm ;)
Lite kul är den gången vi hade hästvan bonde hemma och det stog en skimmelarab i hagen brevid min första Connemara, Mixit. Som såg ut som en Nordis med jätteman och allt. Bonden frågar då vilka raser det är, Jo det är en Connemara och en Arab- svarar vi. Jamen, då är den bruna araben och skimmeln Connemaran då- svarar han! Nej, inte riktigt…
Madicken tog ingen fel på, men hon var ju svartskimmel. Maggie är det inte nån som gissat fel på faktiskt, trots att hon är helbrun.
#17 och min kompis hade en prickig varmblodstravare på 146cm 

#17 Menar du Titys käre vän? 
#19 Vem var den efter? Det finns ju en vbl-hingst som lämnar mkt konstantskimmel. Kan inte komma ihåg namnet nu…

#20 Tap In 
#21 Koooorrrekt. Tap In kallas "Gråskinnet"
hade besök ute i stallet för ett par veckor sen av en kvinna med barn som trodde att alla hästar som var skimmlar var connemaror. bland "connemarorna" i vårat stall fanns bland annat
elissa, welsh 129cm
waktinger, halvblod 175cm
hur hon fått ihop det har jag ingen aning om, kanske troddde hon att connemara var en färg och inte en ras?

#21 Ja, det borde jag ha kommit ihåg. Tack!