Connemaraponny iFokus

Connemaraponny

Etikett: allmänt
Läst 1239 ggr
AnnaB
0

Oseriösa säljare..

hade hittat mitt drömsto, ett 2-årigt connemarasto, efter 2 års letande, meddelat säljaren att jag hade för avsikt att köpa, hon ville avvakta ett blodprov för att påvisa ev. knottallergi..

Idag ringer säljaren om vad jag tror är besked om provsvaret istället visar det sig att hon sålt hästen till en annan person, jag blir både arg o ledsen, det här var verkligen hästen jag letat efter, o vi hade ett muntligt avtal….ja vet svårt att bevisa, men dock ska det gälla, fruktansvärt dålig reklam för uppfödaren/stuteriet är det i varje fall!

Och jag då, ja jag får väl fortsätta min jakt på mitt drömsto…..

Biggan3rd
0

Är det mot forumreglerna att tala om vem som är oseriös, eller blir det för dålig stämning då?

RC70
0

#1 Man får inte hänga ut någon nej.

RC71
0

#0 Väldigt trist. Det bästa är att lägga handpenning och upprätta kontrakt. Muntliga avtal är ju väldigt svårt att bevisa. Det är en procedur både att köpa och sälja häst. Det bästa är att vara övertydlig för att undvika missförstånd. Vem vet-kanske det var någon mening med detta och att det inom kort dyker upp ngt ännu bättre Glad

Biggan3rd
0

Då skickar jag PM!

Tittut
0

# 0 Kan man påvisa knottallergi med hjälp av blodprov? Det vore intressant att veta mer om det.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Murgard
0

Usch, så tråkigt. När man gjort sig mödan att åka runt och se på hästar, samt dessutom fattat tycke för en, så måste det kännas ledsamt.

Håller med #3 ; det kanske blir något bra av det slutligen.

AnnaB
0

#5 ja, knott, pollen, damallergi kan påvisas genom blodprov.

Bara jag skulle ha struntat i det o åkt o hämtat hästen direkt istället!

kan också tillägga att jag mailat säljaren o höjt priset så kan de åtminstonde få gråma sig över att de sålde henne till underpris…

joyen
0

nä men fy va tråkigt.. du som var så ivrig över det här stoet… väldigt ledsen för din skull.. så synd.

skickar en stoooor kram..

Carrick
0

Tråkigt med folk som inte håller vad de lovat… kan ju vara en missuppfattning elle ngt annat som ligger bakom, men det är aldrig roligt när man hittat det man vill ha, bestämt sig, känner att man varit tydlig och talat om det och det sen ändå visar sig att det inte blir ngt utav det….

Lycka till i jakten på hästen med stort H, hon finns där ute ska du seGlad

RC70
0

Det var ganska fult gjort att utelämna att det fanns annan väldigt aktuell spekulant på hästen. Men säljaren kanske ville ha ett säkert kort och därför sa han/hon inte att det fanns en annan, utan avvaktade den andres svar.. Fult gjort, kanske bara kunde sagt att hon/han skulle få svar utav en annan köpare under dagen..

Men alla är vi olika !

[baffinbay]
0

Riktigt fult gjort, det bevisar ju att de inte är riktigt seriösa.

Vi råkade ut för en connemarasäljare som höjde priset när vi bestämt oss. Hästen blev hastigt några tusenlappar dyrare för att "hon stått för verkning och mat".. Hmmm vi köpte inte hästen men var sura för vi hade åkt ca 40 mil enkel resa för att titta på den.

[baffinbay]
0

Såg ett gult treårigt sto nu på connemaraföreningens salulista…

AnnaB
0

#12 tack!,

vi har redan etablerat kontakt ska titta på henne om ett par veckor….

lil-sis
0

Ska titta på häst i helgen men den säljaren verkar iaf ärlig, sade direkt på telefon att det är en till som är intresserad och som skulle ha tittat men fick förhinder, hinner ev titta/bestämma sig före oss, han skulle höra av sig. Det är trevligt, raka rör direkt (är en bit att åka).

MrsM
0

Glöm inte att det finns oseriösa köpare också… det ät tröttsamt med folk som avtalar tider och  inte dyker upp, eller utan förvarning backar ur… Själv förordar jag numera inställningen att först till kvarn… det viktiga är dock att man är tydlig med det till spekulanterna. Rekommenderar handpenning.Tydligt för både säljare och köpare.

lil-sis
0

Jo det finns ju i alla läger, såklart.

Vi är så hemska att vi tänker ta med hem direkt om ponnyn faller oss i smaken, bara den är ordentligt försäkrad. Och det är framfört till säljarna.

colleen
0

Besiktar ni inte hästar när ni köper???

~Jag tror på ödet~

Murgard
0

#17 Det gör vi alltid. Vi besiktigar alltid innan försäljning också. Då finns svart på vitt vilket skick hästen befann sig i när den lämnade gården. Kan vara mycket värdefullt.

lil-sis
0

Jo normalt sett så gör jag alltid det. Speciellt om det är en äldre använd häst.

Men till det priset så låter vi faktiskt bli den här gången om pållan faller oss i smaken. Så länge hon är ordentligt försäkrad som sagt. Har heller inte möjlighet att göra om resan inom rimlig tid, så vi (de) tar risken. Den är iaf gammal nog att provridas.

Akerberg
0

Det kan bli dyrt med obesiktigad häst… Känner en som köpte en billig ponny utan besiktning (2 år) han hade fel på halsen, kronisk dammhosta och dyra vet. räkningar.

lil-sis
0

Ja men det har blivit precis lika dyrt med de jag har besiktigat… Eller nej, de har faktiskt kostat mer i slutändan. Mkt mer.

Med en bra försäkring från "födseln" så går det också att hantera. Är det ngt större fel i slutändan så blir det "Trapalanda".

colleen
0

Ja, det är ju upp till var och en hur man gör. Vi har besiktigat alla, även det trianglade stoet och 6 månaders föl…

~Jag tror på ödet~

lil-sis
0

(De jag har sålt har, med undantag för Räkan, däremot alltid varit besiktigade från topp till tå. Inga anmärkningar alls än så länge. Tycker det är mkt jobbigare att sälja än att köpa, skulle heller inte få för mig att reklamera, tycker inte det är värt besväret).

lil-sis
0

Nu blev det ingen ponny. För trots att jag frågade innan vi åkte ner om det var okej att ta med hem på en gång (om tycke uppstod och jag fick okej) så var det en i säljarfamiljen som satte sig på tvären och ville att det ska provridas många gånger. De andra två tyckte det var okej att släppa iväg.

Inte så mkt att göra åt saken men rätt surt när jag specifikt frågat om just det. Ponnyn var iaf jättetrevlig.

Murgard
0

#24 Märkligt!  Sådant tycker man ska vara färdigdiskuterat när spekulantbesöket är avtalat!

lil-sis
0

Jo det var faktiskt rätt trist när jag specifikt frågat, det är helt okej att tycka så men då kan man säga det på en gång.

[baffinbay]
0

#24 Då var ju inte den historien helt off topic i denna tråd ;P Ska ni provrida fler gånger då?  =)

pidan89
0

Usch vad trist! Kan veta hur det är med det där med hästletande.. Det tog lång tid för oss att hitta den perfekta hästen, och många hästar var vi och kollade på. Men det kommer ska du se.. ! Själva hittade vi den perfekta hästan i Halmsta (vi bor norr om Uppsala). Man var gör man inte när man hittar den hästen man verkligen vill ha? Glad

lil-sis
0

Nej vi kommer inte att provrida mer. Dels för att jag nog inte vill försöka mig på att göra affärer när det är på det viset (vad säger att det någonsin blir en affär?) och sen är det 30mil enkel resa och jag har inte tid eller råd (måste hyra bil varje gång) att göra den resan en tja fem gånger till (så som det lät att kravet var) speciellt inte när det är så osäkert. Det skulle dessutom ta minst fem veckor att genomföra och då är det inte säkert att ponnyn är kvar.

7223
0

#27, 29 etc. Tycker inte att det verkar som om dessa säljare är oseriösa, tvärtom så verkar det mer som om de är mycket noga med var deras ponny hamnar. Om jag kände den minsta tvekan så skulle jag inte skicka iväg min ponny direkt även om jag sagt att jag kunde det i telefon. Ibland när man får köpare på besök så känns det bara helt fel och då vill man ha betänketid och kanske se mer av köparen innan man släpper iväg ponnyn.

Om köparen skulle meddela mig att den inte har råd att komma och titta på ponnyn flera gånger så skulle jag inte tycka att det var någon förlust. Om det ligger till på det viset så har köparen förmodligen inte råd att ha hästen heller. 

Jag tycker att det är otroligt svårt att sälja häst och tycker inte alls att det är konstigt att man vill träffa den potentiella köparen flera gånger för att se att allt är/känns bra.

[baffinbay]
0

30 mil enkel resa med hästsläp, = 60 mil tor.

Hyrd bil, en hyrt släp = x antal kronor. Bensin för 60 mil med släp - minst en liter milen och bensinen går nu på 11.74 (Gävle igår)

Jag personligen skulle iallafall bli "less" på att ha slängt pengarna i sjön pga att en person i familjen ändrar sig…

ELS
0

#30 Håller helt med om allt du skriver. Att sälja djur är ju inte riktigt detsamma som att sälja en sak. 

Först till kvarn skulle jag endast tillämpa på döda ting t ex en gammal bil eller soffa men aldrig någonsin då det gäller att sälja ett djur. Då vill  man  (åtminstone jag ) som säljare kunna betämma vilken köpare som passar bäst och om  man överhuvudtaget vill sälja till någon av de tänkbara spekulanterna. Aldrig någonsin skulle jag  lova på telefon att släppa iväg en häst direkt utan att ha träffat spekulanten och försökt bildat mig någon uppfattning  om denne först. Jag skulle snarare bli misstänksam om någon vill hämta hästen direkt och dessutom utan besiktning, skulle kännas oseriöst……  Är köparen verkligen intresserad så åker denne nog gärna en extra gång.  Har man inte råd med det kan man som 7223 skriver fråga sig om man har råd att ha hästen.

För mig känns i alla fall säljare som månar om var hästen hamnar och inte väljer första bästa spekulant som de mest seriösa. 

#31  Nu vet vi ju inte vad som ligger bakom att denne person ändrade sig. Det kan ha varit att det inte alls kändes rätt då personen  träffade spekulanterna och därför drog tillbaka det muntliga löftet.  Det dumma var att de överhuvudtaget  gav ett sådant löfte / telefon.

[baffinbay]
0

Självklart håller jag med er i det ni skriver om försäljning i stort, men om man läser det som lil-sis skrivit om just denna affär så känns det iallafall för mig lite annorlunda.

"För trots att jag frågade innan vi åkte ner om det var okej att ta med hem på en gång (om tycke uppstod och jag fick okej) så var det en i säljarfamiljen som satte sig på tvären och ville att det ska provridas många gånger. De andra två tyckte det var okej att släppa iväg."

Det var alltså en i familjen som nu ändrat sig och ville att det skulle provridas fler gånger.

lil-sis
0

1,8l/mil och vi dög som sagt för två av tre. El nr tre sade inte att vi inte dög, utan ville eg inte sälja.

Kvällen innan vi åkte hörde jag av mig igen, det fanns många tillfällen att säga "vi är inte riktigt överens, vill att det ska provridas mer". Inga problem.

Kostnaden är dessutom inte bara bil, bensin och släp. Det är ca 9h total körtid + ett par timmar där och så ett stopp åt varje håll. Dvs en heldag.

Jag kan inte göra en sådan själv bakom ratten när jag jobbar som jag gör nu, utan måste då vara ledig minst halva dagen efter för att vara i jobb"skick" (köra 120 pers i ledbuss i rusningstrafik i Uppsala). Vilket blir ganska mkt pengar i slutändan.

Bensin etc är det inte jag som betalar, det är mamman till den som ska köpa och även hon har satt en gräns. Att lägga uppemot 10.000kr på att titta känns faktiskt lite galet och har inte så mkt med förmågan att ta kostnaderna varje månad för blivande häst (de pengarna finns, utan tvekan).

Det är inte själva grejjen att det önskades mer provridning, det säger jag ingenting om, alla gör ju precis som de vill. Det är hur hela grejjen gick till som jag tycker är tråkig.